Tjo.
Efter många kvällar med Eon och andra rollspel så är det nu dags att ta upp Neotech i vår grupp igen. Det är min önskan iaf, så till det tänkte jag förbereda en riktigt spännande kampanj eller ett längre äventyr. Kanske kan vi göra det tillsammans här, som en slags fortgående blog och inspirationsbrunn för en kampanj av mitt tänkta slag.
Målet är en spännande, fartfylld och farlig berättelse. Det hela kommer vara starkt inspirerat av serien Traveler och 24 och filmer som Shooter och Jagad osv. Dvs, rollpersonerna kommer att få skulden för något och hela resan till att rentvå sej själva kommer vara fylld av konspirationer och vändningar.
Jag har egentligen ingenting konkret alls än utan det var det jag tänkte vi kunde jobba oss fram till tillsammans. Men jag radar upp ett par punkter jag funderar på.
1. Rollpersonerna.
- Erfararna eller ej? Antingen helt vanliga alldagliga människor eller rollpersoner som mycket väl kan ha ett förflutet som kommandosoldater om dom så vill. Båda delarna har sina för och nackdelar men det lutar mest åt att ha helt alldagliga rollpersoner där deras stridsfärdigheter kan toppas med ett värde på 8 ungefär. Det gör att man hellre flyr än illa fäktar och då får vi fram elementet med jakten, det är den jag vill åt.
- Ska dom känna varandra och därmed ha tryggheten i att iaf vara bland vänner. Eller ska dom vara ett gäng personer på fel plats vid fel tillfälle, antingen av slumpen valda eller särskilt utvalda av de skyldiga, vilket då medför att man inte kan lita på någon, inte ens de man försöker överleva tillsammans med.
2. Handlingen i helhet.
- Det här är ju egentligen den viktigaste punkten. Vad kan vi få fram för smarta förslag här? De mest traditionella är väl antingen mordet på en viktig person eller att rollpersonerna kommer över information som flera olika parter vill åt.
Förslag:
RP är påväg hem från jobbet/klubben/vänner en sen höstkväll. De går längs vägen i centrala Paris och regnet öser ner, det är mörkt och lampor och neonskyltar bildar stora runda ljusbubblor som gör det ännu svårare att urskilja något annat än ett fåtal meter framför sig.
Plötsligt hörs skottlossning kring en husknut. En man kommer rusande med ena handen styrandes framför sig och andra hårt kramande kring magen. Han närmar sig RP och två pistolmynningar blixtrar till i bakgrunden med varsin efterföljande knall. Mannen faller rakt in i RP och får tag i honom, sakta glider han ner längs marken och gurglar fram ett "Memphis" innan han slutligen dör i RPs armar. De båda männen kommer sekunden därpå fram och de visar sej vara uniformerade poliser. De ser så att allt är okej med RP innan de slutligen ber dom gå vidare och poliserna själva kallar sedan på ambulans och förstärkning/whatever.
RP kommer hem och någon gång under kvällen eller kommande dag finner de en disk i sin ficka. Den passar i en helt vanlig hemdator vilket RP bör klura ut utan minsta svårighet. Sätter RP i disken för att kolla innehållet möts de av en svart skärm med grön text som anger "Password:"... Klurar RP ut att det är Memphis som är lösenordet börjar de se en rad namn bläddras upp snabbt på skärmen och de tycks sorteras i bokstavs ordning för att sammanställa en lista - det här det bankar/ringer på dörren och polisen står utanför.
Här börjar sedan den fartfyllda jakten. Det där var bara ett exempel jag hittade på nu i skrivande stund, ingenting särskilt alltså utan ett helt "vanligt" "rentvå-sitt-rykte"-äventyr.
För att fortsätta på exemplet ovan så bör de även ha någon anledning till att inte bara lämna över disken till polisen, kanske det hände nåt mer den kvällen eller kanske var polisen inte riktiga poliser. Tja, ni förstår poängen.
Nu spånar vi.
