Nekromanti Kalla mörka hjärtan(Mobbande japanska skolflickor)

Max Raven

T12-kultist
Nu kan det här ha gjorts tidigare*, men i vilket fall hade jag en idé till ett rollspel. Jag kanske inte återkommer till den, eller så blir den färdig snabbast av alla mina idéer. Ber om ursäkt för röran (är lite trött).

Kalla, mörka hjärtan
Ett spel om mobbande japanska skolflickor.

I detta spel spelar man japanska skolflickor. Man är med i en liten grupp vänner med en sak gemensam: man är det där gänget som mobbar andra tjejer.

Alla har sina egna anledningar - maktbehov, trauma, tristess... Men alla utsätter andra tjejer för mobbning.

Syftet är att utforska människans mörka sida. Hur djupt går du för att fylla de tomrum du har inom dig? Hur långt går du får någon annans uppskattning? Hur långt kan man gå och ändå upprätthålla en fasad av att vara en snäll flicka mot omvärlden?

Varför japanska skolflickor? Vad gäller Japan: för att det finns en stereotyp om att japaners rigida samhällsstrukturer (som flickorna följer) som fortfarande till viss del kommuniceras hit, och skolmiljön är ett typiskt exempel på detta. Vad gäller flickor är syftet delvis berört - flickor (speciellt skolflickor) har en genusroll (att de ska vara snälla), och samtidigt har de stereotypen att uppfylla att de om de mobbar så gaddar de ihop sig. Det här är givetvis dumheter - killar gaddar ihop sig även dem, och mobbning är en social (eller asocial - ingen hjälper) aktivitet. Som tonåring så är man dessutom ofta inte helt normalt funtad** och det finns ett enormt tryck att bete sig som "en tjej".

System: Osäker. Känns mer som ett fokuserat scenario till PE eller kanske ett AW-hack, fast jag tror det senare kan ha för mycket grejer i sig. Av någon anledning tänker jag jeep-form, men det har jag inte så bra koll på.

Jag tänkte mig något i följande stil:
Man väljer först rollerna i gruppen - de behöver inte alla fyllas. Exempel är Ledare, Bästis, Springshas, etc.
Därefter väljer man vad som när ens personliga mörker. Tristess, bekräftelsebehov, etc.

Om system finns så belönas(?) man enbart för dessa när man mobbar med dem i åtanke (och bestraffas?)

Uppbyggnaden skulle kunna vara någon form struktur där man börjar med det normala (skoldagen) och under denna väljer Offret. Offret är då en SLP(inte RP helt enkelt) som spelarna bygger upp på något sätt - namn, utseende, personlighet, agg(varför, men kan vara en meningslös ursäkt) o s v. De får få fram en berättelse

Därefter går man till mörkret. RP går in på hur de utsätter sitt offer för mobbning. Spelet är över när alla RP kommer överrens om att sätta stopp(?).

Hur djupt är ditt mörker?

-------------------------------

Tankar?

*Säg gärna till i så fall.
**Iaf om jag går efter mina egna erfarenheter - som hur jag reagerade mot Clockwork Orange då och nu t ex).

Måns Bredelius

Veteran
Som svar på din sista fråga. DJUP!

Kommer och tänka på en japansk film jag sett. Blå vår hete den. Handla om en skola med bara pojkar där de spöade skiten ur varanda. De hade ett sätt att ta reda på vem som skulle va ledaren, den modigaste.

Alla stod uppe på taket hållandes i ett räcke med ryggen ut mot skolgården, ca 20 meter ner till marken. Någon sa 1 alla släpte och föll med ryggen och klappade handen en gång och tog sen tag i räcket. Sen sa han 2 och då skulle de klappa 2 gånger. Och sen van en snubbe när han klappade 10 gånger. Hur som helst är det en bra film om man vill lära sig göra ila folk!

Tror din ide skulle bli bra om det fanns något färdiggjort äventyr och allt var som en one shot. Kort och enkelt, en häftig grej att spela helt enkelt.

Nästa dag i äventyret kan det ju komma en ny skolflicka som äventyrarna inte kan moba, en såndär hjälte som finns i alla filmer. Sen blire krig. De tjejer som va svaga som spelarna mobade ställer sig nu på hjältens sida och allt det där.

Hoppas jag vart till hjälp.

Max Raven

T12-kultist
Lite sent, men har haft de här tankarna i huvudet ett tag.

Måns Bredelius said:
[...]
Tror din ide skulle bli bra om det fanns något färdiggjort äventyr och allt var som en one shot. Kort och enkelt, en häftig grej att spela helt enkelt.

Nästa dag i äventyret kan det ju komma en ny skolflicka som äventyrarna inte kan mobba, en såndär hjälte som finns i alla filmer. Sen blire krig. De tjejer som va svaga som spelarna mobade ställer sig nu på hjältens sida och allt det där.
Intressant exempel! Det finns antagligen massvis att ta på - kommit att tänka på Ondskan också t ex. :gremsmile:

Att ha det som ett slags scenario är en tanke som skulle kunna fungera bra. GxB är ett rollspel som bygger på det här - du har fördefinierade rollpersoner och scenarion som du sedan genomför.

