Nekromanti Kabul och terror

Storuggla

Champion
De har ingen vidare kontroll på läget, den där centralregeringen?

(Sidospår - varför hänvisar vi alltid till regeringar som inte har kontroll över sin stats territorium och ignoreras av rebeller/krigsherrar/slemproppar som centralregering? Sitter de med fina lägenheter i innerstaden eller är vi ironiska?)

Storuggla, det är en sak på landet en annan i huvudstaden

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nix, den där regeringen kontrollerar inte mycket i det här landet. Presidenten kallas spydigt för "Kabuls borgmästare".

Hursomhelst, nu har natten fallit, och polisen har blåst faran över. Vi har fått återvända till hotellet och därför har jag svenskt tangentbord på datorn.

Jo, det här är en krigszon och har upplever kriget på det sätt som de flesta nutida soldater gör. Striderna rasar i närheten, men man hör inte så mycket av den. På HQ och på hotellet är vi hyfsat säkra. Den stora faran är faktiskt resan mellan dem.

solvebring

Superhero
Kvi tusan...
Krig och bomber. Fred och ro blir snart ett skällsord.
Hoppas allt går för dig där nere, Anders. Önskar dig all lycka och säkerhet.
Vad är det du jobbar med egentligen btw? Tor aldrig jag kommit mig för att ta reda på vad ditt in-real-life-yrke är? :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag är press and public information officer här i Kabul. Jag är bland annat ansvarig för utvecklingen av vår webbplats och intranät, vårt nyhetspbrev och för att ta hand om journalister som vill veta mer om oss. Därtill sköter jag omvärldsbevakningen när det gäller öppna källor.

Vi är tre personer på press office, två européer och en afghan. Vår afghanske kollega bevakar lokala media och hjälper utländska journalister som vill besöka lokala polisinstitutioner.