Nekromanti Kan man reda ut detta sakligt...?

PAX

Jordisk Äventyrare
Kan man reda ut detta sakligt...?

Betänk också att det finns fler system som är uppbygggda på samma sätt som D20 och används i flera olika rollspel. Så om du inte tycker standardiseringen är bra så avser du en hel del andra spel också förutom de som bär D20 loggan.

Krille

Super Moderator
Re: Kan man reda ut detta sakligt...?

"Betänk också att det finns fler system som är uppbygggda på samma sätt som D20 och används i flera olika rollspel. Så om du inte tycker standardiseringen är bra så avser du en hel del andra spel också förutom de som bär D20 loggan."

Ett regelsystem består inte bara av principen för färdighetshanterande. Raden "slå 1d20 plus modifikationer över eller lika med en svårighet" är inte ett komplett rollspel. Skulle den principen råka vara likadan... tja, det är spelets mest grundläggande regel, men den är å andra sidan 0,001% av regelmängden eller så.

PAX

Jordisk Äventyrare

Vet inte riktigt vad du svarade på men jag själv formulerade mig kanske lite illa. Jag tänkte inte bara på de rollspel som använder sig av T20:an som bas för färdigheter. Jag tänkte närmare på D6-systemet, BRP och liknande system som har skapat en viss standardisering och dessa varianter har även de sina dåliga sidor.

[ QUOTE ]
Jag tänkte inte bara på de rollspel som använder sig av T20:an som bas för färdigheter. Jag tänkte närmare på D6-systemet, BRP och liknande system som har skapat en viss standardisering och dessa varianter har även de sina dåliga sidor.

[/ QUOTE ]

Absolut, jag gillar inte någon standardisering. Nu är jag dock osäker på om d6-systemet, BRP eller något annat system utom d20 systemet verkligen har försökt skapa en standard. Det är skillnad mellan att använda element ur ett system till ett annat och att följa en standard. Att följa en standard innebär att man måste följa en del regler, dvs man tvingas till vissa beslut, men att snodelar av ett annat system innebär ju inga krav.

Jag skulle nog snarast kalla BRP (och andra system) för kategorier än för standarder. Man kallar ett spel för ett BRP spel för att det liknar andra spel i kategorin. Men jag hänger inte alltid med i rollspelssvängarna så de kanske har bildat standarder de också?

PAX

Jordisk Äventyrare

Standardiserade rollspel hoppas jag vi aldrig får se..

Men ändå:

D6 finns som generellt system att använda sig av.

BRP finns som generellt system att använda sig av.

D20 finns som generellt system att använda sig av.

T10 finns som generellt system att använda sig av.

Fuzion finns som generellt system att använda sig av..

m.fl.

Inget av dessa system är standard. Dock är D20 dominerande och det är en helt annan sak.

Själv tror jag att även om D20-systemet hade varit helt perfekt så hade folk gnällt över det.

[ QUOTE ]
Inget av dessa system är standard.

[/ QUOTE ]

Jo, d20 är standard. Om de andra är det vet jag inte.

En standard (som jag ser det) innebär att man måste följa ett regelsätt när man använder sig av systemet. För att vara standard så räcker det med att det finns en enda regel som måste följas, t.ex skulle det kunna vara något så meningslöst som "systemet måste innehålla en grundegenskap som heter styrka". De flesta standarder innehåller mycket mer för annars är det helt poänglöst. d20 systemet är en standard och de spel som använder det följer en standard.

Däremot vet jag inte om t.ex. BRP systemet har några regler som måste följas. För att det ska finnas regler överhuvudtaget så måste det finnas någon som sätter standarden, dvs någon som bestämmer reglerna. För d20 systemet så finns det någon som gör det, men finns det någon som kan göra det för BRP?

[ QUOTE ]
Själv tror jag att även om D20-systemet hade varit helt perfekt så hade folk gnällt över det.

[/ QUOTE ]

Antagligen. Men det är nog omöjligt att skapa en perfekt standard, det finns alltid spel som kräver att man går utanför standarden. Inte ens inom programmering som ska vara så logiskt finns det någon perfekt standard utan tvärtom finns det en rik flora på standarder varav ingen någonsin är perfekt för det man ska göra :gremgrin:

PAX

Jordisk Äventyrare

OK. Om du ser det så. Då kan jag hålla med om att D20 systemet är en standard. Och? Det är ju trots allt producenten som valt att använda sig av denna standard. Sen är det ju upp till konsumenten att köpa och tydligen finns det tillräckligt många kunder som gillar eller godkänner denna standard.

