Nekromanti Kamorianer och deras djuriska drag

Följande går att läsa om kamorianerna i gamla hederliga Mundanaboken (sid 57):

"Ett totemdjur kan delas av många, men det manifesterar sig olika starkt i varje person. Vissa märker knappt av sin skyddsande, medan ett fåtal blir mer djur än människor. Alla kamorianer har ett eller flera drag av sin totem, de flesta är inte speciellt framträdande men i sällsynta fall är det mycket påtagligt."

I och med den kommande boken Barbarer & människofolk så är ju ämnet rätt aktuellt, jag har därför ett par frågor om dessa djuriska drag som jag hoppas forumets kreativa användare kan ge mig svar på.

Dessa påtalade djuriska drag (totemandarna är olika djur således borde drag ärvda från dem vara rätt djuriska), är det något som bör lämnas som det är i en vag antydan (= spelledaren bestämmer själv vad han vill göra av att) eller är det något som ni önskar skall utvecklas vidare i konkreta regler? Motivera gärna svaret på denna fråga (jag är alltså intresserad av varför eller varför inte det bör vara antigen eller)!

OM det önskas regler för det ovanstående, hur anser ni då att dessa bör arta sig? Bör det finnas en lista med ett antal valbara förmågor/egenskaper/nackdelar (för varje totem) som spelaren/spelledaren väljer eller slår ifrån? Eller bör graden av hur mycket de djuriska dragen manifesterar sig baseras på något värde (såsom exempelvis PSY, Tro eller något liknande) och i så fall vilket specifikt värde borde man utgå ifrån och varför?

Slutligen på vilket sätt tycker ni de olika djurens drag bör särskilja sig åt, det vill säga på vilket sätt de djuriska dragen bör manifestaras specifikt för var och en av dem?

Tyck till vetja och vem vet - Neogames kontoret kanske låter sig inspireras om idéerna är riktigt goda (de håller ju nämligen på och färdigställer kapitlet om kamorianerna just NU)... :gremwink:

Sebastian - som hoppas på kreativa och utvecklande svar :gremgrin:

Jag tycker om den variant som Henea har, och då Kamorianerna i mina ögon känns rätt lika dessa små alver i sin tro, så kunde ju det fungera bra.

Djuriska drag borde manifestera sig först och främst i beteende, utstrålning och andra rollspelsmässiga områden. Kanske en person vars totem är asätare känns lite obehaglig att vara i närheten av?
Sen kan man tänka sig att kamorianers ökända kroppsbehåring varierar med totemdjuren. En som har en björn som totem är kanske riktigt hårig, medans han med ormen är näst intil hårlös...

Jag ser helst att det inte baseras på något värde, och dessutom att man, som henea, inte väljer totemande, då det ger möjligheter att öka sin rollperson i vissa områden.

nordan

Swordsman
Jag kan faktiskt inte motivera vad jag själv tycker, men:
*Ett bra regelsystem kan ge mycket bra detaljering av karaktärerna.
*Är fördelarna för bra leder det förmodligen antingen till att alla kobolder spelar kamorianer, eller att de som spelar kamorianer kallas kobolder. Det kan stävjas genom att man också får djurens nackdelar. (Helst konkreta värdemässiga nackdelar, inte bara "folk ogillar, blah blah")
*Om man väljer att använda ett system med fördelar/nackdelar, är stuket som används i V&N, i kapitlet hemligheter och för nekrotropiska förmågor, inte bra som förebild. Jag tycker att de tabeller som finns där känns för osystematiska, sporadiska och improviserade - inte "i linje" med regelsystemet i övrigt.
*Det finns även fördelar med att lämna över allt till spelledaren - till exempel kan en tabell aldrig täcka in alla sorters djur, etc.
*Om man gör tabeller, bör de inte vara "varg, räv, björn, kråka", utan snarare kombinationstabeller: exempelvis: hök: kombinera "fågeltabellen" med "rovdjurstabellen". Björn: Kombinera "stort djur" med "rovdjur", Räv: kombinera "litet djur" med "rovdjur" etc etc.
*Kommer alla kamorianer att vara blandade, eller kommer "rävkillarna" att bilda ett eget litet gäng som inte alls är omtyckta av "varggänget"?
*Är egenskaperna på något sätt ärftliga eller på annat sätt påverkbara?

Det var väl det jag kunde komma på för tillfället.

Magnus L

Hero
Jag tycker följande:

** Det kan mycket väl beskrivas ingående, diverse olika djur, lämpliga fördelar, nackdelar vad man kan göra för att gestalta detta. Hur detta avspeglas i samhället som nån annan skrev längre ner: Håller man ihop för att man har samma totem o.s.v..

** Dock tycker jag INTE detta ska styras av några regler såsom tabeller och sånt. Då blir dessa efter ett tag alldeles för stereotypa och inte skönt mystiska.

Således: beskriv det med stämningsfull text. Led in oss spelledare på rätt spår, ge oss skön mystik och ockultism, ge oss tips och eventuella hemligheter men ge oss INTE en massa tabeller och siffror och skit.

Uppfattat?

Hjalle

Swashbuckler
Mjae... Jag tycker inte att det ska vara tabeller eller ens regler med sånt krafs därför att a) det tar plats som är dyrbar och b) jag anser att det är ganska coolt...

...om kamorianerna helt enkelt försöker efterlikna totemdjuret istället för att få några direkta automatiska drag av det. Till exempel så kanske kamorianer med vargen som totemdjur går upp i vinternatten och ylar mot fullmånen eller nåt annat coolt... Sålunda anses kamorianerna vara djuriska därför att de försöker vara djuriska, inte för att de är det av naturen! (eller vad man ska säga)...

-Hjalle, vill hellre se en lång, cool och snitsig beskrivning av kamorianska mandomsprov. Eller nåt.
:gremsmile:

ripperdoc

Myrmidon
Skippa reglerna, men ge många förslag på totemandar och hur de kan te sig rent beteende - och utseendemässigt (om man måste kan vissa regelbeskrivningar infogas i dessa beskrivningar).

/RipperDoc - kort och koncist

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, först hade det varit bra att bygga upp någon slags mytologi kring totemdjuren. Vilka djur värderar de högst? Vilka egenskaper tillskrivs djuren? De behöver inte alltid följa vår logik, tex att ugglor är kloka för att vi i Sverige tycker att det är så. Sedan borde införskaffandet av ett totemdjur vara omgärdat av ritualer och olika former av mandomsprov. Typ sov ute i den hemska, hemska dungen i tre nätter. De djur som du först stöter på blir ditt totemdjur. Det är mycket möjligt att det finns en machoversion av denna ritual där byns hårdingar istället går ut och fångar/dödar/slåss med det djur som de vill ha som totemdjur. Det borde i alla fall vara så att de riktigt vördade totemdjuren inte är något som man snubblar över utan något som man förtjänar.

Varje totemdjur borde ha en profil där dess egenskaper, känneteckern och dylikt presenteras. Men även hur totemdjurets innehavare påverkas. Kanske får en kamorier som följer sitt ormtotems bud väl en kluven tunga eller ormögon? Kanske kan man helt uppgå i sitt totemdjur om man inte passar sig. Det borde även finnas en möjlighet att byta eller helt bli av med sitt totemdjur, antingen genom ovärdigt handlande eller genom något veritabelt hjältedåd. En kamorier som blivit berövad sitt totemdjur torde var en utstött och föraktad individ.

Sedan kan man förstås diskutera om monster bör finnas med som möjliga totemdjur. Och hur kamorierna ser på de konstiga knäppskallar i världen utanför som inte har totemdjur.

Jag tycker inte att det ska finnas några bindande regler utan snarare en lista med förslag på olika stämningshöjande element som man kan införa om man så önskar.

Wictor

Warrior
Ett annat lite småballt sätt för en kamorian att få ett totemdjur vore ju om de blev utställda i det vilda i typ ett dygn strax efter födseln, vissa överlever inte, men de som gör det har under tiden i naturen blivit välsignade av ett totem eller något åt det hållet. Ganska manligt skulle jag säga. :gremcool:

Boridus

Veteran
Är helt inne på Nordans förslag. Se upp för kobolder (powergamers). Det är lätt hänt att Kamorianerna blir typ Übermenchen om de kan få för bra saker.

List idén som nordan kläckte verkade riktigt bra. Så inte alla rävkillar springer runt med samma saker.
Sen så tycker jag det är fjantigt, eller rent ut sagt STÖRTLÖJLIGT om man kan byta totem.

Man föds förmodligen med sitt totem eller får det under ett mandomsprov eller dyl. Därför så bli totemets ande bundet till Kamorianen. Det bör därför inte kunna bytas. Visst man kanske skulle kunna bli av med sin totem om man inte agerar som man bör (eller nåt). Men man ska faen inte kunna få ett nytt.

Slutar bara med att vissa RP sitter med 4 olika fördelar ifrån 4 olika totems som de lyckats slå fram eller hittat kryphål för att få fram.

Boridus - Aktsamhet bör tagas i akt, annars kommer kobolden och biter dig.

