Re: Kan man reda ut detta sakligt...?
[ QUOTE ]
Jag tycker det är berättigat att tala om en BRP-standard, i den bemärkelsen att rollspelare kan beskriva ett system som "BRP-liknande/BRP-klon" och då kunna räkna med att andra rollspelare får en god bild av hur exempelvis värden och färdigheter ser ut och används.
[/ QUOTE ]
Vi använder ordet "standard" på lite olika sätt.
Jag pratar gärna om BRP-system, men jag avser inte någon standard med det utan bara att det rör sig om besläktade system. En standard måste för mig vara definierad som en standard, det måste finnas ett regelverk för det. Antagligen är det just min programmerarbakgrund som gör att jag är rigid på den punkten.
Men det är inget att bråka om, ord betyder alltid olika saker för olika personer.
[ QUOTE ]
Men jag har varit inne på ett annat forum idag där en tråd snabbt blivit så komplicerad att deltagarna börjar bli osäkra på exakt vad de andra argumenterar för, så jag är möjligen ute i ogjort väder här också...
[/ QUOTE ]
Visst har vi hamnat utanför ämnet, men ibland behövs det för att förstå varandra. Som vanligt så kommer man till slut fram till att det endast är ett könshårs skillnad mellan ståndpunkterna