Krille

Super Moderator

" Jag tänkte inte bara på de rollspel som använder sig av T20:an som bas för färdigheter."

Det gjorde inte jag heller, men jag använde det som exempel. Även om vi talar BRP så är BRP större än "slå en T100 under eller lika med ett färdighetsvärde". Även om vi talar d6-systemet så är d6-systemet större än "slå Xd6+y över eller lika med en svårighet". I samtliga fall krävs det mer än den grundläggande handlingsresolitionen för att man ska kunna tala om att systemet är en instans av standarden X.

[ QUOTE ]
Då kan jag hålla med om att D20 systemet är en standard. Och? Det är ju trots allt producenten som valt att använda sig av denna standard.

[/ QUOTE ]

Javisst, men frågan jag ställer mig är om de kunde ha gjort en bättre produkt genom att inte följa standarden? Jag vet inte hur andra tänker, men jag köper hellre en produkt som säger sig ha gjort ett unikt system för sin värld än en produkt där man följt en standard. På något sätt ger det mig känslan av att konstruktörerna verkligen gjort regelsystemet efter världen. Oftast är det ju ändå inte så, men det är ju en annan sak...

[ QUOTE ]
Sen är det ju upp till konsumenten att köpa och tydligen finns det tillräckligt många kunder som gillar eller godkänner denna standard.

[/ QUOTE ]

Ja, o ja. Jag redovisar bara för hur jag själv tänker. Jag ser standarder inom rollspel som något dåligt, men jag är helt medveten om att många (antagligen de flesta) resonerar annorlunda om de resonerar över frågan överhuvudtaget.

Pom

Swashbuckler

Däremot vet jag inte om t.ex. BRP systemet har några regler som måste följas. För att det ska finnas regler överhuvudtaget så måste det finnas någon som sätter standarden, dvs någon som bestämmer reglerna. För d20 systemet så finns det någon som gör det, men finns det någon som kan göra det för BRP?
Om det finns flera spel som kan definieras som BRP oavsett vilken definition man väljer så följer de ju i den bemärkelsen en viss standard.
Om ett system bär etiketten BRP-system kan det väl sägas tillhöra BRP. Likaså om ett system använder mekanismer från BRP. I det försnämnda fallet bör ju någon som äger rätten till namnet Basic Roleplaying ha gett sin tillåtelse.
Så visst finns det andra standarder än d20.

[ QUOTE ]
Om ett system bär etiketten BRP-system

[/ QUOTE ]

Jag känner inte till något sådant system, gör du? Vad jag vet så finns det inget spel som har någon BRP-etikett, men däremot finns det spelare som kallar vissa spel för BRP-spel. Det är inte samma sak.

d20 spel bär en etikett som tydligt visar att de följer en standard. Jag har aldrig sett en BRP-etikett.

Pom

Swashbuckler

Om ett system bär etiketten BRP-system

Jag känner inte till något sådant system, gör du? Vad jag vet så finns det inget spel som har någon BRP-etikett, men däremot finns det spelare som kallar vissa spel för BRP-spel. Det är inte samma sak.
Jag är lite trött idag. Du har helt rätt förstås. På något sätt satte min hjärna ett bokstavligt likhetstecken mellan "BRP" och "Chaosium".

Men min andra definition släpper jag inte lika lätt.
Jag tycker det är berättigat att tala om en BRP-standard, i den bemärkelsen att rollspelare kan beskriva ett system som "BRP-liknande/BRP-klon" och då kunna räkna med att andra rollspelare får en god bild av hur exempelvis värden och färdigheter ser ut och används.

Men jag har varit inne på ett annat forum idag där en tråd snabbt blivit så komplicerad att deltagarna börjar bli osäkra på exakt vad de andra argumenterar för, så jag är möjligen ute i ogjort väder här också... :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Vad en standard är

Jo, d20 är standard. Om de andra är det vet jag inte.
En standard (som jag ser det) innebär att man måste följa ett regelsätt när man använder sig av systemet. För att vara standard så räcker det med att det finns en enda regel som måste följas, t.ex skulle det kunna vara något så meningslöst som "systemet måste innehålla en grundegenskap som heter styrka". De flesta standarder innehåller mycket mer för annars är det helt poänglöst. d20 systemet är en standard och de spel som använder det följer en standard.
Eeeek! Fel!