Efter många kvällar med Eon och andra rollspel så är det nu dags att ta upp Neotech i vår grupp igen. Det är min önskan iaf, så till det tänkte jag förbereda en riktigt spännande kampanj eller ett längre äventyr. Kanske kan vi göra det tillsammans här, som en slags fortgående blog och inspirationsbrunn för en kampanj av mitt tänkta slag.
Målet är en spännande, fartfylld och farlig berättelse. Det hela kommer vara starkt inspirerat av serien Traveler och 24 och filmer som Shooter och Jagad osv. Dvs, rollpersonerna kommer att få skulden för något och hela resan till att rentvå sej själva kommer vara fylld av konspirationer och vändningar.
Jag har egentligen ingenting konkret alls än utan det var det jag tänkte vi kunde jobba oss fram till tillsammans. Men jag radar upp ett par punkter jag funderar på.
1. Rollpersonerna.
- Erfararna eller ej? Antingen helt vanliga alldagliga människor eller rollpersoner som mycket väl kan ha ett förflutet som kommandosoldater om dom så vill. Båda delarna har sina för och nackdelar men det lutar mest åt att ha helt alldagliga rollpersoner där deras stridsfärdigheter kan toppas med ett värde på 8 ungefär. Det gör att man hellre flyr än illa fäktar och då får vi fram elementet med jakten, det är den jag vill åt.
- Ska dom känna varandra och därmed ha tryggheten i att iaf vara bland vänner. Eller ska dom vara ett gäng personer på fel plats vid fel tillfälle, antingen av slumpen valda eller särskilt utvalda av de skyldiga, vilket då medför att man inte kan lita på någon, inte ens de man försöker överleva tillsammans med.
2. Handlingen i helhet.
- Det här är ju egentligen den viktigaste punkten. Vad kan vi få fram för smarta förslag här? De mest traditionella är väl antingen mordet på en viktig person eller att rollpersonerna kommer över information som flera olika parter vill åt.
Förslag:
RP är påväg hem från jobbet/klubben/vänner en sen höstkväll. De går längs vägen i centrala Paris och regnet öser ner, det är mörkt och lampor och neonskyltar bildar stora runda ljusbubblor som gör det ännu svårare att urskilja något annat än ett fåtal meter framför sig.
Plötsligt hörs skottlossning kring en husknut. En man kommer rusande med ena handen styrandes framför sig och andra hårt kramande kring magen. Han närmar sig RP och två pistolmynningar blixtrar till i bakgrunden med varsin efterföljande knall. Mannen faller rakt in i RP och får tag i honom, sakta glider han ner längs marken och gurglar fram ett "Memphis" innan han slutligen dör i RPs armar. De båda männen kommer sekunden därpå fram och de visar sej vara uniformerade poliser. De ser så att allt är okej med RP innan de slutligen ber dom gå vidare och poliserna själva kallar sedan på ambulans och förstärkning/whatever.
RP kommer hem och någon gång under kvällen eller kommande dag finner de en disk i sin ficka. Den passar i en helt vanlig hemdator vilket RP bör klura ut utan minsta svårighet. Sätter RP i disken för att kolla innehållet möts de av en svart skärm med grön text som anger "Password:"... Klurar RP ut att det är Memphis som är lösenordet börjar de se en rad namn bläddras upp snabbt på skärmen och de tycks sorteras i bokstavs ordning för att sammanställa en lista - det här det bankar/ringer på dörren och polisen står utanför.
Här börjar sedan den fartfyllda jakten. Det där var bara ett exempel jag hittade på nu i skrivande stund, ingenting särskilt alltså utan ett helt "vanligt" "rentvå-sitt-rykte"-äventyr.
För att fortsätta på exemplet ovan så bör de även ha någon anledning till att inte bara lämna över disken till polisen, kanske det hände nåt mer den kvällen eller kanske var polisen inte riktiga poliser. Tja, ni förstår poängen.
Nu spånar vi.