Konrad Konvalj
Myrmidon
Det finns ju ett gäng med härliga krönikor att läsa här på wurrnu. Jag tänkte bjuda på en liten krönika på vad som händer i vårt senaste påfund [Kampen om...]
Det har snackats lite löst i i den här tråden.
Jag är ingen mästerskribent så det kan förekomma stavfel, fel på meningsuppbyggnad och liknande, men det går att leva med. Jag har inga direkta skills för skrivande heller, men jag tänkte att det kan vara kul att testa på lite.
[Kampen om...] är ett intrigtätt lir som inte riktigt har satt sig. Allt utspelar sig i ett random land som troligen kommer att döpas inom kort. Landet styrs av ätten Drake och under denne knug finns åtta Hertigar (mina pöbelhanar), som alla styr över sitt egna lilla hertigdöme. De kämpar alla att nå toppen och ta över konungens plats på tronen.
Spelupplägget som sådant ser ut så här i korta ordalag:
Spelträff 1
[Draget ur arslet så det kan finnas felaktigheter med namn och sådant. Lägger in nån spoiler också så att inte fel pöbelman får fel information. Kan nämnas att jag säkerligen missat en hel del, och att det kan förekomma snusk.]
De åtta Hertigarna är alla inbjudna på ett obetydligt bröllop mellan två lågadel, Morgonstierna och Vide. Det var månader sedan ett bröllop av dignitet ägde rum så man får ta det som bjuds helt enkelt. Ett tillfälle att träffas och samtala, dricka gott vin och knyta lite nya allianser är ju trots allt inte helt fel.
Lord Hastfer (Ess i rockärm) står för vinet på bröllopet och mjödet kommer från Lord Pegas (Information) bryggeri. Det är ett hett samtalsämne bland de åtta lorderna till en början. Är Hastfers fina viner ämnade att serveras på att bröllop av denna låga dignitet? Det är ju ett ypperligt vin, dyrt dessutom. Hade Vide verkligen råd med det eller har den gode adelsmannen spätt ut det delikata vinet från Hastfers gård? Lord Hastfer själv intygar om att det är äkta vara och som den kännare av rusdryck han är garanterar han även äktheten i Lord Clemens Pegas mjöd som även det serveras på bröllopet.
Förutom vin och mjöd avhandlas även skillnaden på kvalitativt lin kontra exklusivt siden. Lord Garpe (Kontakter) påstår att fru Vide bär en klänning från hans egna produktion. Det kanske inte är så värst mycket att skylta med, men i förbifarten nämner Garpe att Konung Drake har klätt om en hel del stolar, divaner och soffor i siden och det tyder till stor del på att Lord Garpe är hovleverantör av siden.
Lord Amon (Politik/Familj) som är ingift i ätten Drake hävdar annat. Konungen ogillar siden och föredrar strävt lin i sina möbler. Risken att glida av en divan och förlöjliga sig själv är inget Konungen är intresserad av. Lin skall det vara och ingen annan vid bordet har några invändningar mot detta. Lord Amon lär ju veta detta, han har säkerligen dinerat med Konungen på tu man hand vid ett flertal tillfällen och han om någon måste ju veta vad Konungen föredrar för klädsel på sina stolar.
Vilda diskussioner fortlöper hela kvällen och stämningen blir allt sämre ju senare det blir. Om det beror på att fruarna lämnats hemma vid, eller om det beror på inmundigandet av kopiösa mängder vin är en obesvarad fråga? Det är troligen en kombination, för mycket vin och ingen lady som kan hålla koll på vad som händer och sker.
Jeanique Sans Claudiette, Lord af huset Svin (Rikedom) tar med sig Rynak Hornbagge (Handel) på en kvällspromenad i månskenet. Om de pratar affärer eller endast njuter av varandras närhet viskas det om? Lord Varg [Militärmakt) drar sig undan tidigt för att inte på något vis riskera att missa omröstningen dagen därpå och den gamle Hodark Stålklippa (Karisma) somnar vid bordet.
En minnesvärd kväll för brudparet så klart, men för Hertigarnas del är det inte många minnen som finns kvar dagen efter...
Dagen därpå samlas Hertigarna för att rösta för eller emot (nån form av proposition har lagts fram av Lord Amon). Ärendet gäller en utbildnings avgift på 20.000 guldmynt (2 Rikedomsresurser), som sju av Hertigarna betalar årligen till Lord Varg. På Konungens order utbildar Lord Varg 100 milismän från vardera hertigdöme per år. Denna utbildning är inne i fas 3 och inom två år kommer de 100 milismännen att uppnå statusen av rekorderliga soldenärer. Den hutlösa summan på 20 loppor är något som gäckat de övriga lorderna i flera år, men det är inte förens nu de fått chansen att förändra lagen om välutbildad milis.
Alla utom Rynak och Jeanique närvarar. Kvällen innan talades det om att de båda var intresserade av att rösta för en förändring, men enligt Konungen har de redan lämnat in en varsin blank röst. Intresset att förändra var kanske inte så stort ändå?
Några timmar senare klubbas en förändring igenom. med 63% majoritet slopas milisträningen, och istället införs punktstöd med legosoldater på utvalda platser som behöver beskydd. Ingen kostnad för Lorderna, men de må likväl skicka iväg ett femtiotal väldrillade mannar till både Norrport och till Lord Pegas residens nere i sydväst. "Militärmannens" missnöje är stort så han reser genast hem till sitt emedan övriga Lorder beger sig av ner på Näktergalen för att fira med ett glas vin.
Några glas senare bjuder Lord Garpe in alla samlade på dovhjorts jakt helgen därpå. Det tages emot väldigt bra och även Jeaniqie som absolut inte kan tänkta sig att dräpa ett djur lovar att dyka upp. Mer vi flödar och kvällen är över innan den ens har börjat.
En vecka passerar med hemliga möten, lite tid med familjen, vinfyllor och sånt som hör till. Dovhjorts jakten krockar med handelsdagarna i Svångsjö, en marknadsplats i närheten av huvudstaden (fortfarande utan namn, men observera att marknadsplatsen vid sjön är döpt..). Lord Varg har inget intresse för boskap och dadlar så han beger sig själv av mot södern för att hålla Lord Garpe sällskap under jakten. All möda på att ordna fram ett tjog drevkarlar till varje Hertig är inte helt förjäves. I runda slängar 80 drevkarlar var är ju inte helt fel förutom att varenda dovhjort i trakten flyr fältet.
