Nekromanti Kampanjer...hmm...

Poseur

Swashbuckler
Jag har bara en förundring.
Det känns som våran spelgrupp är bland de sämsta på att spela längre kampanjer.
JAg som oftast är spelledare känner detta drygt men även jag är att beskylla för ALLA mina dumma kampanjideér istället.
Men spelarna brukar ofta tappa lusten med sina karaktärer och den den eviga att det rinner ut i sanden för att man inte spelar på en månad typ.
Allt detta icke kampanjande beror även på att våran spelgrupp har utvidgas och omarbetats de senaste två ter åren mycket med olika spelledare som är sämmre än mig ¨på kampanjspelande och nya spelare nya spelstilar.
Dock har vi blivit bättre det senaste året ungefär och kört vad jag kan minnas två kampanjer som vatr i våra ögon iallfall ganska långa.
Den första var en vampirekampanj igenom århundraderna och började ett par år före kristus och omfattade runt Ca15 speltillfällen men avbröts plötsligt när en spelare tröttnade och förstörde för allt och alla.
Den andra var i warcraft där kampanjen slutspelades på ca 30 spelträffar och jag lovade en efterföljare, något som spelarna är sura på för jag sagt nej till det nu i efterskott.

Efter ett par dåliga försök till kampanjer nu på sistonde så har vi börjat med våran Eonkampanj som alla verkar väldigt glada och goa på.
Vi har spelat 6-7 spelträffar på den änsålänge och jag beräknar att den kommer ta runt 30 till. HOppas att alla orkar och vill :gremsmile:

Men till frågan. ÄR det våran spelgrupp som är kassa på längre kampanjer eller är alla andra helt enkelt bättre?
Hur länge har ni spelat på era kampanjer?

Regmolar

Swashbuckler
Vår spelgrupp inledde vårt Eon-spelande med en kampanj där vi spelade först Diamantäpplet och sedan Utmark, men någon halvfärdig avstickare plus SL-byte mellan de två; totalt kanske 10-15 möten? Dock var kampanjen av typen "alla gör varsin cool snubbe, och så ställer vi inte för många frågor om vad som egentligen knyter dem till varandra" med resulterande obalans och "kul, vi fick guld från trollen för 3 miljoner silver, till var och en av oss!", kombinerat med "hej, jag är ny som SL och ägnar mig därför åt att uppenbart rälsa genom att slänga in överdrivna saker och köra deus ex machina hela tiden", så jag som spelledare lade sedan ner kampanjen till förmån för vår nuvarande.

Denna har vi spelat, eh... inte en aning, men fler möten än den förra... kan det vara 20? 30? fler? utan planer på avslut. Nu ska det ju sägas att vår grupp är ett kompisgäng och förhållandevis homogen, mycket tolerant och alla gör sitt jobb för att hålla ihop saker och se till att det inte förstörs eller spårar ut, men annars rekommenderar jag samkörda karaktärer så att det blir bra dynamik (alla karaktärer utom en i den här kampanjen är faktiskt framspånade av mig som en kanske tre-fem meningar långt koncept, varpå jag givit ut dem till passande spelare och låtit dem skapa karaktärerna utifrån det, vilket varit mycket uppskattat och lett till bra gruppdynamik) och en lagom nivå på karaktärerna så att det inte spårar ut för att hålla kampanjen gående längre.

Sedan är såklart en annan viktig faktor att man som SL orkar hålla igång och hålla uppe engagemanget för kampanjen; den nuvarande kampanjen är just nu episodstrukturerad i form av uppdrag från "arbetsgivaren" (se tidigare tråd för närmare info), vilket dels gör det lätta att hålla ihop och ger spelarna saker att göra och dels ger mig som SL mer kontroll och gör det lättare att planera, men det kan nog vara mindre uppskattat med mer egensinniga spelare än vad jag har.

Så, lycka till med kampanjen, och hoppas att den håller så pass länge som du hoppas :gremsmile:

EDIT: den här tråden är väl förresten generell nog att lägga in i det allmänna rollspelsforumet snarare än det för Eon, speciellt som det nog genererar ännu fler svar än det här gör.

