Nekromanti Kampen om Citadellet-hack en gång till!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Right, jag spelade D&D Castle Ravenloft-brädspelet på senaste knytkonventet, det var rätt kul. Vad jag förstår spelades "2:an" av det spelet på DanCon samtidigt.

I hyllan står Kampen om Citadellet, med horder av små plastgubbar, några kvadratiska golvplaner osv. Dessutom har jag listat ut hur man gör spelkort i datorn enkelt. Något som alltid har ställt sig på tvären i mitt spelhackande tidigare.

Låt oss diskutera hur man skall göra för att hacka om KoC efter modell av CR-brädspelet.

Huvuddrag

* Spelet handlar om att hjältarna samarbetar. De hemliga uppdragen kanske finns kvar i någon form, men kärnan är att man samarbetar.
* Ingen spelare sköter ensam om skurkarna, i stället sköter varje spelare om en mindre grupp av monster. Jag tror att man vill förskjuta det så att spelaren mittemot aktiverar monster under aktiv spelares tur. Pss halveras downtime.
* Det är fritt fram att hitta på nya spännande kort och sånt, det är väldigt enkelt att göra korten. PDF -> utskrift -> klipp -> kort+gamla magic-kort+kortkondom -> Awesome spelkort.

Matolo

Warrior
Wilper har varit en flitig skribent i den där postens motsvarighet på det här forumet: https://www.rollspel.nu/threads/46967Kampen%20om%20Citadellet%20coop.html

Det verkar som om Wilper snarare är ute efter en snabbare rotation av vem som styr monstren än en fullfjädrad coop-version. Skillnaden är väldigt distinkt: Om monster styrs av en annan spelare är det inte full-coop, utan fortfarande en typ av tävling där man vill sätta dit de andra (annars skulle monstren få ett oförsvarligt inkompetent uppträdande).

wilper

Stora skillnaden mot din version tror jag är att jag inte räds att stoppa in nya komponenter, framför allt nya kortlekar.

rjonas

Hero
Jag har funderat lite på det här. Även om det var länge sedan jag spelade Kampen. Hursomhelst är jag inte lite fascinerad av monsteralgoritmerna i Castel Ravenloft. Man kan köra så finurliga grejor med bara tre om-satser.

Så antingen skriver man monsterkort till alla monster som förekommer i Kampen eller så kan man göra så här...

Idén kommer ursprungligen från ett solorollspel som jag tyvärr glömt namnet på. Det var något kort och kärnfullt typ "Dread". I alla fall: Principen är att saker som är logiska borde inträffa. Men ibland händer något till synes ologiskt. Låt säga att man tittar på en necromutant och fastslår att mutanten borde kliva runt hörnet och skjuta på närmaste doomtrooper. Om man slår onormalt lågt på en tärning (typ 1 på 1T6) så inträffar istället något ologiskt. -Necromutanten kanske retirerar upp mot citadellet istället.

Okej. Man kan alltså spela spelledarlöst bara genom att ha regeln att varje enskilt monster gör vad den borde så vida man inte slår 1 på 1T6 för då gör den något annat logiskt. (Man kan nästla detta).

Man kan också definera fyra olika "SL-humör". Aggressiv, Slug, Avvaktande och Målinriktad. Säg att varje monster beter sig logiskt med tanke på SL-humöret. Om man slår 1 på 1T6 byter SL humör. En aggressiv SL stormar och pangar i första hand, en Slug SL gör kringgångar i första hand, en avvaktande SL inväntar förstärkningar i första hand och sist men inte minst en Målinriktad SL gör något logiskt med uppdraget som första hänsyn taget.

Vad sägs? Jag skulle vilja testa detta med Space Hulk. Ska försöka skaffa ett ex.

wilper

Mmm, det kan nog vara ett alternativ. Men att slå en tärning för varje monster lär vara en tidstjyv. Jag hade hoppats på att ha horder av necromutanter och styggelser på planen, hjältarna skall vada i fiender.

IF-sats-AI:n är verkligt elegant. Även om jag tror att den blir Line-of-sight baserad snarare än tile-baserad, spelplansbitarna är ju större, färre och mer komplexa i KoC.

Jag har en vag förhoppning om att kunna klämma in ett "Ge alla trupper inom LOS av lägre grad en order" till nefariten, så det tar hus i helvete när han kommer i spel. :)

rjonas

Hero
wilper said:
Mmm, det kan nog vara ett alternativ. Men att slå en tärning för varje monster lär vara en tidstjyv. Jag hade hoppats på att ha horder av necromutanter och styggelser på planen, hjältarna skall vada i fiender.
Man slår ett slag per speltur. Man ska kunna -nästan- lita på att AI:n är Aggressiv (och följer ett visst mönster) men AI:n kan byta humör (1 chans på 6) och bete sig överraskande Slugt.

Aggressiv: Monster rör sig mot närmaste fiende och attackerar.
Slug: Monster rör sig mot, och om möjligt, attackerar fiende med lägst hälsa.

Eller, det är ju specialtärningar i Kampen. Då kan man tänka sig att man väljer att AI:n är svart, röd eller vit d v s mer eller mindre pålitlig i sitt humör.

Man kan också ha en målinriktad AI (icke att förväxla med humöret målinriktad jag svamlade om ovan). Tänk dig att monster har olika mål och att de försöker uppnå sitt mål med enklaste medel:

* Märka doomtrooper. (Med detta mål kliver monster fram och skjuter på närmsta DT.)
* Skada doomtrooper. (Med detta mål försöker monster attackera DT med sin bästa attack).
* Döda doomtrooper. (Med detta mål försöker monster attackera de DT som kan dödas under draget),
* Överlev. (Med detta mål försöker monster undvika att ta skada på bästa sätt tills nästa runda.)
* Kommer inte på nåt mer för jag är alltför obekant med Kampen.

Man skapar ett antal kort med mål som man blandar och lägger i en hög. När AI:n gör sitt första drag drar man det översta kortet och därmed vet man vad AI:n prioriterar. Varje målkort har en tärningstyp; svart, röd eller vit. Innan varje AI-drag slår man tärningen och om man får * så drar man ett nytt målkort och blandar om de övriga korten. -Man kan ha ett DT-föremålskort som avslöjar vilket nästa målkort är, så att man kan få lite framförhållning. Olika mål kan vara olika stabila. "Skada" torde vara relativt stabilt (vitt) medan "Överlev" kan vara labilt (svart).

Matolo

Warrior
I mitt eget projekt av den här modellen har jag eliminerat behovet av tärning genom att skriva instruktionerna (ungefär vad ni kallar if-satser) till varje typ av fiende (en per färg) på händelsekorten, som ju dras varje runda.

Inspirerat av Arkham Horror, för övrigt. Den röviga biten är förstås att få förflyttningshandlingarna otvetydiga utan att också göra dem 1) taktiskt puckade eller 2) alltför förutsägbara.