Jag sprang på en artikel i Metro den 24:e som visade ett Sydney i rött. Ett moln av järnoxiddamm svepte in staden och gjorde allting... Tja, coolt. Jag såg direkt på bilden att det var... Coolt.
Det fick bland annat tankarna att vandra till Forgotten realms (?) och dess tre månar, en röd, en blå och en vit.
Och därifrån i sin tur så började jag fundera på de där coola (dagens ord) sakerna som endera är färg eller som ligger i gränszonen mellan färg och funktion. Saker som är lite större, lite synligare, lite mer påtagliga eller liknande.
Vilka spel/världar har coola features som är endera färg eller funktion? Vad tycker du är en bra sådan? Är det bara jag som tycker att det används förhållandevis sällan och varför är det så? Är det för att rollspel över lag är förhållandevis grisodlande? Om du skulle designa ett "coolt" spel där coolt betyder att det har ett eller ett flertal sådana färgande/funktionella features, vilken/vilka skulle du välja?
Edit: Färg ovan hänvisar till det som inte är funktion i ett spel eller en spelvärld, inte grönt, blått, vitt, ...
Det fick bland annat tankarna att vandra till Forgotten realms (?) och dess tre månar, en röd, en blå och en vit.
Och därifrån i sin tur så började jag fundera på de där coola (dagens ord) sakerna som endera är färg eller som ligger i gränszonen mellan färg och funktion. Saker som är lite större, lite synligare, lite mer påtagliga eller liknande.
Vilka spel/världar har coola features som är endera färg eller funktion? Vad tycker du är en bra sådan? Är det bara jag som tycker att det används förhållandevis sällan och varför är det så? Är det för att rollspel över lag är förhållandevis grisodlande? Om du skulle designa ett "coolt" spel där coolt betyder att det har ett eller ett flertal sådana färgande/funktionella features, vilken/vilka skulle du välja?
Edit: Färg ovan hänvisar till det som inte är funktion i ett spel eller en spelvärld, inte grönt, blått, vitt, ...