Kampen om Citadellet-frågor

Rickard

Urverk speldesign
Just det, hade glömt att Brödraskapet inte var i originalet. Vi körde med dem någon gång i alla fall. Vad var deras specialförmåga?
Initiativet avgörs genom att dra en kooperationsbricka från en påse. Brödraskapet får två brickor i den påsen och får välja vilken de ska agera på.

Svårt för mig att avgöra om det är bra eller inte. Har bara spelat spelet en gång för 20 år sedan.

Genesis

Ni dés ni maître
Initiativet avgörs genom att dra en kooperationsbricka från en påse. Brödraskapet får två brickor i den påsen och får välja vilken de ska agera på.

Svårt för mig att avgöra om det är bra eller inte. Har bara spelat spelet en gång för 20 år sedan.
Just det! Jag vill minnas att initiativet är viktigare än man tror, men oklart om det är tillräckligt viktigt för att den här specialförmågan ska vara bra. Intressant att Brödraskapet är den enda fraktion som har en förmåga som är nästan enbart till fördel gentemot de andra, snarare än gentemot Mörka legionen.

Rickard

Urverk speldesign
Just det! Jag vill minnas att initiativet är viktigare än man tror, men oklart om det är tillräckligt viktigt för att den här specialförmågan ska vara bra. Intressant att Brödraskapet är den enda fraktion som har en förmåga som är nästan enbart till fördel gentemot de andra, snarare än gentemot Mörka legionen.
Ja, jag hade kanske tyckt det varit intressantare om Mörka Legionen hade varit med i initaitvet också och att man drar händelsekortet i början av en ny runda. Så att folk har mer att ta i beräkning under rundan.

Rent teoretiskt.

Kanske något jag utforskar om jag har energi till att göra en solo-spelsvariant.

McAber

Varulv
Ja, jag hade kanske tyckt det varit intressantare om Mörka Legionen hade varit med i initaitvet också och att man drar händelsekortet i början av en ny runda. Så att folk har mer att ta i beräkning under rundan.

Rent teoretiskt.

Kanske något jag utforskar om jag har energi till att göra en solo-spelsvariant.
Mörka Legionen har en bricka som alla andra, så de är med. Eller menade du något annat?

Rickard

Urverk speldesign
Körde tre scenarion. Efter varje scenario fick vi 15 poäng så att vi påskyndade levlandet. Jag var Legionen första två rundorna men vann såpass mycket att vi sket i levlingen i sista scenariot och bara körde att alla ha 45 poäng och 5 i krediter (det jag tjänat ihop som Legionen).

Mishimas nya regel med en extra movement-action funkade superbra. Just också att det är en handling gör att det blir en begränsning eftersom man max får göra fyra handlingar på en runda. Händelsekortet som begränsade att man bara får göra två handlingar blev kanske lite konstigt, eftersom det då blir en tolkningsfråga.

Testade att Capitols fick fyra doomtrooper-kort, vilket också kommer att bli en standardregel. Då kände man att det gick att "slösa" kort istället för att sitta och suga på dom.

Det stod att man kunde köra vilka scenarion i vilken ordning som helst, men vissa var helt omöjliga för nya doomtroopers, som att skjuta bossar som hade 3 rustning (= fyra träffar på tre tärningar). Är det meningen att Legionen ska ha ett såpass stort övertag? Enda sättet folk hann att göra klart scenarion där de skulle ta sig från en punkt till en annan var genom att använda doomtrooper-kort som teleporterade eller fick dom att gå igenom väggar. Å andra sidan är spelet från 90-talet och man får bara acceptera total obalans.

Varför finns det en regel att en doomtrooper måste ha ett svärd, när alla har råd att köpa svärd och plasmapistol?

Efter vi spelat två scenarion - vi var tre deltagare - med mig som Legion-spelare hade jag 5 krediter medan de andra hade 1 och 0. Första uppdraget kunde de inte klara, för de skulle döda en person men i nästsista rundan drog jag ett event-kort så att en legionär teleporterade sig till valfri ruta. De hade noll chans att klara detta.

Det blev klart mycket mer köttigare när man hade nivå 3-4 (30+ poäng), vilket var roligare. En av mina höll dock på att dö redan första rundan. 50% chans att han överlevde från sista attacken.

