Nekromanti Kallt krig & Fantasy

Sitter och funderar på ett kampanj upplägg efter att ha läst en gammal Fenixartikel om Eberron.
I Artikeln så nämns det att situationen i Eberron kan liknas vid Kalla kriget och att det är som upplagt för spioneri och lönnmord.

Eftersom jag inte är bekant med Eberron så började jag fundera på vad som är orsaken till att krig förblir kalla i fantasy.
Med undantag för rädslan av atomvapen så är de väl desamma som i modern tid.
Men trots detta så tror jag aldrig någonsin att jag spelat en fantasykampanj som fokuserat på ett kallt krig.

Min fråga är i vilket fall som helst. Vad för saker skulle ni fokusera en sådan kampanj runt och vad skulle orsakerna till det kalla kriget vara, och vad håller det kallt?

krank

Går ondskans ärenden
Om vi talar klassisk medeltidsfantasy är väl det mest uppenbara att det handlar om magiker. Låt magiker vara ruskigt mäktiga och ovanliga; en magiker kan platta till en hel armé, förinta en stad, that kind of thing. Klart olika länders kungar etc kommer att vilja ha krigsmagiker, men man vet att om man deployar dem mot nån så kommer det att bli fet retaliation. Jag skulle också låta större delen av världen ha inkorporerats i en av två stora imperier, som är de stora maktfaktorerna. Och de länder som inte inkorporerats är allierade med antingen den ena eller den andra. Lite USA/Soviet, alltså.

Om vi tillåter oss att röra oss vidare mot Urban Fantas-genren så skulle jag tycka att det vore awesome med just vårt kalla krig som miljö och setting. Man kunde spela t.ex hemliga agenter med psykiska krafter eller som kan magi, och upptäcka att både Soviet och USA i själva verket styrs av varsin ond, urgammal nekromantiker...

Eksem

Champion
I Eberron är det ett okänt hot som utplånade en hel nation som drev fram freden mellan de kvarvarande nationerna. Utöver det finns också de internationella "Husen" eller "Klanerna" som besitter särskilda magiska krafter och är att betrakta som internationella storföretag som också har intresse i stabilitet.

krank said:
Om vi talar klassisk medeltidsfantasy är väl det mest uppenbara att det handlar om magiker.
Ja, magiker är ju det jag tidigare också tänkt på. De blir som nukes, men är det verkligen den enda möjligheten man har?
Det behövs en cool twist på det för att det ska bli intressant tycker jag själv.
En nuke är ju förbrukningsvara, men man kan skapa ett par stycken.
Om det vore likadant med magiker, att de är förbrukningasvaror alltså. De tömmer hela sin kraftkälla om de utplånar en stad tex. Sådant är coolt och det öppnar dessutom upp för intressanta intriger om det finns en magiker i spelgruppen.
Vad gör man om Imperiet vill ha tag på en för att sedan förvandla en till ett massförstörelsevapen?

krank said:
Om vi tillåter oss att röra oss vidare mot Urban Fantas-genren
Urban fantasy är inte riktigt det jag är inne på med den här tanken dock, men det är ju betydligt enklare att skapa ett kallt krig i en sådan setting än i klassisk fantasy miljö.

Laowai

Hero
I själva verket var det ett av dragonmarked husens ledare som skapade vapnet som utplånade vad nationen nu heter. Det var iallafall dom med the mark of artifice. Den huvudsakliga anledningen till varför freden består är att ingen vet om detta, så alla tror att något av de andra husen kan sitta på det här vapnet.
Allt det här står i en av bokserierna som utspelar sig i eberron. Trots att böckerna i sig var rätt mediokra är de att betrakta som canon.
Blev lite mer uttömmande svar än planerat, men det hoppas jag att eksem inte har några problem med :gremsmile:

Eksem

Champion
Ahaaa, jag tror inte att det är confirmed i sås-böckerna, åtminstone inte i de som jag har (som för den delen också är 3.5 och inte 4); även om det antyds som en av orsakerna.

Laowai said:
Den huvudsakliga anledningen till varför freden består är att ingen vet om detta, så alla tror att något av de andra husen kan sitta på det här vapnet.
Och vad är detta för typ av vapen?

omgbambi

Veteran
'Nukes' är ju inte enda möjligheten. Avtal, diplomati och allianser skulle kunna ligga bakom likväl som starka offensiva krafter.

