Nekromanti Kamorianer.

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Detta har jag tagit upp innan men jag blev långt ifrån nöjd med svaren.

1. I Spelarens handbok står det om kamorianer:
"De har nästan djuriska sinnen och förmågor."
När man kollar på deras modifikationer så har de lika bra SYN och HÖR som människor trots ovanstående. Varför?

2. I Mundanaboken vid religon så kan följande läsas:
"Ett totemdjur kan delas av många, men det manifesterar sig olika starkt i varje person. Vissa märker knappt av sin skyddsande, medan ett fåtal blir mer djur än människor. Alla kamorianer har ett eller flera drag av sitt totem, de flesta är inte speciellt framträdande men i sällsynta fall är det mycket påtagligt."
I brist på bättre bör man kunna använda henéas tabell för själsband i Alver här. Vad tycker ni?

3. Kamorianerna bor i Kamor: Det vilda landet. När man läst om landet i Mundanaboken kommer man fram till följande:
a. Allt i Kamor antingen biter, river eller kramar dig till döds.
b. Vissa kultplatser är helgade åt farliga och ondskefulla demoner och dessa undviks av kamorianerna. Problemet är att finns det en kan det finnas fler som inte är upptäckta.
c. Kamor är det rike som är hårdast drabbat av skuggvarelser.
d. Jargien försöker invadera titt som tätt.

Detta bekräftar följande stycke:
"Det är ingen underdrift att att de kamorianska krigarna hör till de bästa i Mundana, då de kämpar mot kejserliga elittrupper och skuggvarelser utan att vika en tum.

Alla vuxna kamorianer är krigare då det behövs - både män och kvinnor. Krigarens uppgift är något som är lika naturligt som jägarens uppgift."

I rutan Fakta om Kamor kan man läsa:
"Export (i stort): Hantverk, elitsoldater."
Var uppmärksam på att det står elitsoldater, inte soldater eller krigare.
Inget annat land har elitsoldater som exportvara.

I samma ruta på Militära resurser står:
"Varje stridför man, kvinna och ungdom kämpar för Kamor om så behövs. De räknas alla som stridsdugliga om än inte som elitsoldater."
Inget dålig folk enligt mig. Alla räknas som soldater och krigarna räknas som elitsoldater. Elitsoldater räknas som?

Dvärgar anses vara bra eller bäst krigare och i dvärgmodulen finns även en "Grundutbildning" för alla dvärgar innan de får välja yrke. De får bl.a lära sig Krigsföring (2/3/4), Läkekonst (2/4/6), <Vapenfärdighet> (2/3/4). 2 enheter på stridsvana.
Dvärgar bor i berg med enskilda ingångar som bevakas av yrkessoldater. En dvärg hamnar alltså inte i strid så ofta (typ aldrig).
Kamorianer är nomadfolk som bor i tält och flyttar runt inom klanens område i ett land (Kamor) där striden för överlevnad är stenhård och vardag för alla. Deras grundutbildning bör vara:
Framgångsslag: STY, TÅL, PSY.
Färdigheter: Stridsmässigt svinmycket bättre än dvärgarnas.
Stridsvana: 6 enheter.
Några kommentarer?

Radin

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Ja, faktiskt.

Kamor är det rike som är hårdast drabbat av skuggvarelser.

Vad är skuggvarelser för något? Är det något namn för typ Tiraker/Vättar/Vandöda eller något sådant?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

Sir Foilan

Hero
"1. I Spelarens handbok står det om kamorianer:
"De har nästan djuriska sinnen och förmågor."
När man kollar på deras modifikationer så har de lika bra SYN och HÖR som människor trots ovanstående. Varför?"

Mycke' snack och lite verkstad! /images/icons/smile.gif
Allvarligt talat, jag tycker lite plus på ovanstående är motiverat beroende på vilket totem det är frågan om och hur starkt det har manifesterat sig i personen i fråga. Här bör man också ta SMA och LUK i beaktande.

/Sir Foilan

Dvärgar är tack vare krille bäst i allt. Ingen ras kan vara bättre.

