Nekromanti Kampanj: Den Stora Resan

Diskussionens mening: Jag kommer att posta idéer, äventyr och händelser. Detta är för att jag vill dela med mig av mina idéer och ta del av era. Jag vill utveckla kampanjen tillsammans med er, jag är trots allt inte den mest erfarna spelledaren.

Vad handlar kampanjen om?: Rollpersonerna ger sig ut i världen, med sina egna motiv. De inser snabbt hur olik världen är hur de föreställde sig. Rövare, monster, förräderi, politiska strider, skatter, mörka grottor, öknar&isvidder och stora förluster och vinster. De har alla levt tillsammans sedan sin barndom och valde att ge sig ut i världen i första hand av nyfikenhet men de har givetvis också andra motiv.

Typ:Kampanjen är en typisk Upptäcks resande kampanj. Tänk på att karaktärerna inte är några episka hjältar eller någon sorts skicklig krigare eller liknande. De är normalt folk. (Grisodlar Kampanj) eller om det är så det kallas =D

Alla rollpersoner börjar fattiga och är en bra bit hemifrån. De är närmare det centrala Asharien. De har nästan slut på proviant och deras utrustning är blöt för att det regnar. Detta kan vara några bra motiv till äventyr. Min första äventyrs idée:

Rollpersonerna kommer till en by där nyligen ett mord inträffat. Anledningen till att rollpersonerna når byn kan variera men det bör förmodligen vara ut av att checka in på deras värdshus över natten. Byn ligger nära bergen och är tämligen isolerad. Byn ligger på Asharisk mark men har tillhört Jargien. De har den Daakiska kyrkan. Inne på ett värdshus får rollpersonerna höra om mordet och att belöning lovas till den som finner mördaren. Men det värkar mer kompext en så, en grupp av människor i byn har allierat sig för att bryta sig fria från Asharien, och det är medlemmar av denna organisation som blir mördade. De får panik och försöker desperat få hjälp för att stoppa denna mördare. De får hjälp av Daak kyrkan men kan inte riskera att visa vilka de är så de beslutar sig att ge en belöning till den som hittar mördaren.
Detta kan bli ett typiskt "lök" äventyr och en rejäl deckarnöt. Några idéer?

Ni kan komma med idéer som kan vara allt från Scenarion till Äventyr, Spelledarpersoner till Legender&Myter. Alla idéer tillåtna... Men tänk på att det är Grisodlar karaktärer...

Thedax

Veteran
Låter kul :gremsmile: jag håller också på att skriva en kampanj, kanske kan sno lite idéer härifrån :gremtongue:
Mördarna du talar om, låt det inte vara slaktaren, smeden och den "mörke" prästen. Det är ALLTID de som är de onda...

Rokan aka Daram

Veteran
Låt mördarna var trädgårdsklubben, den undersköna örtplockarinnan, syföreningen och den trevlige skomakaren^^

-Rokan mystifierar

Thedax said:
Låter kul :gremsmile: jag håller också på att skriva en kampanj, kanske kan sno lite idéer härifrån :gremtongue:
Mördarna du talar om, låt det inte vara slaktaren, smeden och den "mörke" prästen. Det är ALLTID de som är de onda...
Rokan aka Daram said:
Låt mördarna var trädgårdsklubben, den undersköna örtplockarinnan, syföreningen och den trevlige skomakaren^^

-Rokan mystifierar
Hm... Det låter bra... Jag hadde tänkt att mördaren skulle vara någon i den stilen.

Plus här är ett möjligt scenario till äventyret.

Den Döde Prästen
Skuggorna slingrar sig längs de slitna kyrkobänkarna. Bara några få av de en gång tända stearinljusen ger fortfarande ifrån sig sin dimmiga glöd. Vinden sipprar in genom ett håll i den kompakta stenväggen och släpper in månljuset. En sömnig präst böjer på huvudet och ger en allvarlig blick. En bit till vänster står en dörr på vitmålad dörr på glänt. Någonting stämmer inte. Daak kyrkan fruktar onda andar, och att stänga ute dem är obligatoriskt. Och annars så ska man stänga inne dem. Inte släppa ut dem. Prästen reser på sitt huvud och förstår att något är fel. Tillsammans skyndar ni er till rummet." Daak vare med dig" stammar prästen panik slaget fram och gör ett märke med sin hand. Ni förstår inte hans rädsla, tills ni ser den mörka gestalten av en präst ligga livlös på golvet.
De hittar då en Präst som har blivit mördad, orsaken är inte bestämd men ska förmodligen vara förgiftning.

Vad tycker ni om den idéen?

wallahad

Swordsman
The road to hell is paved with good intentions.

Med det sagt, vad hindrar Ledaren från att vara Daak anhängare som för att få mer stöd dräper sina egna för att kunna klaga hos sin chef och där igenom få mer resurser (Rollpersonerna).