Initiativsystemet gav balla intensiva stunder. Min gubbe hade definitivt dött om han inte fått agera före Legionen i nästföljande runda.

Jag måste specialbeställa fler tärningar. Varför är det bara tre av varje när man ibland ska slå uppåt 6 tärningar? Fem tärningar av vardera färg hade varit vettigt. Alternativet att jag bara har blanka tärningar istället och istället ritar ikoner på dom - vita, röda och svarta fyrkanter. På "5" och "6" skulle det då vara alla tre fyrkanterna med färgerna. Lägger en beställning direkt på detta.

Kommer göra nya korperations-brickor av femöresmynt som jag har hemma. Jag saknar några, framförallt för Brödraskapet.

Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Jag minns det som att det var en stor fördel att vara legionspelare i andra uppdraget, som väl är Eszoghoulen anfaller. Just eftersom det var svårt att klara och man inte hade tid att skjuta fiender och få poäng för det. Och att köpa fasskiftare var standard där.

Men det är en grej att uppdragen ska vara svåra, tror jag. Om inte spelarna tvingas samarbeta och ibland offra egen vinning för att klara uppdraget så skulle coop-biten falla och alla skulle sabba för varandra hela tiden. Just grejen att jag vill sabba för de andra men att det kan göra att vi misslyckas med uppdraget är ju en del av poängen.

Rickard

Urverk speldesign
Jag minns det som att det var en stor fördel att vara legionspelare i andra uppdraget, som väl är Eszoghoulen anfaller. Just eftersom det var svårt att klara och man inte hade tid att skjuta fiender och få poäng för det. Och att köpa fasskiftare var standard där.
Jag satte ihop en "sammanhängande" kampanj bestående av #3 Eliminera Centurionen, #2 Fångad och #7 Ödesporten. I sista delen upptäckte jag att man ska gå 53 rutor på sex rundor. Om man gör full förflyttning så hinner man bara gå 36 och behöver då 6 extrahandlingar för att ens komma till porten. Det är rätt bisarr scenariokonstruktion. För Fångad (med Ezoghoulen) så teleporterade en spelare en karaktär till slutbrickan ... och det blev mest antiklimax i hur enkelt scenariot klarades (eller ja, tre av fyra karaktärer lämnades bakom - och Eoghoulen fick teleportera sig redan första rundan).

Men det är en grej att uppdragen ska vara svåra, tror jag. Om inte spelarna tvingas samarbeta och ibland offra egen vinning för att klara uppdraget så skulle coop-biten falla och alla skulle sabba för varandra hela tiden. Just grejen att jag vill sabba för de andra men att det kan göra att vi misslyckas med uppdraget är ju en del av poängen.
Om man kör med att den som har mest poäng i slutet vinner, så är det en balansfråga att vilja sabba för den spelaren, men det går liksom inte så som scenariorna är konstruerade.

Men visst, jag har spelat en gång och då bara på tre personer, så egentligen är det för tidigt för att säga något. På ett sätt tycker jag faktiskt att det är charmigt med 90-talsobalans. Jag vet vad jag köpte. :)

McAber

Varulv
Det är ganska vedertaget att skippa uppdrag 2 ( Eszoghoulen anfaller). Där brukar Legionspelaren täppa till den giltitga utgången med gubbar. Sedan kommer Eszoghoulen och mosar så mycket han kan. Treleportrn och fasförskjutaren hjälper lite, men för de doomtroopers som inte har den är det tufft.

Rickard

Urverk speldesign
Jag måste specialbeställa fler tärningar. Varför är det bara tre av varje när man ibland ska slå uppåt 6 tärningar? Fem tärningar av vardera färg hade varit vettigt. Alternativet att jag bara har blanka tärningar istället och istället ritar ikoner på dom - vita, röda och svarta fyrkanter. På "5" och "6" skulle det då vara alla tre fyrkanterna med färgerna. Lägger en beställning direkt på detta.

Kommer göra nya korperations-brickor av femöresmynt som jag har hemma. Jag saknar några, framförallt för Brödraskapet.
Sagt och gjort. Jag blev lite lurad av bilderna på Alphaspel - det var foton av tre tärningar men det var bara en jag beställde, så blev lite snopen när jag öppnade paketet och såg bara fyra tärningar istället för 12. Borde ha läst texten bättre.

KampenOmCitadellet_dice.jpg