Nekromanti Kampanj: Det stora oväsendet

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag har börjat skriva på en minikampanj för min spelgrupp, tanken är att den ska utspela sig under "Det stora oväsendet" som var den mest intensiva delen av de Svenska häxprocesserna. Tanken är att de ska vara en kampanj mer fokuserad på intriger och adeln, men med settingen att spelarna arbetar med att utreda häxeri. Det jag skulle behöva är lite input men också ideér var jag kan hitta bra tillbehör för att skapa en autentisk känsla(kartor, teckningar, brev, texter om jordreformer osv). Har tittat en del på Rosencreuzarna och börjat läsa Häxhammaren. Tanken är att de mesta ska utspela sig i mindre byar runt om i Sverige och avslutas i Stockholm.

Skulle också behöva tips med ett regelsystem. En GardeIII passar till tidsåldern men har inte hört så mycket bra om det. Har också funderat på Burning Wheel men det känns som mycket jobb. Dogs in the Vineyard känns för fokuserat på sitt eget upplägg och vill ha mer trad! Hoppas ni kan hjälpa mig lite!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Cassius said:
Det jag skulle behöva är lite input men också ideér var jag kan hitta bra tillbehör för att skapa en autentisk känsla(kartor, teckningar, brev, texter om jordreformer osv). Har tittat en del på Rosencreuzarna och börjat läsa Häxhammaren. Tanken är att de mesta ska utspela sig i mindre byar runt om i Sverige och avslutas i Stockholm.
Naturligtvis måste man ha med lite blaming på avvikande, tex judar, missbildade, barnmorskor och så vidare. Kanske en mentalsjuk som hör röster misstänks för att prata med demoner? Vad har de där två tanterna som bor ensamma i en stuga i skogen egentligen för sig? Släng in lite intrig-blaming också, tex en ung kvinna som anklagar sin romantiska rival för häxeri för fri tillgång till sin älskade, eller affärsmän som vill få rivaler ur vägen.

Skapa en paranoid stämning, där alla är misstänkta och oskuld måste bevisas, där alla kan bli anklagade och en anklagelse är lika med skuld. Då får man något som spelarna måste arbeta för att reda ut.

Läs också på lite om de metoder som så hänsynslöst användes för att få fram bekännelser.

Cassius said:
Skulle också behöva tips med ett regelsystem. En GardeIII passar till tidsåldern men har inte hört så mycket bra om det.
Det tog ett tag innan jag fattade den meningen. Jag läste det först som en Gardell, och kunde inte fatta hur Jonas Gardell kunde passa i den settingen.

Spontant skulle jag säga att vilket regelsystem som helst som ger en bra karaktärsbeskrivning. Jag skulle nog köra GURPS Lite (fast med advantages/disadvantages från stora boken), då får man med sådana användbara för/nackdelar som olika varianter av maktbefogenheter, mentala problem i olika former, dependents (bra svenskt ord?), fiender, vänner och så vidare, vilket gör att man inte ploppar ner karaktären i ett vacuum, den har redan motiveringar och åtaganden.
 
Top