Radin svarar.
1,2: Själsbanden har tyvär inte ett dugg med SINNEN att göra...tyvär som sagt. Tabellen är endast ett band mellan en alv och ett djur/ande och därmed missas sinnerna. Tabellen skulle dock kunna klassificeras som förmåga. Att de som henéa skulle ha kontakt med djuren står det inte ens antydningar om. Tro mig, jag har läst om och om igen. Tabellen behöver förövrigt ändras om då vissa totem inte finns med.
3a,b,c,d. Krilles förklaring har jag nog missat. Skrev han texten i Mundana om Kamor eller är det ett inlägg här på forumet?
Anledningen till att jag tycker att Kamor är skitfarligt är p.g.a demonerna, jargiska elitsoldater som (försöker) gömma sig och invadera, skuggvarelserna (Krille: Tänk oknytt, fast värre.) vars förkomst är STÖRST här och inte minst att Kamor är en mycket tätbevuxen landplätt (tänk djur, tänk vissa giftigare än andra). En sak jag inte nämnde innan (glömde) var att klanerna trots all denna skit även slåss lite sådär med varandra för att visa vilkens totem som är starkast.
Sätt här in ett primitivt nomadfolk som vägrar ge sig...och LYCKAS BRA med detta. Det är inte JAG som har skrivit texten om Kamor. Jag försöker bara föreställa det framför mig och min vision säger att det krävs ett extraordinärt folkslag för att överleva. Förklara för mig hur du ser på saken.
Jargierna skulle man kanske kunna fixa med fällor, bakhåll och bågar. Sen har vi moder natur som dock går att tygla något - se bara på stammarna i vår värld. Klanstriderna skulle man väl kunna överleva något sånär då det är jämnlikar som slåss och de slåss inte för att utrota varandra. Men ett par familjer (totalt) stryker nog med.
Demonerna och skuggvarelserna innebär dock nå't helt nytt. Till skillnad från Jargier rör de sig inte i stora trupper så de syns lång väg, de har betydligt enklare för att överleva och ta sig fram i naturen och de är nog långt ifrån ofarliga. Dessa är anledningarna till att kamorianerna borde vara jäveljävliga på strid. Tänk på att de är ett primitivt folkslag utan plåtpansar och välbalanserade melorsvärd. Koboldstämpeln betackar jag mig för. Om ett folk med denna teknologi kan motstå dessa hot är de då för bra för att få finnas? Det var som sagt inte jag som skrev texten i Mundana.
4. Anledningen till att jag jämförde med dvärgarna är att de är de enda som har "grundutbildning". Det fanns inga andra att ha som mall. Kamor är som sagt ett väldigt farligt land och barnen bör få lära sig snabbt vad det är som gäller av sina föräldrar. Om du tänker på vad ett barn idag med föräldrar men ingen skola "får" lära sig - inget nämnvärt. Kamorianerna bör istället jämföras med sydostasien (Indonesien, Malysia, Filippinerna) INNAN de vita kom dit i kubik. Det var stridkonster och överlevnad från barnsben. Denna jämförelse är inte ett dugg överdriven enligt mig då Kamor med all ovanstående skit är ännu farligare.
Stridsvana kan bara tränas upp till nivå 5 (2 enheter), därefter är det erfarenhet som gäller. Jag ska dra allt igen.
Dvärgar bor i berg (solid sten) med enskilda ingångar (dvärgarna vet var de finns och bevakar dessa), bevakningen sköts av YRKESSOLDATER inte av folket. Vill en fiende skada dvärgarna så måste de ta sig igenom yrkessoldaterna först.
Jämförelse.
Kamorianer bor i tält (inte solid sten) och som nomadfolk flyttar de runt (ny skit hela tiden, skuggvarelser, moder natur). Ingångarna är INTE fasta då du kan komma åt lägret från alla håll. Bevakningen sköts av spejare men det kan aldrig i hela världen bli lika säkert som att bevaka en grottöppning. Man kan smyga, gömma och döda med avståndsvapen på en spejare. Det är inte fullt så enkelt på en port vid en grottöppning. Kom ihåg att klanerna även småkrigar lite med varandra, detta gör inte dvärgar.
Detta leder till att alla kamorianer kommer att hamna i strid sedan barnsben i princip. Stidsvana 5 får man om man har varit involverad i 1!!! riktig strid (läs reglerna) och en kamorian lär DEFENITIVT överskrida detta innan han blir fullvuxen (18 år). Därför bör kamorianer vara bättre på strid rent erfarehetsmässigt. Några frågor?
Det var ett långt inlägg så läs gärna allt en gång till så du inte missat nå't.
Radin