Nekromanti Kampanjvärld?

anth

Vetefan
Re: alignment [spoiler]

Jag vet inte om du blir mycket klokare av mitt svar än av någon annans, men jag gör ett försök:

Om du öppnar en dörr och ser hur en man våldtar ett litet barn så "vet" du att han är ond och protection from evil fungerar.

Om du istället vet att någon av två stycken tvillingar har våldtagit samma barn så kan du inte kasta protection from evil för att räkna ut vem våldtäktsmannen är.

Charlemagne

Veteran
Re: Je suis neggo to Ravenloft

Ja, men tänk på att man inte kan passera över domänernas gränser om inte mörkerlorden tillåter detta, vilket han inte alltid gör, plus att Dimman försvårar det hela med förflyttning.

Nightowl

Champion
Re: What's all this then?

Måhända glider detta off-topic, men jag har ett udda problem i sammanhanget: jag skiter ganska lite i om Strahd är 'ond' eller inte om jag kan observera hans ogärningar. Spelar jag en 'hjälte' kommer jag att försöka sätta stopp för dem, spelar jag en 'vanlig person' eller 'antihjälte' kommer jag att försöka get hell out of the way.

Detect Evil är övervärderat som plott-lösare i alla fall.

Erik, vars personliga problem är att man kan se på namnet att folk är skurkar i Ravenloft, annars är jag en stor fan.

Nightowl

Champion
Korpar på loftet

Ett problem i Ravenloft är dock att man försöker dra ned på det kontrollerbart övernaturliga (t.ex. magiska föremål, vanligt förekommande icke-mänskliga raser, etc.) men flera av Rikena har 'lokala naturlagar' som är weirda nog i sig själv - Mörkerherrarnas makt att stänga gränserna till sina Riken, till exempel, som de flesta infödda Korploftare tenderar att se som 'shit happens'. Det faktum att daggers plus ett är sällsynta är ganska meningslöst i sammanhanget.

Jag gillar som sagt Ravenloft, mest för att det är ett hel karaktärskoncentrerat skräckspel. Men litegrann lider det av att det förväntas, delvis, att spelas av folk med 'vanliga' D&D-karaktärer. Varje hot måste definieras så att det kan hanteras både av Pelles depraverade poet och min Elven Wizard/Ranger/Arcane Archer, och det känns ganska deprimerande ibland.

Kategoriskt nog: jag har köpt ett antal bakgrundsböcker till spelet och alltid blivit sketanöjd, men jag har ALDRIG blivit nöjd med ett äventyr. :gremcrazy:

Erik, som avslutningsvis ber att få citera 'Night of the Living Spud', angående konsten att besegra monster i Ravenloft:

<font size="4"> POTATOES BACKWARDS! POTATOES BACKWARDS! POTATOES BACKWARDS! </font size>

Nightowl

Champion
Re: Välkommen hit!

Greyhawk är vad jag förstått, den världen som följer med när man köper Players Handbook även om informationen om världen i PHB är bristfällig.
Konstigt sätt att stava 'nonexistent'... :gremlaugh:

Erik, gillar Yassilius' frisyr

Shaggy

Swordsman
Procan

Är det förresten bara jag som tycker att det saknas en havsgud i PHB? Det urval av gudar från Greyhawk som finns i PHB känns rätt väl avvägt. Om jag skulle välja ut en uppsättning skulle jag dock ha inkluderat Procan också.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Välkommen hit!

Konstigt sätt att stava 'nonexistent'... :gremlaugh:

Gudarna i PHB är från Greyhawk, väl?

Erik, gillar Yassilus' frisyr

Haha, tack så mycket! :gremlaugh:

Vindhand

Myrmidon

Om du öppnar en dörr och ser hur en man våldtar ett litet barn så "vet" du att han är ond och protection from evil fungerar.

Om du istället vet att någon av två stycken tvillingar har våldtagit samma barn så kan du inte kasta protection from evil för att räkna ut vem våldtäktsmannen är.

Säg att jag har öppnat dörren och sett våldtäktsmannen. Han hinner dock fly. Litet senare träffar jag hans inte onda tvilling, som jag naturligtvis tar för givet är samma person. Jag lägger protection from evil. Vad händer?

Om den funkar så är "protection from evil" enbart "protection from (assumed) evil" varvid den paranoide magikern plötsligt är en kraft att räkna med ("ALLA är ONDA!!!").

Om den inte funkar så kan man detektera alignment med den.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Detect Evil

Alla detect alignment spells är i mitt tycke problematiska. Om någon använder en sådan i mina spel får de veta aligment, visst, men det betyder inte att den som är evil är skurken. Det kanske är en chaotic neutral snubbe, istället för den här lawful evil-snubben som rollpersonerna detectat (som tysken säger).

M.

Troberg

Sinister eater

Om den funkar så är "protection from evil" enbart "protection from (assumed) evil" varvid den paranoide magikern plötsligt är en kraft att räkna med ("ALLA är ONDA!!!").

Om den inte funkar så kan man detektera alignment med den.
Håller med om att den blir underlig. Jag skulle nog helt enkelt tagit bort den, alternativt ersatt den med en mer påtaglig variant (tex Protection from undead) och konstaterat att alignment är inte en detekterbar storhet i Ravenloft.

När det gäller saker som bara kan användas av good/evil så skulle jag låta dem ge gå på "innocent until proven guilty", dvs de skulle funka tills dess att man gör något snällt/styggt.