Sedan lägga in falska spår som leder Rp till Ledarens motståndare.
Slutet som ledaren tänkt är ju att ledaren blir regionens överhuvud när väl landet blir återställt till sin rätta glans.

duncan_UBBT

Swordsman
Försök hålla isär prästerna på något sätt, annars blir det lätt att det finns "prästen" och "den döde prästen". Ge dem lite säregna drag som får dem att stå ut från varandra, till exempel genom att göra den ena prästen mycket gammal och den andre mycket ung.

Sedan en annan sak. Vart i Asharien har Jargierna byggt en kyrka?

Poseur

Swashbuckler
Why would it matter?

Typ norra Asharien bör ju ha mer daak-tro än samori/jordemodern rimligtvis.

/Poseur just thinking.

Duncan said:
Försök hålla isär prästerna på något sätt, annars blir det lätt att det finns "prästen" och "den döde prästen". Ge dem lite säregna drag som får dem att stå ut från varandra, till exempel genom att göra den ena prästen mycket gammal och den andre mycket ung.

Skrev stämmnings texten lite snabbt... Jag ska ge dem dem sitt utseende snart. Men det får bli imorgon, ska spela Magic hela kvällen.

Offtopic: Kraetyz, hope the text above your avatar isn't true... :gremmad:

Fienden

Hero
Den Onda Sälen said:
Kraetyz, hope the text above your avatar isn't true... :gremmad:
För det första: Du är en ond säl, du borde klubbas ändå. FÖr det andra: En admin gav mig den titeln, jag kan inte byta den. <.<

//Kraetyz, undviker frågan

duncan_UBBT

Swordsman
Camard, östsabriska kyrkan. Dessutom diverse platser i norra Asharien.

//Kraetyz, fast det är visserligen Consaber i Camard
Som du sa så är Sabriska Sjömanskyrkan ingen Jargisk Daakkyrka (den är inte byggd av Sabrierna heller), och då Drunok huvudsakligen följer Drunoks Visdomskyrka så skulle kyrkobyggnader vara väldigt onödiga. Visserligen finns det gamla kyrkor som fortfarande är i bruk sedan tiden innan Drunoks Visdomskyrka blev utbredd, men så länge jag inte kan min Mundanahistoria fel så bredde Jargien (eller Drunok för den delen) aldrig ut sig längre söderut än vad det gör idag. De enda som hade kunnat starta några kyrkor är väl förmodligen Inkvisitörerna som hälsar på med jämna mellanrum, men dessa hade aldrig tid eller resurser att forma några kyrkor, och vilka skulle vilja gå i dem? Och om det väl fanns kyrkor i Asharien, skulle den inte bränts vid det här laget av någon fanatisk Zorianriddare, om man ser till deras syn på Daak. Den i Camard kan de inte ta på grund av politiska skäl, men andra kyrkor är inte lika skyddade.

Duncan said:
Camard, östsabriska kyrkan. Dessutom diverse platser i norra Asharien.

//Kraetyz, fast det är visserligen Consaber i Camard
Som du sa så är Sabriska Sjömanskyrkan ingen Jargisk Daakkyrka (den är inte byggd av Sabrierna heller), och då Drunok huvudsakligen följer Drunoks Visdomskyrka så skulle kyrkobyggnader vara väldigt onödiga. Visserligen finns det gamla kyrkor som fortfarande är i bruk sedan tiden innan Drunoks Visdomskyrka blev utbredd, men så länge jag inte kan min Mundanahistoria fel så bredde Jargien (eller Drunok för den delen) aldrig ut sig längre söderut än vad det gör idag. De enda som hade kunnat starta några kyrkor är väl förmodligen Inkvisitörerna som hälsar på med jämna mellanrum, men dessa hade aldrig tid eller resurser att forma några kyrkor, och vilka skulle vilja gå i dem? Och om det väl fanns kyrkor i Asharien, skulle den inte bränts vid det här laget av någon fanatisk Zorianriddare, om man ser till deras syn på Daak. Den i Camard kan de inte ta på grund av politiska skäl, men andra kyrkor är inte lika skyddade.
Jo, som sagt, byn har precis blivit en del av Asharien och många där vill bryta sig ifrån den. Ingen Zorianiskriddare hadde hunnit. En del i byn tycker det är bra att de har blivit en del av asharien, andra inte. När rollpersonerna kommer dit så har den bara varit asharisk i någon vecka (Och en grupp av jargier planerar en stadskupp och göra staden jargisk igen.) Den som äger byn, eller villsäga äger den efter att den blivit asharisk, har ingen aning om detta sällskap som vill röja honom ur vägen. Men några andra ibyn känner till dem och någon i byn mördar folk ur sällskapet.

generalwinter

Veteran
kampanjer är alltid roligt att skriva men själv brukar ja ta och ha en ide om kanpanj o fixa lite stöd ord sen så är allt inprovewserat pga vad nu spelarna hittar på...