Nekromanti Kampanjplanering, behöver hjälp

Fienden

Hero
Tjohejs!
Så, jag jobbar på en kampanj som ska handla om Mörkret.
Det är några saker jag vill veta, och jag hoppas att ni kan hjälpa mig! (plocka fram L&H)

1. Vem var nornan Zairi?
2. Hennes spådom berättar om olika personer.
Hjälp mig fylla i:
Flera kroppar, en och samma. Förebådar prinsens ankomst. -Xinu? Flera kroppar = inkarnationerna.
Skogens mörker, höljer döden. Svarta lik skall åter vakna. - Kiraths Svarta Skog, förmodar jag? (edit: Tydligen bor Thanata där, hittade det i V&N)
Kyla släcker, högmodshjärta. Grenar brinner, fryser, skriker. - Älvakungen? Hanuman? WTF!
Spjutets herre, dricker blodet. Mörkermän ska väcka denne. - Vhigilah!
Namnlös furste, vindavränge. Spy ditt blod, du bistre. - WTF? Kanske monstret som förstörde Kynborea (sidan 19)
Stjärnefånge, arvlös gudom. Himlaspel skall ljuda. - Semal (Eldögat)
Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter. - Kanske Stormens Vandrare? "Gossebarn med demonisk själ föds i ett fjärran land" (sidan 35).
Avundsamme, trippelhövdad. Dvärghem faller under natten. - Ingen aning! Kanske det som finns nere i Methras-Renk-Drezin?
Lystne Azra, etc. etc. etc. - Det är Azradeus, svår gissning. xD

3. Kampanjen handlar om hur rollpersonerna reser runt i världen och krossar allt som hjälper Mörkrets framfart, för att stoppa det. (Shaggai, Sällskapet, etc. etc.).
Jag vill veta: Finns det något geografiskt läge där Den Avgörande Striden från det förra Mörkret utspelade sig? Jag gissar ju norra Zargan, men wtf...

4. Karmaiths svärd, var skulle det finnas? (svärdet torde väl vara ganska magiskt, om det kunde dräpa Vhigilah).
RP behöver det för att kunna stoppa Vhigilah, som Sällskapet återuppväckt.

5. Awkan's båge, var skulle den finnas? Även den borde väl vara magisk, och den kan vara bra att ha för att stoppa Shaggai i Helveteshålet. ^^

6. Jag planerar att låta spelarna se Sällskapet återuppväcka Xinu i en tillbakablick på Helmslakten (nere i Underjorden), och jag undrar: Talar Xinu Faliska? Det är viktigt, för RP måste ju veta vad de säger för att fatta att de ska till Gordrion. :gremwink:

Lite mer info:
Jag planerar låta Papas-släkten,
som har kontroll över Lopnor, ha en pakt med Azradeus Barn.
De håller på att rusta en armé i hemlighet, och skall strax innan Mörkret segla över till Jargien och störta kejsaren.
Papas ledare gör detta då han tror att han kan ta över Jargien, men i själva verket hjälper han bara Azradeus att ta över större delar av Mundana när Mörkret kommer.

I Gordrion har det cirefaliska Sällskapet lyckats väcka Vhigilah nere i gruvorna, och där samlar han kraft inför Mörkret.

När Mörkret faller, kommer Semal att slita sig ur sitt fängelse, återuppväcka Hegor. "Himlaspel skall ljuda". ^^

Svar/Idéer/Klagomål/Vad som helst uppskattas. =)

//Kraetyz, fick för mycket tid med L&H i Spanien

Craygh

Swordsman
Det enda jag kan säga till om är väl Xinu, och han pratar nog vad tusan han vill :gremlaugh: :gremtongue:

Fienden

Hero
Hrm. Jag skulle ju läsa den tråden någon gång.
Tack för påminnelsen. -.-

... Första gången på MÅNGA år jag använder sökfunktionen på något forum. xD

Jag hittade en enda tråd som handlar om Zairi's spådom.
*läser*

//Kraetyz, done with thread

Poseur

Swashbuckler
ingen orsak.
sök på "zairis" eller "nornan" och "nornans" och "mörkret". Det borde ge mer.

/posuer, duchadags

Regmolar

Swashbuckler
Jag vet att jag har haft min egen gissning liggande, där bara två var osäkra... nåväl, får se vad jag kan tillägga.

Men läser du historien i L&H så får du namnen på de nio Mörkerfurstarna, och det är förmodligen just de som avses (se första delen av spådomen). Lite facit kanske du kan hitta i Mörker-kvadrologin som Dan Hörning skriver för Neogames just nu (första delen har kommit ut, och minns jag rätt avslöjar den av Stormens vandrare är Xinus sjätte och sista inkarnation).

1: Vet ej; det enda andra omnämnande jag vet är i Encyklopedia mundana, där en Zairi står som författare till "Mundanas analekter", det äldsta bevarade skrivna verket (antar att Sianstenen inte räknas...).

2. Flera... Xinu, klart. Tycker också att han passar att kallas "prinsen" av någon anledning...

Skogen: Kirath = Lamior = Thanata

Kyla: "Älvakungen" tror jag menas, och har för mig att det fanns en kandidat bland de nio som jag spontant tyckte passade...

Spjutet... Vhigilah, ja.

Namnlös... Den namnlöse, kanske? :gremwink: (se L&H igen)

Sjärnefånge... Japp, Semal, helt klart.

Österns... och Avundsamme... hade jag problem med; stoppa in de två som fattas, då "Azra" säger sig självt.

3: Beror på vad du menar med "Avgörande striden"; Mörkret lyfte ju formelt iom Hegors död, vilken inträffade där Monoliten nu står (norr om Drunok, ungefär). Striden där Vhigilah, Thanata och någon mer dödades stod nog i bergen i mitten av södra Jargien, då Zargan låg där och jag har för mig att striden utkämpades på en platå eller något (har inte L&H uppe).

4: Bergen i mitten av södra Jargien, där striden stod, om inte någon plockade upp det och drog iväg med det, då det kan befinna sig exkat var som helst på Mundana.

5: Minns inte den... kan du påminna mig eller referera?

6: Han är en demonfurste och troligen delvis gudomlig; som nämnts talar han nog vad f'n han vill :gremwink:

I övrigt säger jag lycka till, för det är ett stort jobb, att Ymirs mörker såklart är coolare och bättre, och att det självklart går att kombinera närmast helt och håller med det ordinarie Mörkret; försvagning av planbarriärerna kan väl lika gärna ha Ymirs modell som förklaring, och maktsugna/griniga/hungriga demoner/-furstar tar väl de chanser de får att härja fritt bland maten...

Ta det du tycker är det bästa av båda versionerna och gör Ditt coolaste Mörker någonsin! :gremwink:

Fienden

Hero
@Zairi: Bah. Jag får väl anta att hennes spådom står i boken.
(boken i sig får man väl hoppas finns LÅÅÅNGT inne i något jargiskt bibliotek. :p)

@Älvakungen: Jo, det får bli så. När Stormens Vandrare ("väntar på att den sjätte vandraren ska komma" = Sjätte inkarnaten) föds så störtar han ut med sin armé ur Mithera.

@Österns: Jag tror att det är Stormens Vandrare som menas.
(hittade en mycket gammal tråd om det här ämnet)
Han föds av Consaberkungens oäkta dotter.

@Avundsamme: Jag tror att trippelhövdad = De tre tirakstammarna.
Dvärghemmet är Krhun-Renk-Roghan som anfalls av Vrakher/Tiraker.
(läste även detta i den gamla tråden. Det lät vettight)

@Båge: Den båge som hjälten Awkan (från Sung/Belu) använde för att besegra någon mörkerherre, jag gissar på Azra. Har gett namn åt stjärntecknet Bågen och är förknippad med skototropi.
Finns kanske i något gammalt museum i Eumo?

@Svärdet: Jo, jag trodde väl att någon skulle hålla med mig om det. ^^ Men det ska uppgrävas, MWAHAHAH!

@Ymirs mörker: Så mycket text... Så oerhört mycket text. xD
Jag jobbar på att läsa igenom det.

//Kraetyz, tackar för svaren och funderar vidare

Regmolar

Swashbuckler
Älva+Österns...: Innebär inte det att Xinu får tre av nio stycken? Hade verkligen för mig att det fanns nio stycken mörkerherrar... var hamnar t.ex. Uvithaan, eller vad den nu heter?

Avundsamme: Problemet är, förutom det ovan, att tiraker _hatar_ demoner. De är liksom mer eller mindre skapade just för att slåss emot dem. Mahktah gillar inte demoner.

Bågen: Just det, stjärnteckengrejjerna... orkade aldrig läsa dem ordentligt, kanske borde göra det :gremtongue:

Fienden

Hero
Stjärntecken är kul! :gremwink:

Men, det står bara 9 tecken som förebådar världens fall.
Behöver ju inte nödvändigtvis vara så att hon talar om Ahriman/Malgoarh eller Uvithaan. ^^

Jag vet att tiraker är demonofober.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nornans spådom [Ärkespoiler: Mina spelare]

Jag ska försöka tolka dikten, men utifrån mitt Mörkerkoncept, inte det officiella; det hade inte roat mig. Så ni får ursäkta om somliga ting inte blivit förklarade tillräckligt väl, jag hoppas det inspirerar någon oavsett.

