Kan ChatGPT slå 1d100?

kloptok

Pensionerad astrolog
Seriously? En en-på-miljonen-grej inträffade på första försöket, i en situation där vi vet att AIn inte nödvändigtvis rapporterar sakernas tillstånd, och din slutsats är att det säkert var en tillfällighet?

Antar att det var ännu mer tillfälligheter här, och det finns ingen anledning att tro att den säger 29 även nästa gång (däremot är det förstås jätteintressant att den byter från 28 till 29)?

View attachment 21538
Jag har alltså bara pratat om vad ChatGPT kan göra, som var ämnet för denna tråden. Gemini tror jag inte kör någon kod (det är oavsett inte relevant i denna tråd). Och att blev just 28 en gång när ChatGPT körde kod får nog ses som ett sammanträffande. Jag har inte råkat ut för det en enda gång såvitt jag kan komma ihåg.

Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Precis som Kloptok säger, och som jag förklarat i tidigare inlägg:

ChatGPT = modeller (så som GPT-4o, o1) + verktyg (så som möjlighet att köra Pythonkod, läsa PDF:er, eller söka på internet).

ChatGPT är, som jag visade i mitt första inlägg, kapabel att skapa och exekvera kod.

Nu har jag inte sagt ett ord om Claude, men eftersom det kom upp: Claude är på samma sätt en samling modeller och verktyg. Och bland dessa verktyg ingår ”Analysis tool”, som kan köra kod.

View attachment 21530
Den här metoden funkar bra för mig i ChatGPT. Roligt att det tar en liten stund för den att få fram talet. Måste den skriva ny kod varje gång eller kan man be den att köra samma kod flera gånger?

Tant Ragnar

Gamle usling
Den här metoden funkar bra för mig i ChatGPT. Roligt att det tar en liten stund för den att få fram talet. Måste den skriva ny kod varje gång eller kan man be den att köra samma kod flera gånger?
Viss fördröjning kommer nog via automatik i och med att din telefon behöver prata med någon cloudserver. Eventuellt kan lite prompt engineering vara behjälplig:

1734617739306.png

Tant Ragnar

Gamle usling
Den specifika chatten levererar slumptal på c:a 2-3 sekunder. Notera att ”roll 100” inte kommer att betyda något för ChatGPT om du stänger ner den chatten och öppnar en ny.

clarence redd

FrostByte Books
Ja och nej. Den är mer precist randomiserad. Den är exakt lika mycket (nämligen noll) "true randomness", eftersom den är helt determinerad på samma vis som våra tärningsslag.

Genuin slump kan man bara uppnå med kvantfenomen, vilket vi också gör på mitt jobb (vi re-seedar om med en slumpgenerator som går på atomärt sönderfall, som enligt våra bästa teorier är genuint slumpartat och icke-deterministiskt - man kan också använda kosmisk strålning om man vill).

"Pseudo-random" har också problemet att den kan hackas och förutses på ett vis som inte går med att kasta tärningar - om man vet var man är i sekvensen, kan man förutse nästa värde. Detta är ett känt hack gentemot spelmaskiner (det faktiska hacket på en spelmaskin är att man spelar in långa sekvenser och till slut kan analysera var man är i den - det här blev möjligt med smartphones).

Jag har också själv varit i läget där ett först obegripligt statistiskt fel kunnat härledas till att slumptalsgeneratorn inte är slumpmässig på rätt vis.
Riktigt coolt!