Nekromanti Kampanj hjälp eller nått

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag startade upp en kampanj igår med mina spelare, och nu slänger jag upp lite information här för att se om någon kan komma med lite sköna tips och egna tankar.

Jag har stulit lite prylar från Krank´s Null State och Måns InterZone projekt så att alla är medvetna om det.

Spoilar texten nedan för mina spelare, och för att det blev lite mer text än jag väntat mig.

Det hela startar i en lagerlokal i ett slummigt kvarter i Brooklyn. Rollpersonerna vaknar upp och har ingen aning om vem dom är eller vart dom är. Varför ligger de utslagna på ett dammigt golv i en lokal där den ända dörren är låst utifrån? Dom har kort och gott mist sitt minne, och har ingen koll på något.

Rollpersonerna börjar att undersöka sig själva, och även varandra. Alltså de kollar vad de har på sig, om de har några skador, om de har tatueringar på ryggen och så vidare.

Jag hade förberett diverse rekvisita så som; pass, id-kort, körkort, en tändsticksask med ett tryck på, en nyckel, en mobiltelfon som har slut på batteri, och lite annat smått och gott.

Inledningen so far har gjort spelarna lite konfunderade. Vad fan är det som händer och varför minns de ingenting?

När rollpersonerna kollat igenom sig själva, och andra börjar de "lära känna" varandra.

Rollperson 1: Iklädd heldress av märket Armani, bär på en rolex klocka med ett värde av minst 5K, en förlovningsring, en ferrari nyckel, och en IPhone som vid rollpersonernas uppvaknande får slut på sås.

Rollperson 2: Lodriga/lortiga kläder, bögslunga innehållande lite majja, filter, tobak, rullpapp (john silver), ID-kort, och 5 dollars.

Rollperson 3: Iklädd city-camo byxor, linne, och har en såndäringa militär namnbricka runt halsen. Tatuerad, och mustig. 10 dollars i knäfickan.

Rollperson 4: Iklädd en heldress FOX crosskläder med skydd och allt. En fin liten nyckel hänger i en kedja runt halsen, och ryggtavlan är prydd med texten: GARRETT

Rollperson 5: Lacoste uppklädd från topp till tå. En fet plånbok med 400 dollars, 6 kreditkort, körkort, id-handlingar, en bild på en 4 årig flicka, och en packe cigg med tillhörande tändsticksask prytt med en logga på.

Rollperson 6: Vardagligt utseende, och vardagligt klädd. Har en liten magficka på sin Elvine jacka där det ligger 10 dollars, ett anteckningsblock, ett usb-minne samt körkort. ( Givet finns anteckningsblocket som rekvisita med lite lösa anteckningar, och USB-minnet är fyllt med bilder, och annat löst )

Med följande information och rekvisita börja spelarna få lite grepp om vilka de är. Eller de tror sig veta vilka de är. Gruppen tar sakta men säkert sin form. Rollperson 1 deklarerar direkt att polisen måste kontaktas. De måste ut från lokalen, och det innan kidnapparna återvänder. Övriga rollpersoner vill undvika snuten. De förvaras ju här av en anledning, och den/det som stoppat in dem här måste ju ha förstått att dom tillslut vaknat upp ur sin sömn. Det snackas om en konspiration, staten, snuten, FBI, CIA, det är dom som ligger bakom det hela.

Beslut fattas att de måste ut ur lokalen, och sedan försöka luska mer i sitt förflutna. De har ju några körkort att gå på, anteckningar från rollperson 6 anteckningsblock, en tändsticksask som leder till en bar, och så vidare.

Väl ute tar sig rollpersonerna med hjälp av en taxibuss till Crowbar ( de följer tändsticksasken ), en flådig bar i centrala delarna av New York.

Eftersom rollperson 5, Jimmy Montana var den som bar på asken beslutar sig han för att gå in själv. Han hoppar ur taxin, och travar in i baren. Övriga rollpersoner upptäcker att det sitter två civilsnutar i en bil och spanar mot baren, och så snart de ser Montana hoppar den ena ut ur bilen, och den andra drar fram sin snut-radio.

