Hej!
Tänkte köra äventyret "Rösten från Forntiden" till Drakar & Demoner. I korthet handlar det om att RP ska bryta en förbannelse så att ett spöke blir befriat och kan gå vidare. Som belöning lovas de att få veta var den försvunna kungakronan ligger begravd (som är värd tusentals silvermynt). De bryter förbannelsen genom att hitta tre delar av en stav. Dessa delar finns på olika platser: En del ligger i slottet El Nhassiv, som befolkas av orcher. Den andra delen finns i kungarnas gravtempel (som hemsöks av vålnader) och den tredje går att hitta på slottet ute på en ö som heter Falkön, några dagars segeltur över havet. I detta slott bor en magiker som roar sig att exprementera med de döda (zombies och animerade skelett). Äventyret låter intressant i teorin, men i praktiken är det ett ganska så fantasilöst hack n' slash, som inte bjuder på några intressanta överraskningar eller valmöjligheter.
Kan ni hjälpa mig pimpa upp detta äventyr genom att ge äventyret en twist? Några intressanta fällor? Moraliska dilemman? Kluriga tankenötter de tvingas att lösa?
Här följer några av mina egna spontana tankar, mest för att få igång din egen fantasi så du kan hjälpa mig göra detta till det bästa fantasyäventyret ever!
Istället för att t.ex. låta gravtemplet ligga oskyddat mitt ute i vildmarken (vilket för övrigt känns lite ologiskt), så varför inte låta gravtemplet istället ligga nere i några katakomber under en stad, och att ingången till de underjordiska katakomberna patrulleras av stadsvakter (som ska förhindra gravplundrare). När de öppnar en av kistorna nere i gravtemplet, så varför inte låta RP drabbas av en "rolig" förbannelse som berikar spelupplevelsen? Men hur ska denna förbannelse kunna ta sig uttryck? Jag är väldigt förtjust i ormgropen från Indiana Jones, en sådan skulle jag vilja ha med, någonstans, kanske i anslutning till en fallgrop/fälla... och att det nere i ormgropen finns likkistor som innehåller föremål som de kan använda till sin fördel för att ta sig därifrån...
Istället för att låta slottet El Nhassiv bara innehålla orcher, varför inte låta det finnas en tortyrkammare där, där det finns många fångar. Och att RP måste prioritera mellan att hitta staven eller rädda fångarna, utan att orcherna blir alarmerade. En annan twist kan vara att låta hundratals orcher anlända till slottet efter att RP kommit dit. På så vis så kan de inte bara hack n' slasha sig igenom allt motstånd utan måste använda list och stealth för att hitta staven, överlista orcherna och ta sig levande därifrån... och utan att fångarna som de vill rädda blir dödade. Eller kanske de väljer att utnyttja fångarna som en distraktion (som de skickar ut mot orcherna - som man skickar ut får till slakt) i syfte att själva kunna fly från slottet. Detta är ju ett moraliskt dilemma. Eller kanske man kan ge RP en möjlighet att förgifta brunnen (om de får tillgång till något gift vill säga) så att hela orchpopulationen insjuknar med svåra magsmärtor och diare. Det kan öppna för ganska roligt rollspelande.
Ön där det trollkarlen bor som leker med de döda, detta skulle man kunna göra till något resident evil 4 (tv spelet) liknande scenario, fast i en medeltida setting, kanske? Tänk hemska tanke om fartyget de anländer med till ön beger sig därifrån då besättningen blir skraj. Eller att besättningen på skyppet dödas och förvandlas till zombies så att de inte har någon som kan segla dem därifrån när de väl hittat sin stav. Denna ö skulle man kunna göra precis hur otäck och kuslig som helst, där det slutar med en uppgörelse med trollkarlen och hans minions. Man skulle ju kunna låta det finnas en by på ön och att för att ta sig till slottet så måste de ta sig igenom hela byn... som förr befolkades av bybor, men där alla nu är döda och går igen.... med undantag för några intressanta SLP som kanske har överlevt och håller sig gömda och som på olika sätt kan hjälpa RP i sin quest. Vilka utmaningar ska RP ställas för på ön som kräver mer än bara ren action? Skulle man kunna låta trollkarlen förvandlas till någon Chatululik jättedemon?
Kom igen nu vänner. Hjälp mig pimpa äventyret. Gör det till det bästa äventyret du någonsin har spelat!
