Re: Kampanjspel [lång]
Förord
Hur pluggar du in ett rollspel? Jag ger rådet att köra med samma princip för en kampanj.. Äh, jag hade tänkt att skriva en artikel om detta.. Synd att jag inte gjort det. Något du framförallt inte ska göra, och detta gäller alla sorters äventyr, är att du spelleder direkt ifrån boken.. Det låser dig som spelledare, det skapar uppehåll i berättelsen för att du måste ta en paus och läsa/bläddra och det ger spelarna en känsla utav att bli rälsade.. Bland de sämsta jag har gjort är att spelleda direkt från boken i ett
engelskt rollspel.. Det blev en del svengelska.. Nästan så jag skäms över de speltillfällena..
<center><big>
Under läsningen</big></center>
Visualisera
Nu vet jag inte hur stort Snösaga är.. Som det nu låter som så är äventyret på 120 sidor.. Läs så mycket du har ork och tid med.. Du kan läsa och spelleda i etapper men det innebär att du måste rälsa spelarna mer, eftersom du inte vet vad som händer i slutet och därmed inte vet hur mycket spelarna kan avvika från ordinarie plan.. Medan du läser igenom äventyret så föreställ dig att du spelleder det hela för din grupp.. Om du känner spelarna väl så kommer du att kunna besluta dig för vad de antagligen skulle göra vid vissa tidsfällen.. Har ni gjort gubbar så föreställ dig att det är dem rollpersonerna som går omkring.. Hitta på olika scenarior för olika gubbs; "Ah, här kan jägaren utnyttja sin förmåga att....".. Det är lite som att du skulle solospela med dig själv..
Anteckna
Medan du läser så för anteckningar hela tiden.. Detta kommer visserligen att ge dig avbrott i ditt "solospelande" men det är viktigt att du skriver ner dina intryck.. Om du får idéer på hur du ska beskriva en plats, skriv ner det.. Om du tycker något är jobbigt att slå upp, skriv ner det.. Var noga med att dela in allting i platsberoende "akter".. Hur stor en akt ska vara beror lite på situationer, men säg 3-5 scener.. Det kan vara fler, säg exempelvis 10 om rollpersonerna grottröjer.. Sedan skriver du ner ett antal scener i varje akt.. En scen är något som är plats-, person eller- händelseberoende.. Skriv rätt mycket men om du känner att det blir
för mycket så begränsa dig genom att fokusera på dina tankar och intryck ("Såhär ska scenen utspelas") medan du läser..
Sammanfatta
Du kommer sedan att sitta med fett mycket anteckningar.. Avvakta med allting i en vecka för att få distans till det hela.. Gör något annat.. Visst, det beror lite på hur lång tid det tar för dig att göra anteckningarna.. Är det en månad kan du lugnt börja om från början med det jag nu tänker att skriva.. För nu ska du nämligen sammanfatta dina sammanfattningar.. Gå igenom allting igen och rada upp det hela mycket tydligare i akter och scener.. Använd dig gärna utav en mind-map-princip, för det har en tendens att kunna ge en spelledare mer valfrihet.. Om du skriver rubriker uppifrån och ner så har man (läs: jag) en tendens att låta scenerna inträffa i just den ordningen.. Det är mer flytande med en tankekarta.. I varje punkt (moln, ruta, whatever), skriv högst 2-3 meningar om det viktigaste som händer i just den scenen.. Helst ska du enbart behöva använda dig utav rubriken för scenen för att bli påmind av vad som ska inträffa när dina spelare (eller du själv - eller tiden) aktiverar scenen..
Spelledarpersoner
Av vad jag har förstått så har Snösaga grymt mycket spelledarpersoner.. Plocka ut dem som du anser dig föra något vidare i historien.. För alla andra kan du på sin höjd (be)skriva "Åke - körsven", för de är inte väsentliga.. Släpp fokus helt från dem och flytta över några avgörande element från de som du väljer att ta bort till de som du väljer att koncentrera dig på.. Sitt och skriv ner lite beskrivningar på alla personer och ta sedan och bind de samman till de olika akterna..
