Nekromanti Kampanjarbetare för McCain retar upp D&D-spelare …

Nightowl

Champion
Re: Kampanjarbetare för McCain retar upp D&D-spela

Bobby Magikern said:
Jag är framför allt road av att Troberg ivrigt anklagade WotC (vilka väl mest är kända som "Seattle liberals") för att gå den amerikanska imperialismens ärenden*, samtidigt som han var en stor GURPS-fantast.

*Exempel på detta var att ökengnomer i Unearthed Arcana fick +2 i Bluff (ett uppenbart försök att få araber att framstå som opålitliga) och att prestigeklassen assassin (ursprungligen ett arabiskt ord) nödvändigtvis var ond.
Jag vill minnas att jag skämtade om att öknegnomerna uppenbarligen är menade att vara judar...

Fast jag menar jag är ju Chaosium-fantast, och Chaosium (på den tid de var bra) var ju A, en samling hippies samt B, mormonen Sandy Petersen. Ingendera är väl särskilt nära min världsåskådning... Och jag tycker att White Bear Red Moon är ett bra och kul brädspel *trots* Greg Staffords utläggning om den förkastliga moderna materialismen (jo, det finns ett sådant med!) inte på grund av den.

Erik

Svarte Faraonen

ром и смерть

För att inte tala om det man får genomleva om man spelar White Wolf-spel modell äldre.

Hunk

Hero
Flera rollspelsförlag ger gratisprylar, kraftiga rabatter eller fri frakt till utlandsstationerade soldater. Det är delvis av marknadsföringsskäl, vilket t.ex. WizKids lyckades utmärkt med när man lanserade MageKnight, men det kan såklart också vara av patriotiska skäl. Folk som är utlandsstationerade har förmodligen ofta inte så mycket annat att göra under sina ledigheter än att spela spel på luckan och när man kommer hem är det nog inte helt ovanligt att man sprider en positiv vibb kring de sponsrande spelföretagen och dessutom börjar köpa deras prylar.

Samtliga (d.v.s. två) amerikanska gamers jag har träffat har varit konservativa (en av dem var dock emot Irakkriget), så sponsring av militärer kan nog också ge företag goodwill även hos gamers som inte är soldater.

Krille

Super Moderator
Hunk said:
Samtliga (d.v.s. två) amerikanska gamers jag har träffat har varit konservativa (en av dem var dock emot Irakkriget), så sponsring av militärer kan nog också ge företag goodwill även hos gamers som inte är soldater.
Jag upplever det som att amerikaner i gemen gillar sina soldater även om de inte gillar kriget ifråga.

Arfert

Facit
ja, det är min uppfattning också.. man kan vara emot ett krig, men samtidigt är man inte sämre patriot att man tycker att man ska ska "support our men and women in uniform".

Nightowl

Champion
Krille said:
Hunk said:
Jag upplever det som att amerikaner i gemen gillar sina soldater även om de inte gillar kriget ifråga.
Antikrigsslagordet "No Blood For Oil!" handlar lika mycket om "ska vi skicka iväg våra grabbar att bli ihjälslagna hur som helst?" som "det är fult att föra krig!" Ett vanligt argument mot krig i amerikansk politisk debatt - sedan Första Världskriget - är att det riskerar amerikanska liv. Det är ju också något som KÄNNS - de amerikaner jag känt som har släktingar som är militärer, t.ex., får ju kallt räkna med att de kan dö under arbetet på ett helt annat sätt än svenskar i samma situation. "Jag tänker inte skicka ut min son/make/bror/kvinnlig motsvaright att dö i onödan!" är ganska kraftig motivation att inte gilla krigisk politik.

Erik

Bjorn

Hero
Givet att man har en armé utan egna politiska ambitioner så är det väl också den fullständigt rimliga ståndpunkten att man inte "straffar" eller skuldbelägger soldaterna för den politik som förs? Utan snarare är tacksam för att de ställer upp för oss.

/Bjorn

Nightowl

Champion
Bjorn said:
Givet att man har en armé utan egna politiska ambitioner så är det väl också den fullständigt rimliga ståndpunkten att man inte "straffar" eller skuldbelägger soldaterna för den politik som förs? Utan snarare är tacksam för att de ställer upp för oss.
Det tycker väl jag med, men det är inte alla som tycker så. Stereotypen med soldaten som kommer hem efter Vietnamkriget och blir kallad för mördare, etc. Och är man totalpacifist (vilket många av mina bekanta var i min ungdom, ho hum) så är naturligtvis alla arméer av ondo.

Erik

vandraren

Swordsman
Med tanke på att en stor del av den amerikanska armén utgörs av frivilliga så har jag och många andra svårt att känna sympati med dem. Detta trots att det politiska beslutet att föra krig inte tagits av dem. Alla människor har ett ansvar i sitt yrkesval. Vill jag jobba för ett oljebolag? Vapentillverkare? Vill jag bli soldat? Vill jag bli barnmorska? Att det sen tyvärr är så i "verkligheten" att många inte väljer helt fritt eller till och med blir lurade att ta värvning är något som gör det hela mer komplicerat.

Sedan finns ju också möjligheten att avsätta en regering om dess beslut om krig inte faller en i smaken. Eller så flyttar man utomlands. Eller vapenvägrar.

Ymir

Liten kantbaron

Jag vet inte om jag skulle klassa mer eller mindre oprovocerade anfallskrig mot fattiga och militärt underlägsna länder på fjärran kontinenter som något som generellt innebär att man 'ställer upp' för sitt folk. USAs armé är ju vidare högst frivillig, om än baserad på att de flesta rekryter är en smula hjärntvättade, så nog faen finns det visst fog att skuldbelägga enskilda soldater.

Motsatsen vore lite som att hylla conquistadorerna, liksom. Vilket samtiden förstås säkert gjorde.

- Ymir, tycker

Krille

Super Moderator

Ymir said:
USAs armé är ju vidare högst frivillig, om än baserad på att de flesta rekryter är en smula hjärntvättade, så nog faen finns det visst fog att skuldbelägga enskilda soldater.
Hur definierar du "högst frivillig"? "Nä, jag har inte lust att invadera Irak, så jag ligger nog kvar på basen och jäser lite om det går bra, schassen?"

Vi svenskar har en mer högst frivillig armé än vad USA har. Vill du inte göra lumpen så är det löjligt lätt att slippa. Vill du inte göra utlandstjänst, sök inte utlandstjänst. Då slipper du kriga i underlägsna länder på fjärran kontinenter.

Det första valet är heller inte särskilt fritt för de amerikaner som tar värvning, med tanke på hur mycket de tvingats sänka kraven för att få folk. Det blir mer och mer så att för dem som tar värvning är armén enda stället som vill ha dem över huvud taget.

Och när en amerikansk soldat väl tagit värvning så har han inte det andra valet över huvud taget - skickas hans kompani till Yttre Hebriderna så är det desertering och krigsrätt att vägra, även om han tog värvning i hemvärnet för att skydda motsvarande Lule träsk.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Det finns ett gäng andra faktorer som också får folk att ta värvning -- till exempel att det för många amerikaner som inte har en rik familj och inte får några stipendier är den enda chansen att få en collegeutbildning. Givetvis finns det fortfarande ett personligt, moraliskt ansvar, men jag har förståelse för folk som av liknande skäl tog värvning innan den nuvarande utrikespolitiken var på tapeten.