Poseur

Swashbuckler
EDIT: den här tråden är väl förresten generell nog att lägga in i det allmänna rollspelsforumet snarare än det för Eon, speciellt som det nog genererar ännu fler svar än det här gör.
Håller med, skulle vara snällt om någon moderator kunde flytta inlägget?

MrG

Swashbuckler
Hur länge vi har spelat beror helt på om du vill mäta i spelmöten/spelad tid/tid som kampanjen pågått :gremwink:

Men för mig brukar det vara ungefär såhär:
Antal spelmöten mellan strax under tiotalet som minst och som mest förtioåtta (hade egentligen planerat tre till, men studier och sånt kom mellan). Nu kör jag nästan som standard mellan tio och tjugotalet tillfällen. Visserligen undantaget minikampanjer på två eller tre kvällar, fast det är snarare one-shots som har dragit över tiden.

Spelad tid blir en intressant matte, men tumregeln är att helgkampanjerna (där vi spelar fredagkväll och hel lördag) är kortare i antal tillfällen än vardagskvällskampanjerna.

Och tid i kalendertid som kampanjen spänner över, ofta ett till två år (eller som minst typ ett halvår). Längre en så och minst någon spelare kommer krångla (typ byta ort, skaffa barn, få slut på tid). Senaste kampanjen har vi skiftat en spelare mitt i för att lösa den problematiken.

-Gunnar (försökte vara konkret)

Johan K

Gammal & dryg
ÄR det våran spelgrupp som är kassa på längre kampanjer eller är alla andra helt enkelt bättre?
Så långt skulle jag nog inte vilja säga att det är. Det tar ju ett bra tag att spela sig samman, vilket ta olika lång tid.
Så nej, jag tror säkert at er grupp är bättre än vad någon annan grupp är. Det har jag svårt att tro.

Hur länge har ni spelat på era kampanjer?
Den längsta kampanj jag har varit med om håll nog på i nått år.

Lindenius

Swashbuckler
Pendragonkampanjen vi spelar nu har hållit på sedan… fåsenu tisdag… måndag… typ 10 år. Två spelare och spelledaren är kvar från originalgruppen. Ingen av de ursprungliga karaktärerna är kvar, men väl deras söner eller väpnare.

Jag tror följande saker har gjort att kampanjen kunna pågå så länge:

1. Engagerad SL (naturligvis)
2. Ingen inflation i magiska föremål eller skatter
3. En metaplott som rör sig långsamt framåt under lång tid (i spelvärlden) och som kan "glömmas bort" några år för att sedan dyka upp
4. Regelbundet spelande cirka en gång i veckan, men också uppehåll under ett halvår/år för att SL och spelare skall kunna hämta nya krafter och få input från andra spel ett tag.

//erik. nattar alva

Pom

Swashbuckler
Jag älskar långa kampanjer. Numera blir det inte speltillfällen så ofta, så antal år realtid är ingen jätterättvis indikator, men decennielånga kampanjer har jag haft en del.Normalt sker åtminstone ett byte av spelsystem under kampanjens förlopp, helt enkelt för att ett bättre dyker upp.

Mina två nuvarande aktiva kampanjer har bara hållit på några år, men med rätt skötsel kan de hålla lika länge som sina föregångare.

Kampanjer verkar vara länge om fyra saker uppfylls:

- SL är förtjust både i själva kampanjvärlden och i metaplott(erna).

- Spelarna är tända på åtminstone någon aspekt av kampanjen och inte gravt irriterade på någon aspekt.

- Spelgruppen förblir intakt geografiskt.

- Spelarna märker att deras agerande påverkar kampanjen.

Genesis

Ni dés ni maître
Den längsta kampanj jag någonsin spelat har varat i sju speltillfällen, tror jag. Å andra sidan tror jag inte att jag skulle fixa en kampanj längre än tio-tolv spelmöten. Då skulle jag nog behöva byta ut min rollperson, eftersom han antingen har spelat färdigt sin historia eller har en historia som utvecklas alldeles för långsamt.

