Saker Eon gör dåligt: stora detaljerade strider, går enormt långsamt. Mer än 4 inblandade i en strid så blir det segt. Det är roligt att bli skadad i Eon dock eftersom det är gratis drama när man behöver stoppa blödningar/ta hand om infektioner eller köpa löständer. Det Eon dock kan göra är att ha en lång fin färdighetslista som dessutom har riktlinjer för hur du använder en färdighet. Dessutom finns det regler för magi/magiskapande, schamani och hur man ber gudar om tjänster eller stiger i rang i gudens ögon. Jag är inte speciellt förtjust i Mundana men eftersom den rippar verkligheten och flera stora fanatayverk så kan man spela i stort sett vilken miljö man än vill där och det finns lite stöd för det i de olika landsmodulerna.
Det går heller inte att garantera att någon blir en hjälte, i Eon tappar man sitt svärd och halkar och svimmar. Om alla är medvetna om att hjälte är något man blir, inte något man är så är det inget problem dock!
Jag har bara spelat två kampanjer där Eonsystemet varit det bästa valet och inte bara duger:
Hitmen för Ormguden (finns på krönikeforumet), en ganska öppen kampanj med ett tydligt mål, mängden av slumptabeller och den färdiggjorda världen hjälper till att skapa roliga situationer. Typ, spelarna ska ut i skogen och leta efter örter att göra gift på. Det är den 5e maj, Bobby som kan sitt Eon påpekar att det är trollens parningssäsong. Oh shit.
Rödfjädrarna, gritty Ghostbusters i medeltiden. Inspirerat av Myth the Fallen Lords och The Witcher. Små band av legoknektar rider runt i kärr och och nackar häxor, typ. Alla kan dö i en fight men det gör inget eftersom man lätt får en ny rollperson från organisationen. Jag skulle tro att typ A Song of Ice & FIre skulle funka bra i Eon eftersom det handlar mer om saker som inte täcks av regler (intriger) men också om saker Eon har stöd för som typ förläningsbygge, fältslag och att få hemska brännskador.