Nekromanti Kamorianer.

Krellh

Warrior
Re: Åfan?

Yep, vid utgrävningen var det bara en arkeolog som vägrade acceptera att judarna inte begick självmord - och han var israel ;-) Om sanningen skulle komma fram skulle det ju bli ett hårt slag mot den israeliska stoltheten, så dom gör vad dom kan för att dessa...hrmmm..."heretiska läror" inte ska spridas ;-)))

Men visst, poängen kvarstår ju definitivt. Det tog ju trots allt romarna ett antal år att inta fästningen, och det är minsann inte illa pinkat av judarna. Jag skulle då inte vilja försöka mig på att stå emot den romerska krigsapparaten :)

/Tobbelobbe

skildran

Veteran
Mors Radin, synd att dvärgdialogen skulle förstöra ditt ur många vinklar intressanta inlägg. Så här tycker jag:

1,2. Ditt förslag om att använda henéas själsband tycker jag låter mycket vettigt och är förmodligen vad neo har tänkt. (Gissar vilt) Trots allt så finns det ju en hel del band mellan henéa och kamorer enligt alver. Att sedan modifiera attributen på samma sätt som man gör för alver tycker jag bara verkar logiskt. SYN och HÖR modifikationerna försvinner för Själsbanden enligt min såsikt.

3. a. Nej, det kom inte jag fram till. jag ser det inte så svartvitt. Krilles förklaring känns ganska stabil faktiskt. Något sådant var det jag hade tänkt mig.
3. b. Öhh. Det påståendet kan du säkert ha rätt i och kör hårt. Använd det i din kampanjvärld om du har lust.
3. c. Ja, trevligt va!
3. d. Ja, jobbigt va!

4. Åh. Orkar inte tänka mer. Nej, inte 6 e i Stridsvana, och inte fett mycket bättre stridsfärdigheter än dvärgarna. Däremot kanske andra. Får jag föreslå: Jakt(2/3/4), Överlevnad(2/3/4) samt ett valfritt Vapen eller Spåra(2/3/4). Stridsvana bör man också ge 2 e i. Om man nu tycker att ett helt folk ska ha en grundutbildning bara så där vilket jag, personligen, känner mig lite tveksam till.

Det känns lite som om du vill rättfärdiga ditt skapande av Kamorianer som kobolder med övernaturliga förmågor. jag tror att deras elitförmågor kan ligga i att de strider lite annorlunda än andra, att de är på hemmaplan, att de flesta av dem troligen kan användas som spanare och spejare, och för att de i regel är fysiskt starkare än människor. Mer än så behövs egentligen inte för att betrakta dem som elit i mina ögon. Om man dessutom skänker var och en två extra enhter i stridsvana är det inte konstigt att de bettraktas som elit eftersom detta innebär stora skillnader vid fältslag.

Tack för mig, leverpastej

[color:white]Skildran</font color=white>
[color:white]www.offplanet.net/skildran</font color=white>

Re: Fråga kolon

Därför att de står med i varenda bok och det är lite svårt att ta bort något så stort. Jag vill förändra dvärgarna, inte ta bort dem. Och nu kommer du säga att jag bara ska förändra dem och inte klaga, men vad fan gör vi isåfall på forumet? Vi sitter här och ler och ger förslag medan vi egentligen tycker att de andra är dumma iu huvudet och vi själva har rätt. Jag tycker det är skitskoj att klaga på dvärgarna och jag använder mig av dem när jag inte har något annat att klaga på eller när forumet går ovanligt slött. Som ni ser själva så är det ju massor av människor som vill säga att jag har fel och då kan jag ju klaga tillbaka och då har vi något att göra istället för att läsa tråkiga inlägg om alvers längd och annan skit.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

hatten

Swashbuckler
Re: Fråga kolon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Därför att de står med i varenda bok och det är lite svårt att ta bort något så stort. Jag vill förändra dvärgarna, inte ta bort dem. <p><hr></blockquote><p>Givet viss står det om Dvärgar i varje bok det är ganska logiskt i och med att dom tillsammans med Alverna tar en bra plats bland de ledande affärstmän magikerna och hantverkare så det är givet att de måste ta en viss plats.
Vad jag tycker är konstigt är att det står så förbannat lite om Tiraker som ändå ska finnas fler av än det gör av kombinerade antal Alver och Dvärgar...
Samt att många momolan vapen lär vara smidda av skickliga Tirak smeder *suck* När får vi reda på fakta om de grupper av Tiraker som INTE till hör de tre klanerna.. *ler* Fast å andra sidan det behövs inte jag har börjat klura lite på det..
Sen Varför finns det inte en officiel version av Automat armborst gjord av människor ? Kineserna hade sådana..
istället för pumpmekanism använder de hävstång mekanism en sådan kan nog göra lite mer skada än dvärgarnas.. kanske +1 eller något.. fast de blir inte riktigt lika smidiga.. ( själv har jag påbörjat att planera skrivandet av sådant armborst blir nog i en snar framtid utlakt på min sida.. Måste dock hitta en bild av ett lämpligt historiskt existerande version..)
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Och nu kommer du säga att jag bara ska förändra dem och inte klaga, men vad fan gör vi isåfall på forumet? Vi sitter här och ler och ger förslag medan vi egentligen tycker att de andra är dumma iu huvudet och vi själva har rätt.<p><hr></blockquote><p>Ingen här tycker att du är ointeligent. Möjligen obstina't och en aningen obeveklig och vägrar låta fakta ha hål i dina fördommar om Dvärgar.
Det är något som jag själv *rodnar* brukade göra när jag var yngre så det är inte ovanligt..
För envis för att medge att man har fel för smart för att tro att man kan ha fel.. *ler*

För att återgå till Dvärgarna VAD vill du ha ändrat ? De är redan korta vilket gör att alla fienderna borde ha högre SE än vad dom har.
De klarar inte av att rida på grund av deras känsliga balans så mot beridna trupper är de som arme handikapade om de inte har hunit gräva ner sig i skydd.
De klarar inte av att åka skepp utan att spy hinkar med maginehåll. Så deras transporter är slöa..
Fördelar de har är att de lever länge och är enormt starka i förhållande till kroppslängd och den lilla fördelan att de är långlivade har nog gjort att de aktivt försöker hitta på militära lösningar som i viss mån kompenserar för deras nackelar.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag tycker det är skitskoj att klaga på dvärgarna och jag använder mig av dem när jag inte har något annat att klaga på eller när forumet går ovanligt slött. Som ni ser själva så är det ju massor av människor som vill säga att jag har fel och då kan jag ju klaga tillbaka och då har vi något att göra istället för att läsa tråkiga inlägg om alvers längd och annan skit. <p><hr></blockquote><p>Faktum är att många tycker det är lika intresangt att prata om längden på alverns kropp som de tycker att höra oss prata om dvärgars osårbarhet eller ej osårbarhet.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> "I begynnelsen skapade människan Gud"<p><hr></blockquote><p>gillar din syn på gud.. *skrattar*
"Jordens totala mängd inteligenst är konstant det är bara antalet mäniskor som har ökat.."

Livet är en gåta utan enkla svar.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fråga kolon x2

Tja, vettifaen, Sanarikvinnornas längd är åtminstone något vi aldrig diskuterat förr, medan dvärgarnas koboldism<>icke koboldism har diskuterats ett ganska stort antal gånger, och börjar kännas som ett rätt uttjatat ämne...alla lär liksom ha fattat att ingen tänker byta åsikt vid det här laget, och att ingen från neogames tänker förändra dvärgarna det minsta. Vill du förändra dem så gör det själv och diskutera något nytt med oss andra istället.

- Ymir, trött på diskussioner av typen "drakar" och "dvärgar" som man hört 100000000000 ggr...

Staffan

Myrmidon
I dvärgarnas grundutbildning ingår 2 enheter stridsvana och 2-4 enheter vapenfärdighet (*inte* stridskonst). Det ger stridsvana 5 och vapenfärdighet 8 ungefär. Det är förvisso bättre än bönner med stridsvana 0 och vapenfärdighet 5, men det är inte direkt några elitkrigare vi snackar om.

För övrigt är det bara runt 10% av dvärgarna som överhuvudtaget kvalar in på en Zur-khan-skola ens om de skulle få möjligheten, eftersom Z-K kräver STY, TÅL och VIL på 14+ - till och med med dvärgbonusarna på egenskaperna har man ungefär 50% chans att "lyckas" med varje egenskap (lite mindre på VIL), vilket blir runt 1/10 totalt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Radin svarar.

1,2: Själsbanden har tyvär inte ett dugg med SINNEN att göra...tyvär som sagt. Tabellen är endast ett band mellan en alv och ett djur/ande och därmed missas sinnerna. Tabellen skulle dock kunna klassificeras som förmåga. Att de som henéa skulle ha kontakt med djuren står det inte ens antydningar om. Tro mig, jag har läst om och om igen. Tabellen behöver förövrigt ändras om då vissa totem inte finns med.

3a,b,c,d. Krilles förklaring har jag nog missat. Skrev han texten i Mundana om Kamor eller är det ett inlägg här på forumet?

Anledningen till att jag tycker att Kamor är skitfarligt är p.g.a demonerna, jargiska elitsoldater som (försöker) gömma sig och invadera, skuggvarelserna (Krille: Tänk oknytt, fast värre.) vars förkomst är STÖRST här och inte minst att Kamor är en mycket tätbevuxen landplätt (tänk djur, tänk vissa giftigare än andra). En sak jag inte nämnde innan (glömde) var att klanerna trots all denna skit även slåss lite sådär med varandra för att visa vilkens totem som är starkast.

Sätt här in ett primitivt nomadfolk som vägrar ge sig...och LYCKAS BRA med detta. Det är inte JAG som har skrivit texten om Kamor. Jag försöker bara föreställa det framför mig och min vision säger att det krävs ett extraordinärt folkslag för att överleva. Förklara för mig hur du ser på saken.

Jargierna skulle man kanske kunna fixa med fällor, bakhåll och bågar. Sen har vi moder natur som dock går att tygla något - se bara på stammarna i vår värld. Klanstriderna skulle man väl kunna överleva något sånär då det är jämnlikar som slåss och de slåss inte för att utrota varandra. Men ett par familjer (totalt) stryker nog med.

Demonerna och skuggvarelserna innebär dock nå't helt nytt. Till skillnad från Jargier rör de sig inte i stora trupper så de syns lång väg, de har betydligt enklare för att överleva och ta sig fram i naturen och de är nog långt ifrån ofarliga. Dessa är anledningarna till att kamorianerna borde vara jäveljävliga på strid. Tänk på att de är ett primitivt folkslag utan plåtpansar och välbalanserade melorsvärd. Koboldstämpeln betackar jag mig för. Om ett folk med denna teknologi kan motstå dessa hot är de då för bra för att få finnas? Det var som sagt inte jag som skrev texten i Mundana.

4. Anledningen till att jag jämförde med dvärgarna är att de är de enda som har "grundutbildning". Det fanns inga andra att ha som mall. Kamor är som sagt ett väldigt farligt land och barnen bör få lära sig snabbt vad det är som gäller av sina föräldrar. Om du tänker på vad ett barn idag med föräldrar men ingen skola "får" lära sig - inget nämnvärt. Kamorianerna bör istället jämföras med sydostasien (Indonesien, Malysia, Filippinerna) INNAN de vita kom dit i kubik. Det var stridkonster och överlevnad från barnsben. Denna jämförelse är inte ett dugg överdriven enligt mig då Kamor med all ovanstående skit är ännu farligare.

Stridsvana kan bara tränas upp till nivå 5 (2 enheter), därefter är det erfarenhet som gäller. Jag ska dra allt igen.
Dvärgar bor i berg (solid sten) med enskilda ingångar (dvärgarna vet var de finns och bevakar dessa), bevakningen sköts av YRKESSOLDATER inte av folket. Vill en fiende skada dvärgarna så måste de ta sig igenom yrkessoldaterna först.
Jämförelse.
Kamorianer bor i tält (inte solid sten) och som nomadfolk flyttar de runt (ny skit hela tiden, skuggvarelser, moder natur). Ingångarna är INTE fasta då du kan komma åt lägret från alla håll. Bevakningen sköts av spejare men det kan aldrig i hela världen bli lika säkert som att bevaka en grottöppning. Man kan smyga, gömma och döda med avståndsvapen på en spejare. Det är inte fullt så enkelt på en port vid en grottöppning. Kom ihåg att klanerna även småkrigar lite med varandra, detta gör inte dvärgar.
Detta leder till att alla kamorianer kommer att hamna i strid sedan barnsben i princip. Stidsvana 5 får man om man har varit involverad i 1!!! riktig strid (läs reglerna) och en kamorian lär DEFENITIVT överskrida detta innan han blir fullvuxen (18 år). Därför bör kamorianer vara bättre på strid rent erfarehetsmässigt. Några frågor?

Det var ett långt inlägg så läs gärna allt en gång till så du inte missat nå't.

Radin

Alvdräpe

Veteran
Re: Ointagliga befästningar

Måste bara besserwissra. De var inte zioniter, de var seloter/sikarier. Och själva fästningen är läskigt högt upp i luften. Kände mig väldigt liten när jag stod nedanför den.