Nekromanti Kalles Synnibarr: Stridssystem

Nightowl

Champion
OK. Jag vill alltså göra ett korvtårtespel i Synnibar-stil, fast med grejer som tilltalar min inre kobold. Nå, då måste man ju kunna dunka monster ganska många ronder i strid, och det klassiska sättet att klara av det är ett hitpointssystem som i D&D.

Sådana system har en hel del fördelar, men den främsta nackdelen för *min* del är att jag har svårt att visualisera det: jag vet att hp inte enbart betecknar hur många kubikmillimeter fläsk man består av, och att träffar tar mindre ju högre level man blir, osv, men det blir tyvärr inte intuitivt för mig. Så: jag vill alltså ha en sorts hitpointssystem, men frikopplar det så mycket som möjligt från hur tuff och tålig man är.

Jag bestämde mig för att kallas dessa poäng Stridspoäng . Eftersom det betecknar allmän uthållighet i strid - mod, förmågan att undvika farliga träffar, tur, stryktålighet och kondition - kan det också användas som allmän valuta för grejer man gör i strid.

Stridspoäng betecknar alltså hur bra det går för en i en strid. När man går ned på 0 Stridspoäng har ens motståndare vunnit. And here's the deal: han kan bestämma vad som händer med en. Han kan säga att man är slagen medvetslös, avväpnad, nedstucken, at his mercy, etc. Man är ute, helt enkelt. För att han ska göra det krävs dock att han avsätter en runda åt en nådastöt eller vad det nu är, och i stora bataljer bryr man sig inte om sådant. Utgångsläget i sådana fall är att en förlorare är brutalt nedklubba, tuppar av, och tar 1 Skadenivå, plus 1 Skadenivå för varje Stridspoäng han förlorade under 0 (se nedan för Skadenivåer).

Om alla involverade avbryter en strid, och man går ut ur aktivt läge där man räknar rundor eller vad jag nu vill kalla det, så går antalet Stridspoäng upp på max igen.

Om man blir anfallen när man inte är beredd, och jag är inte helt säker på hur man avgör det, liksom om man råkar ut för en olycka, så förlorar man inga Stridspoäng, egentligen. Det är inte en strid - det är ett överfall eller en olycka.

Istället tar man då Skadenivåer. Skadenivåer funkar som ett allmänt minus för allt man gör. Varje gång man tar en Skadenivå måste man också göra ett sorts save eller bli knockad. Slutligen dras ens Skadenivåer från det antal Stridspoäng man startar med i varje strid.

Något som retar mig mycket i D&D är att man blir nednött i striderna och behöver en dedicerad helare, vilket är det tråkigaste som finns, eller gå runt och kolka potions, vilket också är måttligt kul. Samtidigt är det inte roligt med spel där man ligger med spjälat ben i tre veckor efter varje slagsmål.

Enligt ovanstående system så blir man ju sällan allvarligt sårad i en strid om man inte blir helt utslagen eller om man förlorar, och då är det ju kört i alla fall. Även med ett antal skadenivåer - och få fajter som inte är avgörande slutar med mer än en eller två - kan man fortfarande vara uppe och jogga. Vid ett bestämt antal Skadenivåer kolar man, men det är (i motsats till Stridspoäng) något som ökar när man ökar i level.

Således är magi och whatever som helar Skadenivåer ganska sällsynt, och man kan lika gärna gå till en helare av något slag när man kommer till en lugn bas som att släpa med sig en på äventyr.

Strid koncentrerar sig på närstrid eftersom det är ganska roligt. Bågskytte gör ingen glad, och med "ingen" menar jag naturligtvis "inte mej i alla fall". Vän av ordning noterar att tänket ovan inte är nytt, det är tvärtom vanligt i diskussioner på forumet. I mitt fall är det dock speciellt baserat på hur det är att spela den senaste versionen av Drakborgen, som jag tyckte rockade.

