Kampanj Törnetronen eller Undergångens Arvtagare

crilloan

Swordsman
Hej!

Avslutar Drakkejsarens hemlighet nu, har ärans väg installerat på Foundry men..

För och emot de ovanstående kampanjerna.
Förutsättning:
Köpt allt material till Symbroum, Köpt nästan allt nyprintat till Mutant UA
Kommer att spela via FVTT

Regelsystem Mythras, så konvertering krävs
(både jag och flera av spelarna tycker inte att DoD_23 håller måttet för kampanjspel)

Har konverterat det Förlovade Landet till Mythras och har ett hum om törnetronen men kan ingenting om kampanjen till Mutant

Vad talar för respektive kampanj?
Mycket tacksam för insatta åsikter

/C

Mogger

Hipsteranka
I stora drag, om vi är ytliga och generella, så är det nog liknande upplevelser. Samma huvudförfattare, samma upplägg. Den stora frågan är väl om ni uppskattar stilen och tonen i respektive spel. Personligen tycker jag MUA är mycket intressantare än Symbaroum (men det beror nog till stor del att jag inte personligen är ute efter fler fantasysettings).

crilloan

Swordsman
I stora drag, om vi är ytliga och generella, så är det nog liknande upplevelser. Samma huvudförfattare, samma upplägg. Den stora frågan är väl om ni uppskattar stilen och tonen i respektive spel. Personligen tycker jag MUA är mycket intressantare än Symbaroum (men det beror nog till stor del att jag inte personligen är ute efter fler fantasysettings).
Väntar dessutom på EA som jag köpte allt till , konvertering för det med :cool:

Hur skiljer sig tonen åt i spelen?
Jag är intresserad av att ha lite mer intriger och kunna använda idéer från Book of Schemes

/C

Bifur

Veteran
Kul fråga. Som @Mogger skriver är de rätt lika på många vis, även strukturellt med relativt begränsade men detaljerade och mångskiftande settings. Många grupper med motstridiga agendor, mycket gråskala, spännande hemligheter att upptäcka, stora settingomvälvande händelser på slutet där RPna har möjlighet att välja hur de vill försöka påverka. Båda har också gott om annat material som kan användas för att fylla i hål i kampanjen.
  • Undergångens arvtagare har tema klasskamp och sociala orättvisor, Törnetronen har tema människan och naturen.
  • UA är aningen lättsammare i ton, Symabroum allvarligare och mörkare.
  • UA har färre särpräglade regellösningar (egentligen bara talanger och mutationer och dessa kan lätt föras över till Mythras skulle jag tro), Symbaroum har fler unika inslag (särskilt inom magi, monsterförmågor och korruption) vilket kräver mer jobb att konvertera. (Ser att du ställt den frågan tidigare.)
  • UA kräver ganska mycket jobb för att bygga ihop på ett bra vis. Det finns mycket material - personer och relationer - i del 2 och 3 som mår väldigt bra av att etableras i tidigt och är sådant SL behöver planera själv. Genomläsning från början till slut innan start är en stark rekommendation. Törnetronen är inte helt utan sådana utmaningar (mina tips finns här) men generellt betydligt snällare mot SL. Det är främst i del 1 till 3 det finns några sådana utmaningar men sådan försvinner de.
Jag är intresserad av att ha lite mer intriger och kunna använda idéer från Book of Schemes
Lite osäker på vad du lägger i detta, men båda kampanjerna erbjuder detta i överflöd, det är närmast kärnan i dem ur ett perspektiv.

Mogger

Hipsteranka
  • UA kräver ganska mycket jobb för att bygga ihop på ett bra vis. Det finns mycket material - personer och relationer - i del 2 och 3 som mår väldigt bra av att etableras i tidigt och är sådant SL behöver planera själv. Genomläsning från början till slut innan start är en stark rekommendation. Törnetronen är inte helt utan sådana utmaningar (mina tips finns här) men generellt betydligt snällare mot SL. Det är främst i del 1 till 3 det finns några sådana utmaningar men sådan försvinner de.
Ska dock tilläggas att båda spelen har en hyfsat stark community och fanbase (Symbaroum rimligvis betydligt större dock) så ovanstående är nog inget problem om man kan tänka sig att ställa lite frågor på nätet/modda själv.

Mogger

Hipsteranka
Väntar dessutom på EA som jag köpte allt till , konvertering för det med :cool:
Vår kommande kampanj, Kopparhavskränikan, tar ett annat, och lite nytt grepp när det gäller kampanjspel. Lite mer modulärt kan man säga, delvis för att komma runt de "problem" vi har upplevt när vi har spelat maffiga och informationstäta kampanjer.

I UA finns det i princip ingen gräns för hur mycket intriger du kan ha med. Snart sagt varje gruppering med någon form av maktambitioner är inblandade i plotten, och det går att bygga ut avsevärt om man vill.

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Hej!

Avslutar Drakkejsarens hemlighet nu, har ärans väg installerat på Foundry men..

För och emot de ovanstående kampanjerna.
Förutsättning:
Köpt allt material till Symbroum, Köpt nästan allt nyprintat till Mutant UA
Kommer att spela via FVTT

Regelsystem Mythras, så konvertering krävs
(både jag och flera av spelarna tycker inte att DoD_23 håller måttet för kampanjspel)

Har konverterat det Förlovade Landet till Mythras och har ett hum om törnetronen men kan ingenting om kampanjen till Mutant

Vad talar för respektive kampanj?
Mycket tacksam för insatta åsikter

/C
Symbaroum har jag ingen koll på, men däremot UA-trilogin. Den innehåller massor av kul uppslag och detaljer, men kräver mycket förberedelser för att funka. Spelar man den kampanjen precis som den är skriven blir det till stora delar rälsat äventyrande. Funkar det för er?

Hade jag spellett MUA-trilogin idag hade jag förmodligen förhållit mig mycket fritt till kampanjen. Ungefärligen behållit metaplotten (den kräver en jäkla massa bläddrande för att få koll på) och använt mig av platserna. Att beta av varje äventyr hade jag struntat i. Istället hade jag plockat många av idéerna men gjort allt mindre rälsat. I samråd med spelarna hade jag också redan från början kopplat RP till någon av de grupperingar som är viktiga för kampanjen. Det ger gruppen tillgång till kontakter och ledtrådar. Dessutom blir de mer automatiskt inblandade i kampanjens intriger. Det är också något jag hade vävt in i några (eller alla) av RP:s bakgrunder.

Har du väldigt aktiva och självständiga spelare kan ni kanske enas om ett eget fokus för kampanjen - exempelvis vad gäller omfattning (det går att snabbspola en del), kampanjmål (är det viktigt att följa rälsen?) och äventyrargruppens utformning (tillhör RP exempelvis Lejonorden eller Peckwicklubben).

En ännu mer självständig lösning är att bara använda någon eller några av de miljöer som beskrivs men låta kampanjen handla om något helt annat. Jag tycker exempelvis att upplägget i Mutant Hindenburg - att driva en affärsrörelse i kvarteret Hydran - är kul, men det innebär ju också att ni behöver skaffa ytterligare en bok. Kanske kan det funka att köra ett liknande upplägg som inte är knutet till just Hindenburg? Det behöver inte ens handla om att driva en affärsrörelse. Konceptuellt borde ett polisdistrikt, en postiljonled eller ett brottssyndikat funka på ett liknande sätt. RP sköter någon typ av verksamhet och ställs under kampanjens gång inför olika typer av trubbel. Även i ett sådant upplägg kan spelarinflytandet vara stort - eller litet, om det passar er grupp bättre.