Övriga herrar beger sig av till marknaden för att köpa på sig sådant de behöver. Nya kontrakt skrivs, boskap byter ägare, järngruvor köps upp och spannmålslass skickas iväg på löpande band till de olika hertigdömena.
Jeanique flanerar runt och handlar boskap för enorma summor viskas det om. Vid hans sida går de ständiga följeslagarna Li´lipp med en bricka fylld av dadlar, och Lollo Minall med ett kluster av papilloner i koppel. Jeanique sägs vara ute efter ett smörberg som Lord Rynak lovat bjuda på i en avskiljd paviljong.
Lord Dag Hastfer säljer sitt omtyckta vin, Clemens stryker runt och spanar på bonnflickor, Hoadark handlar järnmalm och Lord Amon sitter inbegripen i djupa samtal med Konungen hela dagen.
Hela denna underbara helg i handelns tecken avslutas med ett tornerspel. Lord Draktand, en högadelsvåffla har lovat bort sin yngsta dotter Katritsia till vinnaren av tornerspelet så det finns lite blått blod att vinna om man är ogift. Nu är ju alla våra hertigar redan gift, men det finns ju ättlingar som alla vill vinna en vacker dams hand och förstärka faderns status bland både våfflor och pöbel.
Hodark Stålvinge (Stålklippa?) har hela tre ogifta söner som alla ställer upp i spelet. Det bettas hej vilt bland Hertigarna. Hastfer satsar en rejäl kosing på att den yngste sonen Klaus Vide är den förste att åka ut, men missar det med en hårsmån. Det var fina odds på Vide så ett glas rött är den ända medicinen för det hela. Hodark själv sätter tusentals guld på alla sina tre söner och som slutlig vinnare stod hans mellersta son Edark. 1 på 5 var oddsen för honom så det gav inte bara en bortgift son utan även en lite extra slant i stadskassan. (Givet avgjordes detta med att rulla 1T30 på de 30 deltagarna och min pöbelhane rullade in sin son turligt nog).
Pompa och ståt! Giftemål till vintern för Edark Stålklippa. Under kvällens festligheter talas det dock illa om Drakstens dotter. Lord Rynak´s bedårande fru Caryn berättar tydligt vad hon tycker. Draksten är något av en bespottad ätt så varför offra en så ståtlig son på en sådan dotter? Caryn må vara frispråkig av sig, men hormonerna gör ju sitt dom med. Sjunde månaden, nära nu för Lord Hornbagge som väntar på en arvinge. Förutom detta tyckande om Hodarks borgifte tycks Caryn kasta trånande blickar efter Lord Clemens Pegas som förnöjt sitter och blickar mot hennes växande mage..
Förutom Caryn Hornbagge, tidigare av ätten Falk finns även Hodark´s fru Alice Lilja på plats. Två kvinnor bland denna ansamling män gör saker och ting något lugnare tills de lämnat Näktergalens inre skänkrum. Hodark och Rynak tar sig iväg till ett avskiljt bås för att affära lite, Hastfer tackar för sig och beger sig av hemmåt, Jeanique är inte sen att följa efter så kvar lämnas Clemens Pegas.
Ensamhet är inget för Clemens så kort därpå är rummet fyllt av ungdomlig skönhet. En kyss och lite lek med kvinnor i lagom skör ålder lär ju inte nå ända hem till fru Dunkeld? Äh, vafalls. För mycket vin så det går bara inte att hejda det hela. Kvällen slutar med ett tråkigt avbrott när Lord Stålklippa och Lord Hornbagge återvänder till det hyrda rummet där de tidigare under kvällen lämnat kvar diverse pälsbrättade mantlar och liknande. Clememens må skyla sin lem, men skämmes gör han då inte. Lorderna återvänder efter detta hem till sina respektive fruar med många nya intryck och en hel del information som kan vara bra att ha i framtiden.
....
Det var allt det, eller vänta nu. Något mer hann vi väl allt med? Jorå.
Hastfer lämnade som sagt var strax innan Jeanique. Vandringen hem mot den flåtta tvåplansvillan är behaglig tills gläffsande och voffande hörs i bakhasorna. Lollo Manilla med Jeaniques fem papillioner är honom hack i häl. Någonstans längre ner efter gatan hörs flämtanden och stånkanden från Lord Jeanique. Hastfer väntar in den snuskigt rika lorden och antar att det handlar om vinavtalet de talade om tidigare under kvällen. Jeanique bjuder över Hastfer på ett glas rött i sin flotta villa, men inte för att tala om något arbetsrelaterat inte utan lite mer casual och mys. Hastfer känner sig inte riktigt manad att följa med den frodiga lorden hem på en nattfösare så de skiljs åt som vänner.
En sista liten vink från Jeanique är vad Hastfer ser och sedan hör han även att Jeanique nämner något gällande deras påtänkta avtal till sin munskänk Lil´Lipp. Detta får Hastfer att vända på klacken och skynda efter.
När Hastfer väl är ikapp är den frodige lorden redan inne på sin borggård. Hastfer följer efter och porten slås igen bakom honom. Jean-Pierre, en vakt med vältrimmad mustasch och en len hyn blinkar lätt åt Hastfer och går sedan in i sin lilla vaktkur. Lord Svin har lämnat ytterdörren på glänt och Hastfer tvekar länge och väl innan han följer efter in.
Tända ljus står utplacerade i den breda trappan som leder upp till övervåningen. En söt doft slår emot Hastfer så snart han kliver in över tröskeln, en brasa knastrar och sprakar någonstans och dov musik hörs från övervåningen. Hastfer ropar lite försynt men får inget svar, han följer ljusen upp för trappan och står plötsligt i Jeaniques sovrum. Lil´Lipp ber om att få ta Hastfers kappa och drar ut en stol åt honom. På bordet framför stolen står två glas rött serverat och klart, mittemot finns en divan placerad men ingen skymt av den gode lorden.
Hastfer tar sig en sipp av vinet och hör i samma stund lätta steg som trippar in i rummet. En sån syn! Jeanique sans Claudiette Lord av huset Svin, i all sin prakt. Iklädd någon form av skir kaftan med slitsade ben och en urringning utan dess like. Hans dallrande bröst är prydd med stora ringar i guld och en kraftig kedja löper emellan dem. Han doftar lavendel och honung lång väg och ser en aning in smord ut. Hastfer sätter vinet i vrångstrupen och försöker snabbt lämna byggnaden, men han är allt för dåsig av vinet. Är det förgiftat månne? Är det drömvin?