"Nio tecken ska synas i världen, och de ni ska förebåda densammas fall"

Kan vara vad som helst, really. Ett av dem är definitivt den röda stjärnan på himlen som blir allt starkare. (Det är Nemesis, förstås). Vad de andra är har jag ingen aning om; det måste vara saker som vanliga dödliga varelser kan förnimma, så subtila förändringar i magiflödet och så går bort.

"Flera kroppar, en och samma"

Antingen Xinu, den populära förklaringen, eller Tempelherren, det tredje och sista av de väsen (Härolden, Arkonten, Tempelherren) som sänts från Antichton för att förbereda invasionen. Tempelherren är ännu inte född, men åtminstone två, sannolikt tre, kvinnor i min kampanj är för närvarande havande med dess ande.

"Förebådar prinsens ankomst"

Betänker man detta handlar föregående mening sannolikt om Tempelherren snarare än Xinu, försåvitt inte Xinu kommer ascendera på något sätt, upplösa sina avatarer och bli en...'prins'. Intressant tanke förvisso. Eller så är Xinu i Antichtons hierarki bara en lägre gudom, svuren evig trohet till en gudomlig prins som kommer anlända till Mundana med sin frusna värld? Profetian kan också syfta på en faktisk prins (kanske en son till Drunoks drottning Bortaï den Fagra eller Cermiras skumma halvblodsprinsessa Merlinda Snökristall), som på något sätt kommer tjäna Mörkret. 'Yngel föds av kungadotter' åsyftar isåfall säkert samma person. En kungadotter är kanske den ännu inte avslöjade tredje modern till Tempelherren?

En i sammanhanget intressant detalj är att kefalerna av Mûhad var kungar i forntiden, så deras söner och döttrar tituleras fortfarande "prins" och "prinsessa". (Jag tror det är 'khanir' resp 'khanum' på mûhadinska). Flest prinsar och prinsessor i Mundana, totalt överlägset givet polygamin, finns alltså i Mûhad.

"Skogens mörker, höljer döden"

Mithera, får man förmoda. 'Döden' i sammanhanget är kanske de mystiska ruinerna djupt inne i skogen, som kan ha byggts av väsen från Antichton. Kan också vara Kirath. Kanske mer sannolikt, iofs.

"svarta lik, skall åter vakna"

Borde höra ihop med föregående passage, vilket gör det mer troligt att Kirath åsyftas. I min kampanj har Xinu erövrat Kumbanigash den Svartes grottfäste nära Kirath, och försökt alliera sig med vampyrerna. En allians mellan Xinu och Kiraths odöda herrar hade säkert kunnat få svarta lik att vakna, indeed.

"Kyla släcker, högmodshjärta"

Låter som någon stursk jävel begett sig in i Mithera och kommit tillbaka...förändrad. Vilket just är vad som hänt en av Cermiras prinsar. Nu vet ni kanske inte vad Cermira är än, men den som väntar på något gott...

Det hela hade också kunnat syfta på någon stursk jävel som får sig en tripp till Antichton. Det är praktexemplet på en resa man aldrig kommer tillbaka ifrån.

Oavsett borde 'högmodshjärtat' vara en viktig aktör, som blir besegrad eller förändrad somehow.

"Grenar brinner, fryser, skriker"

Jag är rätt clueless här. Mitheras undergång? Ovan nämnda Arkonten är iofs två av Antichtons plågade, vandöda drakar som smält samman till en grotesk varelse, kallad Khazdurnis i Draksången, och dess ena käft sprutar eld, den andra isande kyla. Så det hela kanske syftar på denna?

"Spjutets herre, dricker blodet"

Iiingen aning. det enda überspjut jag haft med thus far är Morgonregnets klinga, och det är dels snarare en glav, och dess bärare är en kvinna, så det håller inte. 'Spjut' kan förvisso vara en metafor, men då får jag bara freudianska associationer, typ nån är bra på att knulla och dricka blod?...nej...let's not go there.