Själv tycker jag att fyra-fem speltillfällen är lagom för en kampanj. Hinner man inte med en episk storyline med intressant karaktärsutveckling på sex-sju tillfällen så slösar man med tiden. I en perfekt värld skulle jag spela ett antal sådana kampanjer, möjligen med vissa som uppföljare till andra (men uppföljare är oftast trista. När ståryn är avslutad, låt den dö), uppblandade med one-shots varannat tillfälle eller så.

Men å andra sidan så beror det ju på vad man vill ha ut av spelet. Jag är inte så intresserad av inlevelse i karaktären, till exempel.

Arfert

Facit
Den längsta kampanjen jag kört var nästan i tre år (Enemy Within), sen körde jag Masks of N ett år också...

thark

Hero
Det första jag skulle säga är att: Om era kampanjer i regel håller i sig runt, säg, 9 spelmöten (en siffra tagen ur luften), kan det vara läge att inte bara fråga sig "hur ska vi få det att vara längre?" utan istället/också fundera kring "hur gör vi det bästa möjliga av att få till en kampanj på 9 spelmöten?"

Jag inser att det är fullt legitimt att aktivt föredra längre kör, men jag vet att det också finns nån slags förutfattad mening hos många i hobbyn att en bra kampanj måste vara lång, desto längre desto bättre, och det är inte "äkta" om det inte håller sig så pass. Inget egentligt fel på åsikten så länge det är genomtänkt och prövat, men utgå inte från det bara för att eller av gammal vana.

För min del, de kampanjer jag kört (och/eller deltagit i) senaste åren har spänt sig från ett halvdussin spelmöten till som längst runt två dussin.

När det är jag själv som håller i tåtarna föredrar jag en längd från runt ett halvdussin till ett dussin; som Genesis säger är det alldeles tillräckligt för att berätta en fullständig och ganska komplex, till och med episk, berättelse, förutsattar att man håller tempot uppe någorlunda och inte lafsar runt (om tre fjärdedelar av spelmötet går åt till långdragna strider, eller resebeskrivning, eller slörollspel kring hur rollpersonerna beställer frukost på värdshuset, eller monty python-skämt, är det ju förståeligt om man inte kommer något vart). Det är också ungefär så länge mitt intresse håller i sig; jag skulle inte vilja spelleda en kampanj längre än runt ett dussin spelmöten helt enkelt för att det vid det laget finns så mycket annat jag vill göra och har förmodligen hunnit bli ganska mätt på det nuvaranda materialet.

Big Marco

Läskig
Jag har varit med om flera långa kampanjer. En lång kampanj som görs rätt är en otroligt mäktig erfarenhet för mig. Några exempel:

* En kampanj i 2300AD tog fem år i realtid och elva år in-game-tid. Vi upplevde allt från harmoni till Kafer-krig, till att vara de som knäckte Kafer-hotets gåta, till det politiska efterspelet och hur mänskligheten fortsatte utvecklas.

* Wastelands, ett års tid och 70 spelsessioner. Galet, hejdlöst och action. Hög omsättning på rollpersoner men vi byggde fisktank (utan att veta om det) kring de officiella äventyren, med Stuttgart som bas. Hela gruppen dog på två spelrundor när de mötte en byrr (jag hatar det namnet!) i München och kampanjen knäcktes.

* Syndens diplomater, en kampanj på 90h (under tre veckors realtid - semester är bra!) i Mutant Chronicles. Starkt, dramatiskt och stilistiskt. Första gången jag spelade för Ripperdoc och kampanjen som sådan kommer förmodligen att konverteras till Noir i framtiden.

