Förut har jag börjat med en mjukstart i kampanjer, i linje med traditionellt tänkande med gradvis upptrappning i takt med karaktärsförbättring och hela det köret. Det har slutat med att många bra kampanjer dött av bristande intresse i ett tidigt skede, innan det fått upp farten.
Min slutsats är då att denna dramaturgiska modell inte är speciellt lyckad.
Vad blir då alternativet? Jag tänker gå på samma stuk som James Bond-filmerna: börja med en actionsekvens och en sjuhelsikes smäll. Då har man väckt spelarna, sedan kan man kosta på sig att sänka tempot och introducera handlingen, men man bör hela tiden ha en "intresseväckare" till hands.
Jag lutar också åt att skippa karaktärsförbättring, eller åtminstone dra ned på den rejält. Den är ju trots allt bara en illusion, eftersom man brukar höja motståndet i samma grad. Utvecklingen av karaktären kommer istället att i huvudsak bestå av sådant som sker i världen, i form av nya vänner, fiender, kontakter, skyddslingar, resurser, information och så vidare.