/Eagle
Tänkte köra äventyret "Rösten från Forntiden" till Drakar & Demoner. I korthet handlar det om att RP ska bryta en förbannelse så att ett spöke blir befriat och kan gå vidare. Som belöning lovas de att få veta var den försvunna kungakronan ligger begravd (som är värd tusentals silvermynt). De bryter förbannelsen genom att hitta tre delar av en stav. Dessa delar finns på olika platser: En del ligger i slottet El Nhassiv, som befolkas av orcher. Den andra delen finns i kungarnas gravtempel (som hemsöks av vålnader) och den tredje går att hitta på slottet ute på en ö som heter Falkön, några dagars segeltur över havet. I detta slott bor en magiker som roar sig att exprementera med de döda (zombies och animerade skelett). Äventyret låter intressant i teorin, men i praktiken är det ett ganska så fantasilöst hack n' slash, som inte bjuder på några intressanta överraskningar eller valmöjligheter.
Kan ni hjälpa mig pimpa upp detta äventyr genom att ge äventyret en twist? Några intressanta fällor? Moraliska dilemman? Kluriga tankenötter de tvingas att lösa?
Här följer några av mina egna spontana tankar, mest för att få igång din egen fantasi så du kan hjälpa mig göra detta till det bästa fantasyäventyret ever!
Istället för att t.ex. låta gravtemplet ligga oskyddat mitt ute i vildmarken (vilket för övrigt känns lite ologiskt), så varför inte låta gravtemplet istället ligga nere i några katakomber under en stad, och att ingången till de underjordiska katakomberna patrulleras av stadsvakter (som ska förhindra gravplundrare). När de öppnar en av kistorna nere i gravtemplet, så varför inte låta RP drabbas av en "rolig" förbannelse som berikar spelupplevelsen? Men hur ska denna förbannelse kunna ta sig uttryck? Jag är väldigt förtjust i ormgropen från Indiana Jones, en sådan skulle jag vilja ha med, någonstans, kanske i anslutning till en fallgrop/fälla... och att det nere i ormgropen finns likkistor som innehåller föremål som de kan använda till sin fördel för att ta sig därifrån...
Istället för att låta slottet El Nhassiv bara innehålla orcher, varför inte låta det finnas en tortyrkammare där, där det finns många fångar. Och att RP måste prioritera mellan att hitta staven eller rädda fångarna, utan att orcherna blir alarmerade. En annan twist kan vara att låta hundratals orcher anlända till slottet efter att RP kommit dit. På så vis så kan de inte bara hack n' slasha sig igenom allt motstånd utan måste använda list och stealth för att hitta staven, överlista orcherna och ta sig levande därifrån... och utan att fångarna som de vill rädda blir dödade. Eller kanske de väljer att utnyttja fångarna som en distraktion (som de skickar ut mot orcherna - som man skickar ut får till slakt) i syfte att själva kunna fly från slottet. Detta är ju ett moraliskt dilemma. Eller kanske man kan ge RP en möjlighet att förgifta brunnen (om de får tillgång till något gift vill säga) så att hela orchpopulationen insjuknar med svåra magsmärtor och diare. Det kan öppna för ganska roligt rollspelande.
Ön där det trollkarlen bor som leker med de döda, detta skulle man kunna göra till något resident evil 4 (tv spelet) liknande scenario, fast i en medeltida setting, kanske? Tänk hemska tanke om fartyget de anländer med till ön beger sig därifrån då besättningen blir skraj. Eller att besättningen på skyppet dödas och förvandlas till zombies så att de inte har någon som kan segla dem därifrån när de väl hittat sin stav. Denna ö skulle man kunna göra precis hur otäck och kuslig som helst, där det slutar med en uppgörelse med trollkarlen och hans minions. Man skulle ju kunna låta det finnas en by på ön och att för att ta sig till slottet så måste de ta sig igenom hela byn... som förr befolkades av bybor, men där alla nu är döda och går igen.... med undantag för några intressanta SLP som kanske har överlevt och håller sig gömda och som på olika sätt kan hjälpa RP i sin quest. Vilka utmaningar ska RP ställas för på ön som kräver mer än bara ren action? Skulle man kunna låta trollkarlen förvandlas till någon Chatululik jättedemon?
Kom igen nu vänner. Hjälp mig pimpa äventyret. Gör det till det bästa äventyret du någonsin har spelat!
/Eagle