Nekromanti Kan inte alla bara komma överens och kramas?

ripperdoc

Myrmidon
Jag kände mig manad att skriva detta med allt nyväckt tjat om friform kontra rollspel, konst kontra hobby, etc.

Jag begriper helt enkelt inte riktigt varför inte friformsfjantar, regelnissar, orchbashare, ångestgåffare etc bara kan komma överens? Jag menar, utgör någon grupp ett hot mot den andres aktiviteteter? Att det är många scenarier av ett visst slag på konvent beror ju bara på att det uppenbarligen fanns många skribenter som ville skriva det. Vill du ha mer ångest/regelmani/hexagonrollspel/noréndraman på konvent; skriv det, eller be möjligtvis artigt någon annan att göra det.

Jag kan inte se vari konkurrenssituationen ligger. Jag är övertygad om att konventen kommer att ta emot alla välskrivna bidrag, oavsett inriktning, så kan man knappast beskylla konventen heller. Och man är väl folk nog att man kan stå ut med att leva bland "fienden" någon helg om året (d.v.s...huga...sova i en sovsal i samma korridor som ASF:are/"de-som-bara-spelar-engelska-spel-från-80-talet-med-många-gråskaletabeller").

Att irritera sig på vilka hemska scenarion vissa spelmakare spottar ur sig tycker jag bara känns småaktigt. Falsk marknadsföring är en sak, men den kommer alltid att dyka upp (den lär vara oavsiktlig i 99 av 100 fall ändå). Om det finns folk som mot någons förmodan vill sitta och hulka i fem timmar över ångesten att inse existensens menlöshet, alternativt dra fram hexagonplanerna, tennfigurerna och döda 3T20 orcher, så låt dem göra det. Vill ingen göra det kommer ingen anmäla sig till arrangemanget och skribenten kommer garanterat att hitta på något annat till nästa gång. Mångfald skadar inte, och är inte den gällande mångfalden i din smak, gör något åt det själv om du har möjligheten.

Men, jag erkänner, jag är naiv. Folk tjafsar jämt om sånt. Tjafs får världen att gå runt. Utan tjafs skulle de här forumen ha betydligt lägre aktivitet. Jag bara inbillar mig att det finns befogat och obefogat tjafs.

/RipperDoc - gräver med en suck en skyttegrav och väntar på anstormningen...från båda hållen

EchonCique

Hero
/RipperDoc - gräver med en suck en skyttegrav och väntar på anstormningen...från båda hållen

Hoppar ned i samma skyttegrav och håller RipperDoc sällskap eftersom jag håller med till punkt och pricka.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Dito!

Jag måste bara säga att jag håller med jag också. Har inte orkat lägga mig i någon av de senare diskussionerna, mest för det känns så fånigt. Vi är alla rollspelare som pysslar med rollspel, om än på det sättet som vi själv gillar bäst. Att då diskussioner som dessa två som varit nyligen varit leder ut i regelrätt tjafs istället för att skapa en diskussion om det hela... Ja, jag kan inte säga att jag är förvånad, men att jag inte är förvånad gör det inte bra.

Nu tror jag att jag ska gå och friformsångestorchbasha 3t20 orcher.

Man Mountainman

Storsvagåret
friform kontra rollspel

Fast friform är väl en SORTS rollspel

Det är bara en sak som jag alltid kommer att tillåta mig själv att diskutera, och det är rälsning kontra spelarinflytande. För här känner jag mig HOTAD! Jag vet att där ute finns det spelledare som inte har NÅGRA PROBLEM ALLS att rälsa ett äventyr, och jag vill att de ska fatta att de gör fel innan jag tvingas spela med dem. Fast egentligen har det nog att göra med att jag tycker att rälsande spelledare är idioter och att jag vill befria världen från några av dem.