Hastfer hasar ner på stolen igen och Jeanique i all sin prakt lägger sig ner på divanen i en utmanande pose. Han klappar lätt i händerna och en mörkmuskig och inoljad man anländer från ingenstans. Mannen börjar sakteliga att massera Hastfers axlar samtidigt som han lågt mummlar "Zaahndroo". Vinet och massagen är på väg att söva Hastfer så det blir dåligt med affärer just denna kväll. Hastfer somnar in..
En ny dag gryr!
Hastfer vaknar upp av att något slickar på hans ben. Förskräckt hoppar han upp och det visar sig att han är spritt språngande naken. Jeaniques säng är det första han ser. Sidenlakan, fluffiga kuddar, himmlavåder av satin och allt sånt därnt. Han själv är inoljad i honung och det saknas något får han en känsla av, alltså det saknas något mer än kläderna. Det som slickat på hans ben fortsätter att slicka. En papillion, eller vafalls. Det är fem papillioner som slickar frenetiskt på Hastfers ben. Hastfer får panik, vad är det som hänt? Varför har jag gått med på detta..
Kort därpå är allt som vanligt. Hastfer tilldelas sina kläder som enligt Jeaniqie vädrats under natten. Honungen har gjort väl för hans hy och han har trots allt fått äran att sova i en skön säng hela natten. Som kaka på mosen har även Jeaniqie även skrivit på avtalet gällande en årlig leverans av vin från Hastfers vingård.
Vad gör man inte för att nå toppen undrar Hastfer. Några glas vin och en drömsk sömn i Jeaniques säng var väl ändå värt det? Den som lever får se. Hastfer tackar för sig och drar sig åter hem till sitt.
Jeanique sans Claudiette Lord av huset Svin, vinkar adjö med en papillion i sin famn. Han ler belåtet och hans munskänk Lil´Lipp fnittrar i bakgrunden.
Nya utmaningar väntar för Knugens utvalda. En ny väg skall byggas, men vem skall bekosta den? Kommer alla stödja förslaget eller kommer planerna om den nya stenvägen gå om intet?
Ett flertal andra viktiga saker skall avhandlas till veckan, fler hemligheter kommer att komma till kännedom, intrigen tätnar.
Det har snackats lite löst i i den här tråden.
Jag är ingen mästerskribent så det kan förekomma stavfel, fel på meningsuppbyggnad och liknande, men det går att leva med. Jag har inga direkta skills för skrivande heller, men jag tänkte att det kan vara kul att testa på lite.
[Kampen om...] är ett intrigtätt lir som inte riktigt har satt sig. Allt utspelar sig i ett random land som troligen kommer att döpas inom kort. Landet styrs av ätten Drake och under denne knug finns åtta Hertigar (mina pöbelhanar), som alla styr över sitt egna lilla hertigdöme. De kämpar alla att nå toppen och ta över konungens plats på tronen.
Spelupplägget som sådant ser ut så här i korta ordalag:
[Kampen om...]
Det finns 8 finesser; Rikedom, Politik/Familj, Karisma, Militärmakt, Handel, Information, Kontakter och Ess i rockärmen. Dessa finesser (måste så klart döpas om med tiden. Basse har myntat det hela och det låter bra så här tillsvidare, det duger åt mig) ger olika fördelar och resurser. Alla spelare dominerar 1 stycke finess och har ett värde på 15 i detta. Övriga 7 finesser sätts ett värde mellan 1-15 från ett pott av 40 poäng.
Rikedom
Ett mått på hur mycket cash du har.
• Köpa tjänster
• Köpa information
• Muta
• Hyra soldater, lönnmördare
• Köpa handelsvaror
• Inreda ditt palats
• Förlusta dig hos skökor
• Köpa ost
Kontakter
Ett mått på hur många sköna snubbar och snubbinnor du känner och litar på. Dina kontakter är lojala gentemot dig så länge ingen betalar mer än du. Blodsband är dock svårt att köpa.. Lite olika kontakter:
• Avskrap; uteliggare, tiggare, lodisar
• Knegare; Latrintömmare, tjänare, tjänstehjon, stalldräng, servitör, köksa, kock
• Hantverkare; Smed, snickare, murare
• Special; Vakter, Barder, Skökor, Värdshusvärdar, lönnmördare, tjuvar
• Lågadel
• Högadel
Handel
Det finns 5 kategorier; Tyg-Spannmål-Timmer-Boskap-Järn
• Råvarorna är bra att ha för att kunna förse trupper med hästar, vapen, kläder, husrum och mat
• Det går att tjäna pengar (Rikedom) på dom
• Det går att handla och byta med dom
• Det finns unika mer exklusiva varor så som; Vin, Gift, Ädelstenar och Dadlar där det kan tjänas ännu mer cash. Denna exklusiva vara är något man vill vara ensam om för annars får man dela på den årliga inkomsten med annan pöbelhane. Givet så tjänar man mer på att kränga Ädelstenar än Dadlar så klart.
Information
Ett mått på hur mycket du vet om övriga karaktärer, högadel, lågadel och deras hemligheter.
• Har koll på dina ärkefienders hemligheter
• Har koll på vem som sitter på olika råvaror
• Har koll på truppstorlekar
• Har koll på vem som är gift med vem
• Har koll på vem som sneligger
Militärmakt
Ett mått på dina avlönade trupper som alltid finns till förfogande. Ger även befolkningsbonusar. Mer soldenärer, milis och riddare i Hertigdömet ger mer befolkning.
• Med trupper kan du så klart ta makten med våld
• Hota dina fiender, tvinga dem att sälja Råvaror billigare, kräva att de röstar igenom just dina förslag som läggs fram för Knugen.
Karisma
Ett mått på hur folkligt kär du är, hur övrig adel ställer sig gentemot dig. Ett rätt politiskt lagt attribut.
• Ger dig förmånen att ha bra stöd av låg och högadel.
• Hjälper dig att kontrollera pöbeln vid eventuella katastrofer så som ful-skörd, boskapspest och så vidare
• En hög karisma ger dig bättre allianser från start, och så klart lättare att skapa bra kontakter under spel.
Politik/Familj
Ett mått på hur framgångsrik din ätt är rent politiskt och familjärt.
• Hur många ättlingar har du? Har du bara döttrar eller bastarder kanske det inte ser bra ut i framtiden. Ätten hänger på en skör tråd. Du behöver ju en arvinge
• Vem är din äldsta son gift med? En lågadel som ger dig ringa stöd eller en högvåffla med mycket makt?
• Ger dig fördelar vid röstningar och sådant, mer personliga röster än någon med dålig blodslinje så att säga.
Ess i rockärmen
Ger dig random saker som är bra att ha.
• Mer trupper
• Stöd från högadel
• Billigare råvaror
• Ett lusthus på gården
• Fri tillgång till ostlöpe
Dessa 8 attribut/finesser är alltså stommen för karaktären.
Mina pöbelmän har sedan fått sig en varsin fiende och en varsin frände. Fienden får man samarbeta med för att nå makten så länge man tjänar på det själv. Vill fienden ha hjälp med lite råvaror kommer det kösta, vill fienden ha lite extra trupper för att försvara gränsen mot stråtrövare kommer givet dåligt utbildad milis att skickas. Unt so weiter. Den frände man har är en sådan som man kan lita på till viss del. Det går ju inte att lita på någon, men så långt det går är det värt att ha en vän att luta sig tillbaka mot. För att få igenom sina förslag behöver man stöd från både adeln och folket. Det gör det viktigt att knyta kontakter med hög-& lågadel + övriga Hertigar så klart.
Mekaniken med röstning för och emot saker är ju så klart en viktig del i spelet. Förslag diskuteras och läggs fram till knugen (alltså, SL) och sedan röstas de igenom eller inte.
Det kan ju handla om precis vad som helst så som: Vägen mellan Svinagård och Drakfästet måste stenläggas.
• Det kommer att spara på transportvagnarna
• Det kommer gå snabbare att ta sig från plats A till B
• Det är ju status med bra vägar
Så klart kommer det kosta att ordna till vägen.
• Det kommer gå åt 10 Järn resurser
• Det kommer gå åt 5 Boskaps resurser
• Det kommer gå åt 5 Timmer resurser
• Det kommer behövas 1000 milis
Vem betalar vad? Vem vill offra det dyrbara järnet till detta vägbygge? Vem kan undvara milistrupper för att bygga en väg som Hertigen i fråga själv kommer att använda.
Detta kräver först rent spelmässigt att alla får lägga fram sina motförslag och åtgärder. Det fastställs vem som måste offra vad och sedan röstas det för eller emot.
Alla har sina personliga röster baserat på Politik/Familj. Sedan kommer det in röster från de adelshus man har någon son eller dotter ingift hos, röster dyker upp från allierade, någon köper röster från en velande adelsvåffla som ränker rösta blankt, någon hotar sig till lite röster och så vidare.
Alla pöbelhanar räknar samman hur många röster de lyckas skrapa ihop och sedan publiceras ett resultat räknat i % så att ingen får vetskap hur många röster de olika sidorna skrapat ihop. Vinner de som är för "nya vägen" kommer det bli av. Vinner de som är emot blir det inget vägbygge, men kanske något annat beroende på vad mina Hertigar kommit fram till. Det kanske blir en enklare reparation med fyllning av gröpper och liknande, men inget mer.
Knugen har såklart något form av veto här så vill jag ha en väg så tar jag mig en ny väg.
Utöver röstningen som är en rätt central del i spelandet finns inga regler än så länge. Det är jävligt flytande som det är nu, men med tiden så kommer nog det hela sätta sig rätt fint.
Vad mer finns att säga?
Jo, det finns 21 lågadelshus och 15 högadelshus att tillgå så det finns gott om roller att spela för mig som spelledare. Det kommer så klart handla mycket om hur väl man lyckas gifta bort sina ungar, vem man sluter sköna dealer med och vem man skickar iväg en lönnmördare mot för att stärka sin egna position. Jag funderar på om jag skall ge alla husen lite olika attribut på nått vis. Ett hus skulle kunna sitta på en hel del Timmer som resurs så vill man åt Timmer så får man så lov att handla av detta hus. Har man ingen vidare relation med huset bör det i så fall ställa till med diverse problem.
Resurserna: Timmer-Spannmål-Tyg-Järn-Boskap är alla värderade olika. Det är dyrare att köpa på sig Järn än Tyg, men du får ju en bättre avkastning på Järn i årsbasis så klart. Tanken är att det skall finnas 100 av varje råvara att tillgå i landet. När det är slut och fördelat mellan mina små minilorder kommer det ge många sköna beefar i spelet (inbillar jag mig?), sen kan det ju även skapa någon form av import/export från andra länder. Vet inte hur jag skall hantera det i nuläget, men det blir säkert bra. Men som sagt. 100 resurser av varje råvara. Från start har spelarna mellan 3-15 i råvarorna. Det kommer alltså gå rätt snabbt att få ut dessa råvaror om pöbelhanarna väljer att köpa på sig en del. Alla råvaror kommer så klart även behövas om man skall köpa på sig riddare/elitsoldater. En resurs med 25 elit behöver 1 råvara av varje så det är ju nått man behöver tänka på om man vill rusta sin dåliga armé (om man nu har psatsat dåligt med poäng på Militärmakt). Ett annat exempel gällande trupper är milisen. Köper du 150 milis måste du avsätta 1 Tyg, 1 Timmer och 1 Spannmål. Allt sånt därnt har en prislista och jämförelselista som man måste ha koll på men det är nog inte värt att jag yrar in mig på det som det ser ut nu...
Så. Är det någon som förstår?
Jag fortsätter att bajsa ur mig lite om själva "systemet"..
Det går att hyra sig en lönnmördare för att fimpa konkurrenter. Det finns en tabell för detta (tack för tips och ideér från Svarte Faraonen) och det kostar så klart resurser i form av cash. Har man bra kontakter känner man ju en pålitlig lönnmördare och på så vis kan man spara in lite slantar. Alternativt så har man Information om vem som är en pålitlig lönnmördare, och då är det lättare att välja rätt lönnmördare för rätt offer. Det kommer finnas 15-20 lönnmördare med olika styrkor och svagheter så ju mer info man har ju bättre är det. Det finns ingen garanti att man lyckas med sitt dåd, och det är så klart svårt som fan att fimpa en annan motspelare. Dock skall det inte vara omöjligt, men till en början hade jag tänkt att släktingar, allierade och liknande får styrka med först innan vi går in på att ta ihjäl pöbelhanarnas karaktärer.
Alla pöbelmän har 10 hemligheter som är av varierande karaktär. Dessa kommer så klart gå att få reda på via olika kanaler. Alltså, genom sina attribut och i spel. Allt kommer bygga på hållhakar och sådant. Att lägga fram en hemlighet i rätt tillfälle kommer kunna skada Hertigen så pass mycket att det ryker allianser till höger och vänster, stödet från folket minskar, fru lämnar, barnen tar avstånd och så vidare. Utöver dessa 10 hemligheter så finns det så klart 1 hemlighet som krossar hela huset och kommer den fram då är det nog lika bra att dra från landet eller ta sitt liv.
Så då var det nog alles. Det hela är ju draget ur arslet så det kan verka lite osammanhängande, men i mitt huvud ser det bra ut. Med tiden kanske det kommer se bra ut på papperet också men jag känner att det är en bit kvar innan dess.
Det finns 8 finesser; Rikedom, Politik/Familj, Karisma, Militärmakt, Handel, Information, Kontakter och Ess i rockärmen. Dessa finesser (måste så klart döpas om med tiden. Basse har myntat det hela och det låter bra så här tillsvidare, det duger åt mig) ger olika fördelar och resurser. Alla spelare dominerar 1 stycke finess och har ett värde på 15 i detta. Övriga 7 finesser sätts ett värde mellan 1-15 från ett pott av 40 poäng.
Rikedom
Ett mått på hur mycket cash du har.
• Köpa tjänster
• Köpa information
• Muta
• Hyra soldater, lönnmördare
• Köpa handelsvaror
• Inreda ditt palats
• Förlusta dig hos skökor
• Köpa ost
Kontakter
Ett mått på hur många sköna snubbar och snubbinnor du känner och litar på. Dina kontakter är lojala gentemot dig så länge ingen betalar mer än du. Blodsband är dock svårt att köpa.. Lite olika kontakter:
• Avskrap; uteliggare, tiggare, lodisar
• Knegare; Latrintömmare, tjänare, tjänstehjon, stalldräng, servitör, köksa, kock
• Hantverkare; Smed, snickare, murare
• Special; Vakter, Barder, Skökor, Värdshusvärdar, lönnmördare, tjuvar
• Lågadel
• Högadel
Handel
Det finns 5 kategorier; Tyg-Spannmål-Timmer-Boskap-Järn
• Råvarorna är bra att ha för att kunna förse trupper med hästar, vapen, kläder, husrum och mat
• Det går att tjäna pengar (Rikedom) på dom
• Det går att handla och byta med dom
• Det finns unika mer exklusiva varor så som; Vin, Gift, Ädelstenar och Dadlar där det kan tjänas ännu mer cash. Denna exklusiva vara är något man vill vara ensam om för annars får man dela på den årliga inkomsten med annan pöbelhane. Givet så tjänar man mer på att kränga Ädelstenar än Dadlar så klart.
Information
Ett mått på hur mycket du vet om övriga karaktärer, högadel, lågadel och deras hemligheter.
• Har koll på dina ärkefienders hemligheter
• Har koll på vem som sitter på olika råvaror
• Har koll på truppstorlekar
• Har koll på vem som är gift med vem
• Har koll på vem som sneligger
Militärmakt
Ett mått på dina avlönade trupper som alltid finns till förfogande. Ger även befolkningsbonusar. Mer soldenärer, milis och riddare i Hertigdömet ger mer befolkning.
• Med trupper kan du så klart ta makten med våld
• Hota dina fiender, tvinga dem att sälja Råvaror billigare, kräva att de röstar igenom just dina förslag som läggs fram för Knugen.
Karisma
Ett mått på hur folkligt kär du är, hur övrig adel ställer sig gentemot dig. Ett rätt politiskt lagt attribut.
• Ger dig förmånen att ha bra stöd av låg och högadel.
• Hjälper dig att kontrollera pöbeln vid eventuella katastrofer så som ful-skörd, boskapspest och så vidare
• En hög karisma ger dig bättre allianser från start, och så klart lättare att skapa bra kontakter under spel.
Politik/Familj
Ett mått på hur framgångsrik din ätt är rent politiskt och familjärt.
• Hur många ättlingar har du? Har du bara döttrar eller bastarder kanske det inte ser bra ut i framtiden. Ätten hänger på en skör tråd. Du behöver ju en arvinge
• Vem är din äldsta son gift med? En lågadel som ger dig ringa stöd eller en högvåffla med mycket makt?
• Ger dig fördelar vid röstningar och sådant, mer personliga röster än någon med dålig blodslinje så att säga.
Ess i rockärmen
Ger dig random saker som är bra att ha.
• Mer trupper
• Stöd från högadel
• Billigare råvaror
• Ett lusthus på gården
• Fri tillgång till ostlöpe
Dessa 8 attribut/finesser är alltså stommen för karaktären.
Mina pöbelmän har sedan fått sig en varsin fiende och en varsin frände. Fienden får man samarbeta med för att nå makten så länge man tjänar på det själv. Vill fienden ha hjälp med lite råvaror kommer det kösta, vill fienden ha lite extra trupper för att försvara gränsen mot stråtrövare kommer givet dåligt utbildad milis att skickas. Unt so weiter. Den frände man har är en sådan som man kan lita på till viss del. Det går ju inte att lita på någon, men så långt det går är det värt att ha en vän att luta sig tillbaka mot. För att få igenom sina förslag behöver man stöd från både adeln och folket. Det gör det viktigt att knyta kontakter med hög-& lågadel + övriga Hertigar så klart.
Mekaniken med röstning för och emot saker är ju så klart en viktig del i spelet. Förslag diskuteras och läggs fram till knugen (alltså, SL) och sedan röstas de igenom eller inte.
Det kan ju handla om precis vad som helst så som: Vägen mellan Svinagård och Drakfästet måste stenläggas.
• Det kommer att spara på transportvagnarna
• Det kommer gå snabbare att ta sig från plats A till B
• Det är ju status med bra vägar
Så klart kommer det kosta att ordna till vägen.
• Det kommer gå åt 10 Järn resurser
• Det kommer gå åt 5 Boskaps resurser
• Det kommer gå åt 5 Timmer resurser
• Det kommer behövas 1000 milis
Vem betalar vad? Vem vill offra det dyrbara järnet till detta vägbygge? Vem kan undvara milistrupper för att bygga en väg som Hertigen i fråga själv kommer att använda.
Detta kräver först rent spelmässigt att alla får lägga fram sina motförslag och åtgärder. Det fastställs vem som måste offra vad och sedan röstas det för eller emot.
Alla har sina personliga röster baserat på Politik/Familj. Sedan kommer det in röster från de adelshus man har någon son eller dotter ingift hos, röster dyker upp från allierade, någon köper röster från en velande adelsvåffla som ränker rösta blankt, någon hotar sig till lite röster och så vidare.
Alla pöbelhanar räknar samman hur många röster de lyckas skrapa ihop och sedan publiceras ett resultat räknat i % så att ingen får vetskap hur många röster de olika sidorna skrapat ihop. Vinner de som är för "nya vägen" kommer det bli av. Vinner de som är emot blir det inget vägbygge, men kanske något annat beroende på vad mina Hertigar kommit fram till. Det kanske blir en enklare reparation med fyllning av gröpper och liknande, men inget mer.
Knugen har såklart något form av veto här så vill jag ha en väg så tar jag mig en ny väg.
Utöver röstningen som är en rätt central del i spelandet finns inga regler än så länge. Det är jävligt flytande som det är nu, men med tiden så kommer nog det hela sätta sig rätt fint.
Vad mer finns att säga?
Jo, det finns 21 lågadelshus och 15 högadelshus att tillgå så det finns gott om roller att spela för mig som spelledare. Det kommer så klart handla mycket om hur väl man lyckas gifta bort sina ungar, vem man sluter sköna dealer med och vem man skickar iväg en lönnmördare mot för att stärka sin egna position. Jag funderar på om jag skall ge alla husen lite olika attribut på nått vis. Ett hus skulle kunna sitta på en hel del Timmer som resurs så vill man åt Timmer så får man så lov att handla av detta hus. Har man ingen vidare relation med huset bör det i så fall ställa till med diverse problem.
Resurserna: Timmer-Spannmål-Tyg-Järn-Boskap är alla värderade olika. Det är dyrare att köpa på sig Järn än Tyg, men du får ju en bättre avkastning på Järn i årsbasis så klart. Tanken är att det skall finnas 100 av varje råvara att tillgå i landet. När det är slut och fördelat mellan mina små minilorder kommer det ge många sköna beefar i spelet (inbillar jag mig?), sen kan det ju även skapa någon form av import/export från andra länder. Vet inte hur jag skall hantera det i nuläget, men det blir säkert bra. Men som sagt. 100 resurser av varje råvara. Från start har spelarna mellan 3-15 i råvarorna. Det kommer alltså gå rätt snabbt att få ut dessa råvaror om pöbelhanarna väljer att köpa på sig en del. Alla råvaror kommer så klart även behövas om man skall köpa på sig riddare/elitsoldater. En resurs med 25 elit behöver 1 råvara av varje så det är ju nått man behöver tänka på om man vill rusta sin dåliga armé (om man nu har psatsat dåligt med poäng på Militärmakt). Ett annat exempel gällande trupper är milisen. Köper du 150 milis måste du avsätta 1 Tyg, 1 Timmer och 1 Spannmål. Allt sånt därnt har en prislista och jämförelselista som man måste ha koll på men det är nog inte värt att jag yrar in mig på det som det ser ut nu...
Så. Är det någon som förstår?
Jag fortsätter att bajsa ur mig lite om själva "systemet"..
Det går att hyra sig en lönnmördare för att fimpa konkurrenter. Det finns en tabell för detta (tack för tips och ideér från Svarte Faraonen) och det kostar så klart resurser i form av cash. Har man bra kontakter känner man ju en pålitlig lönnmördare och på så vis kan man spara in lite slantar. Alternativt så har man Information om vem som är en pålitlig lönnmördare, och då är det lättare att välja rätt lönnmördare för rätt offer. Det kommer finnas 15-20 lönnmördare med olika styrkor och svagheter så ju mer info man har ju bättre är det. Det finns ingen garanti att man lyckas med sitt dåd, och det är så klart svårt som fan att fimpa en annan motspelare. Dock skall det inte vara omöjligt, men till en början hade jag tänkt att släktingar, allierade och liknande får styrka med först innan vi går in på att ta ihjäl pöbelhanarnas karaktärer.
Alla pöbelmän har 10 hemligheter som är av varierande karaktär. Dessa kommer så klart gå att få reda på via olika kanaler. Alltså, genom sina attribut och i spel. Allt kommer bygga på hållhakar och sådant. Att lägga fram en hemlighet i rätt tillfälle kommer kunna skada Hertigen så pass mycket att det ryker allianser till höger och vänster, stödet från folket minskar, fru lämnar, barnen tar avstånd och så vidare. Utöver dessa 10 hemligheter så finns det så klart 1 hemlighet som krossar hela huset och kommer den fram då är det nog lika bra att dra från landet eller ta sitt liv.
Så då var det nog alles. Det hela är ju draget ur arslet så det kan verka lite osammanhängande, men i mitt huvud ser det bra ut. Med tiden kanske det kommer se bra ut på papperet också men jag känner att det är en bit kvar innan dess.
Spelträff 1
[Draget ur arslet så det kan finnas felaktigheter med namn och sådant. Lägger in nån spoiler också så att inte fel pöbelman får fel information. Kan nämnas att jag säkerligen missat en hel del, och att det kan förekomma snusk.]
De åtta Hertigarna är alla inbjudna på ett obetydligt bröllop mellan två lågadel, Morgonstierna och Vide. Det var månader sedan ett bröllop av dignitet ägde rum så man får ta det som bjuds helt enkelt. Ett tillfälle att träffas och samtala, dricka gott vin och knyta lite nya allianser är ju trots allt inte helt fel.
Lord Hastfer (Ess i rockärm) står för vinet på bröllopet och mjödet kommer från Lord Pegas (Information) bryggeri. Det är ett hett samtalsämne bland de åtta lorderna till en början. Är Hastfers fina viner ämnade att serveras på att bröllop av denna låga dignitet? Det är ju ett ypperligt vin, dyrt dessutom. Hade Vide verkligen råd med det eller har den gode adelsmannen spätt ut det delikata vinet från Hastfers gård? Lord Hastfer själv intygar om att det är äkta vara och som den kännare av rusdryck han är garanterar han även äktheten i Lord Clemens Pegas mjöd som även det serveras på bröllopet.
Förutom vin och mjöd avhandlas även skillnaden på kvalitativt lin kontra exklusivt siden. Lord Garpe (Kontakter) påstår att fru Vide bär en klänning från hans egna produktion. Det kanske inte är så värst mycket att skylta med, men i förbifarten nämner Garpe att Konung Drake har klätt om en hel del stolar, divaner och soffor i siden och det tyder till stor del på att Lord Garpe är hovleverantör av siden.
Lord Amon (Politik/Familj) som är ingift i ätten Drake hävdar annat. Konungen ogillar siden och föredrar strävt lin i sina möbler. Risken att glida av en divan och förlöjliga sig själv är inget Konungen är intresserad av. Lin skall det vara och ingen annan vid bordet har några invändningar mot detta. Lord Amon lär ju veta detta, han har säkerligen dinerat med Konungen på tu man hand vid ett flertal tillfällen och han om någon måste ju veta vad Konungen föredrar för klädsel på sina stolar.
Vilda diskussioner fortlöper hela kvällen och stämningen blir allt sämre ju senare det blir. Om det beror på att fruarna lämnats hemma vid, eller om det beror på inmundigandet av kopiösa mängder vin är en obesvarad fråga? Det är troligen en kombination, för mycket vin och ingen lady som kan hålla koll på vad som händer och sker.
Jeanique Sans Claudiette, Lord af huset Svin (Rikedom) tar med sig Rynak Hornbagge (Handel) på en kvällspromenad i månskenet. Om de pratar affärer eller endast njuter av varandras närhet viskas det om? Lord Varg [Militärmakt) drar sig undan tidigt för att inte på något vis riskera att missa omröstningen dagen därpå och den gamle Hodark Stålklippa (Karisma) somnar vid bordet.
En minnesvärd kväll för brudparet så klart, men för Hertigarnas del är det inte många minnen som finns kvar dagen efter...
Dagen därpå samlas Hertigarna för att rösta för eller emot (nån form av proposition har lagts fram av Lord Amon). Ärendet gäller en utbildnings avgift på 20.000 guldmynt (2 Rikedomsresurser), som sju av Hertigarna betalar årligen till Lord Varg. På Konungens order utbildar Lord Varg 100 milismän från vardera hertigdöme per år. Denna utbildning är inne i fas 3 och inom två år kommer de 100 milismännen att uppnå statusen av rekorderliga soldenärer. Den hutlösa summan på 20 loppor är något som gäckat de övriga lorderna i flera år, men det är inte förens nu de fått chansen att förändra lagen om välutbildad milis.
Alla utom Rynak och Jeanique närvarar. Kvällen innan talades det om att de båda var intresserade av att rösta för en förändring, men enligt Konungen har de redan lämnat in en varsin blank röst. Intresset att förändra var kanske inte så stort ändå?
Några timmar senare klubbas en förändring igenom. med 63% majoritet slopas milisträningen, och istället införs punktstöd med legosoldater på utvalda platser som behöver beskydd. Ingen kostnad för Lorderna, men de må likväl skicka iväg ett femtiotal väldrillade mannar till både Norrport och till Lord Pegas residens nere i sydväst. "Militärmannens" missnöje är stort så han reser genast hem till sitt emedan övriga Lorder beger sig av ner på Näktergalen för att fira med ett glas vin.
Några glas senare bjuder Lord Garpe in alla samlade på dovhjorts jakt helgen därpå. Det tages emot väldigt bra och även Jeaniqie som absolut inte kan tänkta sig att dräpa ett djur lovar att dyka upp. Mer vi flödar och kvällen är över innan den ens har börjat.
En vecka passerar med hemliga möten, lite tid med familjen, vinfyllor och sånt som hör till. Dovhjorts jakten krockar med handelsdagarna i Svångsjö, en marknadsplats i närheten av huvudstaden (fortfarande utan namn, men observera att marknadsplatsen vid sjön är döpt..). Lord Varg har inget intresse för boskap och dadlar så han beger sig själv av mot södern för att hålla Lord Garpe sällskap under jakten. All möda på att ordna fram ett tjog drevkarlar till varje Hertig är inte helt förjäves. I runda slängar 80 drevkarlar var är ju inte helt fel förutom att varenda dovhjort i trakten flyr fältet.
Övriga herrar beger sig av till marknaden för att köpa på sig sådant de behöver. Nya kontrakt skrivs, boskap byter ägare, järngruvor köps upp och spannmålslass skickas iväg på löpande band till de olika hertigdömena.
Jeanique flanerar runt och handlar boskap för enorma summor viskas det om. Vid hans sida går de ständiga följeslagarna Li´lipp med en bricka fylld av dadlar, och Lollo Minall med ett kluster av papilloner i koppel. Jeanique sägs vara ute efter ett smörberg som Lord Rynak lovat bjuda på i en avskiljd paviljong.
Lord Dag Hastfer säljer sitt omtyckta vin, Clemens stryker runt och spanar på bonnflickor, Hoadark handlar järnmalm och Lord Amon sitter inbegripen i djupa samtal med Konungen hela dagen.
Hela denna underbara helg i handelns tecken avslutas med ett tornerspel. Lord Draktand, en högadelsvåffla har lovat bort sin yngsta dotter Katritsia till vinnaren av tornerspelet så det finns lite blått blod att vinna om man är ogift. Nu är ju alla våra hertigar redan gift, men det finns ju ättlingar som alla vill vinna en vacker dams hand och förstärka faderns status bland både våfflor och pöbel.
Hodark Stålvinge (Stålklippa?) har hela tre ogifta söner som alla ställer upp i spelet. Det bettas hej vilt bland Hertigarna. Hastfer satsar en rejäl kosing på att den yngste sonen Klaus Vide är den förste att åka ut, men missar det med en hårsmån. Det var fina odds på Vide så ett glas rött är den ända medicinen för det hela. Hodark själv sätter tusentals guld på alla sina tre söner och som slutlig vinnare stod hans mellersta son Edark. 1 på 5 var oddsen för honom så det gav inte bara en bortgift son utan även en lite extra slant i stadskassan. (Givet avgjordes detta med att rulla 1T30 på de 30 deltagarna och min pöbelhane rullade in sin son turligt nog).
Pompa och ståt! Giftemål till vintern för Edark Stålklippa. Under kvällens festligheter talas det dock illa om Drakstens dotter. Lord Rynak´s bedårande fru Caryn berättar tydligt vad hon tycker. Draksten är något av en bespottad ätt så varför offra en så ståtlig son på en sådan dotter? Caryn må vara frispråkig av sig, men hormonerna gör ju sitt dom med. Sjunde månaden, nära nu för Lord Hornbagge som väntar på en arvinge. Förutom detta tyckande om Hodarks borgifte tycks Caryn kasta trånande blickar efter Lord Clemens Pegas som förnöjt sitter och blickar mot hennes växande mage..
Förutom Caryn Hornbagge, tidigare av ätten Falk finns även Hodark´s fru Alice Lilja på plats. Två kvinnor bland denna ansamling män gör saker och ting något lugnare tills de lämnat Näktergalens inre skänkrum. Hodark och Rynak tar sig iväg till ett avskiljt bås för att affära lite, Hastfer tackar för sig och beger sig av hemmåt, Jeanique är inte sen att följa efter så kvar lämnas Clemens Pegas.
Ensamhet är inget för Clemens så kort därpå är rummet fyllt av ungdomlig skönhet. En kyss och lite lek med kvinnor i lagom skör ålder lär ju inte nå ända hem till fru Dunkeld? Äh, vafalls. För mycket vin så det går bara inte att hejda det hela. Kvällen slutar med ett tråkigt avbrott när Lord Stålklippa och Lord Hornbagge återvänder till det hyrda rummet där de tidigare under kvällen lämnat kvar diverse pälsbrättade mantlar och liknande. Clememens må skyla sin lem, men skämmes gör han då inte. Lorderna återvänder efter detta hem till sina respektive fruar med många nya intryck och en hel del information som kan vara bra att ha i framtiden.
....
Det var allt det, eller vänta nu. Något mer hann vi väl allt med? Jorå.
Hastfer lämnade som sagt var strax innan Jeanique. Vandringen hem mot den flåtta tvåplansvillan är behaglig tills gläffsande och voffande hörs i bakhasorna. Lollo Manilla med Jeaniques fem papillioner är honom hack i häl. Någonstans längre ner efter gatan hörs flämtanden och stånkanden från Lord Jeanique. Hastfer väntar in den snuskigt rika lorden och antar att det handlar om vinavtalet de talade om tidigare under kvällen. Jeanique bjuder över Hastfer på ett glas rött i sin flotta villa, men inte för att tala om något arbetsrelaterat inte utan lite mer casual och mys. Hastfer känner sig inte riktigt manad att följa med den frodiga lorden hem på en nattfösare så de skiljs åt som vänner.
En sista liten vink från Jeanique är vad Hastfer ser och sedan hör han även att Jeanique nämner något gällande deras påtänkta avtal till sin munskänk Lil´Lipp. Detta får Hastfer att vända på klacken och skynda efter.
När Hastfer väl är ikapp är den frodige lorden redan inne på sin borggård. Hastfer följer efter och porten slås igen bakom honom. Jean-Pierre, en vakt med vältrimmad mustasch och en len hyn blinkar lätt åt Hastfer och går sedan in i sin lilla vaktkur. Lord Svin har lämnat ytterdörren på glänt och Hastfer tvekar länge och väl innan han följer efter in.
Tända ljus står utplacerade i den breda trappan som leder upp till övervåningen. En söt doft slår emot Hastfer så snart han kliver in över tröskeln, en brasa knastrar och sprakar någonstans och dov musik hörs från övervåningen. Hastfer ropar lite försynt men får inget svar, han följer ljusen upp för trappan och står plötsligt i Jeaniques sovrum. Lil´Lipp ber om att få ta Hastfers kappa och drar ut en stol åt honom. På bordet framför stolen står två glas rött serverat och klart, mittemot finns en divan placerad men ingen skymt av den gode lorden.
Hastfer tar sig en sipp av vinet och hör i samma stund lätta steg som trippar in i rummet. En sån syn! Jeanique sans Claudiette Lord av huset Svin, i all sin prakt. Iklädd någon form av skir kaftan med slitsade ben och en urringning utan dess like. Hans dallrande bröst är prydd med stora ringar i guld och en kraftig kedja löper emellan dem. Han doftar lavendel och honung lång väg och ser en aning in smord ut. Hastfer sätter vinet i vrångstrupen och försöker snabbt lämna byggnaden, men han är allt för dåsig av vinet. Är det förgiftat månne? Är det drömvin?
Hastfer hasar ner på stolen igen och Jeanique i all sin prakt lägger sig ner på divanen i en utmanande pose. Han klappar lätt i händerna och en mörkmuskig och inoljad man anländer från ingenstans. Mannen börjar sakteliga att massera Hastfers axlar samtidigt som han lågt mummlar "Zaahndroo". Vinet och massagen är på väg att söva Hastfer så det blir dåligt med affärer just denna kväll. Hastfer somnar in..
En ny dag gryr!
Hastfer vaknar upp av att något slickar på hans ben. Förskräckt hoppar han upp och det visar sig att han är spritt språngande naken. Jeaniques säng är det första han ser. Sidenlakan, fluffiga kuddar, himmlavåder av satin och allt sånt därnt. Han själv är inoljad i honung och det saknas något får han en känsla av, alltså det saknas något mer än kläderna. Det som slickat på hans ben fortsätter att slicka. En papillion, eller vafalls. Det är fem papillioner som slickar frenetiskt på Hastfers ben. Hastfer får panik, vad är det som hänt? Varför har jag gått med på detta..
Kort därpå är allt som vanligt. Hastfer tilldelas sina kläder som enligt Jeaniqie vädrats under natten. Honungen har gjort väl för hans hy och han har trots allt fått äran att sova i en skön säng hela natten. Som kaka på mosen har även Jeaniqie även skrivit på avtalet gällande en årlig leverans av vin från Hastfers vingård.
Förutom vin kommer även ett tjog ynglingar att ingå i varje leverans. De skall vara blonda och späda enligt överenskommelsen. Denna del av avtalet är inte av godo om det kommer ut till övriga Hertigar som alla kämpar om Konungens plats.
Vad gör man inte för att nå toppen undrar Hastfer. Några glas vin och en drömsk sömn i Jeaniques säng var väl ändå värt det? Den som lever får se. Hastfer tackar för sig och drar sig åter hem till sitt.
Jeanique sans Claudiette Lord av huset Svin, vinkar adjö med en papillion i sin famn. Han ler belåtet och hans munskänk Lil´Lipp fnittrar i bakgrunden.
Jorå, visst saknades något på Hastfer. En gyllene lock från hans hårman, och en klase könshår. Men det räcker väl ändå inte? Kanske om man även har en avgjutning av Hastfers adelsring..
Nya utmaningar väntar för Knugens utvalda. En ny väg skall byggas, men vem skall bekosta den? Kommer alla stödja förslaget eller kommer planerna om den nya stenvägen gå om intet?
Ett flertal andra viktiga saker skall avhandlas till veckan, fler hemligheter kommer att komma till kännedom, intrigen tätnar.