Silvervarg

Warrior
Som några påpekat känns det trist om alla får überförmågor av sitt totem. Kanske man kan hitta möjligheter att att de kan få nackdelar av sitt totem också?
Nu kommer jag själv inte på några nackdelar men det finns säkert...

Silvervarg undrar varför alla är så inne på mandomsprov och om kamorianska kvinnor är manliga eller om kvinnorna saknar tomten...

Jaggernaut

Hero
Eller bör graden av hur mycket de djuriska dragen manifesterar sig baseras på något värde (såsom exempelvis PSY, Tro eller något liknande) och i så fall vilket specifikt värde borde man utgå ifrån och varför?

Egentligen vet jag inte riktigt ifall jag vill ha ett värde för det men ifall det nu blir ett så borde väl Qadosh passa ganska bra. Fast det kanske inte är så lyckat om alla schamaner ränner omkring på alla fyra och nafsar folk i benen :gremlaugh:

Det där med mandomsprov (inget ba ord egentligen som Silvervarg påpekade) gillar jag men i Mundana står det ju att ens totem bestäms av järtecken, drömmar och sådant vid födseln. Så hur blir det med mandomsprov (kommer fortfarande inte på ett bättre ord, kanske vuxenprov men det låte fel) är det bara och glömma eller?. Neogames brukar ju inte vilja gå emot sådant som redan skrivits.

Sedan så håller jag med Boridus om att man inte ska kunna byta totemdjur. Det känns litegrann som typ Diablo.

Yes nu gick jag upp i level! Nu kan jag skippa den dåliga räven och få vargen som totem istället! Nu behöver jag bara rädda en grupp schamaner eller något från nått hemsk monster så kan jag få den mäktige björnen som totem!

Jaggernaut som ser det hemska scenariot framför sig men det kanske bara beror på hans spelare.

lijat

Swordsman
Det där med mandomsprov (inget ba ord egentligen som Silvervarg påpekade) gillar jag men i Mundana står det ju att ens totem bestäms av järtecken, drömmar och sådant vid födseln. Så hur blir det med mandomsprov (kommer fortfarande inte på ett bättre ord, kanske vuxenprov men det låte fel) är det bara och glömma eller?. Neogames brukar ju inte vilja gå emot sådant som redan skrivits.
problemet med att det är förutbestämt från födeseln kan lösas med att man i en vuxenritual ska finna sin totem och dom kamorianer som misslyckas blir utstötta.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag kan tänka mig att varje halvvuxen kamorian vid något tillfälle ger sig ut ensam i vildmakren, utan vapen och utrustning. Detta sker oftast oförberett, då stammens häxmästare om natten besöker ynglingens hydda och skickar ut honom i natten. De ungdomar som kommer tillbaka, några dagar senare, är förändrade. Vedermödorna har gjort dem mer tystlåtna och sammanbitna och deras ögon tycks stirra mot något bortom den alldagliga världen. Då de kommer till sans igen kan de berätta om hur ett spöklikt djur ledit dem tillbaka till byn och många historier som denna. Vid det närmast följande vintersolståndet deltar de i vuxenriterna, då deras tänder spetsas och deras visioner tatueras in på kroppen. De är nu fullvuxna kamorianska jägare.

Givetvis finns det avvikelser. I vissa fall har det hänt att kamorianens totemdjur inte ledit honom tillbaka till hembyn, utan i stället till en annan by. I dessa fall brukar kamorianen adopteras av denna by. I de fall då någon aldrig kommer tillbaka brukar släktingarna ofta ha hopp om att detta är vad som inträffat och att den försvunne fortfarande lever någonstans. Det finns också de kamorianer som inte mött ett djur, utan en ande tillhörande någon mer opersonlig företeelse. Detta brukar båda olycka, och det berättas fortfarande om den gång då en yngling utplånade en hel stam efter att han i skogen mött pestens ande. Han själv blev inte smittad, men han pålades och slängdes i en mosse av en närliggande stam.

nordan

Swordsman
Jo, en sak till!
Kamor har väl många varierande klimat - utnyttja detta! Djuren beter sig på olika sätt och förekommer olika mycket i olika klimat. Sen kan två aspekter av ett djur (exempel som inte är aktuellt i kamor: björn och isbjörn) ha väldigt mycket gemensamt, medan de är anpassade för helt olika klimat. Vad händer om nån kamorian uppe på ett berg får en räv-ande i sig (ej fjällräv). Då kommer han säkert att känna sig illa till mods och söka sig mot skogarna. Etc. etc.
Hur ser en kamorian med älg-totem ut och kommer den kvinnliga schamanen att kallas för 40-taggaren?