Den värsta sortens debatter är nog dom som rör olika systems förträfflighet kontra varandra. Vem bryr sig om du gillar Eon och du gillar DOD6, liksom. Båda spelen är tråkig standardfantasy. Skaffa lite fantasi för sjutton! :gremwink:

Vad Krilles och Risings diskussioner handlar (-de) om fattar jag inte alls. Ibland tror jag att Krille vill skapa upphöjda standarder för alla rollspelare medan Rising gottar sig åt det som funkar bra i tryggheten hos sin egen spelgrupp. De diskuterar alltså inte ens samma saker! :gremshocked:

Morgoth

Swashbuckler
Jag tror att såna här tendenser börjar på ett lokalt plan. Om man upplever att någon i ens närhet har helt fel åsikter om hur rollspel bör spelas så hamnar man i en situation där man försöker korsfästa alla med samma åsikter, bara för att man inte kunde få ihop ett lyckat spelpass med kompisen som hellre spelar Kult än Ars Magica.

That's life. Ignorera de värsta dumbomarna och njut åt alltets orubblighet.

Wyldstorm

Swordsman
Dito 2.

*rullar ut taggtråd & bygger bunker, gnolande på "badger"-låten."

Börjar också tycka att det tvångsmässiga åsiktsbashandet häromkring är lite... Sanslöst.

Lindenius

Swashbuckler
Kan inte alla bara komma överens och kramas (BS)

Jag hatar att komma överens.

//buttersmurf. hatar att kramas

-BoNe-

Warrior
Kan någon förklara för mig vad ett hexagonrollspel är och vad fan ett noréndrama är?

Annars så ställer jag mig i mitten av skjutbanan med en gatlinggun och blundar, snurrar runt och håller in avtryckaren..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Inte för att jag har någon aning vad du pratar om efter min långa frånvaro, men kramar är jag alltid med på. Så hit med kardan broder. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Nä.

"Jag begriper helt enkelt inte riktigt varför inte friformsfjantar, regelnissar, orchbashare, ångestgåffare etc bara kan komma överens? Jag menar, utgör någon grupp ett hot mot den andres aktiviteteter? Att det är många scenarier av ett visst slag på konvent beror ju bara på att det uppenbarligen fanns många skribenter som ville skriva det. Vill du ha mer ångest/regelmani/hexagonrollspel/noréndraman på konvent; skriv det, eller be möjligtvis artigt någon annan att göra det."

Heh.

Jo, jag har bett artigt rätt länge nu. Och mindre artigt också. Inte hjälpte det: det kom ändå inga scenarier som jag skulle kunna tänka mig att spela på konvent, så faktiskt, min aktivitet "konventsnärvaro" var hotad. Jag menar, vad har jag där att göra om det inte finns något att spela?

Friformsscenarier är helt enkelt inte min tekopp. Problemet uppstår när det bara finns den sortens te. Att ta med eget te hjälper inte heller, ty det har man ju smakat förut. Jag vill prova nya tesorter, och inte bara mitt medhavda eller det blaskiga Earl Grey på påse som serveras på konventen.

Att stå ut med fienden är lätt. Det är deras te jag inte gillar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Nä.

"Jo, jag har bett artigt rätt länge nu. Och mindre artigt också. Inte hjälpte det: det kom ändå inga scenarier som jag skulle kunna tänka mig att spela på konvent, så faktiskt, min aktivitet "konventsnärvaro" var hotad. Jag menar, vad har jag där att göra om det inte finns något att spela? "

Ja, det är ju rent ut sagt för jävligt att Sveriges okrönte rollspelskung inte får bättre service. Vilken tur att du kan avreagera dig på våra enkla forum. :gremwink:

Om något så tror jag att dina sura inlägg och hårklyverier snarar motarbetar din sak än stödjer den. Krister Sundelin är missnöjd med det rådande läget och det måste hela världen få veta vare sig de vill det eller ej. För mig är samtliga konvent en ny och fräsch upplevelse. Allting är roligt, allting är spännande och konventen erbjuder så mycket mer än bara scenarion. Konventsutmaningen är en bra grej, och du skriver dina egna scenarion precis som du vill. Varför inte nöja sig med det? Det här är inga officiella konventsforum som befolkas av folk med ansvar för de saker som du är missnöjd med. Kanske är vi framtidens konventsarrangörer men locka oss då med socker och inte sötsur sås.

Krille

Super Moderator

"Vilken tur att du kan avreagera dig på våra enkla forum."

Jovisst är det, och det är en ämlans tur att forumets okrönte surkart kan avreagera sig lika offentligt på att forumets okrönte kung uttrycker sin åsikt. Annars kunde han ju få hybris, eller nåt. :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Krama-en-användare-vecka ?

Visst är det trist med skyttegravs-tjafs !! Känns som det inte leder nånstanns..
Kan vi inte hålla en inofficiell krama-en-avändare-vecka, eller nått sådant..

/ Johan K. som håller med RipperDoc

Man Mountainman

Storsvagåret
Om man upplever att någon i ens närhet har helt fel åsikter om hur rollspel bör spelas så hamnar man i en situation där man försöker korsfästa alla med samma åsikter, bara för att man inte kunde få ihop ett lyckat spelpass med kompisen som hellre spelar Kult än Ars Magica.

Damn straight! Det är ju precis vad jag alltid har sagt! Projicering, du vet. :gremlaugh:

Wyldstorm

Swordsman

Han har en gammal beprövad poäng.
Man fångar mer (vad-det-nu-var) med honung än... (osv.)
Om inte annat så konverterar man ohyggligt många fler rollspelare till sin spelstil med bra äventyr (av önskad sort) & bra exempel på spelledande (av önskad stil) än man gör med pajkastning av det man inte råkar gilla...

Försökte, men kunde *** inte hålla käft..

Rosen

Myrmidon

Varför inte nöja sig med det?

Ifråga om konventsutbudet, för att det inte bara handlar om vad du gillar, eller Krille, eller jag - det handlar om vad (potentiellt) konventsbesökande rollspelare i gemen gillar. För att citera samma Sverox-artikel som jag drog upp i en besläktad tråd:

"På konventssamverkan 2000 fördes en diskussion om huruvida friformen varit skadlig för konventen. Det fanns nämligen indikationer på att unga spelare i allt mindre grad spelade rollspel på konvent och att detta i mångt och mycket berodde på den allt mer dominerande friformen. Friformen som är experimentell till sin form och i sin handling verkade inte tilltala åldersgruppen 10-15 i lika hög grad. Dessa ville ha systembundna scenarion till sina favoritspel Eon, D&D, Mutant och Neotech. På detta sätt skrämdes en hel del unga rollspelare från konventen och detta märktes genast i bristen på återväxt av frivilliga spelledare på konventen.
Säkerligen är detta sant. Friformen är ju ett tydligt tecken på att hobbyn håller på att bli äldre och om man som konventsarrangör glömmer av den sorts härliga äventyr som man själv uppskattade som tolvåring, och som tolvåringar idag gillar lika mycket, så kan konventen komma att få betala i längden. Svaret på rubrikens fråga är därför också självklar. Friformen i sig är inte skadligt för konventen, men en rollspelsansvarig som bara har ögon för friform är skadlig för sitt konvent… i längden."

Förutom Krämers något beskäftiga antagande att man måste vara 12 år för att gilla annat än friform så är det en ganska viktig poäng - konventen, liksom hobbyn som helhet, måste serva flera olika smakriktningar om de ska klara sig i längden.

Micke Petersén tog upp det i ett föredrag på MittCon '94, där han gjorde en jämförelse med svensk SF-fandom som han och Gunilla J är gamla rävar i. Den hade vid det laget avtynat intill dödsbädden för att de ledande figurerna inom den konsekvent stödde experimentellt djupsinnig SF-litteratur och rackade ner på den vanliga rymdskepps-SF där nyrekryteringen kunnat ske. Sedan skedde sedvanlig avdroppning i takt med att folk fick jobb och familj, "och till sist sitter man där och skriver för sina åtta kompisar."

--
Åke