Nekromanti Kampanjer med bara en klass

God45

#PrayersForBahakan
Jag har kommit på ett par men ni måste ha era egna grymma idéer för spel där alla spelare spelar samma klass :gremsmile: ge mig era idéer! :gremlaugh:

Tjuv: Tjuvgille där spelarna bygger upp makt och pengar. Som i Gudfadern! Eller Heist Movie! Oceans 11 fast fantasy.

Magiker: Osynliga universitet/ Harry Potter. Vill du inte spela en super excentrisk magi proffesor?

Paladin: Riddarna kring det runda bordet!

Summoner: Pokemon!

Arfert

Facit
Clerics: Exorsisten och korståg!
Fighters: Band of brothers, The Pacific, Enemy at the Gates, Okänd soldat eller Plutonen, fast fantasy!

Basenanji

Postd20modernist
Jag startade en gång en 3,5-kampanj med idén att rp var uppfostrade i ett tjuvgille. Alla fick alltså starta som lvl1-rogues. Det var kul tyckte jag, eftersom det gav spelarna en förklaring till varför de hängde ihop och någon sorts gemensam referensram.

Deras tjuvklan var exklusiv och med tanke på att matronan som ledde den hade kontakter ända in i hovets mest intima skrymslen ville jag få spelarna att känna sig trygga i organisationen.

Det första äventyret utspelade sig dramatiskt i matronans sängkammare, där hon hade kallat till sig rp för att ge de ett uppdrag, varpå det hela urartar fullständigt då stadsvakten brakar in och har ihjäl klanens medlemmar till höger och vänster. Matronans sista ord blir att viska om en hemlig utväg från tjuvhögkvarteret och be om hämnd. Stdsvaktens attack är beviset för att dne känsliga maktbalansen i hovet har förändrtas – tyvärr till tjuvklanens nackdel.

När de senare fortsatte med äventyret fick de själva välja vad de ville levla som, en sorts idé som skulle spegöa hurt deras öden utvecklades olika när de väl lämnat tjuvorganisationen.

Det var fan bra, det där äventyret!

God45

#PrayersForBahakan
Arfert said:
Finns det ett pokemon-rollspel? Det borde ju finnas, tycker man.
Det finns ett officielt som är en brädspels/rollspels hybrid för yngre spelare. Det är omöjligt att få tag på så jag vet inte om det är bra. Sedan finns det ett fan projekt som började på 4chan som är baserat på d20, det är väldigt komplett men lite tungt för min smak. Sedan finns det parodin pokethulhu där pokeonsen är lovecraft monster.

Men de bästa alternativen är Ron Edwards Sorcerer där man har mekanik för allt om man kör att "demonerna" är pokemons. eller Monsters and other childish things där en spelvärld är exakt pokemon fast utan licensen.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Arbetarklass.

Alla rollpersonerna är fabriksarbetare i Tsarens ryssland under 1900 talets början. Det är elände. Sedan hör de hoppets röst från kamrat Lenin.

En kampanj som spänner från det nya seklets första dag till krigsslutet. En episk familjesaga. Från fabriksgolv till skyttegrav.

slanfan

Hero
Bard- Spinal tap.
Cleric- The Borgias.
Druid- Sno Werewolf the appocalypse rakt av, men byt ut vovvarna mot druider.

Sodivra

Champion
Barbarians, naturligtvis! Man gör en Djingis Khan-ripoff på ett ridande folk som försöker störta de lantbrukande nationerna.

1. Unite the clans
2. Crush your enemies
3. See them driven before you
4. Hear the lamentations of the women.

Krille

Super Moderator
God45 said:
Paladin: Riddarna kring det runda bordet!
Typ grejen med King Arthur Pendragon. Alla spelar riddare kring det runda bordet.

(I tredje utgåvan kom ett tillägg där man även kunde spela kvinnliga riddare, och andra sorters kvinnor. I fjärde utgåvan bakades det in i grundreglerna, och möjligheten att spela trollkarl lades till. Men de kan typ inte äventyra under halva året, så man spelar riddare.)