Jag tyckte faktiskt det rockade så mycket att jag tänker sno resten av stridssystemet från det spelet också. Så här går det till.

Under en normal runda väljer man taktik. Det finns fyra taktiker: Styrka, Snabbhet, Precision och Rustning, och de beror helt enkelt på vad man förlitar sig på.

Man har fyra värden för dessa. Styrka, Snabbhet och Precision är baserat på grundegenskaperna med detta namn plus ens färdighet i att slåss med vad man nu slåss med. Rustning baseras på rustningens värde plus ens färdighet i att slåss med vad man nu slåss med.

Det här är alltså det vanliga tänket med taktikval från det här forumet. Jag gör dock inga som helst anspråk på att det ska motsvara hur effektiva sådana taktiker är verkligheten, obs!

Styrka slår Snabbhet
Snabbhet slår Precision
Precision slår Rustning
Rustning slår Styrka

Om jag väljer en teknik som slår motståndarens, förlorar han 4 (vanligtvis) Stridspoäng.
Om jag väljer en teknik som blir slagen av motståndarens, förlorar jag 4 (vanligtvis) Stridspoäng.
Om jag väljer samma teknik som motståndaren, förlorar den av oss med lägst värde differensen mellan våra värden +4 Stridspoäng.
Om jag väljer en teknik som inte påverkar motståndarens, uppstår en paus . Pauser är intressanta för att de låter en göra andra grejer än att bara slåss. Det krävs en paus för att byta vapen, fly (det behövs faktiskt två pauser för det), kasta icke-stridsmagi, använda ett avståndsvapen mot motståndaren, etc. Sådant avgörs ibland av slag mot färdigheter.

Nu tillkommer en komplikation: beroende på taktik måste man spendera Stridspoäng också. Hur mycket beror på vapnet/vapnen man använder. Några exempel:

Svärd: Styrka 1, Snabbhet 1, Precision 1, Rustning 1
Spjut: Styrka 2, Snabbhet 0, Precision 1, Rustning 1
Yxa: Styrka 0, Snabbhet 1, Precision 2, Rustning 1
Dolk: Styrka 2, Snabbhet 2, Precision 0, Rustning 1
Tvåhandsvapen: Sänk värdet för Precision och Snabbhet med 1.
Sköld: Sänk värdet för Rustning med 2.
Två vapen: Välj vilket värde du vill använda beroende på vapnet du använder.

Tanken är att man inte ska vara säker på vad motståndaren väljer. En precisionsbaserad yxattack är jobbig, men kanske oväntad. De flesta som har sköld *återfår* en Stridspoäng varje runda de använder taktiken Rustning, så det kan man vara beredd på, medan fördelen med två vapen är att man inte vet vad man kan vänta sig. (Om man har två olika vapen, det vill säga. Men två svärd är ju bara tråkigt, medan en katana och en yxa är ballt.)

Magi avsedd för strid har värden för hur mycket Stridspoäng den kostar att använda på olika sätt. Det vanligaste är thaumaturgernas stavmagi, som helt enkelt skickar ut stötar av kraft - fantasymotsvarigheten till vapen som säger pjä.

Folk kan lära sig en sorts feats (mer om dom en annan gång) som påverkar vad taktiker kostar och vad man kan göra. Kan man några sådana blir man alltså mer oberäknelig. När man utför en dylik säger man vilken taktik man använder (jag är osäker på om rollpersonen står och skriker ut det också), och så får man ytterligare ett gissningsmoment: utnyttjar han att man kan ett trick att göra enkla precisionsattacker, eller är det bara en fint?

Ytterligare en komplikation är att man kan Ta det som en Man. Denna specialmanöver utförs när man förlorar Stridspoäng. För var 5 poäng (eller del därav) som man förlorar kan man välja att ta en Skadenivå istället. Notera att detta inte påverkar ens Stridspoäng om de inte är på max, så det är en värdefull strategi om man ligger i underläge. Det representerar liksom att man blir desperat.

Nå, det var väl allt so far. Återkommer om andra moment i spelet.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Det här är ju skitcoolt. Sten-sax-påse är alltid en bra början för att få in spelmässighet i striderna, och det här verkar vara ett bra system att bygga vidare på. Hitpoints i form av stridspoäng som man återfår direkt efter striden har jag också funderat på (inte för att det är något unikt, långt därifrån), och jag hade med såna i mitt dogmaspel Höst förra året.

Sedan... eh, jag vill spela det här spelet. Mer än så kommer jag inte på nu. :gremsmile:

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Detaljer: Strid mot många motståndare

I strid med mer än en motståndare, måste man välja samma taktik mot alla. (Mer enkelspåriga motståndare, som martulotter och klockspindlar, väljer alla samma teknik för att anfalla en i sådana fall, men mer klyftiga kan ju gardera genom att välja olika taktiker).

Fråga: ska man ha andra nackdelar av att slåss mot flera pers? Ska man t.ex. öka kostnaden i Stridspoäng för ens taktik med 1 per snubbe utöver den första?

Erik

Krille

Super Moderator
Sött, ju! Jag förutspår ett problem dock, nämligen att bulta monster i mängder. Monster är nämligen precis som öl: de anfaller alltid i flock. Så hur hade du tänkt att göra när Sigurd Cyberbarbaren slåss och röjer jävel mot femton muterade mangos samtidigt?

...sen är jag faktiskt hejjans nyfiken på hur du löser det där med pilbågar, ety det inte bara bor en liten kobold i mig utan även en liten Legolas som vill ut (han ogillar väl att dela rum med Robin Hood, antar jag). Att du inte tycker att de är kul skiter jag i. Alla spel där man inte kan spela spetsörad Robin Hood-klon suger hästgenitalier! :gremgrin:

...och jag älskade "Ta det som en man"! Den var riktigt lyckad!

Nightowl

Champion
Detaljer: Återhämta Stridspoäng under strid

Det kommer att finnas speciella tekniker och besvärjelser och så, men annars tänkte jag att man kan återvinna 1 Stridspoäng om man inte gör något annat när det uppstår en paus. Vad sägs om det?

Erik

Krille

Super Moderator
Men skriv inte svaret på frågan innan jag har skrivit klart frågan! Tror du att det här är nåt ämlans Jeopardy, eller? En nedrans Härenstam är vad du är!

:gremgrin:

Nightowl

Champion
Pilbögar:
Jo, det finns tre metoder.

Den första är att avståndsvapen i strid, men utanför närstrid, fungerar som vilket färdighetsslag som helst. Man slår ett slag mellan ens Skjuta och motståndarens Reflexer (preliminärnamn), och lyckas man får han en pil i plåten. Är han beredd yttrar sig det som Stridspoäng, annars tar han Skadenivåer.

För att använda skjutvapen i närstrid behövs en paus i striden; man slår samma slag som ovan. Man måste dock ha ett förberett vapen, så det kan vara lite knepigt med pilbågar om man inte kan någon mystisk specialteknik, men kaststjärnor och pistoler går nog fint.

Mitt problem med de här två varianterna är snarast att räkna ut hur mycket dunk man tar. Systemet saknar ju skadevärden. En enkel tanke var att det gjorde ont utefter hur mycket högre än motståndaren man slog på det där ducka-slaget, och sedan fick man dra av rustning, kraftfält, spells etc. Jag måste hursom helst ändå lösa det när folk börjar ramla ned i vulkaner och misslyckas med Desarmera Fälla, etc.

Men ett tredje alternativ är att skjutvapen också har fyra Taktiker. Precision: sikta noga, Snabbhet: gunslinger, Styrka: "automateld" eller pilskur eller åtta ninjastjärnor, Rustning: ta skydd.

Två skarpskyttar emellan kör man precis som för närstrid; det är bara när man kommer ned på 0 Stridspoäng som man egentligen får in några träffar.