Dessutom skulle jag nog använt en mindre absolut skala än funkar/funkar inte. Ett +3 tillhygge som bara kan användas av onda skulle från början inte ge något plus. Ju mer man bankar oskyldiga stackare med det desto mer av dess plus kan man tillgodoräkna sig. Omvänt, ju godare saker man gör, ju sämre funkar det, upp till ett max på -3. Ett slags föremålsaktuerad karma. Det skulle dessutom understryka att värden inte är så polariserad i gott/ont, utan mer en ganska mörk gråskala (vilket passar Ravenloft bättre).

Troberg

Sinister eater
Re: Detect Evil

Alla detect alignment spells är i mitt tycke problematiska. Om någon använder en sådan i mina spel får de veta aligment, visst, men det betyder inte att den som är evil är skurken. Det kanske är en chaotic neutral snubbe, istället för den här lawful evil-snubben som rollpersonerna detectat (som tysken säger).
Dessutom ger det spelarna ett alldeles för lättköpt moraliskt alibi. "Vadå fel att slå ihjäl honom, han var ju OND!".

Nightowl

Champion
My point [ANT]

Det kan till och med vara en lawful good-snubbe som gjort just det. Ett enda felsteg innebär inte att man kilar över till den andra sidan, och man vet aldrig vilket motiv han haft, om han varit charmad, besatt, på lyset eller sett fel´.

Och som sagt, en hel del av ondskan är ganska uppenbar. Man ser att illithiderna i Bluetspur är elak pojksingar, liksom. OM man ser dom. Och ser man dem inte, vad fan är det då man kollar med detect evil.

Erik

Nightowl

Champion
Gods of Greyhawk

Gudarna i PHB dyrkas i Greyhawk, men att döma av andra böcker dyrkas de på andra världar i multiversum också. Det är lite som i gamla Drakar och Demoner, där man sade hur det var 'i sagovärldarna'.

Det finns mer direkta exempel på Greyhawksa fenomen i böcker som Sword & Fist, där man anger geografiska och historiska fakta för prestigeklasser o dyl som passar in på Oerth. Dessa kan dock lika gärna bytas ut mot något annat och pluppas ned i vilken lapptäcksvärld som helst.

Erik

anth

Vetefan
Andra världar? [nyfiken]

Gudarna i PHB dyrkas i Greyhawk, men att döma av andra böcker dyrkas de på andra världar i multiversum också. Det är lite som i gamla Drakar och Demoner, där man sade hur det var 'i sagovärldarna'.
I vilka andra världar dyrkas greyhawkgudarna?

När jag skriver greyhawkgudar så menar jag inte nonhuman gods som Corellon och Grumsh, för de är gemensamma för alla DnD-världar. Jag menar gudar som Pelor och Nerull.

Jag är fullt medveten om att andra världar delar gudar - Både Ravenloft och Forgotten Realms har egyptiska gudar - och jag har för mig att det finns både Nordiska och finska (kalevala) gudar i Forgotten Realms.

Jag har också för mig att Greyhawk hade ett par sydamerikanska gudar i OADnD (Isle of the Apes), men dessa togs bort i senare versioner.

Staffan

Myrmidon
Vad som faktiskt står i boken...

... är följande: "Magic effects that detect alignment only in an indirect fashion (such as protection from evil or a paladin's smite evil ability) often still work normally."

En sak att notera, dock: Just dessa två funkar dåligt i sammanhanget. Protection from evil har tre effekter: +2 AC och +2 saves mot onda varelser, skyddar mot charms/compulsions, och hindrar icke-goda frammanade varelser från att röra dig. Den första effekten är dold från spelaren - kan kanske märker att han inte blir träffad så mycket och att han har tur på sina saves, men det kan lika gärna vara tur. Den andra effekten skiter i alignment, och de flesta frammanade varelser brukar vara ganska uppenbart onda eller goda. Smite evil funkar inte heller så bra som en detektor - man kan ju inte gå omkring och smälla till folk bara som en ren misstanke, och dessutom funkar den bara en gång om dagen (om de nu inte har lagt till fler på höga nivåer i 3.5e - kommer inte ihåg vilket).

Staffan

Myrmidon
Re: Andra världar? [nyfiken]

När jag skriver greyhawkgudar så menar jag inte nonhuman gods som Corellon och Grumsh, för de är gemensamma för alla DnD-världar.
Nja, inte så vansinnigt gemensamma.
Greyhawk - visst.
Forgotten Realm - visst, fast mig veterligen bara i Faerûn och inte i Zakhara, Kara-Tur eller Maztica.
Dragonlance - Nix.
Mystara - inte en chans.
Dark Sun - Inga gudar över huvud taget.
Birthright - Nej.
Planescape/Ravenloft/Spelljammer - "korsnings"-världar, så de dyrkas säkert av en del folk.

Så om man räknar bort korsningsvärldarna så verkar det som om "alla" D&D-världar i själva verket betyder "33% av de publicerade D&D-världarna." Om man räknar in tredjepartsprylar som Oathbound, Scarred Lands och liknande blir det ännu färre, eftersom dessa inte får använda gudarna i fråga.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Detect Evil

Dessutom ger det spelarna ett alldeles för lättköpt moraliskt alibi. "Vadå fel att slå ihjäl honom, han var ju OND!".
Om man pysslar med moraliska alibin så är väl inte D&D med alignments det bästa man kan spela...

/Dimfrost

Vindhand

Myrmidon

Håller med om att den blir underlig. Jag skulle nog helt enkelt tagit bort den, alternativt ersatt den med en mer påtaglig variant (tex Protection from undead) och konstaterat att alignment är inte en detekterbar storhet i Ravenloft.

"Protection from opposite opinion"
-för de som vill ha en subjektivare moralisk skala :gremsmile: