Gabrielle de Bourg
Gör nördiga grejer
- Joined
- 5 Feb 2018
- Messages
- 1,418
Detta är född ur tråden Engelskspråkiga rollspel i Sverige där det uppstod en diskussion om att vara kommersiell kontra att göra något för att det är en kulturgärning.
I det så nämndes bland annat reklamkampanjen Ligan körde i t-banan, vilket är en tydligt ”kommersiell” handling. Men då fick jag en intressant och filosofisk tanke: Kan det vara en kulturgärning att vara så kommersiell?
Rollspel är ju fortfarande en rätt nischad hobby och återkommande pratas det om behovet av att få in nya och att det finns en vilja att hålla svenska rollspel och svensk rollspelskultur vid liv.
Att göra något ”stort och kommersiellt” har en potential att nå nya målgrupper, vilket kan ha en positiv effekt på hobbyn i stort. Jag minns t ex att jag just tyckte att reklamaffischerna i t-banan eller Handbok för superhjältar-rollspelet på Akademikbokhandeln som en viktig vinst för hobbyn.
Är jag för idealistisk? Är det för att hobbyn fortfarande är en underdog? Och vad för kommersiell handling skulle ha en motsatt effekt?
I det så nämndes bland annat reklamkampanjen Ligan körde i t-banan, vilket är en tydligt ”kommersiell” handling. Men då fick jag en intressant och filosofisk tanke: Kan det vara en kulturgärning att vara så kommersiell?
Rollspel är ju fortfarande en rätt nischad hobby och återkommande pratas det om behovet av att få in nya och att det finns en vilja att hålla svenska rollspel och svensk rollspelskultur vid liv.
Att göra något ”stort och kommersiellt” har en potential att nå nya målgrupper, vilket kan ha en positiv effekt på hobbyn i stort. Jag minns t ex att jag just tyckte att reklamaffischerna i t-banan eller Handbok för superhjältar-rollspelet på Akademikbokhandeln som en viktig vinst för hobbyn.
Är jag för idealistisk? Är det för att hobbyn fortfarande är en underdog? Och vad för kommersiell handling skulle ha en motsatt effekt?