Nu kan det här ha gjorts tidigare*, men i vilket fall hade jag en idé till ett rollspel. Jag kanske inte återkommer till den, eller så blir den färdig snabbast av alla mina idéer. Ber om ursäkt för röran (är lite trött).
Kalla, mörka hjärtan
Ett spel om mobbande japanska skolflickor.
I detta spel spelar man japanska skolflickor. Man är med i en liten grupp vänner med en sak gemensam: man är det där gänget som mobbar andra tjejer.
Alla har sina egna anledningar - maktbehov, trauma, tristess... Men alla utsätter andra tjejer för mobbning.
Syftet är att utforska människans mörka sida. Hur djupt går du för att fylla de tomrum du har inom dig? Hur långt går du får någon annans uppskattning? Hur långt kan man gå och ändå upprätthålla en fasad av att vara en snäll flicka mot omvärlden?
Varför japanska skolflickor? Vad gäller Japan: för att det finns en stereotyp om att japaners rigida samhällsstrukturer (som flickorna följer) som fortfarande till viss del kommuniceras hit, och skolmiljön är ett typiskt exempel på detta. Vad gäller flickor är syftet delvis berört - flickor (speciellt skolflickor) har en genusroll (att de ska vara snälla), och samtidigt har de stereotypen att uppfylla att de om de mobbar så gaddar de ihop sig. Det här är givetvis dumheter - killar gaddar ihop sig även dem, och mobbning är en social (eller asocial - ingen hjälper) aktivitet. Som tonåring så är man dessutom ofta inte helt normalt funtad** och det finns ett enormt tryck att bete sig som "en tjej".
System: Osäker. Känns mer som ett fokuserat scenario till PE eller kanske ett AW-hack, fast jag tror det senare kan ha för mycket grejer i sig. Av någon anledning tänker jag jeep-form, men det har jag inte så bra koll på.
Jag tänkte mig något i följande stil:
Man väljer först rollerna i gruppen - de behöver inte alla fyllas. Exempel är Ledare, Bästis, Springshas, etc.
Därefter väljer man vad som när ens personliga mörker. Tristess, bekräftelsebehov, etc.
Om system finns så belönas(?) man enbart för dessa när man mobbar med dem i åtanke (och bestraffas?)
Uppbyggnaden skulle kunna vara någon form struktur där man börjar med det normala (skoldagen) och under denna väljer Offret. Offret är då en SLP(inte RP helt enkelt) som spelarna bygger upp på något sätt - namn, utseende, personlighet, agg(varför, men kan vara en meningslös ursäkt) o s v. De får få fram en berättelse
Därefter går man till mörkret. RP går in på hur de utsätter sitt offer för mobbning. Spelet är över när alla RP kommer överrens om att sätta stopp(?).
Hur djupt är ditt mörker?
-------------------------------
Tankar?
*Säg gärna till i så fall.
**Iaf om jag går efter mina egna erfarenheter - som hur jag reagerade mot Clockwork Orange då och nu t ex).
Kalla, mörka hjärtan
Ett spel om mobbande japanska skolflickor.
I detta spel spelar man japanska skolflickor. Man är med i en liten grupp vänner med en sak gemensam: man är det där gänget som mobbar andra tjejer.
Alla har sina egna anledningar - maktbehov, trauma, tristess... Men alla utsätter andra tjejer för mobbning.
Syftet är att utforska människans mörka sida. Hur djupt går du för att fylla de tomrum du har inom dig? Hur långt går du får någon annans uppskattning? Hur långt kan man gå och ändå upprätthålla en fasad av att vara en snäll flicka mot omvärlden?
Varför japanska skolflickor? Vad gäller Japan: för att det finns en stereotyp om att japaners rigida samhällsstrukturer (som flickorna följer) som fortfarande till viss del kommuniceras hit, och skolmiljön är ett typiskt exempel på detta. Vad gäller flickor är syftet delvis berört - flickor (speciellt skolflickor) har en genusroll (att de ska vara snälla), och samtidigt har de stereotypen att uppfylla att de om de mobbar så gaddar de ihop sig. Det här är givetvis dumheter - killar gaddar ihop sig även dem, och mobbning är en social (eller asocial - ingen hjälper) aktivitet. Som tonåring så är man dessutom ofta inte helt normalt funtad** och det finns ett enormt tryck att bete sig som "en tjej".
System: Osäker. Känns mer som ett fokuserat scenario till PE eller kanske ett AW-hack, fast jag tror det senare kan ha för mycket grejer i sig. Av någon anledning tänker jag jeep-form, men det har jag inte så bra koll på.
Jag tänkte mig något i följande stil:
Man väljer först rollerna i gruppen - de behöver inte alla fyllas. Exempel är Ledare, Bästis, Springshas, etc.
Därefter väljer man vad som när ens personliga mörker. Tristess, bekräftelsebehov, etc.
Om system finns så belönas(?) man enbart för dessa när man mobbar med dem i åtanke (och bestraffas?)
Uppbyggnaden skulle kunna vara någon form struktur där man börjar med det normala (skoldagen) och under denna väljer Offret. Offret är då en SLP(inte RP helt enkelt) som spelarna bygger upp på något sätt - namn, utseende, personlighet, agg(varför, men kan vara en meningslös ursäkt) o s v. De får få fram en berättelse
Därefter går man till mörkret. RP går in på hur de utsätter sitt offer för mobbning. Spelet är över när alla RP kommer överrens om att sätta stopp(?).
Hur djupt är ditt mörker?
-------------------------------
Tankar?
*Säg gärna till i så fall.
**Iaf om jag går efter mina egna erfarenheter - som hur jag reagerade mot Clockwork Orange då och nu t ex).