Nekromanti Kampanj!

Kid Curry

Veteran
Tjena!

Håller på med en kampanj i Western med sammanlagt 6 personer och lilla jag, hi hi, men som kanske andra också har upplevt är det svårt att alltid få alla 7 personer att infinna sig vid samma speltillfälle.

Kort och gott, har ni också råkat ut för detta och hur har ni tacklat detta?

nomardiculdacar

Warrior
Ja. Det är jobbigt. Jag har en kampanj med 6 pers, men ska be några träda ur, just därför att det är svårt för alla att vara på samma ställe samtidigt. Dessutom stojar de för mycket.

Mogger

Hipsteranka
Det finns två sätt. Antingen vänta tills alla spelare kan vara närvarande. Givetvis det bästa men det kan innebära att man bara får spela en gång varannan månad. Eller, som ovanstående skrev låt karaktären vara sjuk. Nu finns det ju varienter också. Ta ett snack med spelaren. Med lite tur kan ni komma överens om att han måste till närmsta telegraf eller vad som helst. I stan stöter han sedan på något. Alternativt måste de övriga färdas med den sjuke/ormbitne/skadade till närmaste doktor och måste korsa indianterritorier och gud vet vilka andra vedermödor och det hela slutar givetvis med att en vis indian räddar spelaren, typ...M.a.o. kan man använda karaktärens utflykt/sjukdom för att föra handligen framåt.

nomardiculdacar

Warrior
Världens Sämsta immunförsvar...

Låt rollpersonen till den frånvarande spelaren vara så sjuk att han inte kan ageraJo, det har jag gjort, men ofta är det två som är borta, och när de frisknat till så har någon annan "insjuknat".Om detta händer under äventyret, så blir det tidsödande att förklara vad som har hänt och vad alla har gjort.

Anders Åstrand

Swordsman
I de kampanjer jag brukar spela är vi ofta på tok för många för att alla ska kunna vara med samtidigt, så vi har hittat på 50-meters regeln. Vilket innebär att man säger att de karaktärer som inte har sina spelare närvarande "går 50 meter bakom" vilket innebär att han/hon är en passiv observant. Helt omöjligt att förklara på något sätt in-game, men det är enkelt och man slipper hålla på att förklara varför karaktärer är frånvarande ibland, för alla accepterar att han/hon "går 50 meter bakom"

Lambi

Swordsman
Problemet är känt, men ej löst...

Kolla gärna tråden om antal spelare under Rollspel...

James Hancock

Veteran
Bestäm tid och plats i god tid (ca 1 månad minst, innan)

Givetvis finns det orsaker som gör att man får förhinder (t.ex. en nära anhörigs död, giftermål och liknande)

Men annars har ju alla god tid på sig att plita in plats och tid för evenemanget i sin almanacka.

/ James

Kid Curry

Veteran
Det var nog något utav det sämsta förslag jag har hört, för att inte vara för taskig mot någon.
Det hade aldrig funkat i min spelgrupp kan jag säga direkt...det hade genast varit en diskussion om inte den personen som följer efter, (inte är med), inte kan göra något i den pressade situation som de andra befinner sig t.ex.

Hur har du fått detta till att funka???

Äventyr

Världsbyggare
enkelt. spelare som inte kan komma får:

a) stå över till nästa äventyr

b) deras rp styrs av spelledaren högst passivt

c) de drabbas av de elaka spelledarens förbannelse och förlorar hälsa för varje minut de är frånvarande

det kanske kan kännas dumt att peta någon, men min erfarenhet berättar för mig att det ofta är samma person/personer som inte dyker upp. så gruppen kanske klarar sig utan dem?

/daniel