Arrikir

Venator
Är ett stort fan av MUA (även om jag drog fått spela klart kampanjen. Kan behövas lite... Upppiffande av reglerna, men om ni kör mythras så är det nog bra att kolla på förmågor och mutationer etc. Finns rätt mycket husregler där ute och jag rekomenderar den aktiva facebook communityn där det kan finnas end en råd och rekommendationer om ni är intresserade

Bifur

Veteran
Ska dock tilläggas att båda spelen har en hyfsat stark community och fanbase (Symbaroum rimligvis betydligt större dock) så ovanstående är nog inget problem om man kan tänka sig att ställa lite frågor på nätet/modda själv.
Absolut. Lösningarna finns därute, men man behöver få en puff för att leta upp dem.

Bifur

Veteran
Absolut. Lösningarna finns därute, men man behöver få en puff för att leta upp dem.
Talar för övrigt av egen erfarenhet. Vi hade kul med MUA men min SL vägrade prompt att läsa på i förväg, trots att det mesta lär ha diskuterats och lösts i Biobunkern på mutant.nu vid det laget (2008?), vilket gjorde att en del vändingar föll rätt platt. Det var först när jag efteråt läste hela som jag fattade dess styrkor (och vad vi delvis missat).

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Jag har ingen erfarenhet av Mutant-kampanjen, men är ett stort fan av Törnetronen. Skulle rekommendera man läser den i sin helhet innan man drar igång den och modiferar den enligt de SL-råd som finns där ute. En hel del bra saker som kan retconnas in för en tajtare upplevelse - hur vissa SLP's dyker upp et c. Bättre "relationsbygge" och "foreshadowing"

Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Tycker det mesta har sammanfattats av andra men Undergångens Arvtagare är en lång kampanj och Törnetronen om möjligen ännu längre så förbered er på en riktigt lång kampanj om ni inte kapar bitar.
En fördel med Symbaroum är att nästan allt finns som pdf och det blir lättare att printa ut handouts, kartor osv. Har dålig koll men är gissningsvis även lättare med Symbaroum om du kör mycket digitalt via något program.
Det här är ju smaksak men bortsett från kampanjerna så tycker jag materialet till MUA är lite intressantare. Här skulle jag gärna köra lite sidospår där spelarna hamnar i andra städer och köra fler äventyr medans i Symbaroum så är det mest kampanjen som lockar.

Mogger

Hipsteranka
...trots att det mesta lär ha diskuterats och lösts i Biobunkern på mutant.nu vid det laget (2008?)
O ja. Skulle nog även påstå att en del som kom fram där överträffade kampanjen. Tyvärr är forumet borta... :(

crilloan

Swordsman
Är ett stort fan av MUA (även om jag drog fått spela klart kampanjen. Kan behövas lite... Upppiffande av reglerna, men om ni kör mythras så är det nog bra att kolla på förmågor och mutationer etc. Finns rätt mycket husregler där ute och jag rekomenderar den aktiva facebook communityn där det kan finnas end en råd och rekommendationer om ni är intresserade
Om det skulle hamna på Mutant så är tanken nog att jag skulle gå via det eminenta M-Space, en de förmågor kan petas in med hyffsat lite skohorn.

/C

Rickard

Urverk speldesign
En fördel med Symbaroum är att nästan allt finns som pdf och det blir lättare att printa ut handouts, kartor osv. Har dålig koll men är gissningsvis även lättare med Symbaroum om du kör mycket digitalt via något program.
Mutant-kampanjen finns att köpa på Drivethru RPG.

Det som talar emot MUA-kampanjen är att kvaliteten på den faller med varenda bok. Det krävs ett massivt arbete för att göra någonting vettigt av det, om man inte är helt hundra på att rälsa rollpersonerna genom 900 sidor. Sista boken har inga som helst krokar för rollpersonerna, annat än att de har kört igenom de två tidigare böckerna. Så du måste läsa igenom hela kampanjen och sedan plantera saker tidigt. Kampanjen förklarar bara saker för spelledaren utan några som helst ambitioner att spelarna ska förstå dem.

Jag hoppas att Järnringen lärt sin läxa till Törnetronen, men hyser inga förhoppningar.

