Ja, ska jag tipsa om något då? Jo, det är träning. Men inte vilken träning som helst eller hur som helst.
Jag skulle försöka lägga in styrketräning och promenader: armhävningar, knäböj, stretching, magövningar, promenader. I början är all träning som blir av guld. Träna helst med nån annan polare. Bestäm tre tillfällen i veckan, logga allt så du kan se dina förbättringar. Men börja lätt. För lätt, så att du lyckas i början.
Efter tre-fyra veckor kan du försöka bli lite lätt svettig, byt ut promenad mot lätt jogg. Efter två månader kan du gå förbi nån atletklubb och testa marklyft (om du inte redan vet vad det är). Börja lätt, men gör många set. Drick vatten när du blir törstig. På atletklubbarna (Lunds TK?) finns peppen och sammanhanget. Och där finns tunga vikter och möjligheten att träna olika grejer. Var inte orolig för att nån ska tycka att du är konstig eller nybörjare - trots att många styrke- och tyngdlyftare kan se läskiga ut är de allra flesta glada att nybörjare intresserar sig för deras sport. De är också särskilt bra på att förstå hur det är att vara nybörjare: de brukar minnas sin egen resa varmt. Och alla är på samma lag, det är bara vikterna som skiljer sig.
Därför kan man som nybörjare på en atletklubb bli lite överraskad av hur folk hejar på en när man ska göra ett lyft: och det är inget konstigt, det ska vara så. I styrkelyft och tyngdlyftning hejar man på och peppar varandra. Det går alltså bra (ja, det förväntas av en faktiskt) att man hejar på och säger saker som: "Ta i nu! Kom igen"! Det här går bra! Ja, kom igen!". Gärna med lite rytig röst för att peppen ska kännas bra.
Och det där är enligt mig oerhört stärkande: att få stöd av andra när man anstränger sig. Och då blir vi också starkare. Vi orkar lyfta tyngre än när vi är ensamma.
Det är inte lätt att träna regelbundet så ta hjälp av en/flera kompisar. Det är också därför atletklubbarna är så bra, oftast mycket bättre än det kommersiella gymmet med utseendefixering och modehets.
Promenad tre gånger i veckan kan kanske vara en bra start? Drick vatten under promenaden.
Lycka till igen och fråga om du vill veta mer.