Nekromanti Kampanj pitch: Castellum Mortis

God45

#PrayersForBahakan
Karaktärerna är ledningen för en neutral rymdstation vid namn Castellum Mortis långt ute i galaxens gränsregioner. Så man har allting från Rogue Traders till Xenos till Chaos Warbands till konstigare skepp som lägger till för att handla, köpa förnödenheter eller få sina skepp reparerade. Man måste sedan hanterar problem som dyker upp, försvara basen då och då men mest försöka tjäna så mycket pengar som möjligt.

Rymdstationen är byggd av en okänd Xenos ras från början och är äldre än kejsardömet. Så ingen vet inte hur en stor del av sakerna på den fungerar. Detta så att det kan finnas mysterium kopplade till själva rymdstationen med gömda valv, konstiga företeelser och liknande som pågår.

Rymdstationen har plats för upp till tiotusen personer ombord i början när man bara har kontroll över vissa delar av den. Detta kan expanderas tills rymdstationen har plats för hundratusen personer. Karaktärerna kommer också börja med en besättning på 300 anställda men komme behöva utöka denna medan de bygger ut. Hur karaktärerna väljer att bygga ut stationen kommer också vara en viktig del av kampanjen. Bygger de en slavmarknad eller ett rederi? Försöker de hålla saker lugna och rena så att Tau handelsskeppen är bekväma med att lägga till här eller låter du saker vara smutsigare och farligare och handlar med Drukhari?

Spelarkaraktärer kan vara mer eller mindre vad som helst från 40k. Vill du vara en mänsklig adelskvinna som lämnat kejsardömet och gett sig ut på jakt efter äventyr? En orkisk legosoldat som är säkerhetschef på stationen? En fallen Astartes som slummar det här? En teknologipräst ohälsosamt fascinerad av xenos teknologi? Alla möjliga karaktärskoncept kan fungera och har en starkt anledning att arbeta tillsammans.

Tankar?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag kan väldigt lite om 40k men skulle spela det här ögonabums om möjligheten fanns. Gillar verkligen basbyggartanken, speciellt i kombination med att utgångspunkten är en övergiven struktur som döljer en massa hemligheter. Känns som om upplägget är väldigt OSR-vänligt med tabeller för skepp som kommer på besök, politiska förhållanden som förändras inom och utom basen, saker som går fel på basen, anställda på basen, ekonomisk utveckling mm.

Om vi tar det här konceptet, fast på ett kilometerlångt handels/pirat/legosoldatsskepp i stället, och med lite mer posthumanistisk SF i stället för 40k så är det utgångspunkten för ett SF-OSR-hack som Gurgeh och jag pysslar lite med.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Låter skitcoolt.

Jag tycker överlag att GW skulle utforska "gränstrakterna" mycket mer än de gjort. Platserna där imperiets grepp inte riktigt når och grupper som tekniskt sett är fiender istället existerar i nån slags pragmatiskt limbo.

En plats där orchern är stökiga, men accepterade besökare (som antagligne måste erlägga en erorm säkerhetsdeposition när de anländer, men sedan tollereras så länge det finns täckning för skadegörelsen), och de mer civilicerade delarna av kaos faktiskt går att göra affärer med.

Skulle genast ställa mig i kö för att spela det här.

Cybot

Mest spelbar
Rymdhamster;n332712 said:
Låter skitcoolt.

Jag tycker överlag att GW skulle utforska "gränstrakterna" mycket mer än de gjort. Platserna där imperiets grepp inte riktigt når och grupper som tekniskt sett är fiender istället existerar i nån slags pragmatiskt limbo.

En plats där orchern är stökiga, men accepterade besökare (som antagligne måste erlägga en erorm säkerhetsdeposition när de anländer, men sedan tollereras så länge det finns täckning för skadegörelsen), och de mer civilicerade delarna av kaos faktiskt går att göra affärer med.

Skulle genast ställa mig i kö för att spela det här.
Alltså. Just orks är något som jag inte kan se alls. De älskar krig för mycket, och bara deras närvaro lämnar orksporer överallt. Det skulle vara lite som att handla med Tyranids eller Khrave.

Alla andra däremot. Eldar (renegades av alla typer), Tau, Demiurg, Kroots, Tarellians och Nicassar t.ex.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Cybot;n332713 said:
Alltså. Just orks är något som jag inte kan se alls. De älskar krig för mycket, och bara deras närvaro lämnar orksporer överallt.
Ända sen GW nämnde sporer så har jag hållt för öronen och skrikigt "nanananananananananana" när det kommer till orcher, så jag vet inte alls vad du pratar om =D

God45

#PrayersForBahakan
Dimfrost;n332711 said:
Jag kan väldigt lite om 40k men skulle spela det här ögonabums om möjligheten fanns. Gillar verkligen basbyggartanken, speciellt i kombination med att utgångspunkten är en övergiven struktur som döljer en massa hemligheter. Känns som om upplägget är väldigt OSR-vänligt med tabeller för skepp som kommer på besök, politiska förhållanden som förändras inom och utom basen, saker som går fel på basen, anställda på basen, ekonomisk utveckling mm.

Om vi tar det här konceptet, fast på ett kilometerlångt handels/pirat/legosoldatsskepp i stället, och med lite mer posthumanistisk SF i stället för 40k så är det utgångspunkten för ett SF-OSR-hack som Gurgeh och jag pysslar lite med.
Ert hack låter precis som något jag vill ha! :D

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster;n332714 said:
Ända sen GW nämnde sporer så har jag hållt för öronen och skrikigt "nanananananananananana" när det kommer till orcher, så jag vet inte alls vad du pratar om =D
Jag måste erkänna att det också är min approch :p

Men hej, att ha lobotomerade cyborg slavar (servitors) med eldkastare som följer efter orkerna och ”städar” efter dem så är jag ok med det :D

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n332713 said:
Alla andra däremot. Eldar (renegades av alla typer), Tau, Demiurg, Kroots, Tarellians och Nicassar t.ex.
Man, alla de coola små xenos raserna är så badass! Måste ha med dem!

Dimfrost

Special Circumstances
God45;n332717 said:
Ert hack låter precis som något jag vill ha! :D
Jag skriver rollspel ungefär en hundradel så fort som du, så du får nog hålla dig till tåls ett slag. :)