Nekromanti Kampanjmodul - Neotech n2 - Guerilla

Bastardo

Swordsman
Här kommer den första utgåvan av Guerilla, en aptitretare inför den officiella och (förhoppningsvis) kommande Militech modulen. Guerilla handlar naturligtvis om gerillakrigföring och militära specialoperationer i krigshärjade områden. Kommer att uppdatera projektet senare, då jag har lagt till lite andra grejor, samt tagit del av responsen på nätet!
Vad som exakt kommer att komma i uppdateringen är inte klart än, även om jag har några eventuella uppslag, som bla robotvapen (typ pansarvärnsrobotar), olika typer av försvarsverk och kanske ett komplett uppdrag för att ge inspiration till användning av modulen.

0.8 innehåller bland annat:

Ny uppväxtmiljö:
Krigshärjade och kontrastrika utvecklingsländer.

Sysselsättningar:
Barnsoldat
Skarp värnpliktstjänstgöring
Gerillakrigare
Kommandosoldat

Nya understödsvapen:
Kulsprutor
Gatlingkulsprutor
Granatkastare

Regeltillägg:
Indirekt eldgivning
Eldledning
Statsmakten som fiende

MVH Markus Boman

DAKRilla

Hero
Schysst jobbat!

Jag önskar att jag hade samma engagemang och energi att lägga ner på mina egna projekt. Nåja.

Lite synd bara att jag aldrig kommer få nytta av detta eftersom våld, och militärt sådant i synnerhet, i min mening är bland det minst intressanta i Neotech.

Bastardo

Swordsman
Re: Schysst jobbat!

Vi brukar i de flesta fall ha minst en, två eller tre rollpersoner i spelgruppen samtidigt med militär bakgrund. Dessutom tenderar vi att alltid hamna i krigsliknande situationer. Redan har vi vid ett flertal tillfällen konfronterats med organisationen "Samisk befrielsefront".

Därför känns det lite enformigt att bara ha orginalmallen av sysselsättningarna soldat och officer från grundboken att använda för att skapa rollpersoner. Den största användningen av Guerilla som jag ser det, är att kunna skapa krigsveteraner med alternativa bakgrunder från exempelvis krigsdrabbade utvecklingsländer.

/Bastardo

DAKRilla

Hero
Re: Schysst jobbat!

"Den största användningen av Guerilla som jag ser det, är att kunna skapa krigsveteraner med alternativa bakgrunder från exempelvis krigsdrabbade utvecklingsländer."

Jo, jag förstår det. Jag har dock insett (egen åsikt) att Neotechs procedur för att skapar rollpersoner är fullkomligt genomrutten och någonting jag aldrig mer kommer att använda mig av. Jag gjorde själv en gång ett alternativt uppväxt- och skolgångssystem, men nu förstår jag att det var bortkastad energi. Jag kommer i fortsättningen istället låta spelarna i princip välja deras rollpersoners färdigheter, färdighetsvärden, händelser, förmågor, startkapital o.s.v. för att få dem som de vill istället för som tärningarna och de snäva tabellerna vill.

ripperdoc

Myrmidon
Karaktärsgenerering

Jag håller i stort med dig om att karaktärsgenereringen inte är bra. Har vid flera tillfällen låtit spelare skapa karaktärerna helt efter eget huvud, men i vanliga fall kör vi en modifierad karaktärsgenerering. Då går det snarast ut på att man använder de enheter som bjuds, men hittar på det mesta kring händelser och annat själv, med inspiration från tabellerna. För färdigheterna blir fortfarande rimliga med N2:s system.

Men jag ser gärna att man någon gång kan använda ett bättre karaktärsgenereringssystem... om inte annat får jag skriva det själv.

/RipperDoc

DAKRilla

Hero
Re: Karaktärsgenerering

"Men jag ser gärna att man någon gång kan använda ett bättre karaktärsgenereringssystem... om inte annat får jag skriva det själv."

Hade nog varit en bra idé. Mina spelare avskyr verkligen att göra karaktärer i Neotech och utifrån deras klagomål och mina egna funderingar kan jag nämna två punkter som ett nytt systemet bör uppfylla:

[*] Mer valfrihet. Man har alldeles för lite att säga till om vad gäller händelser i ens förflutna, förmågor, framgång, pengar, attribut, allt. Köpsystem till allt ger förmodligen de mest skräddarsydda karaktärerna, även om tärningar är mer underhållande just under karaktärsskapandet.

[*] Mindre tidskrävande. Detta har aldrig varit något problem tidigare i något annat rollspel. Men i Neotech tar det 5 timmar för en hel spelgrupp på fem-sex personer plus spelledare att göra varsin rollperson, exklusive en mer utbroderad bakgrundhistoria än de som tabellerna ger en.

Olle Linge

Snigel

Jag tror till och med att det står som regel att man ska ta bort andra regler man inte tycker om. Jag är lite nyfiken på varför ni gnäller? Man -måste- ju inte slumpe allting om man inte vill, det är bara låta bli.

DAKRilla

Hero

"Jag är lite nyfiken på varför ni gnäller?"

Enkelt. För att reglerna det är meningen man ska använda för att skapa rollpersoner inte är tillfredsställande. Varför jag tycker så uttryckte jag mig nog tydligt om tidigare i tråden.

"Man -måste- ju inte slumpe allting om man inte vill, det är bara låta bli."

Exactamundo. Det var precis det jag menade med att man antingen hittar på alternativa regler där slumpen styr mindre eller inte alls, eller att man ... friformar karaktärsskapandet.

"Jag tror till och med att det står som regel att man ska ta bort andra regler man inte tycker om."

Jo, men det gör väl inte de ogillade regeln bättre? Den är fortfarande precis lika dålig, om du frågar mig. Denna regel du nämner rättfärdigar liksom inte dåliga regler. Eller nå.