Nekromanti Kampanj idé

Lan

Veteran
Re: Skapa deras rollpersoner

Ja Wille. Jag tycker iallafall att det verkar ganska bra. Det skulle vara roligt att prova på.

Steeltoe

Veteran

En möjlig utveckling av tanken kring grundvärden är att de får ord istället för siffror. En mall där 1-3 är tex mycket svag, 4-6 svag etc. Om man får dessa ord så är det mer höljt i mystik vad man har för värden. Observera att detta endast bör användas på grundegenskaper.

Övriga färdigheter bör man i mitt tycke inte låta spelarna få veta att de har ett värde i. Man kan nämligen ha turen att någon som är dålig på ett område lyckas perfekt, vilket får spelaren att tro att gestalten är mycket bra inom området. Vilket den kanske inte är.

Däremot kan man använda sig av att gestalter reagerar. Tex lyckas instinktivt knocka en slagskämpe utan att fundera över vad man gör. En trollformel går av. Finner spår där ingen annan ser något. etc. SL måste ha rp tillgängliga men bör inte låta spelarna se dem.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag vet inte. De måste ha lite riktlinjer att röra sig med, om inte annat så för rollspelandets skull.

Steeltoe

Veteran

Jo det stämmer men jag tycker att det är mer intressant om riktlinjerna är relativt generella. Om du får veta att din rp är 190cm lång och byggd som Arnold, då kan det vara rimligt att anta att du är krigare. Skriv en lista till varjer spelare med enkla förklaringar till hur du har tänkt att gruppen och spelarna ska fungera. Tex. Du lyssnar mycket på 'Lasse' använd spelarnas vanliga namn och ej gestalternas om du vill öka förvirringen. Om alla lyssnar på 'Lasse' så får 'Lasse' agera ledare.
Rader som, du är feg/ du tvekar inte inför en strid utan går rakt på/ du ser saker andra missar/ du gillar inte 'Sune'. Ger spelare en hel del att bygga sina roller med utan att ge exakta värden och färdigheter.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Spelarna kommer inte att veta vad deras rollpersoner heter, åtminstone inte till att börja med. De kommer att få sina grundegenskaper plus en personbeskrivning typ: du är stor och muskulös, ful, din näsa har blivit knäckt ett flertal gånger, du är solbränd, du har fler ärr över hela kroppen och dina händer är valkiga och grova.

Om vi sedan antar att en av dem är en skicklig svärdsfäktare så kommer han att inse iallafall en del av sin skicklighet så fort han håller i ett svärd.

Steeltoe

Veteran

Ok, det låter som ett bra sätt att beskriva det hela på. Jag hopas att det blir lyckat.