Oscar Silferstjerna

Mörk materia

Det som talar emot MUA-kampanjen är att kvaliteten på den faller med varenda bok. Det krävs ett massivt arbete för att göra någonting vettigt av det, om man inte är helt hundra på att rälsa rollpersonerna genom 900 sidor. Sista boken har inga som helst krokar för rollpersonerna, annat än att de har kört igenom de två tidigare böckerna. Så du måste läsa igenom hela kampanjen och sedan plantera saker tidigt. Kampanjen förklarar bara saker för spelledaren utan några som helst ambitioner att spelarna ska förstå dem.

Jag hoppas att Järnringen lärt sin läxa till Törnetronen, men hyser inga förhoppningar.
Precis. Jag tror att det bästa man som SL kan göra med MUA-kampanjen är att plocka ut det man gillar. Förmodligen är det en god idé att stryka flera av äventyren. Miljöerna, som jag tycker är trilogins styrka, går att använda som sandboxar. Rivaliserande och allierade grupper funkar bra som verktyg för att aktivera RP. De olika gruppernas agendor är i mina ögon betydligt viktigare än alla stundtals riktigt tröttsamma detaljer och onödigt krångliga ledtrådar.

Last edited:
Jag är väldigt svag för ua kampanjen, jag har spellett den tre gånger med olika gäng, har alltid varit super, kräver som en del säger en viss handpåläggning. Det är smart att ha läst igenom så mycket som möjligt för att kunna plantera saker på ett vettigt sätt. Och angående rälsning, så visst den är ju delvis rälsad, det är en lång förskriven tradkampanj så det ingår i konceptet, men oftast är rälsen tydlig och rimlig nog att följa och bred nog att låta en få ha frihet att stanna var man vill. Men.mellan deläventyren upplevde jag att det kunde bli märkligt och/eller orimligt att få spelarna in på nästa del äventyr så dör fick man skriva om och fixa, eller helt enkelt förklara eller göra en grov klippning "tre månader senare är ni i huvudstaden"

Men i stort rekommenderar jag den! Den är bra!

Törnetronen känns också vettig, men jag har känt mig lite mätt på fantasy på sistone så jag fastnade inte riktigt för den, men det handlar nog mer om mig

ChrilleT

Swordsman

Jo det går men till Symbaroum finns allt spelledarmaterial smidigt och gratis att ladda ner på Ligans hemsida ( https://freeleaguepublishing.com/sv/games/symbaroum-2/?downloads ) . Till MUA så får du leta runt och printa ca 20 sidor utspridda på olika ställen i varje bok. Till Symbaroum är det dessutom mer heltäckande, till MUA så finns tex inte Göborg, Kalabalik i Karle, Vid rengbågens slut eller Ulvriketböckerna att köpa som PDF.

Har inte spelat ut någon av dessa kampanjer men tycker de första delarna i respektive kampanj är de som lockar mest när jag läst igenom dem.

Mogger

Hipsteranka
...till MUA så finns tex inte Göborg, Kalabalik i Karle, Vid rengbågens slut eller Ulvriketböckerna att köpa som PDF.
skulle rekommendera att inte blanda in någon av dessa om man ska köra Undergångens arvtagare. Så det bör inte utgöra något hinder.

ChrilleT

Swordsman
skulle rekommendera att inte blanda in någon av dessa om man ska köra Undergångens arvtagare. Så det bör inte utgöra något hinder.
Pga kvaliten? Jag körde Arbetsläger 23 från KiK så spelarna fått känna lite på reglerna och därefter så är vi nu halvägs igenom Vid regnbågens slut. Spelarna har gillat det än så länge. Är lite sent att ändra ordningen nu för vår del men efter VRS så kommer vi starta kampanjen UA.
Jag har dock ändrat på bakgrundshistorian till en slp i VRS men annars kör jag det rätt likt det är skrivet i böckerna. Har inte spelarna tröttnat efter kampanjen så finns planer att fortsätta med Ulvriketböckerna.

Last edited: