Nekromanti Kampen om...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Kampen om...osten?

Basse said:
Okej, Kånkelman, nu tänker jag bidra lite.
Bra input Basse! Jag tänker nog sno åt mig en hel del gotta här, och ta bort en del av det brädspeliga.

Basenanji

Postd20modernist
Åh, vad jag hade gillat att få spela ett sånt lir.

Tror du att man skulle kunna köra något sådant här på forumet (=skulle du orka hålla i ett sånt lir)?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nu skall vi se här. Dags för lite Kånkelmania, spridda skurar av genialitet och galenskap. Troligen mest galenskap, men ur detta kanske det går att skapa det jag vill åt med hjälp av intresserade forumiter.

Finesserna
Jag använder mig av Basses finesser tillsvidare som ett arbetsnamn. Det skall finnas 8 stycken, en till varje karaktär. Den finess som man får från start dominerar man (eller hur Basse nu uttryckte sig). 20 (kanske mer eller mindre) finesspoäng pluppas ut på den utvalda finessen och sedan har pöbelhanen fritt val att spendera resten av poängen på övriga (eller samma finess).

1. Rikedom: Cash att köpa saker och tjänster för. Allt skall gå att köpa med Cash-resurserna enligt någon form av prislista som är under produktion.
2. Kontakter: Allt från dekadent latrintömmare till lönnmördare av rang går att välja i en lista med kontakter. Alla kontakter kostar olika många finesspoäng lite beroende på användningsområde och kvalitet.
3. Information: Alla kommer sitta på hemligheter av olika storlek. Minst en hemlighet är rejäl nog att stjälta hela kampanjen om den kommer upp i dagsljuset. Just den smutsiga hemligheten går inte att köpa för informations-finess-poäng, men övriga små hemligheter går att köpa loss. Annan användbar information skall också gå att köpa, exempel på det? Öh.. Hemliga gångar in till bostaden, vem ligger med vem, vart går Must Birger när han vill sänka en bärs och så vidare.
4. Trupper: Lite mer inriktat på vapenmakt än information. Vill man ha en duglig riddarmarskalk eller vaktkapten så får man köpa sig en sådan. Livvakter, soldater, vakter, legoknektar. Sånt som kan vara bra att ha för att pynta sitt eget fort så att inte övriga spelare vill skicka på en fullskalig attack och sänka hela ätten i sank. Den egna truppstorleken lär ju styras av Trupper på nått vis. x-antal finesspoäng ger x-antal dugliga soldater.
5. Familj: Här snackar vi familjens status. Med finesspoängen köper man på sig diverse söner och döttrar. En bra brorsa som kan ta över om man själv stupar kanske? Statusen skall också på nått vis vara bra för att få igenom sina tankar gentemot överlorden/knugen (Spelledaren). Måste nog klura mer på detta eller stryka den helt.
6. Ess i rockärmen: Lite av en utfyllnads finess känner jag, men i brist på annat får den vara kvar så länge. Ess i rockärmen-finessen innebär att man får möjlighet att komma åt saker och ting som övriga inte kan fixa från start. Tänkte mig en livmedikus som fixar biffen om man ligger på urinens brant (alltså, inför döden) eller så kanske man får tillgång till en slumptabell där man kan slå fram skumma saker som kan användas. Lite trix, fusk och mög lixom.
7. Karisma: För att lyckas kontrollera pöbeln och den lägre adeln måste man ha karisma. Har man folkets stöd är det lättare att få som man vill så karisman skall hjälpa till på traven där. Måste använda mig av någon form av folklig opinion eller så? Om det skall röstas för eller emot något så har den karismatiske ledaren ett försprång på nått vis.
8. Handelsvaror: Bättre namn på den finessen? Tanken är att alla adelshus eller vad det nu blir skall kunna exportera/importera saker och ting. Kanske göra sig en hacka på att bunkra en massa spannmål och sedan bränna spannmålet i trakten. Ett bra drag för att få in lite Cash-resurser lixom. Sen gillar jag ju feta handelsmän som försörjer sig på att kränga dyrbara ostar. Det är ju bra status på sånt!

Förslag? Förändringar? Tips och trix?

De åtta karaktärerna
Skall alla vara adelsmän/adelsdamer? Eller skall jag blanda och ge?
* 8 adelshus
* X-antal adelshus+Handelshus+Skattmästare+Stridspitt med bra truppstorlek+Släkt till knugen+Undre världens knug+Hantverkare av nått slag

Tankar om detta?

Resurshanteringen
Svarte Faraonen har en idé:
När du skickar en lönnmördare efter någon ska du spendera slå 1T6. Får du 1-3 misslyckas det, och det går att spåra till dig. På 4-6 väljer spelledaren: antingen funkade det, men med komplikationer som gör att du hamnar i hetluften, eller så drog sig mördaren ur innan något han hända. På 7+ gick det alldeles utmärkt.
Modifikationer: -1 per poäng social status målet har, +1 per Guld du spenderar.

Jag är sugen på att använda nått liknande. Det jag måste få in här är ju de olika finesserna.

Om vi använder oss av lönnmördaren som exempel:

Med guld/cash/slantar kan man anlita en lönnmördare. I "prislistan" finns det x-antal lönnmördare att hyra för ett kneg.

1-3 Misslyckas, det går att spåra till den som hyrde lönnmördaren.
4-6 Upp till spelledaren.
+7 Lyckas utan att det går att spåra tillbaka till den som hyr lönnmördaren.

+1 per Guld-resurs
-1 till -5 beroende på den sociala statusen.
0 Uteliggare
-1
-2
-3
-4
-5 Annan spelare
Summan av det hela blir då på ett ungefärt att man måste offra minst 6 Cash-resurser för att fimpa en motspelare utan att det går att spåra det hela tillbaka till en själv. Det låter rätt rimligt. För att garanterat lyckas så måste man alltså offra 11 resurser och det skall det ju inte vara värt. Kanske måste fila lite mer på det hela.

Förutom att man kan hyra en lönnmördare för Cash-resurserna skall man kunna anlita en lönnmördare med sina finesspoäng från Kontakter och Information.

Kontakter: Det skall alltså gå att köpa sig en lönnmördare från start om man offrar tillräckligt med finesspoäng från Kontakter. När man sedan skall använda honom får man nått + extra för att lyckas. Eller liknande?

Information: Genom att spendera diverse finesspoäng kan man köpa information om vilken lönnmördare som är mest skillad. Jag tänkte mig att jag gör en lista på ett gäng lönnmördare som är olika skillad och de har olika fördelar nackdelar. Så den som bara hostar upp cash kan få en skräp-lönnmördare som har en inbyggd negativ modifikation. Genom att ha information om detta så kan man undvika att köpa grisen i säcken.

Nu måste jag nog falla tillbaka lite och kika i mina anteckningar. Hugg tag i det som finns och jobba mä mäj!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Kampen om...[Kontakter]

Har blajjat ur mig ett första utkast på en lista med kontakter.

1 Tiggare
2 Tjänare
3 Knegare*
4 Hantverkare*
5 Lönnmördare, Informatör*, Spion
6 Legosoldat
7 Vakt
8 Gifthandlare
9 Vaktkapten
10 Lönnmördare, Informatör*, Spion
15 Lönnmördare, Informatör*, Spion
20 Lönnmördare, Informatör*, Spion

Tanken här är alltså att för 20 spänn får du en skicklig lönnmördare, informatör eller spion. Här snackar vi elit som ger en massa + på modifikationer och sådant så att det är värt varenda slant.

Slaskar du iväg 20 finesspoäng på tiggare får du ett tjog lojala tiggare ute på gatan. Troligen inte till någon nytta alls förutom att de kommer att suga ut dig totalt.

För 20 random finesspoäng får du: En lojal smed som du kan handla av till en bättre peng, en latrintömmare som tar hand om din avföring, en stalldräng som skor din häst, en lönnmördare av rätt ringa kvalitet och en spion som kan ge dig lite halvdassig info.

* Knegare: Stalldräng, Latrintömmare och så vidare
* Hantverkare: Smed, Snickare och så vidare
* Informatör: Bard, sköka, värdshusvärd, tjuv, präst och så vidare.

Det jag behöver nu är lite styrsel i Kontakterna. Lixom, vem vill offra 4 Kontakt-finess-poäng på en simpel smed? Vad tjänar man på det förutom en lojal frände.

Tankar på det:

Alla Kontakter borde funka som informatörer så länge det inte är någon specialkontakt så som lönnmördare eller giftmånglare. Jag känner att jag vill utöka listan en aning så att det skiljer mer på att köpa sig en lojal vakt och en vaktkapten. Nu är det lite same same och det är ju inte så frescht.

Andra fördelar med att köpa Sme-Edvin för 4 spänn kanske kan vara att karaktären Sme-Edvin för alltid ägs och styrs av den som köpt honom så länge ingen annan bjuder mer. Dock så måste det ju först finnas nått form av värde i att äga Sme-Edvin. Vad gör jag med honom?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Kampen om...[Kontakter]

Jag slaskar vidare i hopp om lite goda tips och trix från begåvade forumiter.

Såpp.

Nu finns det diverse listor för hur många trupper varje snubbe får genom att psatsa sina FP på Trupper.

1. 1T10
2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19
20. 600

Alltså, det kommer att skilja rätt mycket ty en snubbe kommer att ha 600 mannar (av blandad kvalitet, vi snackar inte 600 tungt rustade riddare här inte), och om det är någon sate som väljer att slopa Trupperna helt och satsa 1 ynka FP får denne leva med en liten livvakts styrka på 1-10 pers.

Är det balanserat? Troligen lär ingen kunna svara på det och det behöver ju inte vara balanserat heller för den delen, men det kanske finns någon som har bra skills i att uppskatta om det känns fresht eller inte.

Tanken sedan är ju att det skall gå att köpa fler trupper med Cash-resursen. Frågan är då hur mycket man bör få per satsad Rikedom´s FP?

1FP Pöbel 125 enheter
2FP Milis 100 enheter
3FP Legosoldater 75 enheter
4FP Tränade soldater 50 enheter
5FP Elit 25 enheter

Känns det okay?

Exempelvis:

En av mina pöbelmän har 20FP i trupper. Det ger 600 man utöver det offrar han 10 av sina Rikedoms FP på att köpa 500 extra enheter av milis. 2FP=100milisx5=10FP=500milis.

Vad detta ger har jag ännu ingen aning om....Men det är ju bra att ha trupper utifall det blir en drabbning någon gång under kampen om vad det nu är.

Kampen om... skall ju i första hand handla om att knyta allianser och röva varandra i ryggen. Intrigspelandet är ju det som kommer att ligga i fokus så trupperna är inte något som kommer vara ett delikat problem så här i början, men det måste ju finnas nått bra med det.

Jag har någon tanke på ett yttre hot mot kronan eller vad vi nu snackar om. Ett grannland som är sugen på att plöja över hela skiten så att säga. På det viset kan kungen? (Spelledaren) kräva att hans adelsminions (pöbelmännen) skall undvara trupper till frontlinjen. Laxar man upp en stark trupp vinner man ju bra cred hos knugen och då finns det plötsligt en fördel att ha mycket trupper.

johoohno

Warrior
Basenanji said:
Åh, vad jag hade gillat att få spela ett sånt lir.

