Nekromanti Kampsport

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag kom på en sak, det är typ bara nördar som håller på med kampsport. Och några degenerade gangstersnubbar som håller på med typ Ultimate Fighting.

Varför är det så? En gång i tiden var det ju häftigt med karate (i dyningarna efter Karate Kid* åtminstone).

- Vulf

<font size="1"> * för övrigt åttiotalets bästa film </font size>

Marcus J

Hero
Där jag kommer ifrån så är det inga nördar som håller på med kampsport. jag känner en del som har pysslat med karate men ingen av dem har hållit på med rollspel (iallafall i någon större utsträckning).

Så jag får nog säga att jag inte alls känner igen att det bara skulle vara nördar som sysslar med kampsport.

/Marcus

Ulfgeir

Swashbuckler
Vill nog påstå att du har märkliga referenspunkter i sådana fall om vilka som utövar kampsport. Fast nu för tiden är det väl olika extremsporter (bergsklättring, dykning etc) som är de häftiga sporterna.

Och vad det är för folk som spelar fotboll skall vi inte ens tala om. :gremtongue: Faktum är att helst skall den eländiga sporten förpassas till samma glömska som bandy.

/Ulfgeir

Pom

Swashbuckler
Jag har ingen koll alls på kampsportsvärlden, så jag kan inte säga någonting om hur stor andel kampsportare som är nördar i rollspelsbemärkelse.

Men de rollspelare jag spelar mest regelbundet med har en hög andel kampsportare.

Min mest aktiva spelgrupp på 5 personer innehåller 2 som sysslat en del med olika kampsporter och 1 som åtminstone hållit på med aikido.

Det är regel snarare än undantag att åtminstone någon i de små spelgrupper (3-5 pers) som jag föredrar är kampsportare.

T o m i min spelgrupp med mellanstadieflickor finns åtminstone 1 som tränar karate regelbundet.

Jag vet inte om det beror på att rollspelsnördar gärna sysslar med kampsport eller om det rent allmänt är rätt många i de socioekonomiska grupperna (vilka nu de är) som kampsportar.

Nidbilden av en nörd som fysiskt klen och halvmobbad kan ju ge vid handen att en sådan person gärna söker sig till någon "exotisk" genväg till fysisk förmåga och självförtroende. Men min erfarenhet är att den nidbilden är just en nidbild.

Sammantaget: jo, en hel del rollspelare kampsportar, men det kan gott tänkas att rätt många andra också gör det.

Rising

Vila i frid
Varför är det så?
För att det kommer från japan/de delar av asien som man kan förväxla med japan. Japan idag är typ vad Tyskland var på åttiotalet. Det är liksom ett dåligt land som folk fått för sig är bra.

"Samurai, samurai, does your blood run cold?"

Egentligen är japan bara ett enda stort studentspex. Och det är ju bara nördar som gillar sånt.

PS. Alla balla katter är förstås russomaner.

/Riz

Demiurg

Warrior
Re: Kampsport o Ryssland

Alla balla katter är förstås russomaner.
Självklart, och det är därför man som kombinerad russoman och kampsportsnörd sysslar med Система.

Marcus J

Hero
Jag kanske inte känner dem. Sen så kanske jag inte vet att de har sysslat/sysslar med kampsport.

Rent spontant så kan jag inte säga att någon som bor här i trakten som jag har spelat rollspel med har hållit på med kampsport vilket jag däremot kan med flera som jag inte spelat rollspel med(puh, lång mening).

Eftersom vi saknar en rollspelsbutik på orten så är det inte så ofta som man träffar rollspelare som man inte känner sedan tidigare.

/Marcus med Nightwish i öronen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ni missförstår mig

Det var inte så att jag frågade om kampsportare var nördar. Det konstaterade jag. Frågan var varför det bara är nördar som pysslar med kampsport. Och Risings teori kan man ju som vanligt avfärda.

Handlar det månne om någon sorts längtan om att bli den där snygge, högt sparkande killen, och att få ge igen på sina plågoandar från mellanstadiet?*

Drivs kampsportsnördarna av samma sak som drev Ghyslain Raza att slå på videokameran den där ödesdigra dagen?

Eller är det som Rising säger? Att folk får en kick av att tala om att de håller på med en sport vars namn inte kan förstås av någon som inte är nippofil och redan invigd? Är det orientens riddarmystik som spökar? Är det naiviteten i den påstådda ödmjukheten och graden av "fair play" som omhuldar de asiatiska kampsporterna som lockar?

Nördigt är det i varje fall.

- Vulf

* <font size="1"> Och nej, jag försöker inte humorisera mobbing och på så sätt skaffa billiga poänger. Jag vill också ge igen på mina plågoandar från mellanstadiet. För att inte tala om högstadiet *ryser* </font size>

[H2O]

Veteran
Re: Ni missförstår mig

Nej, det är helt enkelt otroligt roligt att vifta med japanska svärd :gremlaugh:

Men jag håller med om att rollspelare och dylikt pack :)gremgrin:) verkar vanligt i kampsportskretsar.

w176

Förlorad dotter
En av mina sensei brukar förklara varför hon började jujutsu med "Hon inte kunde spela fotboll och balett inte var något för henne". Det ligger väldigt mycket i det. Normala människor blir inte mobbade och får andra med och spela fotboll och resten börjar med skumma saker, vilket brukar resultera i att just kampsport hat extremt hög procentandel akademiker.

