Nekromanti kan man bli hur gammal som helst?

Xepp

Veteran
Vad jag har fattat så kan en schaman som blir gammal byta kropp till en yngre och på så sätt få evigt liv.
detta är ju coolt tänkte jag, men så tänkte jag på en sak. kan själen åldras? Isåfall hindrar ju detta en att bli hur gammal som helst!

- Sebbe

Helmgast
Nej

När ens gamla kropp dör förlorar man Ob1T6 qadosh (inte quadosh!). Så själen bryts långsamt sönder, men man kan iallafall bli äldre som schaman.

Xepp

Veteran
Re: Nej

Men tex om man e troende och får en poäng qadosh så teoretiskt sätt så borde man kunna bli hur gammal som helst. Om man e alv och kommer på ett sätt att ta bort förbannelsen. Då kan man bli hru gammal som helt, teoretiskt!

Helmgast
Re: Nej

Okej, lycka till med att få bort förbannelsen (läs mer i LH om du vill).

Är du troende är risken stor att du blir exkommuniserad (pga av qadosh 0).

Men som du säger, troende schamaner (tiraker, Rauner osv.) är de som lever riktigt länge. Men frågan är hur länge guden tycker det är värt att hålla en kroppsbytare vid liv. Förr eller senare har det nog kostat mer än det smakat, sett ur gudens perspektiv.

Drakvrede

Swordsman
Teoretiskt ja, rollspelsmässigt nej...

Teoretiskt är det faktiskt möjligt för en schaman att leva för evigt genom att byta kropp, när den gamla börjar bli skröplig. Visserligen förlorar man då Qadosh (& riskerar att bli knäpp, men det beskrivs först i Anden & Drömmen... :gremwink:), men den går att återfå om schamanen är snäll & lydig & följer någon av Mundanas myspysreligion. Så teoretiskt & regeltekniskt går det alltså.

Men sen kommer det rent rollspelsmässiga, d.v.s. när andra andar, avlidna själar, andebesvärjare & gudar får höra talas om vad schamanen håller på med (vilket de oundvikligen lär göra, om schamanen håller på tillräckligt länge).

Då ligger han extremt brunt till!!!

Tänk dig själv vad som händer när Mister Dödsgud himself bestämmer sig för att sätta stopp för den förbaskade schamanen....
*muhahaha*

Xepp

Veteran
Re: Teoretiskt ja, rollspelsmässigt nej...

Låt han komma. Så ska jag visa hur man verkligen hanterar magi! Muhahaha :gremcool:

Håller på att läsa lite om Ärkemagiker på http://maginsmastare.cjb.net/ (rekomenderas)

Riktigt mäktiga Ärkemagiker är så när gudomlighet det går. Vissa har även lyckats att bli gud. =) Coolt va!

Stackars den gud7ande som tjafsar med mig då =)

Drakvrede

Swordsman

Nejnejnej...

Skräm inte bort folk från min fina sajt, genom att ange de mest extrema fenomen som anges där. :gremgrin:
Alla "anti-powergäjming"-lirare kommer ju att deklarera min sida som kättisk. Inge vidare! Jag lovar, gott folk - de flesta Ärkemagiker är mesiga nybörjarnördar, som dör såfort de kliver utanför dörren. *hehe*
Tja, duvet, den karaktär som den typiske "anti-powergäjmaren" tycks föredra....
:gremwink:

Xepp

Veteran

Men den e ju skitbra. Skitkul o läsa..=)

Får lite drömmar om att vara en ärkemagiker. Snacka om respekt! =)

Fast det tar ju lite tid!

har en fråga också. Jag har sagt till min Sl att jag vill göra en magiker som specialicerat sig på alkemi och forskning inom det magiska. Men det får jag inte :gremmad:! Han säger att det blir alldeles för tråkigt att rollspela med. Är det så. Jag kan ju komma på en massa roliga saker som kan hända!

- Sebbe

Jerry Sköld

Veteran

Men för att över huvud taget HA Quadosh så behöver du vara en troende, "helig" person. jag tvivlar på att en helig man i en av Mundanas "myspysreligioner" skulle ha för vana att ta över kroppar på regelbunden basis, då det ju inte direkt kan betecknas som någon god och sund handling.

Rollspel är mer än regler, men om man kan få ihop en "myspystroende" som samtidigt tekniskt sett är en seriemördare, så...

Sir Foilan

Hero
Teoretiskt NEJ!

Man kan inte bli hur gammal som helst. Det är en omöjlighet. För att bli hur gammal som helst så måste man börja med att födas före tiden, och sedan dessutom överleva den - typ. Fast även detta är en begränsad beskrivning...

Åldern kan däremot gå mot oändligheten (rent teoretiskt), men det är en _helt_ annan sak.

Drakvrede

Swordsman

Tja, jag tror nog att en schaman kan "slinka igenom", d.v.s. hitta en religion som inte direkt stöter ut denne. Någon njutarkult, eller varför inte en vampyr-, demon- eller vampyrkult? Dom får ju oxå Qadosh, men har en ganska... annorlunda syn på rätt & fel.

Jag håller dock med om att termen "myspysreligion" var illa vald. Men som sagt, det finns nog någon religion som kan ta emot schamanen.

Men som du säger, rollspel är mer än regler, och just därför riskerar schamanen att råka illa ut när Mundanas samlade andebesvärjarskara, allierade med ett par gudar och gud vet hur många andar, bestämmer sig för att sätta stopp för den ogudaktiga tabubrytare...

Faktum är att det ses som Tabu av alla shamaner att ta över kroppar förutom ens egen mördare.
Skulle en schaman bli ihjälbiten av råttor lär han inte leva vidare...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Men.. men..

Men man kan ju återfå Qadosh ju !

Är man en helig man så kommer man ju under den tiden som man lever i den aktuella kroppen lätt att återfå dom där Ob1T6 Qadosh poängen :gremsmile:

/Naug

Drakvrede

Swordsman
Risk för SPOILER...

Det är väl ingen skillnad på att åldern går mot oändligheten, och man blir hur gammal som helst, speciellt inte i ett cykliskt tidssystem, som Eon faktiskt har? Sålunda kan åldern gå mot oändligheten, vilket är ekvivalent med att "bli hur gammal som helst".

Man kan inte bli hur gammal som helst. Det är en omöjlighet. För att bli hur gammal som helst så måste man börja med att födas före tiden, och sedan dessutom överleva den - typ.

Det du påstår är ungefär detsamma som att vara tidslös, eller evig. Men detta är inte detsamma som att "bli hur gammal som helst", för detta är "enbart" detsamma som en oändligt hög ålder.

Drakvrede

Swordsman
Inte alla....

Var försiktig med termen "alla"- den är helt klart felaktigt använd i detta fall.

Alla schamaner anser inte att det är fel att ta över andra varelsers kroppar, men tillräckligt många, d.v.s. den dominerande mängden anser detta. Tabun är kulturellt betingande, inte någon "absolut egenskap" som kommer med de schamanistiska färdigheterna.

Mer om detta i..
Äsch, ni vet ändå vad jag tänkte skriva....

Sir Foilan

Hero
Re: Risk för SPOILER...

"Det är väl ingen skillnad på att åldern går mot oändligheten, och man blir hur gammal som helst..."

Jovisst är det det. Att bli "hur gammal som helst" är omöjligt, det säger sig självt. Rent numeriskt så slutar det aldrig. Att åldern går mot oändligheten är dock helt möjligt, ur ett väldigt teoretiskt perspektiv. Det hela handlar om defenitioner...

"Det du påstår är ungefär detsamma som att vara tidslös, eller evig. Men detta är inte detsamma som att "bli hur gammal som helst", för detta är "enbart" detsamma som en oändligt hög ålder."

Därav : "Fast även detta är en begränsad beskrivning..."

Det finns ingen förklaring på "hur gammal som helst" för det existerar inte.

Drakvrede

Swordsman
Re: Risk för SPOILER...

Jovisst är det det. Att bli "hur gammal som helst" är omöjligt, det säger sig självt. Rent numeriskt så slutar det aldrig. Att åldern går mot oändligheten är dock helt möjligt, ur ett väldigt teoretiskt perspektiv. Det hela handlar om defenitioner...

Precis! Och definitionen på oändligheten är ju just att variabeln x växer sig hur stor som helst! Den växer sig inte bara "nästan hur stor som helst", inte heller bara "jättemaffig". Större än någon system kan hantera - den blir hur stor som helst! Alltså kan man bli "hur gammal som helst", eftersom detta är ekvivalent med "åldern går mot oändligheten".