'Jag är kompis med Torulf och om du slår mig kommer Torulf och hjälper mig'

'Jag o andra sidan är kompis med Madde och hon är en riktig baddare på karate'

:gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
Laowai said:
I själva verket var det ett av dragonmarked husens ledare som skapade vapnet som utplånade vad nationen nu heter. Det var iallafall dom med the mark of artifice. Den huvudsakliga anledningen till varför freden består är att ingen vet om detta, så alla tror att något av de andra husen kan sitta på det här vapnet.

Vi får hoppas det där inte är något min bror tänkt använda som en central plot twist is vår nuvarande Eberronkampanj...

Übereil

Laowai

Hero
Ajuste! Tack så mycket och ingen fara alls :gremsmile: hade både cyre och cannith på tungan när jag satt och skrev men kunde utbe komma på dem. Och mark if making borde jag också ha kommit ihåg.

Sen ang att magi skulle vara extremt ovanligt men extremt mäktigt, varför? Iallafall jag skulle tycka att det var läskigare om magi var varmans, typ, det man lagar maten med och det som driver ens fordon (som i eberron) sen kommer nån jävel och använder det där oskyldiga du är omringad av daligen för att förvandla ett helt land till ett dimhöljt wasteland där lik inte ruttnar och magin i sig självt börjar leva och vill äta upp dig, din själ och din trogna packåsna. *laowai casts imho-circle of protection from forum flames*

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag är mer inne på den här idéen.

Ponera att man har de stora aktörerna Uessa och Ryssia (exempelvis...) som båda har stora arméer och intresse av att invadera varandra.

Därefter lägger du till försvårande omständigheter:
- Geografin gör att endast ett fåtal invasionsvägar är möjliga utan att skapa allianser med mindre aktörer. Dessa vägar är lätta att försvara, vilket skulle leda till fruktansvärda förluster även vid en seger.
- Mindre aktörer är slitna i sina allianser av ekonomiska eller religiösa skäl. Man kan inte helt sonika invadera någon av dem, med risken att de övriga sluter sig till fienden i desperation.
- Några mäktiga adelshus har ekonomiska intressen eller släktingar i andra nationen. Dessa måste man ta hänsyn till i ett krig för att inte tappa internt stöd.
- Landets lagar och förordningar tillåter inte den tvångsrekrytering som behövs för att få ihop en överlägsen styrka.

Kort sagt kan man säga att vilken situation som helst där en eventuell seger skulle vara sjukt dyrköpt kan skapa ett kallt krigsklimat.

ttfh

Veteran
Om varje "stormakt" har några stycken tama drakar som kan ödelägga hela städer?

poniz said:

Ponera att man har de stora aktörerna Uessa och Ryssia (exempelvis...) som båda har stora arméer och intresse av att invadera varandra.

- Geografin gör att endast ett fåtal invasionsvägar är möjliga utan att skapa allianser med mindre aktörer. Dessa vägar är lätta att försvara, vilket skulle leda till fruktansvärda förluster även vid en seger.
- Mindre aktörer är slitna i sina allianser av ekonomiska eller religiösa skäl. Man kan inte helt sonika invadera någon av dem, med risken att de övriga sluter sig till fienden i desperation.
- Några mäktiga adelshus har ekonomiska intressen eller släktingar i andra nationen. Dessa måste man ta hänsyn till i ett krig för att inte tappa internt stöd.
- Landets lagar och förordningar tillåter inte den tvångsrekrytering som behövs för att få ihop en överlägsen styrka.

Kort sagt kan man säga att vilken situation som helst där en eventuell seger skulle vara sjukt dyrköpt kan skapa ett kallt krigsklimat.
Mer åt det hållet mina tanker gått också.

bladerunner_35

Warrior
poniz said:

Ungefär som första världskriget?

Ymir

Liten kantbaron
Krig hålls kalla av maktbalans. Om systemen av allianser/maktblock är tillräckligt komplexa för att ingen enskild aktör ska kunna räkna med att vinna, och därmed inte har något att tjäna på att gå i krig, kan man få en situation där fraktioner ligger i luven på varandra i sekler utan att något signifikant händer. Å andra sidan kan man också få en situation där en liten incident triggar en dominoeffekt och allting tar fullständigt hus i helvete och vips så har man WW1.

En variant på samma tema är ständigt skiftande alliansbildningar, vilket inte garanterat kallt krig så mycket som att det ofta kan leda till extremt långvariga krig - cue diadokerna, De stridande staterna, med mera. Jag tycker egentligen att sådana konflikter är väldigt mycket intressantare än kalla krig; det politiska maktspelet runtomkring är långt mer dynamiskt om konflikten är ständigt blossande och aktörernas styrka ständigt skiftar - ju fler aktörer, desto roligare. (Ett ballt exempel är Wars of the League of Cambrai, kolla in de bisarra sidbytena där).

Just De stridande staterna är dock en äldrehistorisk miljö väldigt väl lämpad för kalla krigs-liknande scenarier. Qin är därför ett intressant rollspel i sammanhanget; det bygger hårt på att man är spioner/agenter/lönnmördare/bulvaner åt något av rikena som syltas in i maktspelet runt Qins uppgång och Zhou-rikets förfall. Att många av rikena i soppan sedan styrdes med en sorts proto-fascistiskt system gör det bara ännu koolare; man får lätt in den här råa totalitarismen och spion-paranoian i leken.

- Ymir, tänker

ttfh

Veteran
Man skulle kunna tänka sig en fantasy-satir över det verkliga kalla kriget.

Säg att magi(=atomvapen) är relativt nyupptäckt och sammtidigt väldigt destruktivt. Man kan tänka sig att magi har använts någon gång i krig med fruktansvärda konsekvenser(=Hiroshima) och att efter det har det uppstått en slags underförstådd pakt/terrorbalans. Man vet att motståndaren har egna magiker som kan "känna" när magi används och i såna fall kommer att anfalla med full kraft. Små krig med "konventionella"-vapen förekommer, med den ständiga risken att eskalera till fullskaligt magiskt krig.

Detta kunde bli intressant om någon i spelgruppen är magiker, går det kanske att använda magi utan att bli upptäckt? hur mycket/kraftfulla besvärjelser krävs för att det skall märkas.

Äventyr skulle kunna kretsa t.ex kring magiska föremål som skulle ge innehavaren en slags magisk First Strike capability.

ripperdoc

Myrmidon
Draugen said:
Min fråga är i vilket fall som helst. Vad för saker skulle ni fokusera en sådan kampanj runt och vad skulle orsakerna till det kalla kriget vara, och vad håller det kallt?
Mitt förslag, eftersom jag gillar domedagar och apokalypser: säg att världen hotas av något stort och externt, som bara väntar på en möjlighet att slå till eller en gnista att tända. Exempelvis en själaplansdemon som lever på våldsakterna - ju fler människorna slåss, desto starkare blir demonen och desto mer av världen blir insvept i mörkret. Det blir en värld där man inte får döda och begå våld - men där allt annat är okej. Där folk tvingas hålla inne på hatet och känslorna - men ändå ibland brister fördämningarna, våld utövas och demonen gör fasansfulla framsteg.

Det är också en intressant infallsvinkel.

Jag har också tänkt mig att det skall kretsa kring en storstad likt den roll som Berlin spelade i vår världs kalla krig. En stor stad klyvd på mitten av en mur.

Jag tänker mig att man faktiskt kan sno rätt mycket saker ifrån det verkliga kalla kriget och att sedan anpassa det till fantasy och det kommer att fungera och desutom blir riktigt coolt.

Här skall det scannas !

Storuggla

Champion
Utan att vara ens kunnig i området så tänker jag svamla lite.

Kriget förblir kallt därför att om land A och land B (de två ledande supermakterna) gick i krig med varandra skulle de båda slåss tills de var blodiga och då skulle land C hoppa på dem och besegra dem båda. Tyvärr kan inte A och B lägga ner sitt groll och ta hand om C heller, eftersom de inte litar på varandra för fem öre, och för att land C helt enkelt är ekonomiskt oförsvarbart att angripa och ockupera i längden av rent, öh, geografiska skäl eller något?
I REIGN föreslås det även att det finns små små länder vars existens motiveras med att den styrande familjen där kan en enda trollformel som allena kan förinta hela arméer. Ingen vet om det är sant eller bara propaganda, men ingen vill heller chansa. Något liknande kanske.
Även:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uk37TD_08eA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/uk37TD_08eA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, Acke sköt strutsen