Nekromanti Kan man donationsdriva ett rollspel?

Mattis

Swordsman
Re: Något i näven

Där kom det klassiska Ordet. Om man behöver boken när man spelar och inte har en bärbar dator så blir det ju genast problem där. Alla har inte möjligheten att skriva ut 200 sidor, eller kanske ens viljan.

Att läsa ett helt rollspel på (oftast) flera hundra sidor på datorn är också rätt krävande. Dessutom tror jag hela donationsidén kommer gå i stöpet just för att folk a) Är lata. Även om de vill donera så orkar de inte allt krångel, vare sig det är SMS, Paypal eller skicka pengar i kuvert. B) Folk är snåla. Kan man få något helt gratis vill man ha det helt gratis och lägga slantarna på sådant som man verkligen behöver pengar till.

Johan Granberg

Swordsman

Kanske börjar bli dags för folk att fatta att ett rollspel inte behöver vara på 200 sidor för att vara spelbart? Jag vet att jag börjar låta tjatig om det här, men när ens rollspel börjar växa mot 200 sidor ska man ta en titt på det man har skrivit och se om allt det där verkligen är saker som kommer att användas när folk spelar spelet eller om man har typ 50% fluff (som väldigt, väldigt många spel har). Det här är ju särskilt viktigt om man nu har planer på att publicera sitt rollspel digitalt, men jag tycker att alla rollspelsskapare borde göra det här. Jag är less på att skumma igenom hundratals sidor av illa maskerad skönlitteratur, och jag är sjukt less på att betala åtskilliga hundralappar för det.

Rising

Vila i frid

Problemet är väl att många gillar fluffet. Jag gillar fluff som inspirerar och som jag inte behöver återkolla för att kunna använda.

Alltså: Kults drömfurstar är ett bra exempel på sånt som jag gillar att läsa. Man behöver bara kolla igenom det och så kan man få inspiration för att använda det. Sämre fluff är extra prestigeklasser, eftersom man visserligen kan bli inspirerad av dem, men ändå måste ta fram boken och bläddra fram till rätt sidor när man vill använda dem. De innehåller information som man inte orkar lägga på minnet utan måste återkolla när man använder dem.

Vidare; du skriver:

Jag är less på att skumma igenom hundratals sidor av illa maskerad skönlitteratur
...vilket verkar antyda att du vill ha kärnregler och inte mycket mer. Jag vill tvärtemot gärna ha skönlitteraturen och stämningsmaterialet. Det diggar jag som fan. Det jag däremot inte vill ha är regler som förklarar sånt som jag ändå begriper. Färdighetslistor är ett exempel på något som kan ta upp hiskeligt med sidutrymme utan att vara det minsta inspirerande. Värst är det om många färdigheter används på olika sätt och att man därför måste återkolla informationen när man ska använda den.

---

Jag tror att ett bra pdf-rollspel ska vara just fritt från återkollande, men det behöver nog vara matigt när det gäller just beskrivningarna och stämningen, så att det ger ett bestående läsintryck.

Rickard

Urverk speldesign

"Kanske börjar bli dags för folk att fatta att ett rollspel inte behöver vara på 200 sidor för att vara spelbart?"
Jag har inget emot 200 sidors PDF-rollspel, av samma orsaker alla andra kommer att eller redan har skrivit.. Däremot så vill jag bara ha med mig kanske 10-20 sidor till själva spelmötet.. Flera rollspelsmakare har ju quick-start rules och jag tycker det är en riktigt bra tanke..

Visst kan man ha skönlitterära regelbeskrivningar, men jag tycker det i så fall hör till god ton att ha med en sammanfattning.. Precis som att man kan ha en mind map som sammanfattning till ett rollspelsscenario.. Rollspelsböcker för själva spelandet och rollspelsböcker för själva inspirationen är det skillnad på! Minns det!

/Han som ofta brukar göra quick-start rules för sina köprollspel

gråhök

Veteran
Re: Ransom-modellen säger annorlunda?

Jag tror att man kan finna en medelväg mellan "Steet Performer" och "Ransom". Om man har spelets regler kan man säga "OK, spelet är klart, men kommer inte att släppas innan jag har 7512 SEK donerat. Då kommer också illustrationer att göras (de finns inte idag). Om donationerna inte når (minst( 7512 SEK innan 2006-12-24 kommer de inkomna pengarna att doneras till S:t Mungos barnsjukhus".

Mattis

Swordsman

Jag är på. Även fast jag gillar regler kring spelbordet så skulle man i många fall kunna kapa ner den biten. Att behöva mer än 32 sidor att beskriva sina regler är lite i överkant. Säg att man sen har runt det dubbla att beskriva sin värld på, inklusive små stämningstexter, det borde räcka för att kunna spela ett par spelmöten. Att täcka in en *hel* fantasyvärld är ju onödigt, det räcker med att man beskriver det grundläggande och ett-två länder, till exempel.

Johan Granberg

Swordsman
Re: Något i näven [Börjar väl bli lite OT]

Jag gillar också regler, däremot gillar jag inte för stora världsbeskrivningar. Det jag däremot vill se mer av i rollspel är beksrivningar av hur spelet faktiskt är tänkt att spelas, om man är tydligare på den punkten och kommer med fler tydliga tips tror jag att man kan sporra spelarnas fantasi tillräckligt mycket för att de inte ska behöva tvångsmatas med en detaljerad världsbeskrivning.

Kunde Ron E Howard och Michael Moorcock skriva sina fantasyberättelser på det viset så ska väl fan vi rollspelare också klara av att skapa världen medan vi spelar, så att den blir centrerad kring våra berättelser istället för att vara ett jäkla museum. "Kolla på alla coola grejer jag har hittat på men smutsa inte ner glaset!"