Nekromanti Kabal, utkast numero uno!!! LÄS!!!

Mask_UBBT

Hero
<center>Kabal
beta v1</center>

Jaha, vad ska man säga nu då?
Ganska precis fyra månader och två veckor efter påbörjat arbete står det här färdigt...
... eller inte egentligen färdigt, men grundreglerna kan stå på egna, måhända vingliga, ben just nu...

Så, trots att det är en bit ifrån att vara fullbodat har jag tänkt lägga upp det här på forumet och ge er en chans att betala igen närapå ett år av korkade inlägg och dumma frågor/images/icons/wink.gif...

Jag vill ha era åsiker om hela konceptet och om reglerna. Kanske inte så stämmningsfullt ännu, men det fixar man sen...
Jag vill veta ifall det är för krånglig, hur man kan göra det lättare/bättre, vad som är helt uppåt väggarna, och vad ni inte ser något syfte med...
... är det för likt något annat, är det för svårskrivet, ja, ni fattar galoppen?

Ta det lite lugnt dock, minns att det är mitt första hela rollspelsytem... förutom ett skumt friformsfoster skapat under en helg i april, i ett ryck av malplacerad julstämmning.../images/icons/clown.gif

/Mask - behöver hjälpen, tycker inte alls det blev lika bra som han ville.../images/icons/sad.gif

Mask_UBBT

Hero
...men eftersom det inte fungerade...

... så får vi göra det low-tech.../images/icons/crazy.gif

Denna länk bör ta er till en sida dä man kan ladda ner det som rtf...

/Mask - är ovän med allting som har microchips i sej!

Manolito

Veteran
Re: Och här försöker jag lägga upp det...

Kanske är jag som är dum, men var läser man? länken går ju bara till en liten presentation...

Manolito

Veteran
Har läst lite grand nu och kan säga att det är en bra början. Jag vill dock ha mer beskrivning av världen.

Sen hittade både Gemet (attachment) och jag väldigt många stavfel. Tycker att du ska köra en stavningskontroll och fixa alla rubriker, och kanske fixa ett index i början så det blir lättare att läsa.

Sen tycker jag att du ska ta bort det mesta eller allt som har med skillnader mellan könen att göra. Varför skulle män vara intelligentare än kvinnor och varför skulle kvinnor vara sharmigare än män? Lite för sexistikt för min smak. Om man vill göra en fysiskt stark kvinnlig rollperson så borde man väl få göra det.

Men som sagt, en bra början, det har stor potential :)

Mask_UBBT

Hero
"Jag vill dock ha mer beskrivning av världen."

Läs min tråd nedan, "Staden utan namn?" så förstår du nog lite bättre hur jag tänkt att världen ska vara uppbyggd... inte alls alltså/images/icons/wink.gif
Annars har jag, givetvis, tänkt ha små stämmningstexter och dylikt innan varje kapitel, som kommer att beskriva världen något...
Dessutom är det här faktiskt bara grundreglerna och lite inbyggda tips...

"Sen hittade både Gemet (attachment) och jag väldigt många stavfel. Tycker att du ska köra en stavningskontroll och fixa alla rubriker, och kanske fixa ett index i början så det blir lättare att läsa."

Ja, det borde jag nog göra... jag kan dock förklara bort de flesta stavfelen med att jag skrivit det mesta väldigt sent på kvällarna, och mina fingrar har en tendens att 'snubbla'...

"Sen tycker jag att du ska ta bort det mesta eller allt som har med skillnader mellan könen att göra. Varför skulle män vara intelligentare än kvinnor och varför skulle kvinnor vara sharmigare än män?"

Du får inte glömma att det hela är på en skala från 1 till 100, och en förändring på +2 i INT innebär inte särskiljt mycket. Jag har dock inte tagit det ifrån tom luft och fördommar, män har, rent generellt, något bättre matematiska anlag än kvinnor, och kvinnor har mer empatiska förmågor än män. På samma sätt är män i regel betydligt kåtare och aggressivare än kvinnor, etc. etc.
Men , jag är fullt medveten att det kanske är något kontroversiellt, men det är därför det är en frivillig regel.

" Lite för sexistikt för min smak. Om man vill göra en fysiskt stark kvinnlig rollperson så borde man väl få göra det."