"Mörkermän skall väcka denne"

Okej, nu börjar det låta som det skulle kunna vara nån av Sällskapets plots. 'Cirefalier' är ju typ ordboksdefinitionen av 'Mörkermän'... :gremsmirk:

'Spjutets herre' är väl nån typ de gräver upp i Gordrion, eller åkallar från Antichton...men de har redan hållit en välkomstceremoni för Arkonten, och det var illa nog...känns som att inget de därefter åkallar liksom kan överträffa det. Jag hade hellre sett att Sällskapet, som nu bemäktigat sig Gordrion, gjort sig till Arkontens vänner och anfallit Henok, Lothian och Xanto, liksom är redo att gå till handling, och bana väg för sin nya, rena värld. Men om 'Spjutet' som åsyftas somehow är en metafor för hela Sällskapet? That could work.

"Namnlös furste, vindavränge, spy din eld, du bistre"

ARKOOOOOOONTEN!

Frånsett att han inte är namnlös då, av Draksången att döma. Hmm. Problematiskt...

"Stjärnefånge, arvlös gudom"

Dimmornas herre?

Enda haken, han är inte en gud; drakarna är solklart psykotropiska väsen (om än de äldsta av dessa). Men 'gudom' kanske är en metafor över Dimmornas herres väldiga makt i Skugglandet, givet att han där är jämförbar med verkliga gudar som Havsdjupens moder? Kan annars lugnt syfta på Xinu, Obscurus, Adramelek; det finns många gudar i Mundana som har flytt från Antichton. Eller så är det tvärtom, och passagen handlar om en gud från Mundana som fastnat på Antichton, och därmed högst bokstavligen blivit en 'stjärnefånge'; fångad i Nemesis omloppsbana. Ja, det hela kan rentav syfta på Urmörkret självt, givet att jag tror det är de förvridna resterna av Antichtons Vävare (dvs mitt Mundanas motsvarighet till Drömmaren).

"Himlaspel skall ljuda"

Ja, det kommer ju bli ganska maffigt när Nemesis och Antichton kommer så nära Mundana att saker kan börja korsa över mellan världarna. Jag bävar redan.

"Österns odjur, krälar uppåt"

KABALAORDEN!!! (Dvs Österns torn)

"Yngel föds av kungadotter"

Se "Förebådar prinsens ankomst" ovan. Tempelherren ligger nära till hands.

"Avundsamme, trippelhövdad

Tirakerna är en populär förklaring här. Jag köper den inte; tirakerna avundas väl inte någon? Kamorferna däremot, hela deras koncept bygger ju på avund gentemot yngre, dynamiska släkten...

Dakhû'r-nu, Xiannu, S'ekêsh-nu. Trippelhövdad indeed.

"dvärghem faller under natten"

Svårt att tolka den här metaforiskt. Ett dvärgfäste kommer falla, och det kommer vara av stor vikt. "Under natten" kan mycket väl vara bildligt dock, och syfta på tex solförmörkelse eller den veritabla atomvinter som kommer orsakas av närhet till Nemesis och Antichton. Eller för den delen bara en period folk i efterhand kommer benämna som "natten", jämför "på sin ålders höst". Det borde ha att göra med föregående passage, kamorferna således, så jag tippar på att det är Zolod-renk-Elall som faller för Dakhû'r-nu, kanske i samma veva som de lägger in stöten mot den zhaniska civilisationen, därav "natten".

"Lystne Azra, piskar vänner"

Ja, den här var ju svår [Ironi]. Jag gillar inte att de använde ett så uppenbart namn, för det tvingar mig att använda sug-Azradeus. Men men, jag tror jag lyckats göra nåt helt okej med honom i 'Västlanden'.

"Sist och först, i blod och svavel

Verkar onekligen syfta på de chtulhoida Sovarna, som omtalas i västerländska myter. Azradeus är sannolikt en av dem.

- Ymir, spekulerar

Fienden

Hero

Hrm O_O

Du har ju dina små inlägg som verkligen inte innehåller någon information... Not.
Läskigt med stora inlägg.

Jag ska försöka implementera DELAR av ditt Mörker. :gremwink:
Ett riktigt hopkok gör ju inget, då spelarna inte har en jävla aning om vad Mörkret är! :3

Tackar för svaren, allihop!

/Kraetyz, skriver och skriver och skriver om allting

P.S: Synpunkter/idéer tas fortfarande emot =)

tull

Hero

Återuppväcker tråden med en kommentar. Kan inte Stjärnefånge. Arvlös gudom vara en referens till sylfens vrede och en av de tre bortglömda gudarna ifrån ramora och att det i sådana fall innebär en koppling mellan kampanjen och mörkret?

Så är det i alla fall i mitt mundana eftersom sylfens vrede blir ett sorts "träningsläger" för RP inför tortilla mörkret.