* Yerlog - Rauna-epik där vi under 14 månader kör tre "säsonger" med vardagligt och episkt, personligt och strategiskt, ödesmättat och tungt, där vi försöker ta över hela Mundana (Eon). Hela kampanjen ligger under ett täcke av grekisk tragedi.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Kampanjer...hmm...(lite ot)

Wow! Älskar Pendragon! Men jag måste fråga, efter en sådan lång kampanj, är ni inne i 2030 åldern nu? :p

Hur har ni gjort för att få till en sådan lång kampanj i det systemet? Jag älskar pendrag då man har kontinueteten och utvecklingen... men tyvärr kommer det ju till priset av att riddartiden tar slut efter ett tag.
Har ni helt enkelt gått ifrån standard kampanj världen?

nyfiken på tankar!

Bryt gärna ut i en Pendragon tråd om det behövs

Lindenius

Swashbuckler

Wow! Älskar Pendragon! Men jag måste fråga, efter en sådan lång kampanj, är ni inne i 2030 åldern nu? :p
Nej, inte alls. :gremlaugh: Vi är vid Arthurs 25 regeringsår – d v s inte särskilt långt alls. Men vi har som sagt tagit uppehåll ett halvår här och ett år där. Effektiv speltid kanske är sex år eller något sådant.

Hur har ni gjort för att få till en sådan lång kampanj i det systemet? Jag älskar pendrag då man har kontinueteten och utvecklingen... men tyvärr kommer det ju till priset av att riddartiden tar slut efter ett tag.
Har ni helt enkelt gått ifrån standard kampanj världen?
Kampanjvärden finns där, men mythoset är kraftigt utbyggt/fördjupat. Det innebär att fem veckors speltid (= 5 tillfällen) kan gå åt att ta reda på en aspekt av vad Graal kan tänkas vara. Jag skulle tro att vi kanske snittar 10-15 spelmöten per Pendragonår. Det här innebär att karaktärerna utvecklas extremt långsamt.

Det här låter som det är extremt långsamt och tråkigt spel, men det är det inte. Äventyren är kanske 2-3 spelmöten och innehåller ofta konflikter av olika slag. Man skulle kunna säga att våra möten fungerar som långkörar-serier på tv med en metaplott som rör sig långsamt framåt och en massa småplotter som löser sig på ett eller två avsnitt.

//erik. kliar sig på vänster armveck

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Men hur löser ni det med söner och sådant? och har ni utökat länshändelser och sådant?
Hur gamla är ursprungskaraktärerna vs sönerna?

AAh hur hanterar ni föresten magikerna? Jag själv har undvikit magiker i så stor grad som möjligt... utan vid ett tillfälle då jag faktiskt lät en spelare spela en... haha han tröttnade rätt snabbt när han insåg att han fick lov att sova bort halva äventyret.

Gud skulle vilja vara med! Söker ni en till spelare? hur lång tid kan det ta att pendla till Umeå från Södertälje? :p

Lindenius

Swashbuckler

Men hur löser ni det med söner och sådant? och har ni utökat länshändelser och sådant?
Hur gamla är ursprungskaraktärerna vs sönerna?
Den spelaren som spelar far/son hade skillnaden 48/20 typ
Jag spelaren före detta väpnare tillika kusin till min förra karaktärs hustru.

Vi har infört virtues till länder och länshändelserna håller SL på att se över.

AAh hur hanterar ni föresten magikerna? Jag själv har undvikit magiker i så stor grad som möjligt... utan vid ett tillfälle då jag faktiskt lät en spelare spela en... haha han tröttnade rätt snabbt när han insåg att han fick lov att sova bort halva äventyret.
Magisystemet är HEELT omgjort. Vi har för övrigt husreglat sönder originalsystemet. (till exempel: färdigheterna är färre, vi har infört virtues&flaws och Traitsen är omgjorda så att de inte är så paradoxala). Nu tar man skada direkt av magin. Ingen spelar magiker/präst, men vissa heliga riddare i gruppen kan magi.

Gud skulle vilja vara med! Söker ni en till spelare? hur lång tid kan det ta att pendla till Umeå från Södertälje? :p
Sex timmar enkel väg x 2 x en gång i veckan… :gremtongue:

//erik. spelade Pendragon idag och dräpte en drake