Tror du att man skulle kunna köra något sådant här på forumet (=skulle du orka hålla i ett sånt lir)?
Jo, det skulle säkert gå att köra på formuet, men jag har inte riktigt den tid jag hade för tio femton år sedan. Men reglerna är väl nu att betrakta som open source så ta vad som är intressant och använd det hur ni vill.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har lite erfarenheter av politiska spel som jag kan dela med mig av:

1. Ha självmotiverade karaktärer. Du som spelledare skall inte behöva pusha någon till någonting alls, låt folk ha mål som "Jag vill bli kung" som de kan jobba mot. Om de bara sitter där och är "Så vad händer nu?" så är det deras eget jävla fel.

2. Ha en lista på minst 50 karaktärer som du har namn och motivationer för. Det låter kanske mycket men det är bare-ass minimum för början av kampanjen. Saker som att casta karaktärerna med bilder kan hjälpa här. Räkna med att den här listan växer, och snabbt.

3. Om någon är den brutala politikern som sparkar in in dörrarna och börjar mörda alla i hovet så är det fantastiskt! Det kanske verkar som om den här spelaren inte bidrar till politiken men det är ett misstag att tänka på det så. Alla andra kommer antingen dra upp sina kjolar och fly från hovet för att börja konspirera mot den nya kungen eller så kommer de omedelbart alliera sig med den nya kungen och sedan antingen verkligen backa honom eller underminera honom från insidan.

4. Spelaran måste vara beredda på att de kommer kunna förlora, antagligen mot en annan spelare. En annan spelara komemr döda deras allierade, ta över deras slott, våldta deras fru och sälja deras barn till slavhandlare. Och när de slutligen dör kommer han att dansa på deras grav. Om dina spelare blir arga på grund av sånt så kommer det att bli obekvämt runt bordet.

5. Du måste räkna med att karaktärerna är bättre än spelarna. Om en spelare skall vara en förförare låt honom förföra folk även om han är en stammande tjur i verkligheten. Super smarta karaktärer skall få tips på vad de kan göra även om spelaren inte tänker på de sakerna själv.

Konrad Konvalj

Myrmidon
God45 said:
Jag har lite erfarenheter av politiska spel som jag kan dela med mig av:

1. Ha självmotiverade karaktärer. Du som spelledare skall inte behöva pusha någon till någonting alls, låt folk ha mål som "Jag vill bli kung" som de kan jobba mot. Om de bara sitter där och är "Så vad händer nu?" så är det deras eget jävla fel.

2. Ha en lista på minst 50 karaktärer som du har namn och motivationer för. Det låter kanske mycket men det är bare-ass minimum för början av kampanjen. Saker som att casta karaktärerna med bilder kan hjälpa här. Räkna med att den här listan växer, och snabbt.

3. Om någon är den brutala politikern som sparkar in in dörrarna och börjar mörda alla i hovet så är det fantastiskt! Det kanske verkar som om den här spelaren inte bidrar till politiken men det är ett misstag att tänka på det så. Alla andra kommer antingen dra upp sina kjolar och fly från hovet för att börja konspirera mot den nya kungen eller så kommer de omedelbart alliera sig med den nya kungen och sedan antingen verkligen backa honom eller underminera honom från insidan.

4. Spelaran måste vara beredda på att de kommer kunna förlora, antagligen mot en annan spelare. En annan spelara komemr döda deras allierade, ta över deras slott, våldta deras fru och sälja deras barn till slavhandlare. Och när de slutligen dör kommer han att dansa på deras grav. Om dina spelare blir arga på grund av sånt så kommer det att bli obekvämt runt bordet.

5. Du måste räkna med att karaktärerna är bättre än spelarna. Om en spelare skall vara en förförare låt honom förföra folk även om han är en stammande tjur i verkligheten. Super smarta karaktärer skall få tips på vad de kan göra även om spelaren inte tänker på de sakerna själv.
Check. Allt detta är klart på ett ungefärt.

Det börjar ta form och nästan alla pöbelhanar är färdiga med sina karaktärer.