Nekromanti Kan en enskild bild vara sexistisk smörja?

Mukwa

Swashbuckler
Min poäng är att om man vill ha en diskussion och ägna sig åt intellektuellt ärlig kritik så kan man inte rycka loss enstaka saker i ett större verk för kritik utan att först ta verket som helhet i beaktande samt sätta delarna i den kontext som kreatören skapade dem i.
Men det beror ju på vad vi ska analysera. Som rubriken heter "Kan en enskild bild vara sexistisk smörja?" - dvs frånskild sitt verk. Det går ju faktiskt att analysera någonting sett till mer eller mindre vilken given kontext som helst. Alltså går det att analysera bilden med avsaknad av dess verk mot samhälleliga normer, mot andra bilder, mot datorspel, mot vadsomhelst. Och så går det förstås att analysera bilder med den kontext bilderna förekommer i. Vad som ger mest beror på analysens syfte. Ska vi kolla hur sexistiskt ett rollspelsverk är så är det lämpligast att analysera bilden som en del av verket och då kanske jämföra bilden med attityder och andra bilder i rollspelet, och sedan kan vi koppla verket till samhällsstrukturer. Men ska vi analysera bilden frånskild verket den är publicerad i så kan vi göra det också. Då svarar bilden direkt mot samhällsstrukturerna och vi kan analysera hur väl den stämmer överens med samhällsstrukturerna i övrigt. Därför, menar jag, kan en enskild bild anses vara sexistisk.

Mukwa

Swashbuckler
Korpen said:
Göte gorgon said:
Om man inte tar hänsyn till ett verks syfte så gör man det alldeles för lätt för sig eftersom man då själv bestämmer från vilket perspektiv man ser aspekter i verket och kan i stort sett hitta på vilken form av kritik som helst och få den att passa.
Nej. Jag kan inte få vilken form av kritik som helst att passa, men jag kan välja ur vilken kontext någonting ska analyseras. Finns det en tes om hur färgen blå används i rollspelsbilder så kan jag använda mig av den tesen för att se hur väl den stämmer på just den här specifika bilden, eller i verket som helhet. På samma sätt fungerar ju tesen genusstruktur/sexism. Kritiken kan jag inte välja (resultatet blir förstås det jag subjektivt har uppfattat som sexistiskt, utifrån vad tesen menar är sexism, och det jag har uppfattat som inte sexistiskt). Men jag kan inte välja kritiken (förutsatt att jag är ärlig då).

Mukwa

Swashbuckler
Jämför:

Shit! Publiken verkar inte ha gillat Carolas spelning. Sist jag såg henne var publiken mycket mer högljudd än vad den var nu.

med

Shit! Den låten stack verkligen ut med sin långa basgång och sitt coola trumsolo! Ingen av de andra låtarna hade det.

och med

Det var en ganska liten konsert. Det kom bara 300 pers. Jag har sett andra artister där det kom många fler.

Nu har jag analyserat spelningen som helhet sett till Carolas tidigare konserter, jag har analyserat en utvald låt och jämfört den med de andra låtarna i spelningen och jag har analyserat hur stor spelningen var sett till andra spelningar jag har varit på. Är någon av dessa analyser felaktiga?

På samma sätt kan jag analysera

Den här utvalda bilden ur Rollspelet Mega-Man X förstärker genusstrukturerna (det är okej att ha nakna kvinnokroppar för att sälja bättre, men det är nästan aldrig män) då det är en i mängden av rollspelsbilder som porträtterar nakna kvinnor invid skräcktabeller.

eller

Rollspelet Mega-Man X är inte särskilt sexistiskt. Alla utom en bild visar aktiva kvinnor som gör någonting på bilden och som är hjältar. Den sista bilden visar en hjälplös kvinna. Som helhet, med text och tärningsutfall medräknat, porträtteras kvinnor som rollpersonsmaterial och som eventuellt material för rollpersonerna att rädda. Det finns ingen bild på män som behöver räddas i boken, men sett till äventyrsuppslagen står det bara att det är en person som ska räddas, inte vilket kön personen har...
jaddijadda...