Om en skytt skjuter på en kille i närstrid, så funkar taktikerna så här: närstridskillen kan inte orsaka förlust av Stridspoäng om han vinner, han kan bara avancera. Han kan också avancera om det blir en paus, men då kan bågkillen flytta på sig också.

En skytt kan inte använda sitt vapen i närstrid, utom möjligtvis i en paus (och det alternativet finns egentligen bara med för att man ska kunna använda ninjastjärnor på det sättet, om du frågar mig).

Jag kan inte bestämma mig om jag ska använda en spelplan eller inte. Spelplaner känns jävligt koboldiska, och man har ju ändå kartor över en dungeon, men jag kan inte hålla mått i huvudet i verkligheten.

Räckvidd för olika skjutvapen är för övrigt också överskattat i rollspel. Med det menar jag inte att folk tror man skjuter harar på längre avstånd än man gör, utan att det i princip bara blir intressant när man spelar en sniper. I vanlig strid räcker det med att man kan *se* killen, så behöver man inte bry sig om träffchanser etc.

Erik

Rising

Vila i frid
Re: Detaljer: Återhämta Stridspoäng under strid

annars tänkte jag att man kan återvinna 1 Stridspoäng om man inte gör något annat när det uppstår en paus. Vad sägs om det?
Inte bra om du skall använda taktikvalsystemet för fler än en motståndare, eftersom det då kan bli så knasigt att man blir mer uppvilad av att slåss mot många motståndare samtidigt.

Jag skulle se till att taktikvalen bara var utmattande, så att man absolut inte kunde vinna -något- på att ens motståndare hade en kompis som hjälpte till i attackerna. Det är svårt dock att blanda poäng, val och multipla fiender. Jag gav upp i Duellito och lät poängen bara spela roll i dueller, medan det för strid mot flera motståndare istället gäller att lira med kort.

/Rising
som hatar försäljare som ringer och låtsas vara kompis med en. Det var en sådan alldeles nyss från Göteborg som direkt morsade och frågade "hej Johan! Hur är läget? Har ni snö upp till halsmandlarna där uppe i Stockholm, eller? Hö hö!" då tänkte jag att man borde skjuta alla göteborgare med rostiga patroner som legat doppade i bajs. "Nej, piss off" sade jag och lade på luren. Jag längtar tillbaka till den gamla sortens försäljare som aldrig hymlade med vad de egentligen var ute efter.

Nightowl

Champion

Inte bra om du skall använda taktikvalsystemet för fler än en motståndare, eftersom det då kan bli så knasigt att man blir mer uppvilad av att slåss mot många motståndare samtidigt.
Hm, naturligtvis!

Det påverkar naturligtvis andra grejer man gör om man får en paus också, för övrigt. Så en lösning är att man bara kan få göra en paushandling om man får paus mot alla motståndare. Då *minskar* ju chansen att vila sig ju fler motståndare man har.

Man kan ju komma på så låga kostnader för en handling att man får tillbaka Stridspoäng (om man inte går och förlorar, förstås - inte netto i alla fall), och man kan ju likt förbannat bara välja en taktik för runda, så då kan man inte heller få tillbaka poäng mer än en gång.

Erik

Rising

Vila i frid

Jag skulle förresten överväga att man kunde välja mellan att återhämta sig eller göra skada när man vinner strategiskt. Ananrs kan det bli så att vissa har jättebra läge att göra skada men att de har usla lägen för att återhämta sig, och även om det låter ballt så tror jag att man får ett mer slimmat spel om man som spelare bara behöver tänka på att skaffa sig just taktiskt övertag oavsett om man vill åsamka skada eller återhämta sig.

Så en lösning är att man bara kan få göra en paushandling om man får paus mot alla motståndare.
Jäpp. Vill du att det inte ska skilja så mycket på att slåss mot en eller många fiender så skulle du kunna göra så att man som numerärt underlägsen får välja en fiende att koncentrera på, och att man får återhämta sig när man får en paus mot just denna. Då kan man fortfarande återhämta sig rätt lätt, även om man blir tröttare för varje ny motståndare man ställs emot.

