Nekromanti Könsdebatten: Redux

Simon

Swashbuckler
Så långt så ser det alltså bra ut, men jag skulle vara nogrann med att definiera Magi som något som specifikt anknyter till spelvärldens metafysik, och alltså hålla mig borta från att blanda in allmänna "mjuka" egenskaper som empati, viljestyrka och intuition. De sistnämnda egenskaperna trillar ju tillbaka in i den gamla schablonen om kvinnlig intuition som i alla fall i mina ögon skulle störa ganska mycket.
Jo, självfallet. Magi-konceptet kom ju till just för att man annars hade fått hänfalla till dylika schabloner (eller krystade lösningar som 'öh...+2 i Smidighet får väl duga då'), och det gör jag typ över min döda kropp.
Japp, det framgick att du ville vara noga med. Jag ville bara i all försiktighet peka på att just de schablonmässiga egenskaperna tycktes ha smugit sig in där trots allt:

agi-attributet kommer vara användbart även om man inte kan någon faktisk trolldom; för det används för att förnimma saker i världens väv, och är nära förknippat med empati, viljestyrka, intution, och direkt övernaturliga förmågor att förutse framtiden, få varsel, ana oråd, blidka övernaturliga väsen, komma i kontakt med andarna, etc, etc.

Ymir

Liten kantbaron
Jovisst, det är förstås sant. Hmm...jag får se hur jag närmare definierar Magi-attributet när (om) det väl blir aktuellt, men jag ska definitivt ha det där i åtanke.

- Ymir, äter pizza

Foggmock

Myrmidon
En strid lika gammal som ninjor vs. pirater!

Höfter är inte helt fel det heller, men bröst har ju en rolig knapp man kan stoppa i munnen. :gremgrin:

Fogge - en tits man

Troberg

Sinister eater
Jag är också nyfiken

Är den hantering av mens som jag talat om nedan något som får spelare att springa skrikande från spelet?

Jag är speciellt nyfiken på kvinnliga synpunkter, eftersom jag har en känsla av att de ser mens som mindre "magisk" än vad män gör, men naturligtvis kan alla svara.

Illern

koppariller
Re: Jag är också nyfiken

Ämnet kanske är lite uttjatat och inte alltid på så bra sätt. Man kan ju alltid tala om hormoncykler eller bara cykler eller något, det har ju män också. De råkar bara vara lite längre och inte lika lätta att koppla till en synlig himlakropp.

w176

Förlorad dotter
The suxxor

För det första mens suger.

För de andra det är uttjatat att mens ska vara magiskt. (Det är blod i ett gäggväck ok?)

För de tredje är mencyeln ganska kopplad både till sexualitets och kvinnans roll som moder, det suger också. Liksom hora eller madonna har körts ganska många gånger. Det är tråkigt att ha allt speciellt med kvinnor kopplat till sex eller moderskap. Sug.

För det fjärde är det bara segt att hålla koll på när karaktären är mens och räkna dagar hit och dit i en spelvärld.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: The suxxor

Det är tråkigt att ha allt speciellt med kvinnor kopplat till sex eller moderskap.
Det är väl iofs inte så konstigt att allting som är särskilt för endera könet är kopplat till fortplanting. Könsuppdelningen har trots allt i slutändan fortplantningen som sitt enda syfte. :gremtongue:

/Kalle

Big Marco

Läskig

För det fjärde är det bara segt att hålla koll på när karaktären är mens och räkna dagar hit och dit i en spelvärld.

Det är mitt huvudargument emot.

solvebring

Superhero
Jävligt bra initiativ. Jag gillar din idé starkt!
För en gång skull sitter inte de som kör en tjej-RP med hundra minusmodifikationer, utan istället en massa bra fördelar, liksom männen fast på olika punkter.
Good work!
Lycka till med detta nu. :gremsmile:

Jämlikhet i rollspel, äntligen - det var på tiden kanske man kan säga. Inte för att jag är feminist eller engagerad på något vis, men jag är ett rättvis realist däremot. :gremsmile:
Själv brukar jag inte göra någon skillnad istället, det ena könet skiljer sig inte från det andra, de får exakt samma modifikationer.
Alltså modifierar jag inte efter kön, utan efter den faktorn att alla människor är olika. Så den mannen har samma chans att bli klen som den andra mannen, men även alla kvinnor har samma chanser som männen. Det är alltid någon starkare, smartare, intelligentare, mer bildad o.s.v. oavsett kön. Magnus Samuelssons fru skulle rycka ballarna av mig och göra kast med ful kille, liksom. Ändå är hon kvinna och jag man, men so what... Det beror på vem man är som person, inte vilket kön man har. Hon har valt att träna sig och jag att inte träna mig, det är skillnaden.
Jag menar det finns ju brudar som är mycket starkare än en del killar, så alltså får bägge kön samma modifikationer då jag gör spel. Sedan kanske de påverkas av yrke, bakgrund och ras, men inte av könet.

Fattar någon?

Eksem

Champion

Könsuppdelningen har klart fler syften än enbart fortplantningen. Det är en social fråga, inte en biologisk.

Simon

Swashbuckler

Det är tråkigt att ha allt speciellt med kvinnor kopplat till sex eller moderskap.
Det är väl iofs inte så konstigt att allting som är särskilt för endera könet är kopplat till fortplanting. Könsuppdelningen har trots allt i slutändan fortplantningen som sitt enda syfte.
Oj, nu tror jag du trampade snett! :gremwink: Hur mycket gamla gamla idéer finns det inte om det manliga könets (traditionella) egenskaper som snarare är kopplade till samhällsbygge, makt, våldsförmåga, utforskande och dominerande av omvärlden med mera med mera som inte beskriver den manliga rollen som i första hand kopplad till fortplantning, vilket kvinnorollen traditionellt domineras av, som W påpekat.

Märk väl att jag inte själv påstår att det är eller borde vara så, bara att det traditionellt sett har uppfattats så och att den uppfattningen fortfarande har ett fotfäste i det allmänna tänkandet.

Troberg

Sinister eater

"För det fjärde är det bara segt att hålla koll på när karaktären är mens och räkna dagar hit och dit i en spelvärld."

Det är mitt huvudargument emot.
Äh, sånt kan man fejka. I det aktuella fallet handlar det om rätt så traditionell fantasy, och där håller man ändå koll på restider och sånt. Sedan är det väl knappast någon spelmässig katastrof om man är någon dag off. Worst case, slå en tärning.

Selly

Level 5 Laser Lotus
”[…] jag skulle vara nogrann med att definiera Magi som något som specifikt anknyter till spelvärldens metafysik, och alltså hålla mig borta från att blanda in allmänna "mjuka" egenskaper som empati, viljestyrka och intuition. De sistnämnda egenskaperna trillar ju tillbaka in i den gamla schablonen om kvinnlig intuition som i alla fall i mina ögon skulle störa ganska mycket. Nä, låt kvinnors fördel vara konkret på det magiska planet medan mäns är lika konkret på det fysiska.”

Fast intuition, empati och viljestyrka är ofta precis lika konkreta som fysisk styrka i rollspel. I verkligheten är det ju inte riktigt så, eftersom det inte existerar nån ordentlig empatisk motsvarighet till bänkpress. I rollspel så är det ju dock inte särskilt ovanligt att det finns konkreta regler som styr hur mentalt mumbojumbo skall fungera, och det finns inte heller något som hindrar att det bland spelvärldens folk ses som något lika konkret som just fysisk styrka. Tycker du ändå att det är ett problem?

Simon

Swashbuckler
Fast intuition, empati och viljestyrka är ofta precis lika konkreta som fysisk styrka i rollspel. I verkligheten är det ju inte riktigt så, eftersom det inte existerar nån ordentlig empatisk motsvarighet till bänkpress. I rollspel så är det ju dock inte särskilt ovanligt att det finns konkreta regler som styr hur mentalt mumbojumbo skall fungera, och det finns inte heller något som hindrar att det bland spelvärldens folk ses som något lika konkret som just fysisk styrka. Tycker du ändå att det är ett problem?
Japp. Reglerna, som kan vara hur konkreta som helst, är ändå extradiegetiska och påverkar inte hur "mjuka" eller "hårda" egenskaper är i spelvärlden. Mentalt mumbojumbo är ändå mumbojumbo, även om det finns regler för det, och i fallen empati, viljestyrka och intuition så sammanfaller de med egenskaper i vår värld som det vore unket och tråkigt att regelmässigt knyta till könsliga skillnader. Och eftersom de sammanfaller med egenskaper i vår värld så hjälps det inte om man hittar på en världsspecifik mumbojumboförklaring till varför de är kopplade till värdet i Magi. De sammanfaller med tråkiga schabloner från vår värld och därför tycker jag att det är ett problem i sammanhanget.

Simon

Swashbuckler
Okej...

Nu kan det vara tillräckligt med könsskämt i hela den här tråden. Tack på förhand!

- Er vänlige kvartersmoddare

Troberg

Sinister eater
Bara för att förtydliga...

...jag menade att man skulle fejka räknandet. För spelmässiga skäl så räcker det om man är rätt på en vecka när.

Ymir

Liten kantbaron
De sammanfaller med tråkiga schabloner från vår värld och därför tycker jag att det är ett problem i sammanhanget.
Inte för att jag inte håller med, men det kan man nog tycka att hela män-styrka, kvinnor-magi-konceptet gör, också. Gimbutas-influerade genusteman i fantasy -är- trots allt jävligt gjort. "Det är männens värld, men kvinnorna har iaf -magi-" känns liksom väldigt mycket igen från Avalons dimmor, A Song for Arbonne, och säkerligen en hel hög alster till (jag blir förvånad om inte Kerr kör på det, tex). En tjejkompis till mig anmärkte på att det var tråkiga och slitna schabloner det med, och det kan hon ju mycket väl ha rätt i. Visst, -jag- gillar dem, men jag har full förståelse för om andra inte gör det.

...så nu tvivlar jag på min egen idé, trots allt.

- Ymir, inflikar