Inte inne på att introducera en antagonist dock - dels för att det drar åt motsatt håll vad gäller de upplevelser man ska förmedla. Jag tycker att motstånd gör att spelarna uppfattar RP som mer hjältar än de är. Jag vill också undvika en "normal" dramatisk struktur om jag kan.

Måns Bredelius said:
Hoppas jag vart till hjälp.
Jadå. Tack så mycket! :gremsmile:

Andra funderingar: Jag tror att det inte behövs så mycket regler egentligen. Jag tänker mer åt impro-teater-hållet här. Psychodrame(?) kanske är en bra förlaga vad gäller det - har inte sett reglerna eller spelat det, så jag är lite osäker.

Typ nåt sånt här kanske: Med kort: På RP-kortet har du din rollperson, som har vissa drag (Utseende, Personlighet, Gillar, Ogillar och deras agg/ursäkt/anledning). Sedan etablerar man gruppens relationer och kör bakgrund - RP etablerar sig i spelvärlden och tar upp det viktigaste för dem.

Därefter tar man fram offret. Offret har, förutom RPs drag (ej agg) en mätare man markerar i när RP mobbar denne. När den är full så drar man ett händelsekort, offret gör detta - allt från bytar skola till kallar in polisen till begår självmord. RP kan sluta närhelst de känner för det.

Vet inte riktigt vart jag är på väg med det här, men det känns som att jag behöver jobba lite mer med det för att få det att fungera. :/

Ymir

Liten kantbaron
japansk mobbing = våldtäkt, av diverse filmer/böcker/serier att döma...

men spelidén är bra här, givet att genren är...väl etablerad, och det finns ett typ ofantligt utbud av inspiration i film-, manga-, roman-, sms-roman-etc-väg (jag bidrar gärna med specifika tips). Jag skulle använt Akis system, då Aki dels är bra, och dels skräddarsytt för att göra sånt här. Kanske kunde man modda det lite för att ge det en mer sinister twist; jag vore fetpå att hjälpa till då, för jag har sedan gammalt Krilles tillåtelse att använda Aki som system för mitt haremsrollspel.

Jeepform har också mycket riktigt två spel/förtrycksmekaniker som skulle kunna vara inspirerande i sammanhanget, de ökända Gang Rape och Fat Man Down. Jeepform skickar dem till dig mot förfrågan.

Cybot

Mest spelbar
Man bör väl vara medveten om att Japan har ganska annorlunda värderingar när det gäller mobbing. Eller i alla fall så har de haft ganska annorlunda värderingar.

Mobboffret anses ofta vara medskyldig genom att vara annorlunda och ha egenskaper som inbjuder till mobbning.
Annars så skulle de inte bli mobbade.
Det är därför i alla fall delvis den mobbade ansvar att ändra situationen.

Max Raven

T12-kultist
Ymir: Aki har jag haft vid något tillfälle - det är rollspelet på en A4 va? :gremsmile: Vad gäller Jeepform-grejerna - om du har dem så tar jag gärna emot dem. :gremsmile:

Cybot said:
Mobboffret anses ofta vara medskyldig genom att vara annorlunda och ha egenskaper som inbjuder till mobbning.
Känner igen det här. Tror att det går igen även i vårt samhälle, även om det inte är lika öppet. Det är väldigt mänskligt att "ursäkta" något man gör som man egentligen vet är fel - även i gruppnivå. Det här är en av de sakerna som jag vill ha med i spelet.

Ymir

Liten kantbaron
Ymir: Aki har jag haft vid något tillfälle - det är rollspelet på en A4 va? smile Vad gäller Jeepform-grejerna - om du har dem så tar jag gärna emot dem.
Mm, det är Aki. Jag har Jeepform-grejerna, men bara på min dator i Svärje, så jag kan inte komma åt dem på ett halvår. Men mejla jeepform (adress på deras hemsida) så skickar de dig med glädje spelen som pdf:er, bara ange vilket språk du vill ha dem på (Fat Man Down finns nog bara på engelska tror jag).

Recca

Femme Fatale
Cybot said:
Man bör väl vara medveten om att Japan har ganska annorlunda värderingar när det gäller mobbing. Eller i alla fall så har de haft ganska annorlunda värderingar.

Så som det varit i Sverige hur länge som helst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Recca said:
Cybot said:

Så som det varit i Sverige hur länge som helst.
Ja, jo, det är ju faktiskt precis så det funkar här också, rätt ofta. Som exempel pratas det en del om "konstiga namn", att man inte ska ge ungarna konstiga namn "för då kommer de att bli mobbade".

Det kanske inte sägs uttryckligen, men vår kultur är fortfarande rätt inriktad på victim blaming i praktiken.