Nära besläktat är Ars Magica: alla spelar magiker. Men det är bara nära besläktat, eftersom man dessutom gör en andra rollperson, en kompanjon, som man spelar när magikern lyckas övertyga de andra att slippa att äventyra. Sen gör man en klase kommunala grogs också, som alla kan spela.

Jag har spelat i en Star Wars Old Republic-kampanj, där alla spelade jedi padawaan. Det var askul!

En av mina bästa rollspelsupplevelser nånsin var Panty Explosion-kampanjen som spelades över IRC, där alla spelade japanska skolflickor. Den var fantastisk!

Som bekant så skriver jag på Blå Himmel, där alla spelar stridspiloter. Speltesten omfattade också Kaijin, där alla spelade japanska stridspiloter fast i gymnasieåldern med superflygplan, och Might of the Empire, där alla spelade TIE-stridspiloter i kejserliga flottan.

Sen har jag en idé till Doctor Who: Adventures in Time and Space, där alla ska spela The Doctor. Olika inkarnationer av The Doctor vars tidslinjer bara råkar korsa varandra just nu, men likväl The Doctor.

Arfert

Facit
Arvidos MC said:
Barbarians, naturligtvis! Man gör en Djingis Khan-ripoff på ett ridande folk som försöker störta de lantbrukande nationerna.

1. Unite the clans
2. Crush your enemies
3. See them driven before you
4. Hear the lamentations of the women.
Ska man vara petig:

..to crush your enemies, to see them fall at your feet -- to take their horses and goods and hear the lamentation of their women. That is best.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper said:
Arbetarklass.

Alla rollpersonerna är fabriksarbetare i Tsarens ryssland under 1900 talets början. Det är elände. Sedan hör de hoppets röst från kamrat Lenin.

En kampanj som spänner från det nya seklets första dag till krigsslutet. En episk familjesaga. Från fabriksgolv till skyttegrav.
*applåd*

Jag gillar sådana kampanjer och har lett flera. Några av de bästa:

- Gladiatorer i en gladiatorskola. Så småningom lyckades rollpersonerna givetvis göra sig fria och då kunde vi spela hur de försökte hitta någon vettig roll i verkligheten utanför arenan.

- Tjuvar. Har haft flera sådana kampanjer och de är ofta mycket lyckade. Har varierat mellan Oliver Twist (barn-/ungdomsbrottslighet), gäng och stora gillen.

- Lönnmördare. Lite likt tjuvkampanjerna men mörkare och brutalare. Kvastligan var ökänd.

- Soldater/krigare. Flera kampanjer. Den bästa gick i Sparta-anda. Ett folk som hade en hopplös situation och levde under konstant hot.

- Inkvisitorer. Blandat med detektivarbete, övernaturligheter och intrig. Faktiskt en väldigt enkel och bra kampanj att få till.

- Krigarmunkar i en Japansk miljö.

- Ninjor i en Japansk miljö.

- Überkrigare i en framtidsmiljö. Alla hade en slags lätta mechar.

- Pirater. Lite olika roller dock.

- Köpmän/upptäcktsresande.

- Smugglare.

Ja, det har varit väldigt många. Jag gillar upplägget väldigt mycket och det är ofta vi börjar en kampanj så. Senare kan medlemmar bytas ut och rollpersonerna kan divergera. Eftersom vi sällan spelar med spel med klasser så kan rollpersonerna alltid utvecklas olika.

Bassejr

Hero
弾幕 said:
slanf*n said:
Cleric- The Borgias.
Okej. I vilket system spelar jag bäst ett Borgias-scenario?
Min första tanke var Fiasco, men det kanske beror lite på vad du vill uppnå. Och jag vet inte om någon fortfarande spelar Fiasco.

slanfan

Hero
Förmodligen något av de modernare spelen där roller styrs väldigt mycket av sina känslor och behov, eller OSR såklart.

chrull

Stockholm Kartell
slanf*n said:
Förmodligen något av de modernare spelen där roller styrs väldigt mycket av sina känslor och behov, eller OSR såklart.
Ett vampire där klanerna blir till de olika familjerna skulle nog kunna funka också.