Re: Kampen om...[Kontakter]
Har blajjat ur mig ett första utkast på en lista med kontakter.
1 Tiggare
2 Tjänare
3 Knegare*
4 Hantverkare*
5 Lönnmördare, Informatör*, Spion
6 Legosoldat
7 Vakt
8 Gifthandlare
9 Vaktkapten
10 Lönnmördare, Informatör*, Spion
15 Lönnmördare, Informatör*, Spion
20 Lönnmördare, Informatör*, Spion
Tanken här är alltså att för 20 spänn får du en skicklig lönnmördare, informatör eller spion. Här snackar vi elit som ger en massa + på modifikationer och sådant så att det är värt varenda slant.
Slaskar du iväg 20 finesspoäng på tiggare får du ett tjog lojala tiggare ute på gatan. Troligen inte till någon nytta alls förutom att de kommer att suga ut dig totalt.
För 20 random finesspoäng får du: En lojal smed som du kan handla av till en bättre peng, en latrintömmare som tar hand om din avföring, en stalldräng som skor din häst, en lönnmördare av rätt ringa kvalitet och en spion som kan ge dig lite halvdassig info.
* Knegare: Stalldräng, Latrintömmare och så vidare
* Hantverkare: Smed, Snickare och så vidare
* Informatör: Bard, sköka, värdshusvärd, tjuv, präst och så vidare.
Det jag behöver nu är lite styrsel i Kontakterna. Lixom, vem vill offra 4 Kontakt-finess-poäng på en simpel smed? Vad tjänar man på det förutom en lojal frände.
Tankar på det:
Alla Kontakter borde funka som informatörer så länge det inte är någon specialkontakt så som lönnmördare eller giftmånglare. Jag känner att jag vill utöka listan en aning så att det skiljer mer på att köpa sig en lojal vakt och en vaktkapten. Nu är det lite same same och det är ju inte så frescht.
Andra fördelar med att köpa Sme-Edvin för 4 spänn kanske kan vara att karaktären Sme-Edvin för alltid ägs och styrs av den som köpt honom så länge ingen annan bjuder mer. Dock så måste det ju först finnas nått form av värde i att äga Sme-Edvin. Vad gör jag med honom?