Hur du väljer att skriva ner beror lite på hur många spelledarpersoner du har att bolla med.. Det bör högst vara 10-20 ord på varje och du bör ha lite extra plats för anteckningar som kan komma upp om spelledarpersonen under spelets gång.. Tillägna ungefär 5×6 cm för varje spelledarperson.. Det blir luftigt, vilket innebär att det blir lättare att hitta.. Om det finns mer än 30 spelledarpersoner så fundera på om du inte istället ska försöka skriva ner rollpersonerna på samma papper som du har skrivit ner akterna.. Detta är rätt smart om spelledarpersonerna mest förekommer en gång i en enda akt..
<center><big>
Under speldagen</big></center>
Organisera
Du kommer att ha rätt mycket papper.. Om du har en spelledarskärm, oavsett till vilket rollspel, så klistra upp några A4-papper på dess sidor.. Det är nästan den enda anledningen till varför jag använder spelledarskärmar nu för tiden - alltså för att få mer plats över.. Jag hatar att behöva bläddra i papper, utan det är mycket trevligare om jag kan kallprata (eller ta en klunk vatten/Cola för att ta en paus) medan jag gluttar på mina anteckningar.. Det ger också dig en möjlighet att förbereda dig till nästa scen medan spelarna exempelvis diskuterar sinsemellan vad de ska göra i scenen de är i just nu..
Prioritera
Fundera ut vilka akter du tror dig kommer att hinna med under spelomgången och ha en prioriteringsordning.. Några scener kommer du aldrig att använda och några bör du kunna ha för att slänga in och fördröja spelet lite mer.. Jag kan nu direkt säga att du inte kommer att komma ihåg alla scener och spelledarpersoner och faktiskt så kommer det inte att göra något.. Om du har glömt vad en scen handlar om så är inte det hela världen.. Försök till nästa spelmöte istället arbeta dig runt det hela, om det nu var något viktigt du glömt.. Alternativt så kan du ta en paus och sedan läsa in dig på scenen.. Det brukar vara rätt skönt att ta lite (kiss/rök)pauser emellanåt..
Repetera
Någon timme innan du börjar spelmötet så gå först igenom dina anteckningar och läs sedan igenom i boken allt det du tror dig kunna hinna med.. Om du anser dig har glömt något så skriv ner det i scenen.. Vad jag har försökt guida dig fram till är att du ska klara dig utan att använda dig utav boken under spelets gång.. Du har scennamn att utgå från och korta spelledarpersonbeskrivningar.. Färdigheter bör du aldrig skriva upp utan istället improvisera fram och anpassa utifrån rollpersonernas skicklighet..
<center><big>* * *</big></center>
Slutord
Kommer du göra alla de här punkterna så kommer jag att bli imponerad.. Jag skulle aldrig orka med något sådant själv men jag kommer att avundas dig.. För jag vet att om man har gjort bra förberedelser så kommer man även att vara säkrare som spelledare, precis som om man går till ett prov och vet att man banne sig
kan det man går för att möta.. Du kan ta ut svängar, improvisera och släppa loss mycket mer om du är väl förberedd.. Detta som jag nu skrivit när gäller inte bara kampanjer utan även vanliga enkvällsäventyr.. Jag gör alltid detta, om än i mycket mindre storlek.. Har jag bara 5 spelledarpersoner så memorerar jag dem och har bara namnet och ett personlighetsdrag nedskrivet om dem.. Tankekartan kan jag har sammanfattat i 3-4 ord och sedan kör jag så det ryker.. Ju mer erfaren du blir som spelledare, desto mindre anteckningar behöver du i regel förlita dig på.. Antagligen för att du blir bättre och bättre på att
improvisera.
Länkar (sökord - snösaga, spelleda)
Det där Snösaga...
Snösaga bröllopet (Spoil risker finns)
Någon som hunnit med snösaga (risk för spoilers)?
Snösaga - problem, tankar och erfarenheter (SPOIL)
Snösaga <-- Innehåller fler länkar
Jag har inte läst trådarna för jag vill inte spoila för mig själv.. Jag vill nämligen inte spelleda i DoD6-miljön.. Bara spela..
/
Han som föreslår att man använder samma princip (som) i skolplugg
PS. Angående konvertera till egen värld, så får du skylla dig själv som tagit på dig det.. DS.
<font size="1">Rälsa: Styra spelarna i deras handlingar så att de anpassar sig bättre till historien.</font>