Jag själv anser att kamorianerna är nog det häftigaste som finns och deras stridskonst är nog så bra. Min kamorian använde sig av en stor fet huggkniv och var helt vildsint. Hon skulle nog betraktas som en mycket farlig motståndare men knappast en elitkrigare. Om man jämför en vilde från kamor med en kafer granash så skulle jag säga att kamorianen skulle få smisk relativt lätt. Anledningenm till att de är elitkrigare är kanske för att de är så förbaskat bra på att göra fällor och gillra bakhåll. Deras shamaner kan ta över motståndarledarna och skapa förvirring i leden. Att de sedan allihop är bärsäkrar är ju ett plus det med. Ta bara och se hur det gick för rommarna när de skulle ta över germanien och norden. De fick pisk hur lätt som helst(nu kommer säkert någon akademiker som studerat allt om romariket och berättar att "nä, det var truppförflyttningar där och där, anledningen till att romarna förlorade var brist på mat bla bla bla, men de fick pisk och det är det som gäller, så det så).

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Med lite hjälp från allt skit i dvärgmodulen.

Jag hoppas jag inte får skäll för personangrepp, jag kan inte hjälpa att jag hatar dvärgmodulen. Så är det.

Radin

Veteran
Tabelldags.

Man får väl tillverka en tabell med hjälp av heneás själsband och hänsyn till vilka totem kamorianerna har. Man får +1 i lämplig grundegenskap och vid djupare själsband +4 eller -Ob1T6 på slag för SYN, HÖR, LUKT eller SMAK.
Någon som tycker annorlunda?

Radin

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Dvärgar är tack vare krille bäst i allt. Ingen ras kan vara bättre. <p><hr></blockquote><p>*suck* ska du börja med den disktionen IGEN.. *mutter* Om man jämför med vapen som exempel viss Alver och Tiraker har så är alvernas vapen jämbördiga i kvalite och de flesta är överlägsen i skada. ( Kobolt Pilbågen skjuter MER pilar hastigare än vad dvärgarnas armborst gör ) .
Sen angånde Dvärg modulen SÅ den ÄR inte allt koboltig utan skriven UR Dvärgarnas något rasistiska ( Artistiska ) synvilkel där Dvärgarna ÄR skapelsens krona.
Och jo ja vist det står att dvärgarnas fort är ointagliga MEN TÄNK..
1 En viss osänkbar titan till båt som sjönk i vår värd på grund av ett litet isberg.. DET var osänkbart..
Och Okrossbart glas DET ÄR inte okrossbart JAG har slagit sönder sådant.. ( Okej man får slå HÅRT och MÅNGA MÅNGA gånger men det går )
2 Tänk på Klan Samar i Dvärgar ! De var utrotade till sista Dvärg av tiraker I sitt eget "Ointagliga fäste"
3 Tänk på Det faktum att rommarna lyckades erövra ett fäste som ansågs ointagligt !.. ( kan inte komma ihåg dess namn ) fanns högst uppe på en klippa förhögt för dåtidens avståndsvapen och en bunt aggresiva judar gömde sig där inne och vägrade bli erövrade eller besegrade.. DE vann på sätt och viss genom att ta självmord på så sätt hindra rommarna..

1 Lär dig att Folk använder orden Osårbar, Okrossbar, är ofta grovt överdrivna. Tolka inte allt bokstavligt..
2 Visar att det finns i Eon: Exempel på hur dödade dvärgar kan bli..
3 *hmm* den fästningen var ointaglig men uj rommarna lyckades..
OM dvärgarna bor Under jord i BERG så hur ska man ta sig in ?
frontdörren = Svårt svårt fylld med arga Dvärgar fort och fällor samt annat jobbigt
Backdörren = Kan vara jobbig att hitta men betydligt mindre folk MEN ett sådant ställe kan ofta gångarna rivas så att fiendne blir tvungen att gräva sig in ( vilket går men TAR tid fast vem har brottom )
Luft är ständigt behov av under jord så Dvärgarna måste ha ventilation.. = Försök ta sig in kan vara svårt men går alternativt hitta dom och stäng av luften kan ävne vara svårt men släng ner massa rök och annat jobbigt.. ( det står i dvärgar att dvärg hem har gått under på grund av BRAND..

Sen står det gång på gång att Dvärgarna ÄR väldigt skickliga på att redigera historien så att de nedskrivna skrifterna passar deras sätt att se värden som överlägsna och totalt koboltisk..
Sen tänk i vår värd så har alltid förloraren av ett krig blivigt den elaka skurken.. *hmm*...Undrar om någon skriver om historien i vår värd... *Hmm* NÄ propaganda finns inte allt som står skrivet är 110% riktigt...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag själv anser att kamorianerna är nog det häftigaste som finns och deras stridskonst är nog så bra. Min kamorian använde sig av en stor fet huggkniv och var helt vildsint. Hon skulle nog betraktas som en mycket farlig motståndare men knappast en elitkrigare.
Om man jämför en vilde från kamor med en kafer granash så skulle jag säga att kamorianen skulle få smisk relativt lätt.
Anledningenm till att de är elitkrigare är kanske för att de är så förbaskat bra på att göra fällor och gillra bakhåll. Deras shamaner kan ta över motståndarledarna och skapa förvirring i leden. Att de sedan allihop är bärsäkrar är ju ett plus det med.<p><hr></blockquote><p> Aaa elit krigare och sådant kan vara bra men även dom blir besegrade av en övermakt av amatörer bara amatörerna ÄR nog många och samarbetar.. Det är därför det är så så otroligt viktigt att ha bra diciplin på soldater.. No Pain NO Brain"en soldats bästa vän..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ta bara och se hur det gick för rommarna när de skulle ta över germanien och norden.
De fick pisk hur lätt som helst(nu kommer säkert någon akademiker som studerat allt om romariket och berättar att "nä, det var truppförflyttningar där och där, anledningen till att romarna förlorade var brist på mat bla bla bla, men de fick pisk och det är det som gäller, så det så).
"I begynnelsen skapade människan Gud"<p><hr></blockquote><p>Jo det var jobbigt och Cecar själv klagade på de "Oövervinnerliga gallerna" och trode att de måste ha en trolldryck eller något.. ( fakta han skrev hem och klagade på ljust det,, något som årtusenden senare förvandlades av en serie tecknare till Asterix och Obelix )
Men problemet med att erövra var försörjnings linjerna de rommerska soldaterna var till viss del självförsörjande de hade speciella enheter som drev boskap och odlade marken runt befästningarna men att göra sådant på så långt avstånd som de hade var jobbigt och ju längre bort desto jobbigare var det..
Att bara åka till England under rommarnas tid tog längre tid då än det tar idag att åka till månen och för en ensam budbärare var det nog farligare än att själv bygga en månraket och fara iväg.
Så rommarna hade problem specielt när deras framarch var stoppad av horder av barbarer som anföll de små posteringarna smög sig bakom vakterna och härjade bland civilbefolkningen gränsen och avstånden vart helt enkelt för stora för att vara praktiska...
Men som jag har sakt diciplinerade trupper med som romarna hade inga övermän bland barbarerna genom att dom var bättre på att samarbeta och trupperna skyddade varandra och så kunde romarna döda en arme av många gånger störe antal barbarer..
( ett bra knep var att hålla en reserv av trupper ½ styrkan och låta dom vila medans barbarer och dina primära trupper slogs man mot man sedan när både dina primära och fiendens trupper var utröttade så lät man reserv styrkan anfalla och slakta barbarerna. Alternativ hjälpa till att evakutera slagfältet om det håller på att gå dåligt ) Odiciplinerade trupper klarar inte av denna bravad krigarnas iver att vinna ära i strid och fly när det går dåligt gör att reserven inte kommer att stanna på sin plats och de primära kanske fly när fienden verkar att hålla på att vinna.

Livet är en gåta utan enkla svar.

Krille

Super Moderator
Ointagliga befästningar

"3 Tänk på Det faktum att rommarna lyckades erövra ett fäste som ansågs ointagligt !.. ( kan inte komma ihåg dess namn ) fanns högst uppe på en klippa förhögt för dåtidens avståndsvapen och en bunt aggresiva judar gömde sig där inne och vägrade bli erövrade eller besegrade.. DE vann på sätt och viss genom att ta självmord på så sätt hindra rommarna.."

Fästningen hette Masada, och de belägrade judarna var zioniter. Platsen användes från 1960-talet fram till 1988 som "kultplats" när nya israeliska officerare skulle svära trohetseden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Titta! Jag sa ju att någon snobbig akademiker skulle tjafsa om hur det hela gick till./images/icons/wink.gif

Jag har inte sagt att dvärgfästen är OINTAGLIGA men krille själv sa ju att det skulle behövas 500 000 soldater för attta över ett enda dvärgfäste. Detta gjorde mig helt bärsärk. 500 000!!! Jag HATAR dvärgar.

Och det där med titanik. Du kommeer kanske ihåg den där diskutionen om oförstörbarhet. Det är en liten skillnad mellan vad folk säger och en REGELBOK. Vem var det som började tjöta om en jäkla stekpanna. Ush, vilken dum diskution.

Ville bara ta upp det när jag hade chansen. Jag vet att det inte har med saken att göra men endå.

Krille

Super Moderator
"Jag har inte sagt att dvärgfästen är OINTAGLIGA men krille själv sa ju att det skulle behövas 500 000 soldater för attta över ett enda dvärgfäste."

Bygg ett fäste, vilket som helst. Stoppa in 50.000 soldater i det, vilka som helst. Vips så får vi samma sak - det kommer krävas ca 500.000 soldater för att storma det fästet trots att det inte är dvärgar i det.

Antalet personer som krävs för att storma ett fäste har ingenting att göra med vilken sorts folk som är i det. Det enda som spelar roll är hur många det är som försvarar det.

Och stormning är inte det enda sättet att tvinga ett fäste på knä.

Vilket jag också sa när jag nämnde det, fast det filtrerades väl bort av dvärgahatfiltret.

- Krille

Grejen är den att u säger 50 000 SOLDATER. I ett dvärgfäste brukar det finnas upp till 50 000 dvärgar. Nu säger du att det är soldater allihopa. Dvärgarna är alltså ungefär 1 miljon soldater. Som för övrigt alla kan den ultimata stridskonsten stå kvar. Mycket irriterande.

Krille

Super Moderator
Läs vad jag skriver, inte vad du hatar

"Grejen är den att u säger 50 000 SOLDATER. I ett dvärgfäste brukar det finnas upp till 50 000 dvärgar. "

Soldat = beväpnad dvärg med viss utbildning.
Värnpliktig = beväpnad svensk med viss utbildning.

Idén är (eller snarare var i Sveriges fall) likadan i båda fallen: ett område förberett försvar med en beväpnad och motiverad folkmilis med stort antal syftar till att avskräcka fienden från anfall.

För det mesta har det funkat. Ibland har det snutit sig - vi minns alla historien med klan Samar som fick en större kasse irriterade tirakstammar på halsen. De sket i att det krävdes nån halvmiljon tiraker. De tog bort fästet i alla fall.

Som jag sagt tidigare men som tydligen inte går in: storma ett fäste och det krävs ca 10 ggr så många anfallare som försvarare. Det har bevisats om och om igen i den jordiska krigshistorien, från Akka till Normandie. Det spelar inte någon roll om försvararna är svenskar, tyskar, muslimer, dvärgar, ninjamullvadar eller vad faen de nu är: en förskansad fiende är skitsvår att storma och man räknar kallt med att det krävs ca 10 ggr så många anfallare som försvarare. Det är ingenting jag har hittat på. Det här lärs ut på militärhögskolan!

Till exempel: det tidigare nämnda Masada stod emot åtskilliga legioner (en legion är ca 5000 man). När Masada slutligen föll hade de 900 försvararna tagit livet av sig. Enkel matematik: 900 försvarare stod emot minst 15000 man. En faktor femton - mer än dvärgarna, till och med. Är judar därmed koboldiska?

Och, det viktigaste av allt i denna läxa: både romarna som belägrade Masada och tirakerna som belägrade klan Samar använde också alla andra fula tricks i krigshandboken. Inte enbart den oerhört kostsamma stormningen. De tog även till kemisk krigföring (pissa i luftintagen/skicka grekisk eld över murarna), biologisk krigföring (släppa ner pestsmittade gûrder i grundvattenreservoarerna/kasta pestsmittade judar över muren), infiltration (gräva egna gångar in i fästet), strategisk spiritistisk krigföring (shamaner/gudarnas förbannelse - uppenbarligen mer effektiv i tirakernas fall) med mera. Och till slut föll de båda fästena.

"Som för övrigt alla kan den ultimata stridskonsten stå kvar."

Lägg inte dina ord i min mun. De vet hur man sticker ett spjut i den lede fi, hur man använder ett armborst och hur man står i ett långt led och gör det samtidigt. Det är väldigt långt därifrån till att varje soldat kan Zur-Khan. Det är ungefär lika absurt som att varenda svensk värnpliktig ska kunna hoppa in som kustjägare eller stridspilot.

- Krille

hatten

Swashbuckler
*suck* det är DU som inte förstår silversurfan majoriteten av Dvärgarna ÄR inte elit soldater majoriteten av dvärgarna har fått en lektion under sin GRUNDUTBILDNING att använda en yxa eller armborst en form av VÄRNPLIKT och INGEN kan kalla en värplikts arme för elit arme..
Majoriteten av dvärgarna kan använda ett vapen i nivå på kanske 10 till 8 de är tränade kanske i en form av dvärgisk soldatträning som de kanske har fått under tidiga år., Fast jag tror nog majoriteten av dom inte kan EN enda stridskonst de har bara lärt sig att avfyrka armborst i rikting av det håll fienden kommer från sen låte experterna göra jobbet..
FÖR att få ljus en elit arme så har dvärgarna även experter som har en "ultimat" form av stridskonst.
Och det är DOM som är farliga.....

Livet är en gåta utan enkla svar.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fråga kolon

Varför har du med dvärgar i din kampanjvärld, om du nu hatar dem så? Kan du inte bara skrota dem och låta oss andra slippa ditt evinnerliga klagande på detaljer Krille redan försvarat ett tiotal gånger?

- Ymir, ber ödmjukast

Radin

Veteran
Kamorianers stridskonst.

"Jag själv anser att kamorianerna är nog det häftigaste som finns och deras stridskonst är nog så bra. Min kamorian använde sig av en stor fet huggkniv och var helt vildsint. Hon skulle nog betraktas som en mycket farlig motståndare men knappast en elitkrigare. Om man jämför en vilde från kamor med en kafer granash så skulle jag säga att kamorianen skulle få smisk relativt lätt. Anledningenm till att de är elitkrigare är kanske för att de är så förbaskat bra på att göra fällor och gillra bakhåll. Deras shamaner kan ta över motståndarledarna och skapa förvirring i leden. Att de sedan allihop är bärsäkrar är ju ett plus det med. Ta bara och se hur det gick för rommarna när de skulle ta över germanien och norden. De fick pisk hur lätt som helst(nu kommer säkert någon akademiker som studerat allt om romariket och berättar att "nä, det var truppförflyttningar där och där, anledningen till att romarna förlorade var brist på mat bla bla bla, men de fick pisk och det är det som gäller, så det så)."

Jag diggar kamorianer lika mycket som du (d.v.s de är coolast) men jag fattar inte hur du kan tycka att en stridskonst med bara innehåller Bärsärk kan klassas som "nog så bra". Enligt mig så suger den. Den består av bärsärk och inget mer (jippii, vad mäktigt). En tirak (alla tre) spöar ju en kamorian om man jämför stridskonsterna trots att kamorianerna har det hårdare och ska vara bättre. Deras krigaruppfostran behöver ändras fett så att den kan räknas som effektiv och ge lite fakta/stöd till texten.
Kafer granash vs "en vilde". Den där jämförelsen kunde inte varit mer orättvis. En kafer granash är en sorts vapenmästare. Sätt honom istället mot en kamoriansk vapenmästare (istället för "en vilde") så ska du få se på en slaktad turbannisse.
Fällor och bakhåll är utan tvekan sånt som kamorianerna använder sig flitigt av. Varför göra något jobbigare än det är? Men för att klassas som elitkrigare måste man även vara väldigt duktig i överlevnad och icke minst i vanlig strid. Elitkrigare är inget ord man slänger omkring sig och som saknar innebörd.
Att schamanerna skulle kunna ta över kroppar (med risk för Qadoshförlust) gör inte en kamoriansk soldat till elitkrigare. Det påverkar inte utfallet mellan en "one on one" strid mellan en kamorian och en jargisk elitsoldat.
Sen har vi som sagt det där med bärsärkar som jag inte tycker är så imponerande. Kraftfulla anfall = Undvika Ob2T6. Sedan går kamorianerna bara bärsärk när de inser att de kommer att dö. 1 mot 3 eller nå't. Kamorianer strider inte som tiraker.

Tyvär kommer nog inte Kamor att finnas med i Jargien modulen då jargien är rättså stort. Jag hoppas på en Barbarmodul som tar upp alla barbarfolks liv o leverne (även tokon) oavsett boplats. Man skulle kunna smälla in det i misslemodulen. Sedan kan den räta ut vissa frågetecken om rasmodifikationer och den dåliga stridskonsten. Att införa modifikationer efter grundboken är sånt som neogames undviker...men de har gjort det innan så varför inte igen. Henéas själsband kom först i Alver, attributmodifikationer för dvärgklasser kom först i Mundana, improviserad magi kom i M&M o.s.v.

Radin

Krellh

Warrior
jag måste bara! ;-)

När Masada slutligen föll hade de 900 försvararna tagit livet av sig.

Enligt arkeologiska utgrävningar finns det inga som helst bevis på att en ynka liten självmord begåtts på Masada. Däremot finns det bevis på att romarna buntat ihop alla judarna och släpat iväg dom.
Den källa som berättar om judarnas självmord är skriven av en romare (kommer pinsamt nog inte på vad han hette nu). Romarna var jävligt bra på att göra reklam för sig själva, och genom att framställa sina fiender som redigt stolta och duktiga på alla sätt och vis så framstod romarna själva som så mycket bättre i och med att de besegrade sina fiender. Faktum är att hela historien om Masade är fullkomligt fullknökad med dylik romersk propaganda, och det mesta av denna propaganda har direkt motbevisats av historiker.

Just exemplet med Masade användes på en av de metodkurser som förekom när jag läste Historia B för 2 år sen. Syftet med kursen var att lära oss källkritik genom att krossa våra illusioner så att vi aldrig mer skulle tro blint på nåt vi läste. Jag kan meddela att dom lyckades _mycket_ bra med det ;-)

/Tobbe

Krellh

Warrior
Re: Ointagliga befästningar

Platsen användes från 1960-talet fram till 1988 som "kultplats" när nya israeliska officerare skulle svära trohetseden.

Dessutom har ett antal grisar fått militärbegravning där ;-) Detta hände efter de arkeologiska utgrävningarna då man hittade grisskeletten och uppenbarligen inte kunde sklija dem från de 2 människoskelett som också hittades i samma avskrädeshög....

/Tobbe

Krille

Super Moderator
Åfan?

"Enligt arkeologiska utgrävningar finns det inga som helst bevis på att en ynka liten självmord begåtts på Masada. Däremot finns det bevis på att romarna buntat ihop alla judarna och släpat iväg dom. Den källa som berättar om judarnas självmord är skriven av en romare (kommer pinsamt nog inte på vad han hette nu)."

Åfan? Där ser man. Det är första gången jag läst något sådant. Uppenbarligen fungerar den romerska propagandan fortfarande. /images/icons/wink.gif (och i ärlighetens namn så måste man ju säga att Israel inte varit direkt pigga på att krossa myten och framhäva sanningen i det fallet...)

Om jag dessutom inte minns helt fel så var det Josefus, en avhoppad jude (!) som nedtecknade historien om Masadas fall. Vilket förstås är en ironisk poäng i den historien. /images/icons/wink.gif

Hur som helst, poängen var inte huruvida judarna begick självmord eller inte, utan att det krävdes ofantligt med resurser för att ta fästningen.

- Krille