En standard är något som granskats och antagits som en standard av någon av de standardkommitteer som finns (exempelvis IEEE, Stanli, W3C och så vidare). Att driva genom en standard är en lång process med remissturer till alla intressegrupper och entrepenörer, diskussioner, utredning och så vidare. Tro mig, jag har varit med i en sådan process. Ska det vara en internationell standard är det ännu värre.

Ett enstaka företag kan inte driva genom en standard på egen hand eller utnämna något de gjort till standard på egen hand. Internet Explorer är inte en standardbrowser, Windows är inte ett standardoperativsystem (vilket dock Posix-biten av Unix är), PDF är inte ett standardformat, GIF är inte ett standardbildformat (men JPG och PNG är) och så vidare.

Standard har en mycket strikt, formell innebörd som är väl definierad. (Sedan finns bastardbegreppet "industristandard", vilket inte är något annat än att man säger "Vi är så jävla stora att vi skiter i vad andra tycker", men det hat ingenting med standard att göra.)

Det finns inget sätt man kan påstå att d20 är en standard (bortsett från om man ljuger såklart).

[ QUOTE ]
Jag tycker det är berättigat att tala om en BRP-standard, i den bemärkelsen att rollspelare kan beskriva ett system som "BRP-liknande/BRP-klon" och då kunna räkna med att andra rollspelare får en god bild av hur exempelvis värden och färdigheter ser ut och används.

[/ QUOTE ]

Vi använder ordet "standard" på lite olika sätt.

Jag pratar gärna om BRP-system, men jag avser inte någon standard med det utan bara att det rör sig om besläktade system. En standard måste för mig vara definierad som en standard, det måste finnas ett regelverk för det. Antagligen är det just min programmerarbakgrund som gör att jag är rigid på den punkten.

Men det är inget att bråka om, ord betyder alltid olika saker för olika personer.

[ QUOTE ]
Men jag har varit inne på ett annat forum idag där en tråd snabbt blivit så komplicerad att deltagarna börjar bli osäkra på exakt vad de andra argumenterar för, så jag är möjligen ute i ogjort väder här också...

[/ QUOTE ]

Visst har vi hamnat utanför ämnet, men ibland behövs det för att förstå varandra. Som vanligt så kommer man till slut fram till att det endast är ett könshårs skillnad mellan ståndpunkterna :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

d20 spel bär en etikett som tydligt visar att de följer en standard. Jag har aldrig sett en BRP-etikett.
Mitt Cthulhu BRP har en. En etikett gör det dock inte till en standard.

Re: Vad en standard är

[ QUOTE ]
En standard är något som granskats och antagits som en standard av någon av de standardkommitteer som finns (exempelvis IEEE, Stanli, W3C och så vidare).

[/ QUOTE ]

Oj, du var visst ännu hårdare på definitionen än jag.

Tog för skojs skull och slog upp ordet i Norstedts uppslagsbok:
"Fastställd norm för viss företeelse konstruktion, storlek eller utseende"

Det nämns faktiskt inget om vem som ska fastställa standarden så för min del kommer jag att fortsätta anse att d20 systemet är en standard.

[ QUOTE ]
Mitt Cthulhu BRP har en

[/ QUOTE ]

Intressant för det har inte min. Antagligen för att det är olika utgåva.

[ QUOTE ]
En etikett gör det dock inte till en standard.

[/ QUOTE ]

Givetvis inte, det måste även finnas ett regelverk som definierar standarden.

Troberg

Sinister eater

Det nämns faktiskt inget om vem som ska fastställa standarden så för min del kommer jag att fortsätta anse att d20 systemet är en standard.
Jag är rätt så säker på att det krävs någon annan än den som sitter på produkten i alla fall. Annars så har jag massor av program och spel jag knåpat ihop som jag ska utnämna till standarder...

[ QUOTE ]
Annars så har jag massor av program och spel jag knåpat ihop som jag ska utnämna till standarder...

[/ QUOTE ]

Skulle det verkligen spela någon som helst roll? Det är ju inte förrän någon annan uttalat väljer att följa din standard som standarden blir av intresse.

Men skapa gärna en Troberg-standard, vem vet, en dag kanske jag följer den och får sätta en Troberg-logga ( :zeppelinare: ) på något jag gjort :gremgrin: