Nekromanti Kampanjvärld utan regler

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag står lite kluven inför frågan.

Jag har gjort extrema moddningar såväl som föreslagit totala regelrevisioner till två av mina favoritspel; Kult och Chronopia, men oftast så återgår jag till friform i vilket fall som helst när det kommer till kritan.

Så visst; även om jag är mest intresserad av totalvisioner till rollspel, som presenterar regler som lirar i synk till världen, så kan jag numera tycka att det vore rätt coolt med bara världsinformation också.

Om det fanns en Chronopiabok med en världsbeskrivning just som jag skulle vilja ha den; så skulle jag köpa den utan tvekan även om den saknade regler. Samma sak med en Kultbok. Och ett par (men inte alla) av mina egna idéer skulle jag gärna vilja se med bara en världsinformation och inte några regler.

Så det är okej.

Om ni fick önska helt och hållet hur en sådan här bok skulle vara utformad, hur skulle den då se ut ? Vad jag menar är hur skulle bokens upplägg vara ? Ska den vara helt sett ur någon ingame karaktärs ögon eller ska det blandas ?
Jag gillar generellt om det är ett par teman som etableras hårt och tidigt, och som sedan löper som en röd tråd genom hela boken, där sedan många lekar, uppslag, variationer och krumelurer görs på dessa centrala teman sett ur framförallt ett väldigt lågt, personligt och intimt perspektiv, samt färgar själva språket i boken.

Vad jag ogillar är bakgrund- och historiakapitel som leder fram till vad som är viktigt och centralt just nu.

Jag skrev för länge sedan att om man skulle göra ett nutidsrollspel som handlade om svenskar och norrmän så vore jag inte alls intresserad av att få läsa ett långt och torrt kapitel om våra länders respektive krig och fejder, utan att det vore mer slående med att redogöra för ett par norgevitsar. Det sammanfattar min åsikt i frågan rätt bra.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,397
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ibland låter du så dumdryg Krille. Med det sagt, inte sagt att jag nödvändigt vis måste argumentera emot dig... och nu lite för att omvandla det här från ett gnällinlägg till något mer nyanserat. (resten av texten mer riktat till drauggen): En kampanjvärld utan ett system är helt ok. Men...

1) ..om någon väljer ett färdigt system och inte modifierar det, kommer samma sytem att påverka hur kampanjvärlden spelas.

2) ..om du definerar värden som, en stark bonde, en skicklig krigare etc, så har du gjort en kampanjväld med ett system. kanske ett diffist och otydligt system, men ändock ett system.

3) ..det krille säger om att "Om det tar längre tid att anpassa ett existerande regelsystem än att skriva ett nytt, så är inte att anpassa ett existerande regelsystem ett alternativ för mig, oavsett hur ball världen än är." ...men det gäller givetvis bara om man (som Krille och många med honom) använder regler när de spelar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,397
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
1) Om du nu vill skriva en kampanjvärl utan system(regler) så gör det, fråga inte om lov. bevisa för alla tvivlare att det går att göra bra. Skit i om alla andra säger nej. Kolla inte hur andra har gjort, annat än för att du ...gillar att läsa rollspel..typ. Skit hur de är uppbyggda, de är ju spel med regler.. du skulle ju göra ett utan - eller hur! Försk inte heller lägga upp för att kampanjvärlden ska kunna anpassas till olika regelsystem, det tappar du bara på. Både tid och möda tas då från skrivandet, vilket istället borde läggas på kampanjvärlden. Ska du skriva något bra, så får du ta och skriva en massa. Lägga tid på det och skriva om allt som inte duger. Var hård mot dig själv i skrivandet, var trogen din vision. Skriv skriv skriv.

2) läs om ettan

3) välj själv, gör det som passar din vision.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Om andra vill göra det jobbet så är det deras problem, men jag har faktiskt inte lust. Jag hoppas att du varför.
Jag förstår dig.

Jag utgår själv bara utifrån vad jag själv gör med en rollspelsprodukt nuförtiden.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Om du definerar värden som, en stark bonde, en skicklig krigare etc, så har du gjort en kampanjväld med ett system. kanske ett diffist och otydligt system, men ändock ett system.
Det har du alldeles rätt i faktiskt och jag har tänkt på saken. Det jag pratat om och som du kallar för system är också just rätt ord, ett enkelt system för att förstå hur något fungerar snarare än ett helt regelpaket som normalt brukar ingå i ett rollspel. Men du har endå rätt så varför argumenterar jag igentligen.

Jag blir mer och mer kluven inför regelbiten ju mer jag tänker på det. För ungefär två dagar sedan uppkom idéen och jag fastnade i tänket att det endast skall vara en bok med fakta och att jag själv skulle finna det oerhört inspirerande att plöja en sådan bok.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,397
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
För ungefär två dagar sedan uppkom idéen och jag fastnade i tänket att det endast skall vara en bok med fakta och att jag själv skulle finna det oerhört inspirerande att plöja en sådan bok.
Försök då tänka tillbaks på den känslan, vad var det du ville skriva? Sätt sedan igång och skriv, ibland kan det vara bra att skriva en kort sammanfattning av vad man vill uppnå (även om man inte håller sig till det sedan). Det kan räcka med en mening. Var tanken luddigt som : "..jag vill göra en annorlunda värld.." ; skriv det då. Sen funderar du, vad är det som gör den annorlunda? Befolkas bara av apor.. är det för likt något annat koncept, fundera vidare. kanske det ska vara likt något annat koncept, men det ska ha en annorlunda twist. Aporna lever i 50-tals versionen av framtiden, men det finns magi. Sen letar du efter konflikter (för många spelare vill ha sådana att jobba med). Kanske magin är förbjuden, eller så måste man ha licens från något stort företag på västkusten för att utöva magin. Magikerna av västkusten kanske upprätthåller en diktatur över den fria magin och rollpersonerna kämpar mot denna likriktning. Du ser, sen är det bara att sätta igång...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Bra tips där !
Brukar vara ett smart drag att gå tillbaka till början när man fastnat i något oavsett vad det gäller.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Äventyrsspels spelhjälpmedel (ngt. ur spår)

En gång i tiden så fanns det några av Äventyrsspel översatta resursböcker att användas i alla rollspel. I praktiken innebar det Drakar&Demoner eftersom det var det som alla spelade. Men däri använde man en enkel BRP som värdebeskrivare: man satte helt enkelt färdigheter på procentskala på det mesta, och sen fick man konvertera bäst man ville (exempelvis genom att dela med 5 till DoD Expert).

Det problem som uppstod bestod mest i att folk hade satans olika uppfattningar om hur bra "bra" är. Så när de läste beskrivningen om en bra fäktare och fäktaren inte hade 110% utan bara 60 så skar det sig. Så det gäller också att definiera skalan.

Det jag undrar är om inte en FUDGE-skala funkar bäst. Du har helt enkelt skalan Terrible, Poor, Mediocre, Fair, Good, Great, och Superb. Lägg på en förklaring om vad varje steg innebär med några exempel. Sen har du för det första något som är kompatibelt med FUDGE som det är, och för det andra något som kan konverteras till allt annat jefligt enkelt. Framförallt så kan värdena överföras till vad man själv tycker är Bra, och slippa problemet med fäktaren som "bara" hade 60.
Om du tänker på Stadsintermezzon och Skattkammaren så användes där en sexgradig skala utan givna siffervärden: Dålig, Medelmåttig, Ganska bra, Bra, Mycket bra och Utmärkt. Varje nivå beskrevs kort, t.ex. med "Okunnig och kan lätt bli sårad eller dödad" (Dålig stridsduglighet) eller "Synnerligen svårt att få upp. Det krävs förmodligen specialverktyg." (Bra låskvalitet).

De siffervärden som fanns var en vanlighetsgradering där fördelningen mellan de olika dugligheterna redovisades på en skala 1-100: 1-40, 41-59, 60-74, 75-84, 85-95 och 96-100. Fem procent (96-100) av alla SLP:er kunde alltså antas ha dugligheten Utmärkt. Utmärkt betydde inte ett FV på 96-100 % även om fördelningssiffrorna ovan inte verkar så dumma att använda även om dugligheten.

Dewil
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,402
Location
Lund
1. Hur ser ni på en bok som släpps helt systemlöst och som bara innehåller en kampanjvärld men som går att använda till vilket system man helst önskar ?
Attt det vore en skitbra grej, helt enkelt. Om du släpper en s¨dan bok vore ju kanon juh. På så sätt så blir alal nöjda & det slipps gnällas över att det är "fel system".

Värdena behöver inte vara nummer, det kan vara ord som beskriver makt, skicklighet osv. Förslag ?
Tycker ditt förslag att använa ord funkar bra. På sås ätt så kan man ju själv ha någon form av medelväg på vad man kan sätta för nugffror sedan i det system som man kommer att använda.

Om ni fick önska helt och hållet hur en sådan här bok skulle vara utformad, hur skulle den då se ut ?
Då skulle jag vilja se ett medleväg som ser ut såhär.. Att dels så har man ren & rå fakta om den kampanjvärld du ska ha. Sedan så tycker jag att du kan spränga in reseskillringar i det hela. Som beskriver det ur en resandes ögon.

/ Johan K, som för övrigt hoppas på at fler deltar i Trobergs foto-tävling.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Hur ser ni på en bok som släpps helt systemlöst och som bara innehåller en kampanjvärld men som går att använda till vilket system man helst önskar ?"

Faktiskt tycker jag att jag har större krav på boken än på en systembunden bok. Om det finns regler finns det en större användning av boken, men en bok som enbart beskriver en påhittad plats och vad som pågår där måste faktiskt vara ruskigt bra om jag ska ha intresse av den. Eller åtminstone måste det vara väldigt eget.

"På något sätt måste man andå fastställa vissa saker och jag har kommit fram till att någon form av värden som är lätta att omvandla till vilket system man nu önskar använda sig utav. Värdena behöver inte vara nummer, det kan vara ord som beskriver makt, skicklighet osv. Förslag ?"

Inte alls, skulle jag säga. Om det inte finns en komplett vision kring hur spelet ska spelas så föredrar jag att ha det helt öppet och sedan forma min egen vision och välja system utifrån det.

"Om ni fick önska helt och hållet hur en sådan här bok skulle vara utformad, hur skulle den då se ut ? Vad jag menar är hur skulle bokens upplägg vara ? Ska den vara helt sett ur någon ingame karaktärs ögon eller ska det blandas ? "

Återigen en fråga om kvalitet. Det bästa jag läst är ingame-skildringen i Trakorien. Men den skrevs också av en lysande författare som redan innan skrivit romaner.

En bra reseskildring i en spännande fantasivärld har jag letat länge efter. Tyvärr tror jag att det är oerhört svårt att göra det bra, riktigt svårt alltså. Men det skulle jag se som optimalt om det genomfördes väl.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1. Jag gillar tanken. Skulle absolut kunna tänka mig att köpa en sådan bok. OCH använda den.

2. Beskriv med text. Krille nämnde Fudge-nivåerna, de skulle funka... eller något liknade. Eller som vanlig prosa: "Smeden Gronk rör sig förvånansvärt smidigt trots sin storlek. Även om han inte är beläst så har han ett kvickt intellekt, och många bybor frågar honom om råd, även om saker som inte har med hans yrke att göra". ....typ.

3. Blandad tror jag. Om du inte är minst lika bra på att skriva ingame-text som Fiktionslek. I Saga blandade vi, religionen är till exempel delvis beskriven av en person i världen. Men det är svårt att skriva en hel värld på det sättet, speciellt om boken ska vara lätt att använda.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag är mer på att köpa en sån produkt än en med regler (och det påminner mig om att jag borde köra en kampanj utifrån "Girl Genius The blue prints" snart). Jag och mina spelare hinner hur som sällan sätta oss in i nya regler och jag slutar ofta med att skippa dem, eller lämna hela klabbet på hylla. Så onödiga extrasidor för mig...

Fastställandet av saker och tings "värden" fixar du bäst i brödtext, alla skänlitterära författare brukar klara det, så det ska ju funka i sånna här lägen också. Vill man lägga till ett system får man som spelare/SL kom överens om hur man äversätter saker, men den viktningen kommer oavsett.

Ingame med koppling till sett utifrånperspektiv, första halvan av Castel Falkenstein är en bra inspiration på hur att skriva sånt.

-Gunnar (bullar till konceptet)
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
1. Hur ser ni på en bok som släpps helt systemlöst och som bara innehåller en kampanjvärld men som går att använda till vilket system man helst önskar ?"
Även om det finns användningsområden för dylika böcker, så föredrar jag de världsbeskrivningar med exempelscener som redan finns..
-Skönlitterära böcker.
Det skulle behöva vara väääääääldigt bra upplagt för att värt pengarna man annars skulle lägga på nån författare som broderat ut en värld till stor grad.

2. På något sätt måste man andå fastställa vissa saker och jag har kommit fram till att någon form av värden som är lätta att omvandla till vilket system man nu önskar använda sig utav. Värdena behöver inte vara nummer, det kan vara ord som beskriver makt, skicklighet osv. Förslag ?
Tja, SKA du verkligen göra en dylik bok så måste allt vara fasligt kompakt & välstrukturerat för att det ska intressera.. Och då är siffror & tabeller kompaktare än siffror i ord, i en text.

3. Om ni fick önska helt och hållet hur en sådan här bok skulle vara utformad, hur skulle den då se ut ? Vad jag menar är hur skulle bokens upplägg vara ? Ska den vara helt sett ur någon ingame karaktärs ögon eller ska det blandas ?
Digital form, med bokmärken & struktur man kan dräpa för & en intelligent sökfunktion.
Tydliga skiljelinjer mellan olika sorters information, med genomgående (& bra) struktur.

En världwiki-liknande sak att ha på bärbara skulle vara värt att köpa, om den hade lite värda funktioner & programmerbarhet.
Typ gamla AD&D-atlas integrerad med en wiki, integrerad med tabeller/listor man behöver & hårt knuten till ett intelligent sätt att göra egna anteckningar/events.

Jag knåpadar på en rudimental ovanstående till mitt eget system, men jag har inte kommit så långt p.g.a. (rollspels) systemkrash.
 
Top