Nekromanti Kampanj[Diverse spoilers]

swazze

Swordsman
Jag håller på och knopar på en kampanj som utspelar sig i Damarien. Själva idén är att Ariandra blir av med makten och försöker få tillbaks den igen. Det ligger massa mörkret händelser i grunden Helm, Xinu etc men jag vill inte ha något direkt fokus på dem. Anledningen till att hon förlorar makten är att sorfurste Thamas dör av någon normal orsak ex sjukdom. Detta leder ju då till att Ariandra inte kan styra Damarien genom Thamas och hon själv kan ju inte bli storfurste. Eftersom han heller inte har någon arvinge så ska det utses en ny ledare för landet vid nån form av riksdag. Inför denna riksdag börjar Ariandra konspirera och försöker med alla medel få Thamas brorson att bli storfurste och genom att sedan gifta sig med honom åter ta makten.

Rollpersonerna är vanliga bönder som bor i en liten by i de nordliga delarna av Damarien. Byn blir en natt helt plötsligt överfallen av tiraker som dödar alla(utom rollpersonerna förstås, dessa har dock ingen direkt kontakt innan utan gruppen skapas helt enkelt av de överlevande) och bränner ner byn. De blir bara nerslagna och när de vaknar så finns det nästan inga lik i byn. Anledningen till detta är att en nekromantiker har hämtat alla liken(och sänt ut tirakerna för den delen också) för att sedan reanimera dem(låter lite fjantigt dock, men liktillgången är ju faktiskt inte så stor normalt sett). Dock är han inte bara ond och elak utan syftet med att skaffa sig sina vandöda är att förhindra att Ariandra återfår makten och kan genomföra alla sina planer(massa mörkret grejor). Rollpersonerna som är ute efter hämnd(eller i alla fall en förklaring eftersom det är ganska mystikt att nästan alla lik saknas) på sina nära och kära kommer med tiden att räkna ut vem det är som ligger bakom massakern. När de väl gör det så ska de ha syltat in sig i händelserna med maktskiftet och Ariandras planer och har därmed fått samma mål som nekromantikern och på så vis så måste de slå sig ihop med honom, som ligger bakom massakern på deras nära och kära, för att stoppa Ariandra. Vilket blir en trevlig liten slutkläm. Därimellan finns det en hel del annat planerat som händelser som inkluderar alla andra parter som också är intresserade av makten.

Mitt problem är hur man ska lyckas få in rollpersonerna i Damariens innersta kretsar och hur de ska börja bry sig om vad som händer i inrikes(och utrikes för den delen också) politiken. Det enklaste hade ju varit att de redan hade haft positioner som ämbetsmän eller liknande men jag tycker det är lite av tjusningen med kampanjen att de ska vara just bönder som i stort sett inte har några kunskaper om livet utanför bondesamhället(ganska likt Frodo eller Jeanne d'Arc). Sen hur pass vettig låter historien överhuvudtaget?

Ceram

Tvättbjörn
tummen upp...

hur pass vettig låter historien överhuvudtaget?
mycket

Men varför låter sig tirakerna sändas ut av en ondskans förkämpe? Är tirak ledaren också invigd på de stora planerna att motarbeta mörkret och är det tillräckligt för att låta sig sammarbeta med en sådan "genomonding" som en nektomant faktiskt är i de flestas ögon. Om nekromanten dessutom pysslar med demoner är det ju hädelse att överhuvud taget prata med snubben...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Sen hur pass vettig låter historien överhuvudtaget?"

Du har en röd tråd för kampanjen. Det är en så utmärkt start man kan få på en kampanj. Du bör nog stolpa upp ett tänkbart slut på kampanjen också, bara för att få lite ytterligare struktur i huvudet.

"Mitt problem är hur man ska lyckas få in rollpersonerna i Damariens innersta kretsar och hur de ska börja bry sig om vad som händer i inrikes(och utrikes för den delen också) politiken. Det enklaste hade ju varit att de redan hade haft positioner som ämbetsmän eller liknande men jag tycker det är lite av tjusningen med kampanjen att de ska vara just bönder som i stort sett inte har några kunskaper om livet utanför bondesamhället(ganska likt Frodo eller Jeanne d'Arc)."

förslag:

Det första jag tänkte på när jag hade läst första meningen var "låt dom spela adel". Men sen såg jag att det inte var den känslan du var ute efter. Dom kan iofs komma från en ekonomiskt inflytelserik adelsfamilj som är storbönder sedan X antal generationer tillbaka men alltid setts på av de andra adelsmännen som "bondigt-blåblod", "fusk-adel" eller motsvarande. De har formellt adelstitlar och mark av kronan men deras familj äre utefrusna och ignorerade av alla andra adelsfamiljer. Kanske förläningen har så mycket problem att ingen egentligen vill ha den?
problem med tiraker? problem med knäppa kulter? problem med allt?

Detta skulle kunna ge dom den formella auktoriteten att pyssla med hovet men inget av det anseendet som egentligen behövs. Dessutom har de aldrig lärt sig vett och etikett under uppväxten vilket gör att de för sig ungefär lika bra bland hovet som en... ja. Ofrälse :gremsmile:

/Naug, ger förslag

swazze

Swordsman
Re: tummen upp...