Återigen, det är därför det är en frivillig regel. Dessutom tycker faktiskt jag att det är kvinnorna som vinner på det hela. De blir faktiskt lite mer lättspelade tror jag, vilket kan behövas, då Kabals invånare är ganska sexistiska av sej och gör det knepigare för kvinnor...

...jag ska dock inte vara för pryd för att ändra det hela, om det är alltför många som stör sej på det hela så åker det...

/Mask

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad är rollspel?

Varför bryr du dig om att tragla igenom en sådan beskrivning innan ett projekt är färdigt?

Det enda det tjänar till är att ta upp onödig tid, om du frågar mig. Sådana texter bör komma sist när man vet att allt övrigt är färdigt. Sedan håller jag med några andra talare som påpekade bristen av världsinformation. Även om du inte behöver ha med direkt information om världens detaljer så kan det vara bra att beskriva lite grupperingar, viktiga personligheter och dylikt.

Blir det för generiskt så kan folk lika gärna hitta på det själva, och i nuläget ser jag bara en massa tabeller, referenser, yrken och regler som vilken spelare som helst lika gärna kan söka upp i Western, NeoTech eller GURPS.

Quan'talis

Swashbuckler
Jo, jag stör mig också lite på det. Om skillnaden faktiskt bara är 2% kommer det ju knappast att ha några direkta konsekvenser i spelet, och då finns det väl ingen orsak att ha med det?

-JPS-

Mask_UBBT

Hero
Re: Vad är rollspel?

"Varför bryr du dig om att tragla igenom en sådan beskrivning innan ett projekt är färdigt?"

Klara av det absolut tristaste först!/images/icons/smile.gif
Om jag hade skjutit upp det till sist hade jag förmodligen blivit så uttråkad att jag inte stått ut...
som det är nu behöver jag ju inte skriva den när jag vill börja med layouten, eller hur?

"Sedan håller jag med några andra talare som påpekade bristen av världsinformation. Även om du inte behöver ha med direkt information om världens detaljer så kan det vara bra att beskriva lite grupperingar, viktiga personligheter och dylikt."

Den här filen var aldrig menad att vara annat än ett regelsystem som jag ville få lite feedback på. Världsbeskrivning kommer sag indirekt ha, i form av stämmningstexter, exempel oh dylikt, men likt till "andra talare" så hänvisar jag till min senaste disskution på Rollspelmakarforumet, kallad "Staden utan namn?"
Där nämner jag hur jag har tänkt mej att världen ska byggas upp...

"Blir det för generiskt så kan folk lika gärna hitta på det själva, och i nuläget ser jag bara en massa tabeller, referenser, yrken och regler som vilken spelare som helst lika gärna kan söka upp i Western, NeoTech eller GURPS."

Ja, det stämmer. Men som sagt var jag inte ute efter att se om rollspelet just i nuläget var funktionellt, utan reglerna...

Varje normalt bordsrollspel behöver ju minst två komponenter; Ett regelsystem och en värld. Det är den första komponenten jag har lagt upp ett utkast av, inte bägge...

/Mask - som hoppas att han inte låter otrevlig

Mask_UBBT

Hero
Könskillnader

hmmm...
ok, anledningen till att jag la in könskillnader var dessa; Kvinnor ska ha bättre simultanförmåga och vara vigare än män. Män ska vara starkare, kåtare och aggressivare än kvinnor...

resten slängde jag mest dit för att jag kunde/images/icons/grin.gif, det försvinner väl, antar jag...

vad tycks i lövrigt?

/Mask - välmenande sexist

entomophobiac

Low Prep High Play

Men som sagt var jag inte ute efter att se om rollspelet just i nuläget var funktionellt, utan reglerna...

Jag förstår mig bara inte på ditt fokus. Om du inte lagt upp ngt material förutom regler, varför har du då brytt dig om att skriva sidovis med småsaker, som hur du avrundar, eller vad rollspel är?

Självklart kan det vara bra att ha detta gjort, men ur uppläggssynvinkel så tar det ju bara upp viktig tid. Det är, enligt mig, betydligt mycket väsentligare att sammanfatta sina idéer och, även om man inte skriver färdigt dem, iaf snabbt gå igenom vad man tänker sig.

