dr_avalanche
Veteran
Ber om ursäkt om detta är en RTFM-fråga men finns det någon allmänt använd kalender runt Kopparhavet? Alltså uppdelning veckodagar, månader med namn etc.
Vi har kört med att den vanligaste kalendern består av månader baserade på måncykeln, med andra ord 30 dagar. Kalendern börjar i motsvarande vår mars månad med vår; jordbruk och krig öppnar året. Året består av 12 sådana här månader vilket ger 360 dagar och de flesta kulturer är medvetna om att det inte riktigt matchar solåret.Ber om ursäkt om detta är en RTFM-fråga men finns det någon allmänt använd kalender runt Kopparhavet? Alltså uppdelning veckodagar, månader med namn etc.
Version 0.8.4, fyllt på med lite mer högtider och pladdrat vidare om högtider, tempel och offer lite i allmänhet. Jag har ingen aning om hur det passar ihop med tankar hos skaparna men det borde i alla fall kunna passera som ett av flera synsätt i spelvärlden.Sorterat om så beskrivningarna av högtiderna kommer i ett avsnitt och själva kalendern med högtiderna utsatta i ett eget avsnitt. Det blir nog mer lättläst så. Korrigerat stavfel. har inte gått genom saknade gudomar än. Version 0.8.2.
Det var faktiskt en antika romvinkning men jag förstår din poäng. Jag verkar ha svårt att hålla min inre romariller i schack eller ska jag säga i shah kanske När blir man upplåst och håller på att förlora i smickelbräde?- En småsak, men jag skulle ta bort jul-vinkningen från karnevalen
Jodå, det ligger rätt nära vad vi har tänkt oss, se Leons svar ovan. Sedan är lokala variationer och egenheter extremt vanligt. Någon gemensam kopparhavskalander finns nog inte utöver ett tiotal hyfsat etablerade högtider. Sommarsolståndet firas naturligtvis intensivt av som lägger stor vikt vid Utu som solen, medan lokala furstar kan kalla till offer/festival bara för att kapplöpningshäst ska leverera under loppet dagen efter.Version 0.8.4, fyllt på med lite mer högtider och pladdrat vidare om högtider, tempel och offer lite i allmänhet. Jag har ingen aning om hur det passar ihop med tankar hos skaparna men det borde i alla fall kunna passera som ett av flera synsätt i spelvärlden.
Jag antar Jorpagna satte några högtider runt stora delar av Kopparhavet och att exempelvis Hadasht klämt in någon österöver och så vidare utifrån vad de olika makterna tyckt varit viktigt och som sedan överlevt makterna/maktsfärerna.Jodå, det ligger rätt nära vad vi har tänkt oss, se Leons svar ovan. Sedan är lokala variationer och egenheter extremt vanligt. Någon gemensam kopparhavskalander finns nog inte utöver ett tiotal hyfsat etablerade högtider. Sommarsolståndet firas naturligtvis intensivt av som lägger stor vikt vid Utu som solen, medan lokala furstar kan kalla till offer/festival bara för att kapplöpningshäst ska leverera under loppet dagen efter.
Etc, har inte helt tänkt igenom detta men något åt det håller hade passat. Också, eftersom vårt Kopparhav är dynamiskt kan man även slå nån tärning för att se hur länge högtiden har funnits.
Schack-Shah är f.ö ett väldigt bra sätt att "översätta" jordsliga ting till Athos. Något som har praktiserats av Granström i begynnelsen och som vi har tagit över.
Klart intressant upplägg, funderar på om man kunde ha något lite direktare och som ger aningen mer till selledaren och spearna att gå på men det kan ju vara lite don efter person.Etc, har inte helt tänkt igenom detta men något åt det håller hade passat. Också, eftersom vårt Kopparhav är dynamiskt kan man även slå nån tärning för att se hur länge högtiden har funnits.