Panik, och tumult uppstår. Rollperson 3 som kallas Gibbson ( det står så på hans namnbricka ) slänger ut den indiska taxichaffisen ur bussen, och rammar snuten. Det ena leder till det andra, men tillslut lyckas rollpersonerna fly fältet. Jimmy Montana hämtas upp lite snabbt från baren, och sen bär det iväg. Rollpersonerna parkerar bussen i ett parkeringshus, och försöker sig på att stjäla en större van.

Rollperson 2 "öppnar" upp sin första specialitet. Han har ju inget minne om vem han är eller vad han kan, men det visar sig att han är grym på fingerfärdighet. Här kör vi på Krank´s Null State regler, men ingen av spelarna vet vilka specialförmågor de besitter.

Efter bilstölden tar sig rollpersonerna till ett sunkigt motell i utkanten av New York. Dom tar in på ett rum, men drar först iväg med bilen till ett annat hotell. Jimmy Montana tycks ha träffa på någon från sitt riktiga liv. En snubbe inne på Crowbar kallade honom chefen, och berättade i all hast att snuten har span på honom. Han laxade fram lite cash och skickade med Jimmy två pistoler. Detta leder ju till fler frågor i gruppen så de försöker samla sig och gå igenom diverse information innan de skall sova. Trötta efter en hård dag somnar rollpersonerna tillslut in..

När de sover "unlockar" rollpersonerna lite information om sig själva, och andra i gruppen likt InterZone konceptet. Jag tog in en och en och beskrev deras dröm.

Jag valde att blanda lite från deras ungdom, och även ta saker som kommer att hända (eller kan hända i framtiden) En av rollpersonerna skjuter en snubbe som heter Mr.Smith, en annan ser på när en av rollpersonerna mördar en person utan att själv ingripa, en rollperson intervjuar en av de andra. Unt so weiter. Drömmarna är lite blandade och det finns vissa anknytningar till varandra. Spelarna kan inte plusa ihop drömmar för att skapa något, men deras hjärnor kan skapa en massa trevligheter åt mig som SL.

Vart skall nu detta leda? Jag har faktiskt ingen aning själv. Jag tror att någon har stoppat i något i rollpersonerna, men har inte riktigt bestämt mig ännu. Hittills har det varit jäfligt kul eftersom spelarna inte har nån koll på det hela, och skapar situationer som blir väldigt speliga och trevliga.

Ni som orkar eller känner att ni kan tillföra något åt mig får gärna kommentera. Jag kan ha varit lite snabb och luddig i texten så fråga gärna.

// Brun out

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag gillar konceptet och arrade ett liknande scenario på ett GothCon. Nu har du ju redan kommit en bit, så jag vet inte om du kan ha något nytta av mitt scenario men du kan ju slänga ett öga på det och se om det är något du kan sno av det därifrån.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Robert Jonsson said:
Jag gillar konceptet och arrade ett liknande scenario på ett GothCon. Nu har du ju redan kommit en bit, så jag vet inte om du kan ha något nytta av mitt scenario men du kan ju slänga ett öga på det och se om det är något du kan sno av det därifrån.
Toppen!

Har inte läst mer än vad det hela handlar om, och det prickar ju in det vi kör på pricken. Förutom att du snackar sommarstuga, och jag snackar storstad med gangstas.

Skall ögna igenom det hela ikväll, och tippar på att jag kan få en del inspiration att jobba vidare med.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
De tar sig in i storstaden så småningom - och en har till och med koppling till gangsters! Mitt äventyr sätter en liten ockult prägel på det hela, men just i hur karaktärerna söker efter sina identiteter och hur de kan reagera på det är vad som förhoppningsvis kan tjäna som inspiration. Hoppas du hittar något som du kan sno. Lycka till!