Men varför låter sig tirakerna sändas ut av en ondskans förkämpe? Är tirak ledaren också invigd på de stora planerna att motarbeta mörkret och är det tillräckligt för att låta sig sammarbeta med en sådan "genomonding" som en nektomant faktiskt är i de flestas ögon. Om nekromanten dessutom pysslar med demoner är det ju hädelse att överhuvud taget prata med snubben...
Nekromantikern bor i nått kråkslott halvvägs upp i Khazimbergen. Det syns dock inte så tydligt på honom att han är nekromantiker(utom när han e hemma i labbet) han kör liksom inte racet fullt ut med att klä sig i benbitar och jonglera med kongelerade nekrotropiska filament. Han har lagt mycket tid till att luska ut vad Ariandra har för planer och då har han behövt vara mycket ute i civilisationen och då kan man inte riktigt flagga med att man är nekromantiker. Sen angånde tirakerna så har han väll skaffat sig respekt hos någon tirakledare och sen tutat i denne att anfalla byn och plundra så mycket de vill bara de inte har fest på liken efteråt. Sen har han kommit och hämtat allt vad han behövde.

Ahh bra nu har jag skaffat en vettig förklaring till det iom jag svarade på detta inlägget :gremsmile:

Silvervarg

Warrior
Re: tummen upp... (kanske spoiler)

...bara de inte har fest på liken efteråt

Hmm, tiraker äter vanligtvis inte människor det är bara frakk som gör det under svält. Tiraker är inte människoätare och ondskans tjänare som många verkar tro. Jag vet iaf inte hur era tiraker fungerar men ett tips är modulen Tiraker där det står om tirakerna hur det är och hur man spelar tirak.

/Silvervarg som älskar tiraker

swazze

Swordsman

Jo jag känner igentligen till det och vi spelar nog tiraker(när vi väl gör det) ganska likt det som det är tänkt dvs vilket folkslag som helst fast ganska så mycket mer barbariska(förenklat).
Men är man däremot en vanlig människa i Damarien(eller vilket land som helst i Mundana) så skulle det nog inte krävas så särskilt mycket för att få dem att tro att tiraker äter människor(historierna framför brasan osv). I och försig så är nog nekromantikern lite mer allmännbildad än så.

swazze

Swordsman
Tack för tipset. Det blir inte riktigt adel men det löser sig ändå. För en av de överlevande är faktiskt en daakpräst och hans erfarenheter med massakern blir helt plötsligt värdefulla(Biskopen(eller vad det nu heter i daakkyrkan) vill ju gärna belysa sina problem med tiraker och annat otyg). Så kyrkan bestämmer sig för att skicka honom som en av sina representanter till riksdagen. Det är ju dessutom ganska lätt och skicka honom eftersom de då inte behöver skaffa en ersättare för honom(det finns ju inte så jättemånga kvar att predika för). Sen har han inte hjärta nog att lämna de andra överlevandena(rollpersonerna) så de får helt enkelt följa med.

Greymourn

Swordsman
Eine kleine problem...

Angående "artärblödning, båten fylls å sjunker..."

Tyvärr blir det inte mer blod för att det är utanför kroppen... Vi på Blodgivarna har gjort några experiment i frågan och kommit fram till att...

1. Det är samma mängd blod...
2. Det levrar sig fortare än man skulle kunna tro...
3. det blir fula märken på mattan...

G

Guest

Guest
Mitt problem är hur man ska lyckas få in rollpersonerna i Damariens innersta kretsar och hur de ska börja bry sig om vad som händer i inrikes(och utrikes för den delen också) politiken.
Bondeklichén tycks aldrig ta slut. Jag har själv försökt använda mig av den fem-sex gånger och kommer aldrig ihåg varför kampanjerna bara stöper ut i sanden. Idag kommer jag ihåg varför: de blir så långa att ingen orkar spela klart dem. I och med att bönderna måste lära sig allting som erfarna äventyrare redan kan tar det flera år för dem att hamna på samma nivå som en normal skattsökande efterbliven riddare. Varför inte skita i bönderna och låta RP:na vara något mera ovanligt. Om man ser på de fantasyböcker som ofta spelar på den gamla bondeklyschan så upptäcker man också att de ofta skildrar flera år i huvudpersonernas liv och dessutom ligger på minst 900 sidor (alla böckerna sammanlagt) men ofta mer. Bönder är usla rollpersoner för större äventyr men väl fungernade för mindre äventyr där bonderealism sätts framför epik, spänning, magi och äventyr.

Ett alternativ kan ju vara att göra delvis en kampanj med det tema du föreslog (fast utan bönder) och ett separat äventyr där spelarna får lära sig om livet på en bondgård i Damarien. RP:na i kampanjen skulle mycket väl kunna dras in genom scenariot med tirakerna i byn ändå, t ex genom att ha släkt i byn. Om de är på väg för att fira någon högtid med släkten i byn och blir överfallna av tiraker så kan du fortsätta på samma spår som tidigare men också kunna ha underlag för maktspel (rollpersonerna kan mycket väl ha inflytande i landet och genom sina kontakter bli indragna i intrigerna kring storfursten).

Eller? Kanske är jag bara desillusionerad...

Sankt Creigh

Warrior

Jag instämmer, jag tycker att synen på tiraksläktet är ganska skev. Alla behöver inte vara onda, elaka, äta folk osv.
De har trots allt ett samhälle, som kanske inte är under kontroll alla gånger, men än dock ett samhälle. De lever efter vissa regler osv.

Vad jag försöker få fram här är i alla fall att tiraker är underskattade.

// Creigh, som dyrkar sin Trukh "Durk Panth"