Nightowl

Champion

Jag skulle förresten överväga att man kunde välja mellan att återhämta sig eller göra skada när man vinner strategiskt. Ananrs kan det bli så att vissa har jättebra läge att göra skada men att de har usla lägen för att återhämta sig, och även om det låter ballt så tror jag att man får ett mer slimmat spel om man som spelare bara behöver tänka på att skaffa sig just taktiskt övertag oavsett om man vill åsamka skada eller återhämta sig.
Hm. Det känns bra att slimma, men också bra att paus är värt att sträva efter... men det är det ju av andra skäl (runaway, runaway...)

Skulle man kunna säga att man återhämtar det man skulle ha åsamkat ? Vanligtvis är ju guldläget för att åstadkomma skada att man väljer den taktik där differensen är högst mellan sitt och motståndarens värde (typ Precision om jag slåss mot en dinosaurie). Borde det vara samma för att återhämta sig?

Erik

Rising

Vila i frid

Skulle man kunna säga att man återhämtar det man skulle ha åsamkat ?
Det låter som att det skulle bli något likhetstecken mellan offensiv och uthållighet. Jag trodde det fanns en poäng med att någon kunde göra mycket skada men slåss på ett sådant sätt att han snabbt blev uttröttad, och vice versa.

/Rising

Nightowl

Champion
Detaljer: Stridsfärdigheter

Hur får man mer Stridspoäng? Förresten, hur många har man?

Tja, det brukar ju gå åt åtminstone en per runda. Jag hade tänkt att man startar med 10 (mer för vissa bakgrunder) plus modifikation p.g. av färdigheter och yrkesförmågor (se annan tråd). Jag hade alltså inte nödvändigtvis tänkt att man bara gick upp i Stridspoäng när man gick upp i nivå, vilket iofs vore enkelt.

Alternativ 1: Stridspoäng bestäms av de tre färdigheterna Mod, Reflxer och Tålighet. Om man inte bryr sig om Stridspoäng används Mod (borde byta namn, kanske) för att mäta ens jävlaranamma, Reflexer för att se hur snabbt man kan reagera (t.ex. för att ducka eldklot och dylikt) och ens Tålighet för att se hur mycket stryk man kan tåla och fortfarande fungera. Vän av ordning noterar att de precis motsvarar Will, Reflexes och Fortitude i d20; det är meningen, för jag gillar dem.

Eftersom det här är allmänna färdigheter alla kan slå för kan vi lika gärna vara konsekventa och lägga till de grundegenskaper de baseras på: Vilja, Snabbhet och Styrka.

Rena stridsfärdigheter, som ju också finns, spelar alltså här ingen som helst banjo för ens Stridspoäng. De inverkar i alla fall, men inte direkt: det är ju bara i vissa situationer i strid som man direkt jämför värden baserade på färdighet, och så styr det vilka konstgrepp man möjligtvis kan lära sig.

Detta kan vara en nackdel, eftersom kopplingen blir svagare till hur bra svärdsfäktare man är. Att de baseras på tre värden som många icke-krigare har som yrkesfärdigheter och alla har som allmänna färdigheter gör att Stridspoäng inte bara baseras på hur bra man är på att bulta biff. Detta anser jag kan vara en fördel.

Likaså kan det vara till fördel eller nackdel att det kopplas till konkreta grundegenskaper; en av mina största pet peeves med hit points i d20 är att det baseras på Constitution enbart, när det är så mycket mer.

Alternativ 2: Varje gång man höjer en stridsfärdighet (Svärd, Båge, Slagsmål, etc.) höjer man Stridspoäng med lika mycket. Grundegenskaper spelar ingen roll.

