Nekromanti Kan detta locka nya spelare?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Skall vi tvingas ta hjälp av en gammal, men bortglömd, allierad för att locka in nytt folk i hobbyn?

Ja, kanske. För det är rätt kul.

Jag köpte precis två Fighting Fantasy-böcker och ikväll stängde jag av datorn, slog av teven, satte på en Mortiis-skiva, tände ett par värmeljus och kröp upp i soffan med den första boken i serien - Warlock of Firetop Mountain.

Det är alltså solospelböcker jag snackar om för de som inte har greppat än.

Första intrycket? Ja, helt ok. För oss som har spelat rollspel i många år är det nog mer än nostalgitripp än riktig spelglädje. Men visst, det är bra gjort, omslaget är snyggt, reglerna enkla, språket är enkelt (men engelskt). En skön fantasydungeon helt enkelt som man kan sitta och brottas med när man inte har något för sig. Lite "bara ett rum till, sedan skall jag sluta"-känsla.

Men kan det här verkligen slå igen? Ja, tamejfan, det verkar nästan så. För hittills har det kommit ut sjutton böcker i serien. Och det verkar inte som att de planerar att lägga ned. Tvärtom! Hemsidan expanderar och det finns en klubb med gratis medlemskap och allt möjligt kul för den gemene trettonåringen (och för oss nördar som aldrig växte upp).

Nå? Vad tror ni? Bra eller anus?

/Vulf

Vitulv

Äh, jag föredrar faktiskt riktiga böcker. Varken utskrifter eller html-versioner känns särskilt lockande.

/Vulf

Krille

Super Moderator
"Äh, jag föredrar faktiskt riktiga böcker. Varken utskrifter eller html-versioner känns särskilt lockande."

Men de är ju gratis! :gremgrin:

Vitulv

Men de är ju gratis!
Jo, de är ju det. Men jag betalar hellre lite för att få en käck pocketbok med åttiotalsomslag. Om jag ändå sitter vid datorn kan jag ju liksom lika gärna spela datorspel. En Fighting Fantasybok kan jag sitta med på hotellrummet eller tåget.

/Vulf

Johan K

Gammal & dryg
Tja, säkerligen...

Nå? Vad tror ni? Bra eller anus?
Visst, säkerligen så är det än bra väg att gå för att få in känslan, väcka nyfikenhet & vilja ha mer av vad fantasy & sådant är...
Tyvärr så gillade jag aldrig riktig grejen med solospel.. Tycker/tyckde att det vart lite väl ensamt att sitta där.. Det blev snarare ett komplemen när man var ruskit spelsugen & inga andra kunde lira...

Muggas

Hero
Solon har alltid legat mig varmt om hjärtat. En lite sliten solobok med bra upplägg, där navigationen mellan händelseavsnitten har gjorts på ett annorlunda sätt, komplett med lite halvdassiga illustrationer är helt lysande! Jag håller med dig om att det inte alls är samma sak med en utskrift ellet HTML-navigation*. Jag får ingen inlevelse alls av att sitta och stirra på en skärm där jag mekaniskt klickar mig fram i en kliniskt ren HTML-miljö. Nej, solon ska upplevas precis som vilken annan spännande bok som helst; liggandes i sängen med en halvdunkel lampa i bakgrunden. Jag hoppas verkligen att soloböckerna kommer tillbaks och blir populära inom en överskådlig framtid. Det finns mycket outnyttjad potential i konceptet.

<font size="1"> * undantaget är Feuflux humoristiska och kluriga solon som han snickrar ihop varje sommar, till programmet Solo2. Hur kul som helst! </font size>

Rising

Vila i frid
Yeah, solospelen borde helt klart komma tillbaka. Problemet var väl just att det blev inflation på FF-liknande böcker där man bara kom till nya "labyrinter" i varenda bok, även om dessa labyrinter kunde se ut som städer (Tjuvarnas Stad), skogar (Fördömda Skogen) eller olika former av vidsträckta galaxer (Rymdskeppet Traveller).

Det blev väldigt fort enformigt. Rum på rum som saknade egentlig sammanknytning till varandra, och det var aldrig tal om någon egentlig karaktärsutveckling eller spännande historia i bakgrunden. Jag tycker fortfarande att Fasornas Labyrint (Deathtrap Dungeon) är en suverän labyrintbok. Ett sant mästerverk, rentutav. Men efter att ha läst den så förstår man nästan att det inte behövs fler labyrintböcker.

Så... då kan man gå över till de intressantare delarna av Ensamma Vargen och Tigerns Väg istället. De var upplagda på helt andra sätt, och just Tigerns Väg tror jag faktiskt hade mycket kvar att ge. Ensamma Vargen höll i sig länge, men till slut blev de böckerna enformiga också.

Jag skrev lite om vilken utveckling solospelen borde ta i det här inlägget, för länge sedan.

När det gäller böcker resp. hypertexter så tror jag det är en vanesak som handlar om ren nostalgi. När jag tänker efter lite så tycker jag faktiskt att det var rätt jobbigt att bläddra fram och tillbaka i solospelsböckerna, och på många sätt är det mysigare att spela på projectAON.