Jade

Warrior
Re: Kamorianer och deras djuriska >drag<

Till att börja med måste jag påpeka att hittills är kamorianerna, i mitt högst personliga tycke, det bland de barbariska folken som är, eh, "mysigast"... Helt enkelt för att de har en sådan kontakt med naturen och sina "djuriska" sidor...
Sen kan man självklart göra dem mer eller mindre djuriska, även om jag skulle vilja dra dem åt det mer djuriska hållet...

Dessa påtalade djuriska drag (totemandarna är olika djur således borde drag ärvda från dem vara rätt djuriska), är det något som bör lämnas som det är i en vag antydan (= spelledaren bestämmer själv vad han vill göra av att) eller är det något som ni önskar skall utvecklas vidare i konkreta regler? Motivera gärna svaret på denna fråga (jag är alltså intresserad av varför eller varför inte det bör vara antigen eller)!

Jag tycker >inte< att man ska ha regler eller liknande för kamorianernas djuriska drag. Mestadels för att jag inte tycker att dessa drag ska ha direkt spelmässiga följder.
Exempel; En kamorian med vargtotem får en mer varglik kroppshydda, blir smidigare och får kanske en gråare ton i sina färger. Får dessutom ett lite vargaktikt sätt att bete sig, i allmänhet men också mot andra kamorianer. Det här tycker jag är bra inverkan från totemet (eller ja, något åt det hållet i varje fall...)
Däremot känns det fel att säga att "bara för att kamorianen har vargtotem får denne +1 i [valfritt attrbiut) plus ett antal nackdelar och fördelar." Det känns livlöst och platt.
Nej, hellre intressanta beskrivningar som främst berör utseende, beteende och psyke.

Slutligen på vilket sätt tycker ni de olika djurens drag bör särskilja sig åt, det vill säga på vilket sätt de djuriska dragen bör manifestaras specifikt för var och en av dem?

I små detaljer i utseende, som sagt, och kanske i kroppspråk och, återigen, beteende. Spontana exempel;
En kamorian i korpens totem har kanske mörkare, strävare hår och ett lite ryckigt, slugt och påtagbart fågelaktigt kroppspråk.
En kamorian i frostvargens totem är kanske massiv med bleka färger och ett mycket eftertänksamt, slugt och "kyligt" tankesätt. (Mig veterligen finns ingen officiell info om vad en frostvarg är så jag improviserar hej vilt... Muahaha.)
En kamorian i björnens totem blir kanske större och tyngre, med tätare kroppbehåring och en tendens att kunna bli riktigt rosenrasande... Kraftiga naglar kan också vara en yttring.
En kamorian med hjorttotem blir lättare, med ett flyktigt, luftigt röreslemönster och kanske en aning nervös läggning.
En kamorian med ormens totem blir kanske smidigare, undanglidande med flödande rörelser och ett lite undanglidande beteende. Ovanligt spetisga hörntänder är väl också ganska troligt. :gremtongue:

Helt klart - djuriska drag , inte djuriska påverkningar av spelvärden. Så det så.

Tyck till vetja och vem vet - Neogames kontoret kanske låter sig inspireras om idéerna är riktigt goda (de håller ju nämligen på och färdigställer kapitlet om kamorianerna just NU)...

Haha... Jo, någon stackare har tydligen fått i uppdrag att fixa till det något för stora grundmanuset. He.....

Lilla Ego - Äkta kamorian-entusiast :gremgrin:

Phelan

Hero
Spelmässiga fördelar

De flesta här verkar vara rörande överens om att det inte ska vara en massa spelmässiga fördelar eller bonusar på kamorianerna för deras totemdjur. Samtidigt så kan jag tycka att det kan vara bra att ha på papper vad en viss egenskap gör rent speltekniskt. Däremot håller jag med om att det inte finns någon egentlig anledning att ge kamorianerna en massa saker gratis. Vad man däremot kan göra, och som skulle funka rätt bra utifrån perspektivet att inte alla kamorianer har lika mycket totem i sig, är ju att begagna sig av bakgrundsslagen. Om man slår fram någon egenskap där som skulle kunna sägas vara relaterad till sitt totem så är det ju inget problem att definiera den som sådan, eller modifierar ett resultat så att det bättre passar med RPns totem. Sen kan man ju också tänka sig att om man slår fram en Övernaturlig egenskap så kanske man får välja, eller skapa något eget i samråd med SL, som går i linje med ens totem och som är lite kraftfullare. Med tanke på hur liten chansen är att man slår fram en Övernaturlig egenskap så kommer inte alla kamorianska rollpersoner överösas med fantastiska bonusar. (Regeln om att offra två slag för att välja tabell då man slår bakgrundsslagen bör användas restriktivt i kombination med detta.)

Mvh / Phelan