Dessutom m passar budo nördmentaliteten, (förutom att många kampsporten är kramsporter som till låter tafsade då), med fokus koncentration och efteråt fokus på vad man gör, samt att bara ha enskild prestation att oroa sig för. Gör du något dåligt så pajar du inte för ett helt fotbollslag.

Mangel

Veteran
Vänd på det

I min klubb (thaiboxning) är det ett 50-tal pers från olika kön och bakgrunder.
Två personer, mig själv inräknad, är dessutom rollspelande nördar. Utöver det finns där två datorspelande nördar.
Så är igentligen fyra av ca 50 en ovanligt stor andel av en grupp människor, när deras gemensamma intresse endast är något som stämplats av andra som nördigt?
Dessutom är vi två rollsperare en del av dem i tävlingsgruppen, och det är, i mina ögon då förbi "jag kan i alla fall sparka högre än mina populära handbollsspelande kamrater" -teorin.
Kampsporten är helt enkelt ett intresse som alla andra, i mitt fall starkare än rollspelshobbyn.

En annan sak som jag kom att tänka på för ett par månader sen var att sen mellanstadiet har jag haft en mardröm där jag har varit tvungen att ta till våld för att klara mig men hur hårt jag än slagit den andre har mina slag alltid varit för klena och sen har jag åkt på däng, minst sagt.
Då jag (underligt nog) inte reflekterat över sambandet mellan kampsporten och drömmen måste det vara något undermedvetet. Och ALLA rollspelare jag känner anser sig vara smartare eller bättre socialt begåvade än alla andra eller dyligt, så kanske rollspelare ofta blir förtjusta i tanken att vara bättre än genomsnittsmänniskan på något sätt pga sina coola rollspelskaraktärer, en undermedveten bättre fantasibild av sig själv som de odlat i otaliga kampanjer.

Ber om ursäkt för ett något svamligt inlägg, jag är inte nykter för fem öre, det inkluderar också stavfel och sånt.

Olle Linge

Snigel

Att folk får en kick av att tala om att de håller på med en sport vars namn inte kan förstås av någon som inte är nippofil och redan invigd?
Så fan heller :gremlaugh: Jag är urless på att behöva förklara vad tai chi är: nej, det är inte parkgymnastik, nej, det handlar inte om magi, nej, det är inte samma sak som karate. När jag var i Frankrike så hade folk mycket bättre koll. Man behövde inte berätta för dem. I början kanske det är en kick att berätta om något ingen annan känner till, men i längden är det bara tradigt. Det kanske gäller tai chi chuan mer än många andra stilar, eftersom det inte räcker med att folk är okunniga, de har dessutom fel för det mesta :gremsmile:

Är det orientens riddarmystik som spökar?
Riddare och riddare vet jag inte, men nog kan det vara ett allmänt intresse för orienten. Men det är väl inte extremt nördigt att vara intresserad av det, eller det kanske är? Jag tror å andra sidan att de flesta som tränar inte gör det på grund av ett genuint intresse för ursprungsregionen, men så är det i alla fall delvis för mig.

[H2O]

Veteran

[ QUOTE ]
Jag tror å andra sidan att de flesta som tränar inte gör det på grund av ett genuint intresse för ursprungsregionen, men så är det i alla fall delvis för mig.

[/ QUOTE ]
Fast det tror jag beror abnormt mycket på vilken kampsport det är frågan om. De flesta (alla?) jag tränar med har ett mycket stort Japan-intresse.

Olle Linge

Snigel

Fast det tror jag beror abnormt mycket på vilken kampsport det är frågan om. De flesta (alla?) jag tränar med har ett mycket stort Japan-intresse.
Så sant som det var sagt. Men jag tror att det skiljer åt. För att testa min hypotes kan vi jämföra Iaido och Kendo. Jag tippar (helt ovetandes) på att det är viktigare med japanintresse i Iaido. Om man tar bort det finns det liksom inte så mycket kvar. Så är det förstås med mycket, men det är nog olika från stil till stil, precis som du säger.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Yeah, that sounds about right. [ANT]

”För att testa min hypotes kan vi jämföra Iaido och Kendo. Jag tippar (helt ovetandes) på att det är viktigare med japanintresse i Iaido.”

Som en smula mer vetandes så kan jag ju påpeka att det där stämmer alldeles utmärkt i åtminstone just den där jämförelsen. Hell, Kendo finns det ju t.o.m folk som tränar för motionens skull. :gremsuck: :gremgrin:

Arfert

Facit
Tja, vet inte om det är så.. beror väl på var man bor, vilka kretsar man umgås i osv... Hemma hos mig (söder-FÖRORT i Stockholm) är det KNAPPAST nördar (i traditionell betydelse) som ägnar sig åt kampsport i alla fall, utan mest invandrarkillar som aldrig hört talas om rollspel osv (utom möjligen på Playstation), eller ägnar sig åt andra nörd-aktiviteter..

Marukusu

Hero
A new power is Rising!

"Alla balla katter är förstås russomaner."

Håhåhå, tänka sig... att russomanin har blivit erkänd.
Snart, när russomanernas skara växt sig tillräckligt stor, är kapitalisternas tid ute och den drömmande Stalin skall återigen vakna ur sin dvala under Kreml och då skall en ny era av statlig kontroll och femårsplaner leda mänskligheten till välgång!

- Tоварищ Даниэл, Ph'nglui mgwl'nafh Stalin Kreml wgah'naglfhtagn!