Nekromanti kan man bli hur gammal som helst?

Drakvrede

Swordsman
Välkommen tbax till verkligheten...

Lysande, tack för den "reality check"-en (en Mundansk sådan)!
:gremgrin:

Givetvis är det fullt möjligt att använda magi istället (och det är nog mera problemfritt, dessutom), än att försöka "lura Schamanism-systemet", så att säga. Helt rätt.
:gremcool:

Korpen

Hero
Re: Inte alla....

Nja, de har för vana att i krig besätta fi soldater och befäl för att infiltrera Fi styrkorna, Se sid 92 i TIRARKER.
Men de har ju kvar "sin" kropp någonstans, så det räknas ju inte till det vi pratar om med quadosh förlust när fi kroppen dör.
De dräper också fi från andeplanet.

Drakvrede

Swordsman
Re: Inte alla....

Jag skulle nog säga som så, att alla spelbara shamaner har detta Tabu. Tror tillochmed tiraker tycker så faktiskt. Fast kanske inte de aldra äldsta, men dom är ju galna iaf.

Men, jag tror inte du skulle låta en spelare ha en schaman som tar över andra kroppar hit och ditt?

Tja, "alla spelbara" är ju en ytterst subjektiv definition, som i grund och botten är totalt beroende av den aktuella spelledaren. Jag skulle tillåta det som spelledare, men jag skulle göra livet till ett rent helvete för den andebesvärjare har för vana att bryta mot detta tabu, just eftersom så pass många schamaner (& ännu viktigare- andar!) uppfattar detta som ett tabu, och därmed vill sätta stopp för den hädiska schamanen.

Drakvrede

Swordsman
Bugg-varning...

Men de har ju kvar "sin" kropp någonstans, så det räknas ju inte till det vi pratar om med quadosh förlust när fi kroppen dör.

Jag kommer inte ihåg exakt vad det står i regelboken, men om det står så, så är det en bugg! En andebesvärjare som befinner sig i en kropp som dör, oavsett om det är dennes egen orginalkropp, eller om det är en "lånad" (d.v.s. en som andebesvärjare besatt), drabbas automatiskt av Ob1T6 poäng Qadoshförlust! Däremot blir det ju inte ett tabubrott (så andebesvärjaren slipper bli jagad av en legion uppretade andar & andebesvärjare), men Qadoshförlusten kommer man inte undan bara för att det inte är andebesvärjarens orginalkropp som dör.

Korpen

Hero
Re: Bugg-varning...

Anser du att quadosh förlusten gäller om schamanen lämnat kroppen när den dör? T.ex schamanen besätter alven "Adam", med adams kropp slår schamanen "bertil" ihjäl alverna "davild" och "erik", varpå schamaen lämmnar alven "A" för att besätta hästen "fredrik". Kroppen A dör medan Schamen galloperar därifrån som häst. Får schamanen någon quadosh förlust enligt dig? (mitt svar är NEJ)

Helmgast
Re: Qadoshteori

3: Guden tänker: "Nej.", tar tillbaka all sin kraft från personen, men är villig att låta honom få en andra chans. (Misslyckat qadoshslag.)

Misslyckas qadoshslaget så är slaget högre än ditt värde, fäljaktligen så sjunker qadosh till noll, du blir exkommunicerad och åldras litegrann. Du får INTE en andra chans.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Teoretiskt ja, rollspelsmässigt nej...

Kanske Allvetandets Brödraskap? Shamanism är otvetydigt en form av kunskap ("all kunskap är av godo", sägs det) och Brödraskapet är ju en hoper pragmatiker, som säkert skulle kunna tänka sig att förlänga sitt liv för att kunna ta reda på nog med fakta för att uppnå apoteos...

Drakvrede

Swordsman
Re: Bugg-varning...

Anser du att quadosh förlusten gäller om schamanen lämnat kroppen när den dör?

Nej, Qadoshförlusten gäller inte om andebesvärjaren lämnat kroppen då den dör, men om andebesvärjaren är kvar i kroppen, och kroppen dör, så drabbas denne av en Qadoshförlust.

Nu kanske den smarte spelaren säger:
"Ja, men då lämnar min schaman den besatta kroppen så fort som det nalkas fara".
"Jahopp", suckar då den lessna spelledaren, tills denne kommer på:
"Aha, vänta lite! För att komma ur sin första kropp", d.v.s. för att falla i trance, "måste schamanen göra grejs, typ dansa, dricka en massa sprit, eller så! Varför skulle inte denne behöva göra samma sak nu? Vad är det som säger att schamanen bara kan 'hoppa ur' den här kroppen hur som helst? Kan man verkligen vara säker på detta?"
"Shit..." säger nu den smarte spelaren...
:gremcool:

cernael

Warrior
Re: Qadoshteori

Misslyckas qadoshslaget så är slaget högre än ditt värde, fäljaktligen så sjunker qadosh till noll, du blir exkommunicerad och åldras litegrann. Du får INTE en andra chans.
Petitesser. Dessutom, man överlever ju, jag jag tror att de flesta gudar är villiga att låta honom börja om från scratch... :gremcrazy:

/Cernael san