Mukwa

Swashbuckler
krank said:
Jag tycker nog tvärtom mot det du skriver; för mig blir diskussionen kring ett verk väldigt snabbt meningslös om man inte sätter verket i en (större) kontext.
Word. Då finns nada att diskutera. Är bilden snygg? - kontext subjektiv snygghet, i förhållande till andra bilder. Är bilden stilren? följer den mangakonventionerna, fantasyidealen eller Åsa-nisse-stuket?. Det går väl inte ens att diskutera utan kontext. Det blir ju bara ett uppradande av vad man ser: "En blå himmel, en röd kjol som inte räcker till knäna, händer sammanlänkade med kedjor, den högra bröstvårtan syns. Munnen är halvöppen, tröjan har hål i sig, det ljusa håret hänger över axlarna. Men det finns också en kvinna på bilden". (gotcha?) Vad säger nästa person i diskussionen? "Mm, du missade stenarna vid hans fötter."... Det är inte en diskussion för mig, det är en redogörelse.

Troberg

Sinister eater
Etepete said:
Jag tror du missförstår mig, jag säger bara att:
- Kvinnor som porträtteras i relation till undergiven sex i media förstärker sexistiska stereotyper.
- Vissa kvinnor gillar undergiven sex/bondage
Är två stycken helt skilda uttalanden, och man kan lätt tycka att den första är problematisk och att den andra är helt ok och kul för dem utan att det är motsäglesefullt.
Jovisst, men får inte de sistnämnda uttrycka sig i media så förtärker man istället stereotypen att kvinnor är svaga och inte kan fatta sina egna beslut.

Jag säger istället att lösningen ligger i att betrakta alla som individer. En bild betyder då inte mer än att just den personen tänker såhär.

Mukwa

Swashbuckler
Troberg said:
Etepete said:
Jag tror du missförstår mig, jag säger bara att:
- Kvinnor som porträtteras i relation till undergiven sex i media förstärker sexistiska stereotyper.
- Vissa kvinnor gillar undergiven sex/bondage
Är två stycken helt skilda uttalanden, och man kan lätt tycka att den första är problematisk och att den andra är helt ok och kul för dem utan att det är motsäglesefullt.
Jovisst, men får inte de sistnämnda uttrycka sig i media så förtärker man istället stereotypen att kvinnor är svaga och inte kan fatta sina egna beslut.

Jag säger istället att lösningen ligger i att betrakta alla som individer. En bild betyder då inte mer än att just den personen tänker såhär.
Men det har ju hela tiden handlat om bilder. Du har på något sätt tänkt "men i bdsm-sammanhang om kvinnan vill vara den underlägsna, vad händer då?" och sedan tolkat alla svar utifrån det. När alla andra i tråden har snackat bilder. Vad kvinnorna på en bdsmbild har för åsikter är irrelevant för en enskild bild. Deras åsikter kan nämligen inte komma fram. I en kontext, säg ett reportage, så javisst. Då blir det genast viktigt och där kan en bild som visar en underlägsen kvinna var viktig för att förstå innehållet. Och sett till en sådan kontext blir varken bilden eller texten sexistisk.

Troberg

Sinister eater
Göte gorgon said:
Men det har ju hela tiden handlat om bilder. Du har på något sätt tänkt "men i bdsm-sammanhang om kvinnan vill vara den underlägsna, vad händer då?" och sedan tolkat alla svar utifrån det. När alla andra i tråden har snackat bilder. Vad kvinnorna på en bdsmbild har för åsikter är irrelevant för en enskild bild. Deras åsikter kan nämligen inte komma fram. I en kontext, säg ett reportage, så javisst. Då blir det genast viktigt och där kan en bild som visar en underlägsen kvinna var viktig för att förstå innehållet. Och sett till en sådan kontext blir varken bilden eller texten sexistisk.
Och? En del gillar att bli fotograferade som en del av akten, och gillar att andra ser på bilderna. De bilderna behöver inte vara en del av ett reportage, de kan lika gärna vara avsedda att ge sexuell upphetsning.