Nekromanti Kan LAJV rollspel få eget forum på rollspel.nu?

Eagle

Swordsman
Hej!

Varför finns det ingen egen kategori för LAJV rollspel här på forumet. Det är ju ändå en så pass väldefinierad nisch inom rollspel - så den borde ha en egen kategori, eller hur?

/Eagle

Andy

Vila i frid
Jag håller med dig.

Jag har också ett argument för varför:

Lajv forum har en tendens att finnas endast under en begränsad period (ett par månader innan lajvet går av stapeln). Därefter läggs forumet ned.

Det finns ingen naturlig och beständig arena för lajvsamtal. Där lajv i allmänhet kan diskuteras, inte enbart ett specifikt arrangemang.

Så, gärna ett lajvforum på wrnu så får vi se om lajvarna hittar hit. SMILE

Genesis

Ni dés ni maître
Det finns inget lajvforum på wrnu av samma anledning som att det inte finns ett matlagningsforum. Rollspel.nu är ett forum för att tala om bordsrollspel. Lajv är en helt annan grej, och spelas av en helt annan grupp folk (till stor del). Det skulle bara splittra upp forumet om man hade en massa folk här som inte var intresserade av bordsrollspel.

Andy

Vila i frid
Det finns inget lajvforum på wrnu av samma anledning som att det inte finns ett matlagningsforum.
Men jag tycker inte att det argumentet håller. Varför diskuteras det table-top spel här då? Varför finns det ett "Off-topic"-forum här?

Rollspel är rollspel oavsett form, tycker jag.

spelas av en helt annan grupp folk (till stor del)
Alla lajvare som jag känner spelar bordsrollspel. Däremot håller inte alla bordsrollspelare på med lajv. Det betyder att det är bordsrollspelare som kommer att stå för sekulariseringen på wrnu, enligt mig.

Eagle

Swordsman
Jaha, men då kanske vi ska slänga bort Speltidningen Fenix från rollspelsforumet samt forumet Övriga spel också eftersom deras material behandlar både lajv, brädspel, datorspel, painball och annat?

Tycker absolut att Lajv är rollspel i allra högsta grad och att jämföra det med ett forum om matlagning är ett direkt hån och ett förlöjligande.

/Eagle

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Kan LAJV rollspel få eget forum på rollspel.nu

Andy said:
Det finns ingen naturlig och beständig arena för lajvsamtal. Där lajv i allmänhet kan diskuteras, inte enbart ett specifikt arrangemang.
Lajvsverige? Lajvnorr? Svarta Kattens forum? Jodå, nog finns det beständiga arenor att prata om lajv på.

solvebring

Superhero
Det är först och främst ett rollspelsforum som är specificerat på bordsrollspel. Genesis säger det av en anledning. Varför det sedan finns Off-Topic, Kultur och annat är för att man även skall kunna diskutera lite roliga ting utanför bordsrollspelandet. Ja vi är ju människor trots allt, en naturligt social varelse. Detta är dock fortfarande inget bra argument till varför det borde finnas ett lajvforum - bara för att det finns ett Off Topic forum. Off Topic är ett tilläggsforum på rollspel.nu, som ändå - trots det - fortfarande är inriktat som samlingspunkt för folk som sysslar med bordsrollspel. Så, vart vill ni komma, egentligen?

Det är just det som är grejen. Om man säger att "Men det finns ju Kultur, och Off Topic, så då borde det finnas ett Lajvforum". Om det skulle vara argument nog så skulle nästa person kunna få igång just ett matlagningsforum av just samma anledning, sedan kan vi ju slänga igång Scrap booking forum när matlagning ändå finns. :gremwink: Ser ni, det finns inget skäligt argument till att Lajv borde finnas här bara för att det räknas som en typ av rollspel. Det hör inte till bordsrollspel vilket rollspelskategorierna är inriktade på. Admins har valt de forum som är av de skäl de önskar forma forumet. Övriga kategorier är helt enkelt sådant som admins och grabbarna har lagt upp för att det anses som något värt att ha. Dessutom, snälla, be inte om fler forum (när när nya forumet var nytt trodde jag aldrig att jag skulle säga detta :D). Det vill säga - dont go there - "Vi vill ha ett sådant forum, damnit!". Jo jag förstår er, jag resonnerade också så och tjatade då DoDforumet försvann. Men tro mig, det är bannemej så mycket bättre idag vid närmare eftertanke, det är nämligen mer lättnavigerat, smidigare och helt klart mer strukturerat. Forumen bör hållas kort säger jag och fler kategorier behövs knappast.
... Nå, minns dock att det här är min personlgia åsikt, och inget annat.

solvebring

Superhero

Jaha, men då kanske vi ska slänga bort Speltidningen Fenix från rollspelsforumet
Varför?
Efter som Fenix till mesta dels innehåller bordsrollspelsmaterial och dylikt, och vi här på forumet sysslar med bordsrollspel är det just det som kommer fram i ljuset här på forumet och det finns alltså inget problem med det.

samt forumet Övriga spel
Varför? Diskutera Lajv där istället då. Det blir ju finfint. Då har nmi ju ett forum där lajv kan höra hemma. Förresten finns Övriga spel av just samma skäl som Off Topic som jag nämner nedan.

Feliath

Swashbuckler

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Tycker absolut att Lajv är rollspel i allra högsta grad och att jämföra det med ett forum om matlagning är ett direkt hån och ett förlöjligande.</div></div>
Den här sortens melodram är det verkliga skälet :gremsmirk:

/Feliath — ve mig, ty jag haver ingen scarf

Eksem

Champion

Och eftersom nästan allt material i Fenix skrivs av forumiter :gremtongue:

solvebring

Superhero

Lajvsverige? Lajvnorr? Svarta Kattens forum? Jodå, nog finns det beständiga arenor att prata om lajv på.
Ja, och skulle man googla och sverok'a lite skulle man kunna förlänga den listan med ett hundratal sidor till, både svenska och utlänska. Det finns nog sannerligen lajvforum och mötesplatser online så det räcker och blir över, om man bara vill. :gremsmile:

solvebring

Superhero

Ja, det är också väldigt sant, och kanske egentligen det stora "beviset" på vad Fenix innehåller och varför tidningen hör hemma här.

Genesis

Ni dés ni maître
Fast terapeutiskt rollspel och sexuellt rollspel är också rollspel. Det förändrar inte att den här sajten är till för bordsrollspel.

Gällande Övriga spel, så håller jag med om att det forumet inte borde finnas här, utan täckas av Off Topic. Men jag tror att risken är liten för att det skall bli ett ställe där brädspelare som inte är intresserade av bordsrollspel diskuterar brädspel. Med ett lajvforum tror jag att den risken är stor. De lajvare jag känner säger att de spelar bordsrollspel, men det är sällan, länge sedan nu, och sporadiskt, och de skulle aldrig delta i diskussioner om det på rollspel.nu. Jag tror att ett lajvforum skulle dela upp wrnu i två läger på ett sätt som Övriga spel inte gör.

I övrigt, gör en sökning på "lajvforum" så ser du att det varit uppe för diskussion tidigare.

Andy

Vila i frid

Jodå, nog finns det beständiga arenor att prata om lajv på.
My bad, det är jag som är dåligt insatt. Var flera år sedan jag lajvade (får skylla på det, SMILE).

Genesis

Ni dés ni maître
Andy said:
Alla lajvare som jag känner spelar bordsrollspel. Däremot håller inte alla bordsrollspelare på med lajv. Det betyder att det är bordsrollspelare som kommer att stå för sekulariseringen på wrnu, enligt mig.
Det spelar väl ingen roll vem som står för den? Poängen är att vi inte vill att det skall ske.

Andy

Vila i frid
Jag tror att ett lajvforum skulle dela upp wrnu i två läger på ett sätt som Övriga spel inte gör.
Jag backar på alla mina tidigare argument och håller med dig. Lajvforum har inte här att göra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådflytt

Jag flyttade hit den här tråden från Rollspelsforumet, eftersom den inte handlar om rollspel, utan om rollspel.nu.

/tobias

Pom

Swashbuckler
Jag har inget principiellt emot ett lajvforum. Begreppet "rollspel" är så brett att det närmast är oanvändbart och lajvare kan nog ha givande diskussioner med vissa typer av bordsrollspelare (alldeles oavsett att en del lajvare också är bordsrollspelare).

Men rent praktiskt pratas det väldigt lite lajv här på forumet. Jag kan inte tro att ett lajvforum skulle få någon nämnvärd trafik efter typ en månads existens. Därför är jag emot ett lajvforum. Men dyker det upp en aktiv lajvtråd i veckan på rollspelsforumet under några månaders tid är jag överbevisad och kommer att högljutt propagera för ett lajvforum.

Johan K

Gammal & dryg
Har inget emot att det skaffas ett lajv-forum här på wrnu faktiskt. Hade enligt mig varit smidigt, för jag har inte så stor koll på var det finns större lajv-forum.. Antar att det trotts allt finns ett X antal lajvare är på denna site.
Det kanske inte kommer att vara lika aktivt som makar-forumet eller rollspels-forumet. Men ändå..

/ Johan K, som har slut på julmust.. =(