Som levelsystemet ser ut just nu kommer det antagligen att vara lättare att skaffa sig +3 i fem färdigheter än +15 i en färdighet, vilket har den intressanta effekten att det bästa sättet att få många Stridspoäng är att lära sig slåss på många olika sätt.

Kommentarer?

Erik

Nightowl

Champion

Det låter som att det skulle bli något likhetstecken mellan offensiv och uthållighet. Jag trodde det fanns en poäng med att någon kunde göra mycket skada men slåss på ett sådant sätt att han snabbt blev uttröttad, och vice versa.
Ja, jo, det fanns det nog. Hoppas den finns kvar. :gremtongue:
Snarast är tanken att den som slåss förutsägbart - på det enklaste sättet - nöter ned minst av sina egna Stridspoäng. Men vad du säger stämmer ju också. Hm. Jag får tänka på det här då...

Erik

Nightowl

Champion
Update: The Law of the Conservation of Ninjas

När man slåss mot en grupp "mooks" har man EN uppsättning värden för allihop. Strid mot arton ninjor räknas alltså som strid mot en varelse som har ett klumpvärde av Stridspoäng. Detta värde beräknas som följer:
1. Ta Stridspoängen hos en av dessa varelser.
2. Dra ifrån 10.
3. Lägg till antalet varelser x 10.

Varje gång man minskar Stridspoängen hos hopen med 10 eller mer, försvinner en av gubbarna - han är utslagen. Varje gång det händer återfår den som slåss mot dem lika många Stridspoäng som han har motståndare kvar.

Erik

Nightowl

Champion
Update: Negativa kostnader for taktiker

Nar en taktik resulterar i ett negativt varde, innebar inte det att man aterfar Stridspoang. Istallet innebar det att om man vinner, och valjer att gora sa motstandaren forlorar Stridspoang, sa forlorar han en extra for varje poang under noll, och valjer man att aterfa Stridspoang, sa aterfar man en extra far varje poang under noll.

Men man aterfar aldrig Stridspoang automatiskt for att man valjer en taktik.

Erik

Nightowl

Champion
Update: Rustningar

Istället för att ge värden för taktiken Rustning för ens vapen, borde den vara direkt beroende av värdet på ens rustning.

Rustningar har två värden: skydd (anger bonus för rustningen) och täckning (anger hur mycket av kroppen rustningen täcker, avgör kostnaden i SP för att välja den manövern).

Rustningens Skydd minus kostnaden för manövern blir det avdrag (det kan ju också bli noll) man får på alla handlingar baserade på Snabbhet, Händighet (gäller ej om man inte bär stridshandskar) och Uppmärksamhet (gäller ej om man inte bär hjälm).

Typ av rustning:
Normala kläder +0
Tjockt tyg +1
Läder +2
Förstärkt läder +3
Keramplåtar +4
Ringbrynja +5
Metallplåtar +6
Detta kan givetvis modifieras av rustningens kvalitet och lustiga material.

Rustningens täckning:
Hel - 0 Stridspoäng
Halv - 1 Stridspoäng
Delvis - 2 Stridspoäng
Minimal - 3 Stridspoäng
Ingen - 4 Stridspoäng.

Desa värden förändras som följer:
Inga handskar - +1 Stridspoäng, får inget avdrag för rustningen på Händighet.
Ingen hjälm - +1 Stridspoäng, får inget avdrag på rustningen för Uppfattning.

Exempel: Mörk nekrolordrustning med stora spikar och bös, metallplåtar, hel, Skydd +6, Kostnad 0, avdrag -6
Ringbrynjebikini, ringbrynja, ingen hjälm, inga handskar, minimal, Skydd +5, Kostnad 5, avdrag 0.

Frivillig regel: Om man väljer taktiken rustning och tar skada, kan man Ta Det Som en Man och låta skadan drabba *rustningen*; detta minskar rustningens täckning med 1, dvs ökar kostnaden med 1, tills den når 4, då är den trasig och har fallit av. Att reparera rustningen kostar 25% av priset per poäng kvaddad.

Erik