Scen 11 - Tånagel
Sen kväll. Oak Village är fyllt av röda lyktor och det smäller i kullerstensgränderna mellan designbutikerna och galleriet är fyllt av b-listekändisar och deras något snyggare dejter och Bryan Poole verkar hög och nervös och en blond modell skrattar åt en extrem närbild på ett sönderfrätt tandkött när hon inser vad hon tittar på och söt rökelse fyller näsa och lungor och sticker i ögonen.
Bryan tittar sig omkring, ser stressad ut och drar i sin vita polotröja. “Vad fan är det här för ställe?” säger han till Lauren.
“Jag vet inte, en studie i förfall?”
Bryan svettas.
Lauren rynkar pannan och stirrar honom i ögonen. “Har du tagit något? Det här är viktigt.”
Bryans blick irrar. “Var fan är Kim någonstans?”
“Jag såg henne utanför på gatan.”
Något mörkt kommer över honom och han försvinner i vimlet på väg mot utgången.
“Gör inget dumt nu!”
En ljushårig, nästan vithårig, ung man dyker upp bredvid Cheryl som står framför ett meterhögt foto av en blånad nagel, artsy och svår, det är tänkt att man skall se på den länge. Han är säkert inte mer än 20 och ler självsäkert mot Cheryl.
“Ger den dig något?”
Cheryl tittar upp från telefonen och tittar för första gången på tavlorna. “Nej.”
Killen kommer av sig lite. “Jaaa… den är… väldigt mörk… Gillar du sånt här?”
C (utan att titta upp från telefonen): “Jag kom med en vän. Ha en trevlig kväll.”
Han ser så avsnoppad ut som han är, letar sig därifrån för att finna lättare byten.
Mitch kollar på tavlan och jämför med sina manikyrerade tår som sticker fram ur flipflops från Louis Vuitton. Hans magväska är Cartier. “Jag gillar det här. Men det är inget nytt, hundratals såna på Orbis, men spännande att se i den här storleken. Var är själva artisten? Lauren, har du sett henne?”
“Hon stod där borta under hårbottnen, hon drack champange och pratade med några. Det verkade djupt. Där borta, röd dress.”
Kvinnan har mörkt hår, perfekt snaggat till två millimeter och ett par stora mörka solglasögon, inomhus. Hon står och pratar med en äldre man i fyrtioårsåldern, bakåtslickat långt mörkt hår, stor ring i örat. När han ler uppskattande åt hennes skämt blottar han diamantprydda tänder.
Rains huvud vrids något, hon kanske tittar åt deras håll men hennes ögon är dolda av de mörka glasen.
L: “Vad säger ni?”
M: “Var inte blyg, det är väl bara att gå och snacka med henne, du har väl vana att prata med fotografer?”
L (rycker på axlarna): “Jag hoppas bara att ingen av de som fotar mig tar såna här bilder.”
Hon går bort mot Rain, mannen anar hennes närvaro och makar lite på sig, bjuder in henne i samtalet och bjuder på ett glas champange.
“Det är ni som är Rain Carter, fotografen?”
“Jag tror inte vi träffats.”
“Lauren Denton.”
Rain synar Laurens drag och figur med van blick. “Jag känner igen dig, någon kampanj jag känner till?”
L:“Jag har en kampanj med Balenciaga. Syns på stan.”
R: “Ja! Edgy. Vågat med draget att bara visa överdelarna.”
L: “Roligt att du gillade det, det gäller att stå ut.”
R: “Du fotar fantastiskt väl.”
L: “Jag skulle säga detsamma om era bilder, mina vänner diskuterade er vision. Men det kanske är mer intressant om ni berättar själv.”
Rain är klädd i en röd byxdress, Tiffany. Hennes höga stilettklackar hörs mot det kaklade golvet när hon glider bort mot Mitch och Cheryl. Hon ler inbjudande och blottar vita tänder mellan djupröda läppar.
R: “Trevligt att ni hittade hit. Jag är Rain, men det visste ni väl.”
L: “Det här är Mitch och Cheryl.”
R: “Ni verkar bekanta, vi måste ha setts …”
Cheryl vet att de inte träffats. Rain är lik sin syster, käkbenen är utsökta.
“Du kanske har sett mig i dina drömmar.” säger Mitch.
Rain skrattar, högt och klingande. “Så kanske det är. Ni verkar bekanta, är ni också modeller?”
Mitch skakar på huvudet. “Jag kan nästan svära på att vi inte setts. Populär utställning, mycket folk.”
Rain ser sig om. “Man kunde önskat att det kom något större namn. Inte meningen att dissa er, men om rätt person postar om det så får det saker att hända lite snabbare.”
Lauren nickar. “Jag förstår. Men jag kan inte släppa bilderna. Du måste ju ha en tanke. Vad vill du säga? Ta den här till exempel.” Hon pekar på nageln. “Mitch var förstummad.”
“Vad var det du gillade Mitch?” säger Rain, hon verkar genuint intresserad.
Mitch går fram till den extrema förstoringen och backar ett steg. Pausar. Tänker. “Den är så jävla äcklig. Det är genialiskt.”
Rain skrattar igen. “Det är ju en del av oss, vi skall alla den vägen vandra, lika bra att vänja sig.”
M: “Den visar det fula, världen som den verkligen är. Skitigt, fult och äckligt. Jag gillar det.”
Rain kollar om Cheryl har någon favorit, Cheryl pekar på en tavla på måfå, den där kanske och sällskapet glider dit.
Bristningen på den uppsvällda magen påminner om ett mörkt floddelta, alla är glada över att den inte är i färg.
“Ja, den är speciell.” säger Rain. “Någon särskild anledning?” Hennes röst dör ut, hon är plötsligt djupt i sina tankar.
Cheryl väger noga orden. “Det behagliga är
bokehn.“ Cheryl viftar diffust med handen där magen smälter samman med bakgrunden. “Trots att grynen är obarmhärtiga i den här förstoringen finns det ändå något njutbart i det, det påminner om asfalt.“
Rain betraktar sitt egna verk, tycks nästan hypnotiserad.
Cheryl fortsätter långsamt. “Magen och dess ärr. Har den värk? Den fångar de som vill se ytan, men om vi stannar upp så inser vi att det inte är det som är motivet, är det något sånt du har tänkt dig?”
Rain fryser till och ser blek ut när hon vänder sig mot Cheryl. “Ja. Ja... Fotar ni själv?”
Cheryl skakar på huvudet. “Inte längre”
Rains röst låter avlägsen. “Det kanske är något ni ska ta upp igen.”