Reglerna är till för att simulera spelvärlden, inte tvärt om.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Könskillnader

Tja, vad är det för fel på att skriva "kvinnor har bättre simultanförmåga och är vigare än män. Män är starkare, kåtare och aggressivare"? Det är betydligt lättare att strunta i en kort beskrivning man inte håller med om än att strunta i en regel (fast den är frivillig).

Om det finns en tilläggsregel om skillnader mellan könen blir reaktionen hos någon som snabbt bläddrar igenom reglerna (läs: mig) "Jaså, det finns regler för könsskillnader i det här spelet. Onödigt detaljerade är de också", och förljden blir antagligen att personen (jag, alltså) inte bryr sig om att titta närmare på spelet.

-JPS- återkommer kanske då jag sett närmare på reglerna. Skulle ju vara trevligt att uttala sig om något som faktiskt spelar någon roll också.

Mask_UBBT

Hero

"Jag förstår mig bara inte på ditt fokus. Om du inte lagt upp ngt material förutom regler, varför har du då brytt dig om att skriva sidovis med småsaker, som hur du avrundar, eller vad rollspel är?"

Återigen, så jag ska slippa göra det senare. Medans jag skrivit det här har jag mer eller mindre skivit upp vad jag tyckt vara smått viktigt eller hjälpsamt, då det faktiskt är ganska vitalt att veta åt vilket håll man ska avrunda decimaler, då det kan uppstå problem ifall man gör 'fel' på dessa saker.

"Självklart kan det vara bra att ha detta gjort, men ur uppläggssynvinkel så tar det ju bara upp viktig tid."

Jag har inte bråttom.../images/icons/wink.gif
Och jag tycker det är bättre att göra alla dessa småsaker och trista detajler medan man fortfarande orkar, och lämnar det som går enkelt och fort till sist...

"Reglerna är till för att simulera spelvärlden, inte tvärt om."

En fras som jag tror jag upprepat i reglerna på minst tre olika ställen.../images/icons/wink.gif

/Mask - som vill upprepa att detta är hans första rollspelsytem som inte består av en hög anteckningar och post-its... något oerfaren inom området alltså...

Mask_UBBT

Hero
Re: Könskillnader

Ok, Reglerna för könskillnader(båda två) hänger löst just nu...

Det troligaste är väl att själva regeln byts ut omot en paragraf eller ett litet stycke, i stil med;
"Om spelledaren och splearen vill det kan vissa könskillnader appliceras på rollpersonen. Exempelvis kan män på en styrkeökning på 1T6 eller dylik, emedan kvinnors SMI kan höjas med ungefär samma värde."

"återkommer kanske då jag sett närmare på reglerna. Skulle ju vara trevligt att uttala sig om något som faktiskt spelar någon roll också. "

Tycker nog jag skulle vara trevligt åxå... välkommen åter!

/Mask

Quan'talis

Swashbuckler
Re: emedan (OT, men viktigt)

Exempelvis kan män på en styrkeökning på 1T6 eller dylik, emedan kvinnors SMI kan höjas med ungefär samma värde

'Medan', heter det. 'Emedan' betyder 'eftersom'

-JPS- märkte samma sak i reglerna

Mask_UBBT

Hero
Re: emedan (OT, men viktigt)

Det där är nog rena och skära misstag, då jag har en tendens att, i trött tillstånd, av vana skriva vissa ord när jag menar ett annat, om de är lika varandra...

Om du letar efter bevis; Det står ju faktiskt även "Exempelvis kan män en styrkeökning[...]"
Det handlar inte om att fingret slant eller något sådant, då f och p ligger ganska långt ifrån varandra, det handlar helt enkelt om vanans makt/images/icons/smile.gif

/Mask - som inte har rättstavat dokumentet, då hans dator inte vet vad ett "rollspel", en "rollspelare", etc betyder, och därför rapporterar detta som felstavat

Mask_UBBT

Hero
En rättad version...

Ifall någon skulle bry sej finns det en verion som har blvit rättad med rättstavningss program och sånt nu...

...jag måste dock varna er för att mitt rättstavningsprogram kan vara lite kufiskt ibland, så ibland blir det som var flestavat totalt osammanhängande och omöjligt att förstå, men ändå...

Het hela finns att ladda ner på samma ställe som förut.

/Mask