Nekromanti Kampanjer med bara en klass

Sodivra

Champion
Arfert said:
Ska man vara petig:

..to crush your enemies, to see them fall at your feet -- to take their horses and goods and hear the lamentation of their women. That is best.
Ska man vara petig så citerar jag Conan, vi vet inte ens om Djinghis Khan sa det där. (eller vad som är det bästa sättet att översätta det på)

Faehrengaust said:
- Gladiatorer i en gladiatorskola. Så småningom lyckades rollpersonerna givetvis göra sig fria och då kunde vi spela hur de försökte hitta någon vettig roll i verkligheten utanför arenan.
Ja, som fan! Vi spelade en D&D Underdark-kampanj som började så. Jag rådiggade det, har fantiserat om att spela en längre kampanj. Fast då skulle det inte vara en gladiatorskola, nä, vi snackar slavar och misär, stjäla matbitar från varandra mellan matcherna, intrig, råhet, kärlek, sex, ideologi, punkterat av hårda fajter, slavdrivare man lär sig hata och uppror!

Sodivra

Champion
Krille said:
Som bekant så skriver jag på Blå Himmel, där alla spelar stridspiloter. Speltesten omfattade också Kaijin, där alla spelade japanska stridspiloter fast i gymnasieåldern med superflygplan, och Might of the Empire, där alla spelade TIE-stridspiloter i kejserliga flottan.
Stridspiloter, jaaaaa!

Battlestar Galactica blir ju förstås också ett exempel på motsatsen: Helt assymtriska spel, där en spelar president, en general, en spelar pilotässet, en spelar mekanikern och en spelar robotinfiltratören, och alla kan agera på olika nivåer och skalor och ändå vara intressanta som rollpersoner. Det har jag börjat digga mer och mer post-Apocalypse World och post-In A Wicked Age.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Anarchclown said:
Jag föreslog att man bara spelar Upstairs eller Downstairs eftersom det blir sådan obalans i fokus annars.
Nej nej, jag såg tydligt i ditt inlägg hur du tänkte spela "en kampanj med varje" och på så sätt komma runt regeln fast det egentligen är samma kampanj!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
För sisådär femton år sedan skrev jag Ansgar , ett rollspel i vars kampanjmiljö samtliga spelarroller var munkar och präster på missionsuppdrag i Mälardalen.

RasmusL

Champion
Krille said:
God45 said:
Paladin: Riddarna kring det runda bordet!
Typ grejen med King Arthur Pendragon. Alla spelar riddare kring det runda bordet.

(I tredje utgåvan kom ett tillägg där man även kunde spela kvinnliga riddare, och andra sorters kvinnor. I fjärde utgåvan bakades det in i grundreglerna, och möjligheten att spela trollkarl lades till. Men de kan typ inte äventyra under halva året, så man spelar riddare.)

Nära besläktat är Ars Magica: alla spelar magiker. Men det är bara nära besläktat, eftersom man dessutom gör en andra rollperson, en kompanjon, som man spelar när magikern lyckas övertyga de andra att slippa att äventyra. Sen gör man en klase kommunala grogs också, som alla kan spela.

Jag har spelat i en Star Wars Old Republic-kampanj, där alla spelade jedi padawaan. Det var askul!

En av mina bästa rollspelsupplevelser nånsin var Panty Explosion-kampanjen som spelades över IRC, där alla spelade japanska skolflickor. Den var fantastisk!

Som bekant så skriver jag på Blå Himmel, där alla spelar stridspiloter. Speltesten omfattade också Kaijin, där alla spelade japanska stridspiloter fast i gymnasieåldern med superflygplan, och Might of the Empire, där alla spelade TIE-stridspiloter i kejserliga flottan.

Sen har jag en idé till Doctor Who: Adventures in Time and Space, där alla ska spela The Doctor. Olika inkarnationer av The Doctor vars tidslinjer bara råkar korsa varandra just nu, men likväl The Doctor.
Dogs in the Vineyard gör även detta bra.